PDA

View Full Version : De zoektocht naar meer druk en meer laag.



BlackSun
17 februari 2005, 13:24
Hey all,

Ik speel over een VS265(2x12" , 130Watt) met een modeler ervoor. Gitaar (ESP LTD MH301) met EMG elementen.
Omdat ik metal speel ben ik op zoek naar meer druk en laag. De 2e gitarist van mn band heeft een spider(best leuk dingetje voor het geld trouwens) , en die heeft dus WEL die druk en het laag. Het moet dus mogelijk zijn uit een 2x12.

Wat moet ik doen om ook die lekkere strakke volle palmmutes te kunnen krijgen?

Ik heb zelf gedacht aan:
* Nieuwe Speakers (nu zitten er van die brakke Goldbacks in)
* Achterkant dichtmaken (nu open back)
* Extra Speakerkast (dus een extra 2x12 met goeie speakers)
* Eindtrafo vernieuwen? (ooit ergens gelezen dat de trafo's van de valvestates behoorlijk kut zijn, en je daaraan meeste kwaliteit verliest)
* Gewoon nieuwe versterker (liever niet, nogal duur:D)
* Pre Amp buis eens vernieuwen?

Wat adviseren jullie me? Ik weet dat er nu volop wordt geroepen 'voor 500 euro heb je een buizenbak, DAT geeft pas druk!' , maar dat antwoord negeer ik gewoon want dat wordt op dit forum bij elke versterkervraag gegeven(no offence, maar ik wil liever geen nieuwe versterker).

Ik weet dat het mogelijk is met een transistor, want die spider van mede-gitarist die lukt het ook.

Dus komaarop met de adviezen!

8-)

Mitch
17 februari 2005, 13:33
Hey all,

Ik speel over een VS265(2x12" , 130Watt) met een modeler ervoor.

Omdat ik metal speel ben ik op zoek naar meer druk en laag. De 2e gitarist van mn band heeft een spider(best leuk dingetje voor het geld trouwens) , en die heeft dus WEL die druk en het laag. Het moet dus mogelijk zijn uit een 2x12.

Wat moet ik doen om ook die lekkere strakke volle palmmutes te kunnen krijgen?

Dus komaarop met de adviezen!

8-)


Koop een Spider.
Serieus: je draagt zelf al een hoop lapmiddelen voor (speakers, kast dicht, etc.) maar hoe wil je uit een verouderde transistor eindtrap waar zelfs nog een modelling bakkie vóór staat meer druk en laag halen ? Je huidige setup is het ideale recept voor het totaal afwezig laten zijn van dynamiek en strak laag. Je kunt nu dus een half jaar gaan lopen kutten met lapmiddeltjes maar spaar liever en koop wat fatsoenlijks. Bespaart je een hoop frustratie.

marc_o
17 februari 2005, 13:51
Haal om te beginnen de modeller er eens van tussen, op zich kun je best een hele vette sound neerzetten met de valvestate alleen. Gooi er anders een pedaaltje tussen, bijvoorbeeld een EQ.

Baker
17 februari 2005, 13:51
ik heb de vs265 ook gehad.
Mijn maat had precies dezelfde, maar dan met een dichte marshall 1922 2x12 erbij.

Hij had idd wel iets meer druk. Dus dat zou je een keer uit kunnen proberen. ook kun de achterkant dichtmaken inderdaad.

Het is moelijk om hier advies in te geven, want je zult gewoon e.e.a uit moeten proberen.

Als je naar een goede gear winkel gaat, dan kijken ze niet raar op als je met een amp binnen komt om een 2x12 te proberen. Dus ik zou zeggen doe dat.

Verder moet ik Seymour Paul wel gelijk geven.
Je setup is idd niet veelbelovend. Als je echt wat wil, heb dan geduld, en spaar voor een echte amp. Heb ik ook gedaan, en nooit nooit nooit spijt van gehad.

Baker
17 februari 2005, 13:55
en nu ik erover nadenk,
toen wij nog met die valvestsates speelden, had mijn medegitarist een keer een spider meegenomen, gewoon om te proberen.
wij waren daar totaal niet enthousiast over. Het ding kwam slecht door de mix en werd weggeblazen door de Valvestate! Ik heb die spider ook nooit weer terug gezien....

