PDA

View Full Version : Output elementen



BartL
16 februari 2005, 19:01
Waaraan zie je hoe hoog de output van een element is? Welk getalletje moet je dan hebben?

http://www.seymourduncan.com/website/support/tonechart.shtml#strat

Ik wil misschien SSL-3 SSL-1 SSL-1 (175E) in mijn strat gaan zetten. Enig idee of dat een beetje bij elkaar past of zou ik beter een hele set SSL-1 kunnen pakken (145E)? Ik wil dus niet dat mijn neck-element veel harder klinkt dan de rest. EN ik wil een heldere toon in de neck en midden pickup.

Mr.Bluesbreaker
16 februari 2005, 19:14
Je moet de DC resistance hebben, aan de hand van de hoogte van dit getal kun je je output zegmaar "meten". Ik heb er geen technische verklaring voor, maar haal het uit het feit dat bijvoorbeeld mijn texas specials (aanrader!) een iets hogere dc resistance hebben als mijn vorige strat elementen, en dat de bridge standaard ietsje meer output heeft-> ja hoor ook een iets hogere dc resistance. De hotrails hebben vrij veel ouput heb ik gemerkt met het spelen, en hier klopt het ook bij dat de dc resistance hoger is. Lijkt me raar als het nu juist niet zo is.

BartL
16 februari 2005, 19:41
Op mijn hals-element wil ik dus een dikkere heldere* toon...ik heb gelezen dat Tex Specials vooral een midboost geven. Mid is uiteraard ook belangrijk, maar ze mogen dus niet te doffig of bassig zijn.

*= Dat wil zeggen; helderder dan de Lace Sensor Gold.

NeeraDJ
16 februari 2005, 20:11
De DC Resistance geeft op zich alleen een indicatie. Bekijk het zo, als je een brugelement van 14k hebt en een halselement van 16k dan zal het halselement domineren, vaak is dit ook niet gewenst dus gebruikt met een hoger output element in de brugpositie vanwege helderheid. Echt nauwkeurig output meten kan zo echter niet, maar vaak heb je wel aan de DC Resistance genoeg.

BartL
16 februari 2005, 20:52
SSL-3 heeft 16.4K
SSL-1 heeft 6.5K

Ik heb een gevoel dat dat verschil een beetje erg groot gaat worden.

Edit: Die 16.4K is evenveel als mijn JB humbucker nu heeft :o Te veel dus.

Kevin-D
16 februari 2005, 20:55
--> Sorry verkeerd gelezen<--

*offtopic*
Ik ben er net achtergekomen dat output lang niet alles zegt, veel mensen zeggen vaak: hoge output voor metal. Nou heb ik dus net een Cover van BLS gehoord (black label society) gespeeld op een LTD, met een Seymourd Duncan Alnico II Pro (weinig output vergeleken emt EMG's enz) en die klonk super, brute distortion...







maarjah hij had dan wel 6 X de track gedubt :razz:

BartL
16 februari 2005, 21:02
:???: :-?






Daar had ik het eigenlijk niet echt over. Het gaat om het volumeverschil tussen elementen op 1 gitaar.

gerrekat
16 februari 2005, 22:35
Output meet men in mV niet in Ohms!

Ohms zijn de weerstand je zou wel kunnen zeggen dat een element met veel wikkelingen (hoge output) meer weerstand heeft dan een element met minder wikkelingen, maar dat is niet de juiste manier.

Ik blijf me erover verbazen hoeveel mensen dit nog fout doen!

gerrekat
16 februari 2005, 22:39
--> Sorry verkeerd gelezen<--

*offtopic*
Ik ben er net achtergekomen dat output lang niet alles zegt, veel mensen zeggen vaak: hoge output voor metal. Nou heb ik dus net een Cover van BLS gehoord (black label society) gespeeld op een LTD, met een Seymourd Duncan Alnico II Pro (weinig output vergeleken emt EMG's enz) en die klonk super, brute distortion...







maarjah hij had dan wel 6 X de track gedubt :razz:


Dat heeft met perceptie te maken, neem bijvoorbeeld een DiMarzio X2N wat zo'n beetje de PU is met de hoogste output voor een passive, zo'n 550-600 mV..en een EMG of Mastertone die met een actief pre amp circuit tot een belachelijke 2 tot zelfs 4,5 V komen (de Mastertones dan!) je zal echt niet waarnemen dat het verschil tussen de PU's zo groot is...

IMO vind ik het zelfs LIJKEN dat een X2N een hogere pegel heeft dan een EMG 81...plus passives klinken organischer en hebben meer Punch en definitie IMO.

Azrael
16 februari 2005, 22:50
Ik hou helemaal niet van hoge output.
Schroef mijn ToneZone en PAFPro gewoon omlaag. Minder volume dat wel maar een dunner ( in mijn ogen prettiger ) geluid en meer definitie.

gerrekat
16 februari 2005, 22:54
je PU's naar beneden zetten is een manier om de output te verlagen....je snaren zullen dan een mindersterke flux veroorzaken in het magnetisch veld om dat dat hoe verder van de PU hoe zwakker wordt...je stroom die je dan met de trilling van je snaar opwekt zal dus kleiner zijn, stroom (en dat is de output van een PU!!!!) in mV dus!

Daarom wordt vooral bij EMG's dus aangeraden ze heel dicht tegen de snaren te zetten.

