PDA

View Full Version : ervaringen met Nederlandse gitaarbouwers



soundbound
16 februari 2005, 22:40
Plaatsing onderwerp: inleiding volgt

soundbound
16 februari 2005, 22:40
op het gevaar af dat het al eens een topic is geweest: ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Nederlandse gitaarbouwers. Enigszins getriggerd door de projecten die door Shamray zijn behandeld bij dit forum, ben ik nieuwsgierig geraakt naar de mogelijkheden in Nederland om verschillende modellen te bouwen en welke kosten daar ongeveer mee gemoeid zijn. Ik heb zelf een Rikkers Tele Thinline (ik ben niet handig genoeg met het systeem om een foto toe te voegen, maar geloof maar dat het een heel mooie gitaar is).

Van enkele bouwers heb ik de sites al bezocht en dan valt de voorkeur voor strats en teles vooral op. Refererend aan mijn exemplaar kan ik mij de keuze voor een 'home made' exemplaar voorstellen (de Rikkers speelt geweldig), alleen is het geen waardevaste investering ten opzichte van de meer gerenommeerde merken.

Ik ben vooral benieuwd omdat ik voornemens ben een nieuwe gitaar aan te schaffen (waarbij mijn voorkeur naar een Jan Akkerman model uitgaat, dus les Paul thinline achtig)(de gitaren die Robberts in Hilversum maakt liggen daarbij boven mijn budget).

Kortom: deel jullie ervaringen in dit onderwerp (pics zijn meer dan welkom)!

Cubensis
16 februari 2005, 22:50
nederlandse gitaarbouwers zijn veel duurder dan bijv shamray...
bij shamray heb je voor 800 dollar een strat/tele die beter en iets luxer dan een fender is, dus dat is 650 euro ofzo, hier in NL moet je onder de 1500 euro niet verwachten snel klaar te zijn :D

Javaca
16 februari 2005, 22:55
Ben bij Danny Marcovich in Amsterdam geweest.
Übergeile gitaartjes. Alleen te duur voor mijn portemonee.

groovyB3
16 februari 2005, 23:04
Sander de Gier!

Heb er zelf niets van maar ben diep onder de indruk. Onlangs issie begonnen met het bouwen van Strats en die verslaan die van v/d Haar met gemak.

Javaca
16 februari 2005, 23:37
Bas Wittenberg maakt ook hele gave dingen.
http://www.bas-extravaganza.nl

harrie-beton
17 februari 2005, 00:46
Heinz - Sneek
Rikkers - Groningen

topbouwers

Bigfoot414
17 februari 2005, 01:23
Sander de Gier!

Heb er zelf niets van maar ben diep onder de indruk. Onlangs issie begonnen met het bouwen van Strats en die verslaan die van v/d Haar met gemak.
Waarom bouwen die gasten altijd maar Strats of Tele's? Beetje onorigineel

groovyB3
17 februari 2005, 01:53
Tja, beetje onorigineel, maar erg winstgevend.

harrie-beton
17 februari 2005, 11:36
de meeste bouwers hebben moeite om hun hoofd boven water te houden hoor.

erwin_ve
17 februari 2005, 11:50
De Gier :dance: in bezit van een strat, is erg goed, beste strat ooit op gespeeld.

Dick Dijkman(tegenwoordig Double D) in bezit van een DD custom, goede gitaar.

En btw Check: www.degiergitaarbouw.nl kijk eens naar zijn foto pagina, zoveel strats maakt hij niet.

Ritch
17 februari 2005, 18:20
Heinz - Sneek
Rikkers - Groningen

topbouwers

Heins

Tha best. Check www.heinsguitars.com!

harrie-beton
17 februari 2005, 22:11
ok,
http://www.rikkersgitaarbouw.nl

AutoStatic
17 februari 2005, 22:34
Henk Kuip in Heemskerk, weet alleen niet of hij het nog doet en hoe hij in z'n tijd zit. Jan Wijte van The Bintangs speelt op gitaren van Kuip (Q-Tar).

Mitch
17 februari 2005, 23:00
Waarom bouwen die gasten altijd maar Strats of Tele's? Beetje onorigineel

Domweg omdat de markt daar om vraagt misschien :razz:
kijk even goed rond op zijn site, www.degiergitaarbouw.nl en kom tot de conclusie dat -ie alles behalve conventionele, saaie ontwerpen maakt.

