PDA

View Full Version : Hulp ivm marshallamps nodig



Kasper
16 februari 2005, 14:29
Dus ...

Ik heb vandaag een Boss GT-8 aangeschaft, waar ik erg blij mee ben. In de winkel klonk ie echt super op een Marshall MG100DFX stack (€650)(transistor).
Verkoper zei ook dat die Boss daarop aangesloten is omdat je zo een zo neutraal mogelijk geluid krijgt, zonder dat buizen het geluid van de Boss te veel beďnvloeden.

Nu kom ik thuis en schakel ik mijn Boss GT-8 op mijn Fender Performer 650 aan, en krijg natuurlijk een heel ander geluid. Die amp bevat 1 buisje voor het distortionkanaal, dat ik niet gebruik omdat het toch crap klinkt.

De distortion op die MG100DFX vond ik echt wel super, en de volumeknop is niet te gevoelig, wat bij mijn Fender wel het geval is. Ik kon dus in de winkel op een laag genoeg volume spelen, zonder dat de volumeknop tussen de 1 en 2 moest staan. Bij mijn fender doet elke aanraking aan de volumeknop ertoe.

Hij had ook een 2ehands Valvestate VS230 staan (€200), een combo met 2x30Watt. Ook effe op gespeeld, en ik moet zeggen dat die distortion daarop veeeel beter is dan mijn Fender, maar toch nog niet zo goed als die MG100DFX stack. Die VS230 had dan wel weer geen master volume knop of headphones out, wat ik wel graag zou hebben.

Nu vraag ik mij af wat jullie meningen zijn over deze amps. Ik belde diezelfde verkoper ook net ivm de MG50DFX combo (€400), maar hij zei dat de reden waarom die MG100DFX zo goed klonk, was omdat het een stack was, kans zit er in dat de MG50DFX minder goed klinkt dus.

Ik speel voorlopig thuis, en muziekstijlen zijn vooral zwaardere rock, en wat metal.

Graag wat hulp, want ik kan mijn Fender inruilen tegen die 2ehands VS230 (waar nog 1j garantie op zit ook), maar weet dus niet of ik er goed aan doe.

Ervaringen? Alvast bedankt voor te lezen :amp:

BartL
16 februari 2005, 14:35
Uuhm,
Gebruik de zoekfunctie en lees wat de mening is tegenover de Marshall MG-serie :) Maargoed...als jij hem goed vindt klinken houden wij je niet tegen...ik niet tenminste.

amon
16 februari 2005, 14:40
Voor ´zwaardere rock en wat metal´ had je dus al een foute amp he... :wink:
--> Fender...

Kasper
16 februari 2005, 14:54
Voor ´zwaardere rock en wat metal´ had je dus al een foute amp he... :wink:
--> Fender...

Besef ik nu maar al te goed, maar ik was onwetend 2j geleden. Het is pas sedert een jaar ofzo dat ik het verschil in versterkers kan appreciëren.
Ik moest gewoon een betere amp hebben (ter vervanging van mijn 15W schoendoos van het merk 'Bogey), en die 2ehands Fender was één van de eerste die ik tegenkwam.

@ BartL: Ik heb idd de zoekfunctie al gebruikt en merk inderdaad dat velen hier niet te spreken zijn over het geluid, maar alles is beter dan de Fender die ik nu heb :wink: Ik heb er geen probleem mee om op te bouwen, ipv onmiddellijk een 1000euro-buizen-bak te kopen die veel te hard gaat voor mijn kamer.

BartL
16 februari 2005, 15:06
Die heb je ook al voor 500 euro hoor.

Kasper
16 februari 2005, 15:13
Die heb je ook al voor 500 euro hoor.

Hmm oké ja, maar die gaan dan waarschijnlijk wel erg hard ook vermoed ik. Nuja, ik denk dat ik met een goeie transistor ook al erg tevreden ga zijn. Een maat van mij heeft al jaren een Randall Transistorstack, en die is daar erg tevreden over. Zelf vind ik hem ook goed klinken. Dus buizen zijn geen vereiste voor mij.