Misschien is het idd een idee om es zonder die modeller te spelen.

charlie45
17 februari 2005, 14:13
prik je die modeler in je input of je effects return? dat zou best een boel kunnen schelen, de effects return van een valvestate klinkt veel zwaardere dan de (opgefokte) guitar input.

BLOK182
17 februari 2005, 14:20
Ik zou nieuwe buis derin zetten (niet duur, makkelijk, klank zal der wel wat op vooruit gaan) en een leuke 2x12 erbij kopen, scheelt serieus. Marshall 1936 zie je vaker tweedehands voor leuke prijzen. Valvestates zijn op zich nog niezo verkeerd hoor!

Bigfoot414
17 februari 2005, 14:20
Volgens mij ligt het probleem van 'een slechte sound' voor een groot deel bij de gitarist zelf. Mijn collega-gitarist heeft een Valvestate en in de oefenruimte speelt ie over een Peavey Backstage (waar we btw nog steeds een footswitch voor zoeken :P ) en als ik mij KittyHawk een beetje in toom hou,, hebben we best een goeie gitaarsound met zn tweetjes.
Je moet eerst leren spelen en geluid leren herkennnen voordat je allerlei dure termen gaat smijten.

Niet ten nadele van jou, beste topicstarter, ik merk gelukkig wel dat je er al het een en ander vanaf weet

BlackSun
17 februari 2005, 15:18
Bedankt voor de reacties!

Nog ff algemeen: het is niet dat er geen goed geluid uit die valvestate komt. Als ik een solo of wat speel dan is die spider ook nergens meer, snijd er gewoon veel meer doorheen met veel meer dynamiek. het gaat mij hier alleen om de bas/druk.
het 'probleem' lijkt hier te zijn dat ik zware metal speel, wat veel laag en druk nodig heeft, en ik merk gewoon dat die spider veel meer 'oomph' heeft.

Die modeler heb ik echt nodig, de distortion van de valvestate heeft te weinig gain voor wat we spelen (nee, ik ben niet zo'n iemand die de gain voluit zet, ik doe zo min mogelijk, met veel mids, maar de valvestate zelf heeft gewoon NET te weinig.)

Dat van die fx-loop is een goeie, dat ga ik zeker eens uitproberen! misschien dat daarmee een groot deel van het probleem kan worden opgelost. iemand hier ervaring mee?

Een nieuwe pre-amp buis is dan niet nodig, maar die prik ik er zowiezo nog wel in.

Een extra cab lijkt me zo te lezen dan nog de beste oplossing. Moet ik nog oppassen voor bepaalde type speakers die specifiek niet goed voor metal (ala Machine Head, Meshuggah) zijn?

bazzieman
17 februari 2005, 15:42
die goldbackspeakers zijn ook niet alels ik heb zelf ene TSL 60 top en daar heb ik op dit moment nog een valvestate 2x12 kast onder (geen geld op dit moment voor andere) en die klinkt super blubberig echt neit strak zeg maar dus het probleem zou ook bij je speakers kunnen liggen

NeeraDJ
17 februari 2005, 15:55
Ik wil je niet graag tegenspreken, maar alles wat je zoekt zit in een buizenbak :-? . De dynamiek, het volle strakke laag etc. etc. Ik zocht precies hetzelfde als jou toen ik begon (toen speelde ik namelijk alleen maar op transistorbakken), en met volbuizen is het echt voorbij. Als je je valvestate er nog bij verkoopt kan je echt wel iets goeds vinden.

BlackSun
17 februari 2005, 16:30
Ik weet dat buizenbakken idd dat allemaal hebben, bduget is er nu alleen echt niet naar. En ik WEET dat het anders kan met transistor, want die spider deed juist mijn ogen openen. Ik ben vooral op zoek naar gewoon meer bas. Strak isie wel voldoende.

Er komt wle een andere amp sowieso..maar nu nog niet:P Tot die tijd zoek ik dus een tijdelijke 'oplossing' .

Diedo
17 februari 2005, 16:31
ik zou eerst een kijken wat goedkope en gratis oplossingen uithalen, zoals je modeler op de loop (waar hij waarschijnlijk ook voor gemaakt is) zetten, en misschien de achterkant een beejte dichtmaken. Mocht het dan nog steeds niet voldoende zijn, dan kun je verder kijken naar andere oplossingen.