Het enige nadeel daarvan is dat je een beetje sustain kilt, hoedichter bij de snaren hoemeer de magneet de snaren aan zal terkken en hoe minder lang ze zullen blijven trillen....

chennie
17 februari 2005, 00:37
Output meet men in mV niet in Ohms!

Ohms zijn de weerstand je zou wel kunnen zeggen dat een element met veel wikkelingen (hoge output) meer weerstand heeft dan een element met minder wikkelingen, maar dat is niet de juiste manier.

Ik blijf me erover verbazen hoeveel mensen dit nog fout doen!

maar een grotere uitgangs weerstand, zorgt een grotere spanningsval over die weerstand. ;)

Wormaap
17 februari 2005, 00:53
je PU's naar beneden zetten is een manier om de output te verlagen....je snaren zullen dan een mindersterke flux veroorzaken in het magnetisch veld om dat dat hoe verder van de PU hoe zwakker wordt...je stroom die je dan met de trilling van je snaar opwekt zal dus kleiner zijn, stroom (en dat is de output van een PU!!!!) in mV dus!

Daarom wordt vooral bij EMG's dus aangeraden ze heel dicht tegen de snaren te zetten.

Het enige nadeel daarvan is dat je een beetje sustain kilt, hoedichter bij de snaren hoemeer de magneet de snaren aan zal terkken en hoe minder lang ze zullen blijven trillen....
2 kleine verbeteringetjes:
1. Is een beetje mierenneuken, maar 'stroom, in mV dus' klopt niet, dat moet natuurlijk spanning (en dus output) zijn, want stroom meet je nog steeds in Ampère.
2. EMG's hebben veel minder last van sustain killen door mageten, omdat EMG's behoorlijk zwakke magneten gebruiken (de reden dat ze zonder preamp onhoorbaar zijn, en de reden dat ze zo stil zijn)
Moest ik heel even kwijt :razz:

gerrekat
17 februari 2005, 06:53
je PU's naar beneden zetten is een manier om de output te verlagen....je snaren zullen dan een mindersterke flux veroorzaken in het magnetisch veld om dat dat hoe verder van de PU hoe zwakker wordt...je stroom die je dan met de trilling van je snaar opwekt zal dus kleiner zijn, stroom (en dat is de output van een PU!!!!) in mV dus!

Daarom wordt vooral bij EMG's dus aangeraden ze heel dicht tegen de snaren te zetten.

Het enige nadeel daarvan is dat je een beetje sustain kilt, hoedichter bij de snaren hoemeer de magneet de snaren aan zal terkken en hoe minder lang ze zullen blijven trillen....
2 kleine verbeteringetjes:
1. Is een beetje mierenneuken, maar 'stroom, in mV dus' klopt niet, dat moet natuurlijk spanning (en dus output) zijn, want stroom meet je nog steeds in Ampère.
2. EMG's hebben veel minder last van sustain killen door mageten, omdat EMG's behoorlijk zwakke magneten gebruiken (de reden dat ze zonder preamp onhoorbaar zijn, en de reden dat ze zo stil zijn)
Moest ik heel even kwijt :razz:


1. je hebt gelijk LOL! sorry stroom is in A natuurlijk...spanning is het juiste woord...

2. klopt maar half, een EMG heeft natuurlijk zonder de pre amp veel minder output maar een 81 is nog behoorlijk, stil??? ik vind een gemiddelde EMG veel gevoeliger voor mircofonie dan een passief element!

Diedo
17 februari 2005, 13:07
allemaal hartstikke leuk en aardig hoor,
maar bij mij komt nu de volgende vraag naar boven:

hoe wordt die output dan gemeten? je kan natuurlijk een voltmeter op het element aansluiten, maar dan hangt de gemeten spanning onder andere af van de afstand tot de snaar, de dikte van de snaar en de hoe hard de snaar is aangeslagen...

met andere woorden: wat is de standaard?

ik zou dit graag wel willen weten, omdat ik misschien ook wat wil meten voor mn profielwerkstuk.

Azrael
17 februari 2005, 13:27
allemaal hartstikke leuk en aardig hoor,
maar bij mij komt nu de volgende vraag naar boven:

hoe wordt die output dan gemeten? je kan natuurlijk een voltmeter op het element aansluiten, maar dan hangt de gemeten spanning onder andere af van de afstand tot de snaar, de dikte van de snaar en de hoe hard de snaar is aangeslagen...

met andere woorden: wat is de standaard?

ik zou dit graag wel willen weten, omdat ik misschien ook wat wil meten voor mn profielwerkstuk.

Wat je zegt klopt helemaal. Ik neem aan dat de output normaal gemeten wordt met zo hard mogelijk op je snaar raggen. Fabrieken laten graag hoge outputs zien. Bij welke dikte ze het testen zal wel verschillen evenals de afstand. Het dus inderdaad nogal lastig om dit objectief te beoordelen.

Kevin-D
17 februari 2005, 18:25
ik heb ook nog een b'tje een *offtopic* vraagje dat wel over uitput gaat:

Veel mensen zeggen dat je met een EMG bv veel beter distortion kan krijgen dan met een SD Alnico II Pro (of een andere vintage pickup).

Maar: nou heb ik dus net die sample gehoord die BLS cover. Zakk Wyle speelt met EMG's, maar deze sound lijkt 'r aardig op...

Dus m'n vraag is:
Is 't waar dat hoge output garand staat voor een goede metal sound?
Ik heb zelf medium/progressive dingen, en kan alles wel redelijk.