Ik zal gewoon wat verder moeten testen denk ik, I know ...

Maar in tussentijd, nog meningen over de MG100(H)DFX en de VS230?

pimmetje
16 februari 2005, 15:16
Ik neem aan dat die vs230 goed werkt. Als-ie er nog goed uitziet ook, dan vindt ik 200 euro geen slechte prijs.

Het zijn natuurlijk geen super-versterkers, maar ze doen 't. En met wat geluk krijg je over een jaar (of langer) via marktplaats of zo dat bedrag ook weer terug.

Als het basisgeluid van dat ding je op zich wel aanstaat, en je bent echt van plan vooral thuis te spelen lijkt 't me geen verkeerde koop. Zelfs voor oefenen met een bandje is dat ding wel te gebruiken (ligt natuurlijk wel een beetje aan de band, maar ok...).

Een buizenbak is idd misschien niet zo slim als je je amp toch alleen voor thuis wilt hebben.

Overigens zou ik wel ff kijken of je nog wat extra crap bij die boss en die amp kan lullen. Zo'n gt-8 zal toch ook een 450 euro of zo kosten?... dan heb je samen met de amp 650 euro uitgegeven bij die knakker. Daar kan wel wat korting af of wat kleingoed bij.

Kasper
16 februari 2005, 15:18
Trouwens, ik weet dat de Fender Performer 650 geen bekende amp is, maar zou het een goede deal zijn om hem te ruilen voor de VS230?

Fender Performer:
- 65Watt (1x12")
- Reverb
- 2 kanalen
- geen headphones
- effect loop
- 1 buis voor distortion kanaal
- 2ehands gekocht voor €250

Marshall Valvestate:
- 60Watt (2x12" = 2x30Watt)
- Reverb + Chorus
- 2 kanalen
- geen headphones
- effect loop? I dunno
- valvestate hebben ook een buis voor distortion vermoed ik?
- 2ehands te koop voor €200

En die gast is dus bereid om te wisselen.
Ik denk niet dat ik veel verkeerd kan doen vermoed ik? Het zal zowiezo beter klinken, aan gezien de Fender helemaal niet mijn stijl is, en Marshall wel. Ik kan allebei de amps 2ehands voor ongeveer dezelfde prijs terug verkopen.

spanky_franky
16 februari 2005, 15:29
kijk ook eens uit naar Kitty Hawks buizencombo`s, ik heb er zelf een op de kop weten te tikken voor €220, met ingebouwde powerattenuator dus kan ik ook in de slaapkamer spelen met een goede distortion..

het geluid is niet marshall, meer mesa, maar toch erg geschikt voor alles tot en met hardrock..

Antal
16 februari 2005, 15:35
Ik zou ruilen. Als het meer jouw sound is, waarom niet? De specs zijn vergelijkbaar. Trouwens, wat maakt het nou uit wat voor opties er op zitten? Gaat om de sound toch. Blijkbaar is dit voor jou een vooruitgang. En het kost je niets. Prima toch :wink:

up-guitarman
16 februari 2005, 15:40
Trouwens, ik weet dat de Fender Performer 650 geen bekende amp is, maar zou het een goede deal zijn om hem te ruilen voor de VS230?

Marshall Valvestate:
- 60Watt (2x12" = 2x30Watt)
- Reverb + Chorus
- 2 kanalen
- geen headphones
- effect loop? I dunno
- valvestate hebben ook een buis voor distortion vermoed ik?
- 2ehands te koop voor €200

En die gast is dus bereid om te wisselen.
Ik denk niet dat ik veel verkeerd kan doen vermoed ik? Het zal zowiezo beter klinken, aan gezien de Fender helemaal niet mijn stijl is, en Marshall wel. Ik kan allebei de amps 2ehands voor ongeveer dezelfde prijs terug verkopen.

