PDA

View Full Version : tips bij snaren vervangen



Rock n' sad
16 februari 2005, 17:18
test

Rock n' sad
16 februari 2005, 17:19
hallo
Ik wil binnekort mij prs santana SE nieuwe snaren geven ( heb ze 2de hands gekocht in augustus vorig jaar en zijn nogaltijd dezelfde snaren :razz: ) maar ik ben hier een beetje " bang" voor . natuurlijk kan ik al snaren vervangen maar ik weet niet echt zeker of mijn tacktiek wel juist is . ik speel heel veel op deze gitaar dus mag er echt niks mis mee zijn

De prs heeft een zwevende brug , moet ik dan
A) alles eraf halen en dan een nieuw setje doen
of
B) een snaar erafhalen , en direct de volgende opzetten en zo verder gaan

Moet ik daarna mijn gitaar intoneren ? ( heb totaal geen ervaring hiermee)

en hoeveel wentelingen moeten er gemaakt worden rond te tuners , en hoe doe je dat juist ?

ps : ik gebruik 0,09

Diedo
16 februari 2005, 17:32
als je precies hetzelfde setje erop pleurt dan hoef je niet te intoneren lijkt me.

zwevende brug: een voor een snaren vervangen.

hoeveel wentelingen: tja, bij de hoge snaren doe ik er meestal 2 of 3 en bij de lage iets meer dan 1, anders wordt het zo vol.
beetje gokken met de lengte die je nodig hebt.
maar tering... half jaar met een setje; de hoogste tijd dus.

Bobbel
16 februari 2005, 18:15
Het beste is om zo min mogelijke windingen te doen... en als je snaren door de zadels komen moet je de snaren ff goed naar beneden drukken, zodat ze alvast de vorm van je zadels krijgen...

Wormaap
16 februari 2005, 18:28
Niet teveel windingen, maar wel genoeg, als je een snaar niet genoeg om je mechaniek heen windt kun je hem er zo vanaf trekken, ik ga meestal voor een keer of 2 voor de lage en'n keer of 3 voor de hoge snaren.

Bobbel
16 februari 2005, 22:25
Niet teveel windingen, maar wel genoeg, als je een snaar niet genoeg om je mechaniek heen windt kun je hem er zo vanaf trekken, ik ga meestal voor een keer of 2 voor de lage en'n keer of 3 voor de hoge snaren.

het is algemeen bekent: Hoe minder wikkelingen hoe beter! ik heb er altijd maar 1 wikkeling omzitten en je trekt ze er niet af...

Neals
16 februari 2005, 23:02
Ik heb ook maar 1 wikkeling en er is ook hier nooit een afgepleurd

Neals
16 februari 2005, 23:03
Verder is het handig te weten wat je doet als je snaren vervangt, want de snaar er verkeerd op monteren en je gitaar kan uit elkaar knallen als een bom, dus wel beetje voorzichting wezen :)

Floris1984
17 februari 2005, 01:14
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo is dat je zo weinig mogelijk windingen moet doen. Het kan wel zo zijn, maar ik ben benieuwd waarom...

groovyB3
17 februari 2005, 01:18
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo is dat je zo weinig mogelijk windingen moet doen. Het kan wel zo zijn, maar ik ben benieuwd waarom...


Er blijft altijd rek zitten in de windingen. Des te meer windingen, des te meer rek, des te meer ontstemt je gitaar.

Rups
17 februari 2005, 13:12
Geplaatst: Wo Feb 16, 2005 23:03 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Verder is het handig te weten wat je doet als je snaren vervangt, want de snaar er verkeerd op monteren en je gitaar kan uit elkaar knallen als een bom, dus wel beetje voorzichting wezen




?????? hoe krijg je dat voor elkaar dan,? Gewoon snaar door het gaatje in het stemmechaniekje, naar je toe trekken, er onderdoor halen, knikje erin en draaien (wel de goede kant op).
Hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

en eh......een half jaar met een setje snaren ...........auw

Diedo
17 februari 2005, 13:14
notice the " :) "

ToTaL FaKe
17 februari 2005, 13:15
heel veel mensen doen het zo, maar eigenlijk is dat verkeerd...

ik doe altijd de snaar 2 keer eromheen winden... en DAN pas door het gaatje.. ff aantrekken.. en aandraaien..

Azrael
17 februari 2005, 13:31
heel veel mensen doen het zo, maar eigenlijk is dat verkeerd...

ik doe altijd de snaar 2 keer eromheen winden... en DAN pas door het gaatje.. ff aantrekken.. en aandraaien..

Mag je mij uitleggen wat er "verkeerd" aan is.........

Neals
17 februari 2005, 13:59
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo is dat je zo weinig mogelijk windingen moet doen. Het kan wel zo zijn, maar ik ben benieuwd waarom...


Er blijft altijd rek zitten in de windingen. Des te meer windingen, des te meer rek, des te meer ontstemt je gitaar.

Klopt, toen ik nog niet zo handig was met snaren op mijn gitaar klappen kwamen er wel eens teveel windingen bij de kleine E-Snaar, en drie maal raden welke het meeste ontstemde.

En wat ik de topic-starter verder als tip kan geven, gewoon goed kijken wat er gebeurt als je de snaar er op zet.

Diedo
17 februari 2005, 13:59
het is gewoon "anders". goede oplossing voor mensen die niet goed kunne schatten hoeveel snaar ze nodig hebben om te winden :-D

ToTaL FaKe
17 februari 2005, 15:23
heel veel mensen doen het zo, maar eigenlijk is dat verkeerd...

ik doe altijd de snaar 2 keer eromheen winden... en DAN pas door het gaatje.. ff aantrekken.. en aandraaien..

Mag je mij uitleggen wat er "verkeerd" aan is.........
moet jet niet aan mij vragen... :razz: het is niet verkeerd maar het is er niet goed voor ofzo...

Diedo
17 februari 2005, 15:57
WAAROM?! :???: :???:
er moet echt minder bullshit gespuit worden de laatste tijd

Azrael
17 februari 2005, 16:15
heel veel mensen doen het zo, maar eigenlijk is dat verkeerd...

ik doe altijd de snaar 2 keer eromheen winden... en DAN pas door het gaatje.. ff aantrekken.. en aandraaien..

Mag je mij uitleggen wat er "verkeerd" aan is.........
moet jet niet aan mij vragen... :razz: het is niet verkeerd maar het is er niet goed voor ofzo...

Zucht. Ik heb zo een rothekel aan mensen die onzin lullen en als je ze om uitleg vraagt gewoonweg niks zinnigs kunnen zeggen.

Debaser
17 februari 2005, 22:18
:o ik dacht echt dat meer windingen beter was ? :o

en niemand die me dat effe verteld heeft ...

Toffe gozer
17 februari 2005, 22:33
Zo vaak mogelijk om de stemmechaniek draaien die snaar , dus meer windingen waardoor er een "inductie-sustain " optreedt , waardoor de sustain van de snaar verdubbeld :razz:

Sorry Azrael voor deze onzin :lol:

Debaser
17 februari 2005, 22:51
Zo vaak mogelijk om de stemmechaniek draaien die snaar , dus meer windingen waardoor er een "inductie-sustain " optreedt , waardoor de sustain van de snaar verdubbeld :razz:

Sorry Azrael voor deze onzin :lol:

dus even op een rij :

++ windingen = beter voor de sustain
-- windingen = sneller ontstemmen .(?)

of is het een kwestie van keuze / smaak / voorkeur ..

Azrael
17 februari 2005, 23:00
Agh hou toch op allemaal.....

Fumi SG
17 februari 2005, 23:02
Zo vaak mogelijk om de stemmechaniek draaien die snaar , dus meer windingen waardoor er een "inductie-sustain " optreedt , waardoor de sustain van de snaar verdubbeld :razz:

Sorry Azrael voor deze onzin :lol:

dus even op een rij :

++ windingen = beter voor de sustain
-- windingen = sneller ontstemmen .(?)

of is het een kwestie van keuze / smaak / voorkeur ..

tsja..... het zal wel?? :-? :razz:

RS-Rik
17 februari 2005, 23:38
Er mag niks gebeuren met mn gitaar... maar wel de snaren er 6 maanden op laten zitten..

Lekker krom

Debaser
18 februari 2005, 11:41
maar gasten even een serieus vraagje :
ik ben het spoor effe kwijt ...

wat is nu beter ?

veel of weinig windingen?

en plz. serieus ...
Thanks


ik heb nl ook wel eens mijn gitaar laten afstellen bij een zaak en oten zaten er 3 of 4 windingen om, bij weer een andere zaak 2 ofzo ..

Toffe gozer
18 februari 2005, 12:31
http://www.donhofstee.nl/snaren.htm


Hier wordt het uitgelegd , Debaser

Debaser
18 februari 2005, 12:48
http://www.donhofstee.nl/snaren.htm


Hier wordt het uitgelegd , Debaser
thanx dude .. :)

Swan
18 februari 2005, 12:51
doe niet zo moeilijk en zet gewoon die fucking snaren er op!

Azrael
18 februari 2005, 12:53
Soms vraag ik mij af of de mods alleen maar bij off-topic komen. Dit forum wordt echt belachelijk slecht gemodereerd.

1959SLP
18 februari 2005, 13:12
:D Heeeeerlijk die onzin.. :D

BLOK182
18 februari 2005, 13:26
Ik heb ook een PRS met trem, en idd, die is zo af te stellen dat ie zweeft. Als ik jou was zou ik gewoon alles eraf halen, eens FLINK je fretboard en frets poetsen en lekker in de lemon oil zetten, en dan een goed setje snaren derop leggen.

bert k
18 februari 2005, 13:40
Soms vraag ik mij af of de mods alleen maar bij off-topic komen. Dit forum wordt echt belachelijk slecht gemodereerd.
Ik ben niet verantwoordelijk voor dom gekwaak. Zolang het geen scheldpartij wordt ga je je gang maar.

Diedo
18 februari 2005, 19:52
Soms vraag ik mij af of de mods alleen maar bij off-topic komen. Dit forum wordt echt belachelijk slecht gemodereerd.
Ik ben niet verantwoordelijk voor dom gekwaak. Zolang het geen scheldpartij wordt ga je je gang maar.

ik snap ook niet waarom (en in welke vorm dan) er nu gemodereerd zou moeten worden...
als er onzin wordt gespuit moet er zeker meteen een slotje op, zodat er geen discussie kan ontstaan, laat staan dat de onzin kan worden opgehelderd/verworpen met argumenten :???: :???:

Bertje doet het hartstikke goed :)