PDA

View Full Version : Geluidskwaliteit



Jax
15 februari 2005, 21:05
Hee,

Even een vraag voor iedereen die weleens bezig is met opname. Ik ben al een tijd lang bezig met het recorden van eigen nummers en ideeën, en het bewerken ervan op de pc. Ik heb dan ook het één en het ander erover opgezocht in boeken en op het internet. Hier vond ik verscheidene tips om het geluidskwaliteit te verbeteren, zoals:

- Het op oorhoogte zetten van de speakers
- Het niet laten rusten van de speakers op de tafel zelf, maar ze met standaards van de tafel af houden
- Het opnemen van de gitaarversterker dmv een microfoon ipv dmv een audiokabel

Daarnaast vond ik ook nog wat andere bruikbare tips, namelijk om bv:

- Bij het afmixen zowel de koptelefoon als de speakers te gebruiken, omdat de koptelefoon meer detail in het geluid geeft, en de speakers meer bas weergeven.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak gewoon alleen mijn koptelefoon gebruik bij het afmixen, mijn speakers niet op oorhoogte heb zitten, en ik via de line-out van mijn versterker opneem. Ik heb tot nu toe daarin geen hinder ondervonden. Maar ik vraag me dus af in hoeverre al deze dingen echt zorgen voor een verschil in geluidskwaliteit. Ik vind het namelijk allemaal wel best hoe het geluid nu klinkt, maar ik ben bv ook gewoon tevreden met mijn vox valvetronix 30 watt versterker, terwijl anderen het geluid niet kunnen uitstaan en zweren bij buizenversterkers.

Komt deze kritische blik op geluidskwaliteit met de tijd (ik ben namelijk pas 16 :) ), of hebben sommige mensen gewoon wel van nature kritische oren en anderen niet? Is dit een probleem als ik dit nu nog niet echt heb, terwijl ik wel nummers afmix?