Volgens mij is ruilen een goeie deal denk ik, en die VS230 is echt wel paaaaaaakke beter dan die MG (die zuigt naar mijn bescheiden mening echt piemels)
Btw, op die VS zit geen FX loop, wel ingebouwde chorus, line out en een pre-amp buisje

NeeraDJ
16 februari 2005, 15:55
Waarom zou de een beter dan de ander zijn omdat het een stack is :o. Die MG kasten zijn waardeloos. Ik heb een MG30 die ik nooit meer gebruik (heb er een Powerball en Mesa bij), en vond het destijds goed klinken totdat ik jaren geleden in de oefenruimte van de volbuizensound had geproefd. 650 euro vind ik onwijs veel voor die bak, daar kun je zoveel beters van kopen :-?!

Als je echt transistor wilt gaan dan moet je naar Randall kijken, alhoewel je echt wel een betere buizenamp voor 650 piek hebt man. Bekijk het zo, ja ze moeten hard gaan voor een geweldig geluid, maar zacht klinken ze ook nog beter dan je transistor.

spanky_franky
16 februari 2005, 16:03
heeftie `m al gekocht dan? :???:

NeeraDJ
16 februari 2005, 16:50
Oops verkeerd gelezen :oops: , heb die vorige post al geedit, thanks frank!

Ritch
16 februari 2005, 17:59
Toon zit in je vingers!!!!!


:razz: :) Ok hier mijn verhaal; in de studio waar mijn band oefent staan (hoe is het mogelijk) 2 VS100R's en een nieuwe MG100.

De Vs's deden goed hun best (doen ze nou nog steeds) maar na 8 jaar te hebben gebrand, zijn ze naar mijn mening "op". Ik weet niet hoe oud die Valvestate die bij jou in de winkel staat, maar volgens mij maakt dat wél een verschil. De clean vind ik goed voor een (destijds iets van 800 gld?) 800 gld dus, goed. Niet heel erg veelzijdig, maar wel goed. De crunch is heerlijk, wél veelzijdig! De OD2 is ook wel ok. Btw deze Valvestate heeft alleen een reverb. Deze vind ik veel te snel verzopen, na een kwart gedraaid te hebben baggert je toon snel weg.

De nieuwe MG. Allereerst KUTbediening. (Daar kwam ik pas later achter btw, dus eerst dat terzijde) De clean, beter als de VS, meer veelzijdiger. Goede dikke jazztoon tot scherpe funkgeluiden. De crunch vind ik dan weer minder als de VS. (Komt wss door het buisje in de VS) De OD2 vind ik daarentegen beter (!) als de VS. Je kunt meer kanten op, van Mettalicasounds tot het minder harder solowerk. De effectprocessor is wel goed, leuke chorus (das de enige die ik gebruik) Die kun je aanzetten door op de "DFX" knop op de footswitch te drukken. Reverb is beter als de VS. Verzuipt niet zo snel. Tenslotte dus de bediening. Ik ben iemand die van simpele (daar ben ik mede achtergekomen door deze amp :x ) De Crunch schakel je aan door op het knopje óp de amp te drukken (zit dus ook niet op het voetpedaaltje, #%#$^!) En daar komt ook nog eens bij dat de gain samen met de clean werkt. Zeer ONHANDIG...

Maar je moet gewoon zélf de amps uitproberen en zelf je oordeel vellen. Ik zou zeggen doorsparen voor een Engl (Screamer of PB) Veel succes, en ik hoop dat je wat aan dit verhaal hep. Grüßßen SL

Kasper
16 februari 2005, 18:15
Toon zit in je vingers!!!!!
Misschien wel, maar ik denk niet dat je met je vingers de toon van een Marshall uit een Fender krijgt :wink: Toch bedankt voor je uitéénzetting van MG <-> VS
Heel uitvoerig heb ik de MG niet getest, maar op het eerste zicht (gehoor) was ik wel tevreden over de sound, misschien laat de controls etc misschien wel wat aan de wensen over. Ik zou er daarvoor uitvoeriger ervaring mee moeten hebben.


Waarom zou de een beter dan de ander zijn omdat het een stack is ...
MJa, dat zei hij, omdat er oa ook 4 speakers inzitten ipv 1, en dat dit veel doet aan de algemene kwaliteit.
Misschien heb je idd gelijk en is €650 wat veel voor hetgeen je krijgt, ik zal nog wachten met zo'n kosten te doen dus.


Ik zou ruilen. Als het meer jouw sound is, waarom niet? De specs zijn vergelijkbaar. Trouwens, wat maakt het nou uit wat voor opties er op zitten? Gaat om de sound toch. Blijkbaar is dit voor jou een vooruitgang. En het kost je niets. Prima toch
Ik denk dat je daarmee alles gezegd hebt. :)


Mijn conclusie: beter wat afwachten om een stack te kopen, aangezien die MG's toch niet zo hoog aangeprezen worden. Misschien ga ik na verloop van tijd idd spijt krijgen, en dan zit ik daar met een ding waar ik 2ehands niet meer de nieuwprijs voor ga krijgen.
De valvestate zal waarschijnlijk zowiezo een verbetering zijn op mijn Fender, en volgens sommigen beter zijn dan de MG. Niemand beweert het omgekeerde.

Ik verlies er inderdaad niets mee, aangezien ik momenteel niet tevreden ben van die Fender. De Marshall kan enkel maar een verbetering zijn, tenzij hij het na een jaar onherstelbaar kapotgaat :razz:


Bedankt iedereen. Nu nog mijn vader zover krijgen om in het weekend naar daar te rijden en hem op te halen. Ze beloven sneeuw, dus het valt nog te zien :-(
Sneeuwt het hier heel de winter niet, en dan wil ik eens een nieuwe amp halen en beloven ze 10cm :evil:

pol
16 februari 2005, 18:32
gebruik je de gt-8 enkel voor de effecten of ook de ingebouwde ampsimulaties ?

Kasper
16 februari 2005, 18:36
gebruik je de gt-8 enkel voor de effecten of ook de ingebouwde ampsimulaties ?

Aangezien ik hem nog maar pas vandaag heb kan ik daar nog niet echt op antwoorden :)
Ik vond de ampsimulaties wel vet klinken in de winkel, maar ze klinken gewoon droog op mijn Fender.
Moest ik een amp hebben met daarop een betere distortion dan die van de gt-8, dan zou ik die waarschijnlijk wel gebruiken.

Maar ja, momenteel heb ik enkel nog maar de presets kunnen verkennen met daarop de ampsimulaties.

pol
16 februari 2005, 18:43
normaalgezien zou die gt-8 het beste moeten werken als je via de fx return van die fender gaat, da's het neutraalste, en dan kun je nog wat zoeken met al die eq's van de boss, volume instellen moet hier ook mee gaan .
ik zou zo nog es wat verder proberen te zoeken naar wat goeie geluiden.

Kasper
16 februari 2005, 21:50
Oké, sorry, ik ben hier terug met nog een vraagje.

iam toonde mij net een advertentie voor een Marshall VS100 voor €250, wat de normale prijs is voor zo'n 2ehands dacht ik.

Deze heeft 3 kanalen, headphones jack, en effectsloop, terwijl de VS230 dit allemaal niet heeft.

Is wel 100Watt (1x12") tov 60Watt (2x30"). Dus ik weet niet hoe stil zoiets kan gezet worden. Er zit op deze wel geen chorus of zo, maar dat doet me niets.

Is er qua kwaliteit verschil tussen de VS230 en de VS100 denken jullie?

up-guitarman
16 februari 2005, 22:49
Ik zou gaan voor de VS 100, en geen chorus, tjah, er zitten er genoeg op je GT-8 veronderstel ik !!!
100W is best hard (ook al is het een transistor) en je kan er desnoods ooit nog een 1*12, 2*12 of 4*12 cab bijhangen he !!!

Kasper
16 februari 2005, 23:05
Ik zou gaan voor de VS 100, en geen chorus, tjah, er zitten er genoeg op je GT-8 veronderstel ik !!!
100W is best hard (ook al is het een transistor) en je kan er desnoods ooit nog een 1*12, 2*12 of 4*12 cab bijhangen he !!!