Izegrim
17 februari 2005, 16:54
Misschien kun je eens vragen aan je andere gitarist of je zijn speaker op jouw eindtrap kan proberen. Het kan zijn dat jouw speaker gewoon niet efficient met basfrequenties omgaat en die Line6 wel omdat die er rekening mee houdt dat er gasten met een 7snaar op gaan kwelen. Kost je niks en je kunt weer een optie elimineren.

Baker
17 februari 2005, 17:13
de marshall 1922 past precies onder de 2x12. hij is er kwa afmeting voor gemaakt. Alleen, hij is niet meer in produktie. (volgens mij)
Volgens mij zitten er ook nog celestion speakers in!

Swan
17 februari 2005, 17:17
gewoon ff sparen en je kan n 5150combo kopen...alle druk en strak laag die jeje maar kan wensen....beter in 1 keer iets goeds kopen dan mindere dingen oplappen

BlackSun
17 februari 2005, 18:06
Ik heb net geprobeerd mn modeler via de return op de amp aan te sluiten..maar dan is het volume veel te laag...
Of moet ik hem anders aansluiten? Gitaar-->Input Amp-->Fx loop Send-->Input Modeler--> FX Loop Return ?

Ik heb nu gewoon Gitaar --> Input Modeler --> Return Amp.

Toen ik hem op de return ahd aangesloten hoorde ik idd meer bas ik kreeg alleen het volume niet hoog genoeg...heb alleen een fx mix knop, geen master volume ofzo.

@ Swan: "..Er komt wle een andere amp sowieso..maar nu nog niet:P Tot die tijd zoek ik dus een tijdelijke 'oplossing' ." :wink: Volgende amp wordt een 5150 idd :D

Diedo
17 februari 2005, 20:58
fx mix moet je dan op 100% wet zetten.

de output van je modeler hoger zetten doet natuurlijk ook wonderen :)
maar sinds wanneer zit er geen volumeknop meer op een valvestate?

BlackSun
18 februari 2005, 00:39
Met fx mix op 100% krijg ik een slaapkamer niveau geluid, modeler staat kwa volume helemaal open.

Op de valvestate zitten 3 aparte volumeregelingen, en 2 gain knoppen voor de distortion kanalen, maar geen mastervolume...
Geen idee hoe ik het volume nu omhoog krijg :-?

Diedo
18 februari 2005, 09:51
huh wat vaag. op de valvestate waar ik wel eens op speel heb je voor het clean kanaal alleen een gain knop, en voor het distortion kanaal een gain en een volume. helemaal rechts zit dan nog de mastervolume. wel raar opzich, ik dacht dat al die valvestates wel zo in elkaar zouden zitten...
misschien gewoon even alle knopjes naar rechts zetten en kijken wat er gebeurt... anders moet je misschien toch op zoek naar een andere versterker...

josh.vandenberg
18 februari 2005, 10:18
Eindtrafo in een valvestate.Dat wil ik een x zien,haha

AART
18 februari 2005, 11:14
waarom denk je trouwens dat iedereen een buizenbak aanraad in andere topics? omdat het uitmaakt natuurlijk, en niet zo'n klein beetje ook.

en voor echt veel OOMPF, neem een 5150, ff sparen, maar genoeg OOMPF, een ENGL heeft ook wel lekker veel OOMPF en zijn iets goedkoper(screamer-thunder).

Thijssie
18 februari 2005, 11:42
Ik speel over een VS265(2x12" , 130Watt) met een modeler ervoor. Gitaar (ESP LTD MH301) met EMG elementen.
Omdat ik metal speel ben ik op zoek naar meer druk en laag. De 2e gitarist van mn band heeft een spider(best leuk dingetje voor het geld trouwens) , en die heeft dus WEL die druk en het laag. Het moet dus mogelijk zijn uit een 2x12.

Ga gewoon op zoek naar een leuke gesloten 2x12 met een beetje behoorlijke speakers. De meeste andere dingen zijn of lapmiddelen of kosten je op de lange termijn veel geld.

Een goed cabinet is als je het 2e hands koopt behoorlijk waardevast en als het je niet bevalt, of je in de toekomst een amp koopt waarbij je het niet meer nodig hebt, kun je het altijd weer zonder er veel bij te hoeven leggen, van de hand doen....

Jeroenvanhulsteijn
18 februari 2005, 12:42
Ik neem aan dat als je die modeller eerst voor de versterker had hangen dat het output nivo daar ook is op ingesteld. Heeft voor de rest weinig te maken met het "volume" wat je insteld op je modeller.