OK, om te laten zien dat -ie het heus wel kan effe patsen:
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/elfde/flame%20top.jpg

Topic starter: vul a.u.b. je profiel in. Dan weten we ook waar je woont, adviseert wat makkelijker.

soundbound
17 februari 2005, 23:56
Profiel is bijgewerkt. Qua hout ziet de gitaar van Seymour er wel aantrekkelijk uit. Is het een Jazzmaster-achtig model? Bij DD ben ik al geweest. Dick maakt ook met name Teles en Strats (die behoorlijk lekker spelen) en heeft niet zoveel behoefte aan het maken van een les Paul achtig type. Ze hebben naar eigen zeggen een goed gevulde orderportefeuille.

Rikkers heeft een eigen Strat interpretatie waarin ook humbuckers te plaatsen zijn, waarmee een les Paul sound te creëeren moet zijn. Ze hebben geen interesse om buiten hun eigen paden te treden (ook zij hebben genoeg werk op dit moment).

De Gier kende ik nog niet. De site ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit. De site van Heins kan ik niet openen. Zijn zij nog wel actief?

soundbound
18 februari 2005, 00:04
ik ben nog ietwat onervaren met het systeem (en delete het hele item in één keer, probeer het nu terug te zetten)

harrie-beton
18 februari 2005, 02:21
ik hoorde wel dat Heinz(s) wel paar man heeft ontslagen

Javaca
18 februari 2005, 02:44
We vergeten Richard Heeres en Huub Boel helemaal. :P

1959SLP
18 februari 2005, 08:53
....en gum Lei v/d Beuken van Charlee Guitars ook niet uit. Kwalitatief zijn ze 200% in orde (zelf getest). Zijn helaas wel prijzig maar zijn het ook dubbel en dik waard. Van die 3-D frezingen in de F-sleutels in die bodìes ben ik minder gecharmeerd maar ze klinken en spelen super.

stewartfan
18 februari 2005, 22:36
en zeelands bekenste bouwer Sjak Zwier die heeft ook al heeeeeeele mooi dingen gebouwd hor
onderandere deze
http://www.zwiergitaarbouw.nl/Bobstrat/bob7.jpg
http://www.zwiergitaarbouw.nl/strat1.jpg
http://www.zwiergitaarbouw.nl/jazz2.jpg
dit vind ik de mooiste
http://www.zwiergitaarbouw.nl/Dobro/dobro7.jpg

newbreed
19 februari 2005, 11:07
Ik ben vooral benieuwd omdat ik voornemens ben een nieuwe gitaar aan te schaffen (waarbij mijn voorkeur naar een Jan Akkerman model uitgaat, dus les Paul thinline achtig)(de gitaren die Robberts in Hilversum maakt liggen daarbij boven mijn budget).

Kortom: deel jullie ervaringen in dit onderwerp (pics zijn meer dan welkom)![/quote]


ik zou zeker eens een bo-el proberen.
absoluut top!

Mitch
19 februari 2005, 13:24
Profiel is bijgewerkt. Qua hout ziet de gitaar van Seymour er wel aantrekkelijk uit. Is het een Jazzmaster-achtig model? De Gier kende ik nog niet. De site ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit.

Aha, Hengelo ! Tja, dan is De Gier wel een eindje tuffen, moet je toch zelf gaan bekijken of je dat een probleem vindt of niet. Bij mij zit -ie om de hoek en da's wel zo makkelijk, kan me voorstellen dat je een bouwer zoekt die dichterbij zit.
Gitaar is inderdaad JM body, Gretsch-styling en nog wat ingrediënten.

Overigens wordt de site van De Gier binnenkort vernieuwd, komen er ook wat meer recente gitaren zoals de mijne op etc. Hou 'm in de gaten !

signsofzodiac
19 februari 2005, 18:18
Dick Dijkman maakt inderdaad prachtige gitaren. Ben er vorige week geweest en hij had een paar erg lekkere planken staan. Hij had een tele staan met mahonie body en hals en Rio-pallisander toets die echt, serieus, klonk als een Les Paul. Zaten twee Duncan Paf 59's in dus zo vreemd was dat ook weer niet ;) Erg goed. Waanzinnige top ook.