Inderdaad, die chorus is niet belangrijk voor mij. Heb al een mailtje gestuurd om te vragen of ie nog altijd te koop staat. (ad is 2dagen oud)

Ritch
17 februari 2005, 17:27
Toon zit in je vingers!!!!!
Misschien wel, maar ik denk niet dat je met je vingers de toon van een Marshall uit een Fender krijgt :wink: Toch bedankt voor je uitéénzetting van MG <-> VS
Heel uitvoerig heb ik de MG niet getest, maar op het eerste zicht (gehoor) was ik wel tevreden over de sound, misschien laat de controls etc misschien wel wat aan de wensen over. Ik zou er daarvoor uitvoeriger ervaring mee moeten hebben.

Ik bedoelde met "toon zit in je vingers" dat echt íédereen de MG op dit forum zit af te zeiken, en dat ik er gewoon ff 20 minuten achterzit en er tóch nog een leipe sound uitkrijg, al zeg ik het zelf. Nogmaals advies: zélf uitproberen!! Succes

simetra
28 december 2005, 14:12
ik heb me zojuist ook een marshall mg 100dfx aangeschaft en ben er zeer tevreden over .Maar als ik men boss os-2(distortion/overdrive) erop aansluit klink die meer hall en iets doffer dan als ik die op men kleine fender amp van 15watt aansluit,... . Het is niet normaal dat een fender amp met distortion ruiger klinkt dan een marshall. Weet iemand hoe ik men marshall moet afstellen zodat de distortion er echt goed doorkomt (zonder het volume veel opgedreven moet worden??) :???:

casper innosence
31 december 2005, 00:18
pas had ik een buis naar de knoppe in de oefenruimte. had alleen mn recto bij. toen 1 van de MG100's aangesloten en ik moet zeggen dat het me niet tegen viel. (aangesloten op mn eigen 1960VA) haalde het niet bij mn recto, maar n prima oplossing..zeker na alle slechte verhalen die de ronde doen over het ding..

Wabbie
31 december 2005, 01:41
Oké, sorry, ik ben hier terug met nog een vraagje.

iam toonde mij net een advertentie voor een Marshall VS100 voor €250, wat de normale prijs is voor zo'n 2ehands dacht ik.

Deze heeft 3 kanalen, headphones jack, en effectsloop, terwijl de VS230 dit allemaal niet heeft.

Is wel 100Watt (1x12") tov 60Watt (2x30"). Dus ik weet niet hoe stil zoiets kan gezet worden. Er zit op deze wel geen chorus of zo, maar dat doet me niets.

Is er qua kwaliteit verschil tussen de VS230 en de VS100 denken jullie?

VS100's heerschen, die zijn ijn mijn mening waaay beter dan die nieuwere marshall valvestates. Ik heb zelf ruim 8 jaar gespeelt en opgetreden met een VS100 head met 1x12" cab eronder. Tis niet de meest briljante versterker, maar scheuren doet ie een heel stuk beter dan die modernere marshalls ( zolang we het over solid state hebben dan he).
Ik zou voor de vs100, je hebt genoeg effecten op die gt-8 zitten

Scali
31 december 2005, 12:58
Ik zie weer een hoop misverstanden rondom de Marshall VS230.
Ik heb er zelf al jaren eentje...
Even een kleine opsomming:
- De pre-amp heeft GEEN buisje (dat hadden alleen de duurdere modellen, de VS265 bv).
- Hij heeft WEL een koptelefoon-aansluiting (en ook direct output voor een PA/mengpaneel). Hier zit overigens geen speakersim op (wel bij de duurdere modellen), dus het geluid is niet heel fantastisch, maar dat zou verholpen kunnen worden door bv een H&K Red Box aan te sluiten.
- De distortion is NIET beter dan van de MG-serie. Sterker nog, volgens mij is ie precies hetzelfde. De bediening is in ieder geval exact hetzelfde (gain, bass, treble, contour), en ik heb op een MG30DFX gespeeld, en daar kwam ook praktisch hetzelfde geluid uit als uit mijn VS230. De MG heeft wel die FDD (soort dempingscircuit) waardoor ze nog iets 'buis-achtiger' klinken dan de VS230. Ik vond zelf ook dat de digitale reverb van de MG een stuk beter klonk dan de Accutronics verengalm uit de VS230.
- De VS230 is geen 2x12" combo, maar 2x10". Er is overigens wel een 2x12"-model, onder de naam VS232.