Bij de V-Amp had je verschillende instellingen: voor naar je amp, naar eindversterker, naar mixer.

Mss moet je dat bij jouw modeller ook wel juist instellen. Want die instellingen verschillen nogal in geluidssterkte (+10/+20 dB denk ik toch wel).

NeeraDJ
18 februari 2005, 13:17
en voor echt veel OOMPF, neem een 5150, ff sparen, maar genoeg OOMPF, een ENGL heeft ook wel lekker veel OOMPF en zijn iets goedkoper(screamer-thunder).
De 5150 combo is goedkoper dan de Screamer of Thunder hoor :???:

Antal
18 februari 2005, 13:56
Eindtrafo in een valvestate.Dat wil ik een x zien,haha

LOL :-D

Typisch geval van de klok hebben horen luiden...

Ik zou trouwens niet heel veel geld in die amp gaan steken. Zeker omdat je zelf aangeeft op termijn iets anders te willen. Maar een xtra speakerkast kun je altijd wel weer verkopen natuurlijk.

guhlenn
18 februari 2005, 13:59
een valvestate heeft te weinig gain? maar je bent niet zo iemand die de gain helemaal opendraait. hmmm. He, dat klopt niet. ik ken die valvestate, en geloof me, jij gebruikt teveel gain. Nu ga je vast roepen dat dta niet zo is. well, I tried...

Negative K3 fan
18 februari 2005, 14:43
naar mijn mening kun je wel van alles gaan uithalen met je valvestate, maar jouw 'probleem' zit te structureel daarvoor, je kunt eraan modden wat je wilt, maar eigenlijk ben jij gewoon toe aan een nieuwe amp, dus ik zou nog ff wat geld doorsparen en een lijpe andere amp kopen.

en een valvestate heeft echt meer dan genoeg gain.

spanky_franky
18 februari 2005, 15:18
gewoon ff sparen en je kan n 5150combo kopen...alle druk en strak laag die jeje maar kan wensen....beter in 1 keer iets goeds kopen dan mindere dingen oplappen
precies. of anders een Engl combootje tweedehands, zou de truuk ook moeten doen.

BlackSun
18 februari 2005, 17:07
Eindtrafo in een valvestate.Dat wil ik een x zien,haha

LOL :-D

Typisch geval van de klok hebben horen luiden...


Dat klopt idd, heb het 'ooit een keer gehoord', zal wel in de war zijn met iets anders :)


Het teveel gain verhaal betreft: ik krijg er echt geen lekkere volle palmmutes uit bij de distortion van de valvestate zelf. Daarom gebruik i keen modeler ervoor. Msishcien heeft het gewoon meer met de sound te maken dan met gain hoor. Gebruik nu een (zie ander topic:P) Soldano amp model met gain op 3-4 .... echt niet zoveel dus.

Ben nou wel benieuwd naar dat fx loop gebeuren, de volume knoppen hebben geen invloed o phet volume..alleen die fx mix, maar dar kom ik niet ver mee. Het moet toch wel mogelijk zijn?

BlackSun
18 februari 2005, 17:13
Nouhet is opgelost!

Ik sloot hem vandaag weer aan via fx loop, en nu doet het volume het ineens wel goed. geen idee wat ik veranderd heb, maarja.
En het mooie is: bas in overvloed! :D

Ik mag al mn patches opnieuw gaan instellen, want nu hebben ze een bas overkill...ja ik ben weer ff gelukkig:P


Bedankt voor de tips!

Op naar de 5150 8-)

PeeVee
18 februari 2005, 19:50
Eindtrafo vernieuwen? (ooit ergens gelezen dat de trafo's van de valvestates behoorlijk kut zijn, en je daaraan meeste kwaliteit verliest)
Sterker nog, Valvestate heeft geen buizeneindtrap dus ook geen uitgangstrafo. Ik zou niet weten wat je anders met "eindtrafo" bedoelt. Of dat kut is dat laat ik aan jezelf over. Punch krijg je inderdaad uit een buizenamp maar dat was niet het antwoord dat je wilde horen he? ;-)

AART
18 februari 2005, 22:43
en voor echt veel OOMPF, neem een 5150, ff sparen, maar genoeg OOMPF, een ENGL heeft ook wel lekker veel OOMPF en zijn iets goedkoper(screamer-thunder).
De 5150 combo is goedkoper dan de Screamer of Thunder hoor :???:

ik had het over de tops