Hij bouwt alles wat je wil tussen de 1500 en 2500 euro

Ritch
19 februari 2005, 20:23
ik hoorde wel dat Heinz(s) wel paar man heeft ontslagen

Wrong, de gast die achter de toonbank stond, ik ervandoor gegaan (hij wou leraar worden ofzoiets :o ) Nou doet-ie het gewoon alleen.

prs
19 februari 2005, 21:10
En vergeet Knooren ook niet. Topkwaliteit!

vulvasonic
19 februari 2005, 23:07
Patrick Koopmans in Weurt (naast Nijmegen). Toffe gast, veel ervaring en kan alles bouwen. Je kunt ook zelf een model ontwerpen en door 'm laten bouwen.
Zijn site is niet om over naar huis te schrijven, maar ik kan je verzekeren dat zijn gitaren van grote kwaliteit zijn.
http://www.pkguitars.nl

Punt
20 februari 2005, 03:25
[quote="Bigfoot414
Waarom bouwen die gasten altijd maar Strats of Tele's? Beetje onorigineel[/quote]

Omdat het de simpelste gitaren zijn.
Het is veel makkelijker een tele te bouwen dan een LP.

harrie-beton
20 februari 2005, 12:27
Rikkers bouwt bijna nooit strats volgens mij.

ik ken die bouwers niet zo goed hoor maar bijvoorbeeld Rikkers kan hele mooie dingen bouwen hoor.
Check maar die gitaar die hij voor diep triest heeft gebouwd.
http://www.rikkersgitaarbouw.nl

harrie-beton
20 februari 2005, 12:35
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/upload/in%20aanbouw/gitaar/klaar.jpg

Dai
20 februari 2005, 12:59
Huub Boel zit in Zutphen, dat is niet zo ver vanaf Hengelo OV..

D3nnis
20 februari 2005, 21:35
Patrick Koopmans in Weurt (naast Nijmegen). Toffe gast, veel ervaring en kan alles bouwen.

+1 !

Die gitaren van hem zijn trouwens erg veel mooier in het echie dan je op een foto ziet...

soundbound
20 februari 2005, 22:10
Ben vandaag naar de gitaarbeurs in Goesbeek geweest, waar een aantal Nederlandse gitaarbouwers zich presenteerden. Bo-el sond er met een grote stand en ik moet zeggen dat zijn gitaren er mooi uitzien. Hij laat de goedkopere versies in een eigen fabriek in Korea maken. De duurdere maakt hij zelf in Zutphen (ik heb even met hem gesproken, een erg sympathieke vent).

Verder stond er nog de bouwer van Aspe gitaren (die er wel goed afgewerkt uitzien, ik vind het model echter niet zo mooi) en ik heb nog gesproken met Aart Noest die de Artnos gitaren bouwt. Is iemand vertrouwd met zijn gitaren (hij heeft het vak bij Zwier gitaarbouw geleerd)?

De site van Koopman heb ik bekeken. Ziet er veelbelovend uit (en hij maakt les Pauls!). Enig idee hoe hij prijstechnisch ligt?

marc_o
20 februari 2005, 22:49
Aart bouwt leuk inderdaad, ken hem redelijk goed, hij werkt bij vriend Sjak Zwier en heeft leuke ideeen.
Geeft mij maar Zwier, heb er 2 maar er komen er vast meer.

vulvasonic
20 februari 2005, 23:27
De site van Koopman heb ik bekeken. Ziet er veelbelovend uit (en hij maakt les Pauls!). Enig idee hoe hij prijstechnisch ligt?

Patrick Koopmans was er ook in Groesbeek. Had je 't 'm meteen kunnen vragen.

Volgens mij is hij niet duurder of goedkoper dan andere goede gitaarbouwers. Ik weet wel dat hij je gitaar voortdurend zelf laat beoordelen in iedere fase van de bouw. Dus is de feel van de hals niet naar wens, dan past ie dit aan, zonder dat je daarvoor extra moet betalen. Hetzelfde geldt voor de keuze van de pickups. Hij zet er een stel op, jij luistert en geeft aan of ie er iets anders op moet zetten of niet. De gitaar wordt helemaal volgens JOUW specificaties gemaakt.
En hij stopt er heel z'n ziel en zaligheid in. Ik heb hem eens bijna met de tranen in z'n ogen een gitaar zien afstaan aan de rechtmatige eigenaar. Hij beschouwt zijn bouwsels toch een beetje als z'n eigen kinderen.

stewartfan
21 februari 2005, 19:46
en ik heb nog gesproken met Aart Noest die de Artnos gitaren bouwt. Is iemand vertrouwd met zijn gitaren (hij heeft het vak bij Zwier gitaarbouw geleerd)?



jah ik ken hem ook erg goed,hij doet al mijn gitaren en hij gaat er zeer binnekort een voor me bouwen echt een tegekke bouwer ! t word voor de gientreseerde onderons een Gretsch 6120 Chat Atkins Signature Dubble Cut http://www.ishibashi.co.jp/u-box/image/01/01-316820201.jpg

Mitch
21 februari 2005, 23:07
Ik heb hem eens bijna met de tranen in z'n ogen een gitaar zien afstaan aan de rechtmatige eigenaar.

Zat zeker nog wat zaagsel in zijn oog :lol: