PDA

View Full Version : Wie weet welk merk dit is ??



matser
16 februari 2005, 09:16
De gitaar die ik gebruik is van een onbekend merk. Het logo zat er wel op maar dat heb ik bij het opnieuw lakken "by mistake" weggegooid. De kop lijkt op die van een flying v . Les paul achtige body met 1 volume en 1 tone knop. Witte slagplaat die ook om de knoppen loopt. 1 halshumbucker en 1 single coilachtig brugelement. Te zien op www.martindale.nl bij de foto's . Wie helpt me het merk te vinden ??

Harry
16 februari 2005, 09:51
hier de precieze link, het is een Gibson.


http://www.martindale.nl/gallery/michel002.jpg

imlikeajungle
16 februari 2005, 09:53
gibson marauder, nee?

Bluesbreaker
16 februari 2005, 10:22
indeed

http://thecraftsman.free.fr/images/marauder.jpg

DaveItUp
16 februari 2005, 11:27
Weet iemand wat voor scale hals er op zo'n marauder zit? Ik ben zeer geinteresseerd in zó'n ding aangezien ze oa lekker warm schijnen te klinken.

BassAgent
16 februari 2005, 11:30
Volgens mij gewoon full scale. Ik vin m alleen niet mooi:P

DaveItUp
16 februari 2005, 11:44
Ik wel. Althans die een natural finish hebben(die donkere) en een zwarte slagplaat. Met een gewone gibson headstock zou ie nog mooier zijn.

Ghost_44
16 februari 2005, 11:58
Ik vind hem ook wel wat hebben.

Orpheo
16 februari 2005, 12:23
hij heeft idd wel iets..heb er ooit een gevonden, was ik niet weg van....maar hij heeft wel iets " retro-achtigs" imo :wink:













(maar ik heb toch liever mn M3 :D)

Orpheo
16 februari 2005, 12:23
hij heeft idd wel iets..heb er ooit een gevonden, was ik niet weg van....maar hij heeft wel iets " retro-achtigs" imo :wink:













(maar ik heb toch liever mn M3 :D)

Squier4ever
16 februari 2005, 13:21
bleghhhh

Ritch
16 februari 2005, 17:17
Ik heb ergens in een topic hier, nog niet zo lang geleden, gelezen dat één v/d forumleden ook één had. Hij vond (en ís) em hondslelijk, maar de toon die je eruit krijgt moet geweldig zijn. Ik zou hem toch nog wel eens graag uit willen proberen.

hansoonk
16 februari 2005, 17:21
Precies een Marauder! Er zijn indertijd ook Japanse copieen van gemaakt, maar de jouwe lijkt verrekt veel op de mijne, dus het lijkt me een echte Gibson. Alleen mijn '76 Marauder heeft een maple-body. En ik vind hem er fantastisch funky seventies eruit zien! Eén van de moosite gitaren die ik ken!


http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/famelektrisch.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/9fe74d1f.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/IM000020.jpg

Waarschijnlijk is de jouwe ook uit '75 of '76, want daarna zijn ze uitgevoerd met een draaischakelaar voor een traploze overgang van het voorste of achterste element.

De Marauder is door Bill Lawrence ontworpen als concurrent voor de Fender Telecaster met humbucker/single-coil en een opgeschroefde 25,5" hals en werd endorsed door o.a. Keith Richards. Hij is echter nooit echt aangeslagen en m.i. ten onrechte want ik vind het een geweldige gitaar, met vooral een fantastisch warm geluid in het halselement. Het nek-element is wat ieler, maar met veel minder twang dan mijn Tele en wordt door veel Marauder spelers vervangen door een hot-rail.

soundbound
16 februari 2005, 20:49
Ik heb er ook één gehad (uit 78) en op een moment van totale verstandsverbijstering weggedaan. Daar heb ik nu enorme spijt van. Hij is vele malen mooier dan de L6 die ook in die periode is geïntroduceerd.


Die van jou Hans is overigens wel heel erg fraai. Het lijkt wel of die een ahorn top heeft.

hansoonk
16 februari 2005, 22:52
Die van jou Hans is overigens wel heel erg fraai. Het lijkt wel of die een ahorn top heeft.

Dank je ...

De body is massief esdoorn (Maple op zijn Engels of Ahorn op zijn Duits)
De achterkant is ook heel fraai

http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/guitars/marauderback.jpg

soundbound
17 februari 2005, 23:07
Woww, over een beauty gesproken. Ik heb de Marauder nog niet eerder in een dergelijke uitvoering gezien. Heb je ook voor dit model een de luxe versie? Die telecaster ziet er overigens ook wel goed uit.

RS-Rik
17 februari 2005, 23:29
Ik zou em wel eens in het rood willen zien met witte of zwarte slagplaat

Ziet er lekker speels uit, letterlijk en figuurlijk.

Erg mooie gitaar trouwens, beetje LP, maar niet te.

Bluesbreaker
17 februari 2005, 23:35
Een LP, maar dan wat minder lomp, ik vind ze er inderdaad niet heel lelijk uitzien.

matser
18 februari 2005, 07:24
heel, heeel , heeeel erg bedankt allemaal voor het zo snel reageren op mijn oproep. Deze marauder of het nu een echte gib is of niet heb ik ooit gekocht van een collega voor schrik niet... hfl.50,00. Hij was toen rood. Dat heb ik er afgehaald en vervangen door blanke finish. Hij klinkt fantastisch clean. Iets minder met scheurijzer er aan. :-D

matser
18 februari 2005, 07:40
Hans, als ik er achter wil komen van welk bouwjaar die van mij is, waar zou dat dan moeten staan? Ik kan geen prod.nr. of serie ontdekken?

het naamplaatje op de kop was trouwens een soort metaalachtig krullogo en de vermelding gibson heb ik toen niet kunnen ontdekken

hansoonk
18 februari 2005, 09:27
Woww, over een beauty gesproken. Ik heb de Marauder nog niet eerder in een dergelijke uitvoering gezien. Heb je ook voor dit model een de luxe versie? Die telecaster ziet er overigens ook wel goed uit.

Dank je :oops: :oops: Er is nog een luxere uitvoering: de Marauder Custom, met sunburst body en binding langs de neck ... even googelen en je vindt er wel één.


Hans, als ik er achter wil komen van welk bouwjaar die van mij is, waar zou dat dan moeten staan? Ik kan geen prod.nr. of serie ontdekken?

het naamplaatje op de kop was trouwens een soort metaalachtig krullogo en de vermelding gibson heb ik toen niet kunnen ontdekken

Misschien heb je dan toch een copie, maar een natuurgetruwe. Gibson Marauders hebben een een karakteristieke hals in drieen: drie stukken maple over de lengte van de hals samengevoegd (zie ook de foto van de kop), misschien dat je hem daar aan kunt herkennen. Bij mij staat de datum voor fabricage van de body in de halspocket gestempeld. De datum voor het maken van de gitaar op de hals. Daarnaast zijn de pots van een nummer voorzien waar kenners het tijdstip van fabricage kunt nagaan.