PDA

View Full Version : n00b vraag



DaveItUp
16 februari 2005, 20:48
Ik heb een Marshall JCM800 50w top met een sound/london/whatever-city 4x12". Ik run een big muff(voor fuzz) en een boss bluesdriver(om de boel wat te boosten/de fuzz wat meer te pushen).

Opzich is met de komst van de muff de laag een stuk beter(ben niet onder de indruk van de laag van m'n amp zonder die pedalen), maar toch nog niet helemaal wat ik wil.

Nu heb ik dus 1 cabinet(de voorgenoemde 4x12") en heb een uitgang voor 2 cabs. Nu zat ik dus te denken.....wat als ik een 2x of 1x 15 inch cab daar nog aanhang? Zou ik dan meer laag/low end krijgen? Zou dit met een basscab lukken? Of kan ik een (bas)top slaven(via de effectsloop?)....zodat je zeg maar alleen de eindtrap of alleen de pre van de basversterker gebruik en onder die bastop dan weer een bascab hang.

Ik wil dat ik meer klink als bijv. Goatsnake, Electric Wizard en misschien kyuss bijv. Wat dus vrij zwaar is infeite hahaha.

Iemand ideeen?

ieme
16 februari 2005, 21:30
je hebt toch een toonregeling? :razz:

andy
16 februari 2005, 22:28
Niet zo flauw Ieme. :wink:
Die Marshalls klinken idd erg mager in het laag. Ik heb er ook zo een en ik erger me er ook de pleuris aan. Voor veel mensen zal het genoeg zijn, maar niet voor mij. Daarom heb ik ook een Engl Powerball aangeschaft, voldoende laag iig.
Een ander speakercabinet zou kunnen helpen, maar of een 15 inch de oplossing is......
Test eens een Engl cab uit. Die hebben ook wat meer laag dan die LC cabs.

Negative K3 fan
16 februari 2005, 22:44
een paar simpele mods kunnen al veel aan het bas gedeelte veranderen.

Nicci
17 februari 2005, 00:13
de meest simpele is toch een andere versterker . . .
:D

maar euh, Neg. K3, (iemand moet het vragen), kan je wellicht in je oneindige wijsheid vertellen welke simpele modificaties je op het oog hebt?

de dank van het Forum zal overweldigende vormen aannemen . . .

andy
17 februari 2005, 00:53
:-D

Ja vertel, vertel. Kan ik toch nog iets maken van die amp. :razz:

pikasso
17 februari 2005, 08:47
:-D

Ja vertel, vertel. Kan ik toch nog iets maken van die amp. :razz:

Ja hier nog 1

pol
17 februari 2005, 09:23
ik heb es de ampeg svt classic van onze bassist geslaved via de fx loop van mijn steavens poundcake (fx-uit naar fx return van de ampeg)
En dan daarop een Baritone gitaar gestemd in A :-D
Dit deed alles wel lekker daveren. 8-)

marc_o
17 februari 2005, 10:25
Wat dacht je van een EQ in je loop?

Negative K3 fan
17 februari 2005, 10:53
in een jcm800 zit meteen bij de input voor de grap al een high pass filter (volgens mij na de eerste gain stage): een 470pF cap en een 470k weerstand parallel, dit zuigt natuurlijk bas weg. maar het is ook vast niet zonder reden gedaan, ik zou gewoon die cap eens loshalen, of wat gaan experimenteren met die waardes van zowel de weerstand als condensator.

Ook kun je de waardes van de coupling caps verhogen voor meer bas.

het is wel een kwestie van experimenteren, maar een amp tech met ervaring zal waarschijnlijk precies weten welke waardes lekker zullen klinken.

Negative K3 fan
17 februari 2005, 10:54
in een jcm800 zit meteen bij de input voor de grap al een high pass filter (volgens mij na de eerste gain stage): een 470pF cap en een 470k weerstand parallel, dit zuigt natuurlijk bas weg. maar het is ook vast niet zonder reden gedaan, ik zou gewoon die cap eens loshalen, of wat gaan experimenteren met die waardes van zowel de weerstand als condensator.

Ook kun je de waardes van de coupling caps verhogen voor meer bas.

het is wel een kwestie van experimenteren, maar een amp tech met ervaring zal waarschijnlijk precies weten welke waardes lekker zullen klinken.

marc_o
17 februari 2005, 11:04
Dat wilde ik ook net zeggen, maar probeer eerst maar een EQ in je effectloop. :o

Negative K3 fan
17 februari 2005, 11:05
https://schematicheavencom.secure.powweb.com/marshallamps/2203_pre.pdf

daar is het schema, er zitten zelfs twee van dat ssoort high pass filters in, en een bright cap op de gain pot...

de couling caps zijn al groot genoeg, lijkt me, maar je zou bijvoorbeeld ook die condensator voor de treble pot kunnen vervangen naar 250pF voor een ander frequentiebereik.

birt
17 februari 2005, 12:03
bij mij is de bright cap al weg, en ik denk dat ik toen ook een high pass filter heb weggedaan :D