Naar mijn mening is de VS230 een prima no-nonsense versterker. Betrouwbaar, en een geluid met enorm veel presence (kan zelfs erg schel worden als je het niet temt met de treble-knop), wat heel goed overeind blijft in een mix.
Clean is heel helder en zuiver, bijna JC120-achtig. De distortion is erg veelzijdig en reageert bijzonder goed op het volume van de gitaar. Je kunt makkelijk van bijna clean naar volle distortion gaan door alleen je volume en elementkeuze aan te passen. Met de contour-knop kun je ook varieren van mid-heavy vintage geluiden tot scooped Mesa-achtige geluiden. Hoewel, hij heeft niet zoveel gain als een echte Mesa, dus voor het hele zware werk zou je misschien nog een pedaaltje ervoor willen. Maar op zich is er wel redelijk metal op te spelen.

Ik gebruik de mijne meestal in combinatie met een Zoom 8080 multifx, en dat werkt erg goed. Helaas heeft hij geen fx-loop, dus kun je em niet direct aansluiten. Ik heb de mijne toevallig net donderdag weggebracht voor het inbouwen van een stereo fx-loop, wat ongeveer 40e gaat kosten.

Ik speel ook wel eens met alleen de VS230... zoals bv in mijn Cry For You-improvisatie: http://scali.eu.org/~bohemiq/CryForYou.mp3
Dan heb je een beetje een idee hoe de VS230 klinkt. De gain staat hier constant voluit, de contour bijna compleet naar links, en alle variatie in het geluid komt puur voort uit het veranderen van volume, element en aanslag op de gitaar (een Ibanez RG570CT trouwens).

Fumi SG
31 december 2005, 13:23
Vette soundclip hoor! Vette sound ook! :o Aangenaam verrast. :)

AART
31 december 2005, 14:30
beetje dun, maar dat komt door een deel vast ook door de gitaar.

Scali
31 december 2005, 14:51
Een RG570CT klinkt absoluut niet dun, in tegenstelling tot een gewone RG570.

Hier nog wat opnamen die ik destijds met de VS230 heb gemaakt...
http://scali.eu.org/~bohemiq/GibsonPickups.mp3
http://scali.eu.org/~bohemiq/GibsonPickups2.mp3
http://scali.eu.org/~bohemiq/IbanezPickups.mp3

Heb ik destijds gemaakt toen ik net Gibson pickups in m'n Epi Les Paul gezet had. Eerste twee dus opgenomen met de Les Paul, derde met de RG570CT ter vergelijk. Hier gebruik ik af en toe ook de contour bijna compleet naar rechts, waar je dus zo'n scooped geluid krijgt. Ik vind dat zelf niet zo heel mooi, maar voor metal is het vast erg bruikbaar.

AART
31 december 2005, 14:57
Een RG570CT klinkt absoluut niet dun, in tegenstelling tot een gewone RG570.

Clean komt iig wel dun over, en ik heb meerdere basswood rg's gehad die allemaal hetzelfde hadden als je hem in een verkeerde amp prikte, ze bleven dun bij het clean, wat je ook deed.

Scali
31 december 2005, 15:02
Een RG570CT is dan ook niet van basswood, maar van elzen met esdoon top. In de clips die ik net gepost heb, hoor je ook een stukje op het clean kanaal van de VS230, met het halselement van de RG, en dan hoor je dus het volle, bijna Les Paul-achtige geluid dat die RG570CT in zich heeft.

AART
31 december 2005, 15:45
les paul sound krijg is zelfs niet met mark IV en RGT 3020(mahonie) op halelement....

Scali
31 december 2005, 15:56
Maar laten we het nu weer over de versterker hebben.