PDA

View Full Version : Snaren blijven springen



Chroxy
15 februari 2005, 15:48
jaja

Chroxy
15 februari 2005, 15:49
ja, ik heb de search geprobeerd maar dr kwam geen enkel antwoordt uit wat ik zocht.

Ik heb in november vorig jaar een nieuwe gitaar gekocht: een Epiphone les paul standard.. geweldige gitaar en nergens probeblemen mee gehad de 1e 2 maanden, totdat begin januari opeens mn hoge e sprong, nieuwe erop en snel erna sprong mn lage e.

Het lag aan een braampje, dus die dat probleem is nu opgelost en ze zijn sindsdien ook niet meer gesprongen. Maar wel is ondertussen al 1 x de D en 1x de A gesprongen, hier zonder braampje. Hoe kan dit? ik heb dus nu al een heel pakje snaren in een maand verbruikt, terwilj ik eerst nooit snaren liet springen.

Wat ik wel gezien heb, is dat op de brug (hoe heet dat stukje waar de snaar net overheen gaat bij een les paul?), dat die als de snaar er een aantal weekjes oplicht, de windingen iets wijder gaan staan, waar de snaar de brug over gaat.

Hoe is dit allemaal op te lossen? En ligt het misschien aan de brug? of moet die lager?

ToTaL FaKe
15 februari 2005, 15:52
ik zou gewoon ff alles beetje bijvijlen en dan is het als het goed is over. Probeer het is..

Ghost_44
15 februari 2005, 15:55
Wat ik wel gezien heb, is dat op de brug (hoe heet dat stukje waar de snaar net overheen gaat bij een les paul?), dat die als de snaar er een aantal weekjes oplicht, de windingen iets wijder gaan staan, waar de snaar de brug over gaat.

Bedoel je de Zadels?
Voor de rest weet ik het antwoord op je vraag niet, maar volgens mij is het verstandiger als je snaren gaat vervangen ze allemaal te vervangen voor een eventueel spannings verschil tussen je je oude en vervangen snaren. Maar misscheien is dit ook wel gelul.

bert k
15 februari 2005, 15:55
Je kan kijken hoe hoog het staartstuk staat, dat is het deel waar de snaren in haken. Als dit heel laag staat is de hoek die de snaren op de brug maken erg groot. Je kan dan het staartstuk wat omhoog draaien (De brug zelf niet uiteraard!)

Cubensis
15 februari 2005, 15:57
t klinkt alsof je brug in de snaren snijdt, dus gewoon ff bijvijlen/staalwol erover, en kijken of de hoek die de snaren maken niet te extreem is

Chroxy
15 februari 2005, 16:02
precies, ik bedoelde zadeltjes (even naam kwijt :oops: )

toen de 1e hoge e sprong, heb ik in 1 keer een heel nieuw setje erop gelegd, het kan dus niet aan spanningsverschillen liggen (lijkt me dan zo)

de hoek kan inderdaad te groot zijn, maar hoe weet ik dit zeker? Ik vind hem nu eerlijk gezegd wel lekker spelen (ja als de snaren niet knappen)
en volgens mij snijdt de brug inderdaad de snaren, de windingen worden op het zadeltje gewoon uitelkaar gehaald (lijkt me niet gezond he?)

dus eens bijvijlen (kan dit kwaad als ik het perongeluk te erg bijvijl?)

Cubensis
15 februari 2005, 16:03
ja, gewoon alleen met staalwol, dat ie niet zo scherp is
en misschien je brug wat lager zetten zodat de hoek die je snaren maken minder is :)

Chroxy
15 februari 2005, 16:06
ik ben net trouwens even gaan kijken, en het zou dus heel goed kunnen dat ze echt afgesneden worden: bij de D zit nu ook weer een klein gaatje tussen de windingen en bij de A was dit ook goed te zijn (voordat ie sprong) Bij de E moet dus ook iets te zien zijn, maar die heb ik toen gevijld en nu zitten de windingen nog steeds normaal..

k ga ze dus zowiezow eens bijvijlen, bedankt iederee voor de snelle reactie..

trouwens.. kan het niet aan TE hard aanslaan liggen? Niet dat ik extreem op mn gitaar zit in te slaan, maar toch :P

Ghost_44
15 februari 2005, 16:08
trouwens.. kan het niet aan TE hard aanslaan liggen? Niet dat ik extreem op mn gitaar zit in te slaan, maar toch :P

Dan zou de gemiddelde metal band-gitarist om het nummer zijn snaren moeten verwisselen :D

Cubensis
15 februari 2005, 16:10
je kan ze te hard aanslaan, zeker als je heel dicht bij je brug aanslaat (zoals sash van dit forum, die bijna zn zadeltjes ipv zn snaren aanslaat, en t gek vind zo snel, naar eigen zeggen, snaren te breken :D )

dejohan
15 februari 2005, 17:09
ja, ik heb de search geprobeerd maar dr kwam geen enkel antwoordt uit wat ik zocht.

Ik heb in november vorig jaar een nieuwe gitaar gekocht: een Epiphone les paul standard.. geweldige gitaar en nergens probeblemen mee gehad de 1e 2 maanden, totdat begin januari opeens mn hoge e sprong, nieuwe erop en snel erna sprong mn lage e.

Het lag aan een braampje, dus die dat probleem is nu opgelost en ze zijn sindsdien ook niet meer gesprongen. Maar wel is ondertussen al 1 x de D en 1x de A gesprongen, hier zonder braampje. Hoe kan dit? ik heb dus nu al een heel pakje snaren in een maand verbruikt, terwilj ik eerst nooit snaren liet springen.

Wat ik wel gezien heb, is dat op de brug (hoe heet dat stukje waar de snaar net overheen gaat bij een les paul?), dat die als de snaar er een aantal weekjes oplicht, de windingen iets wijder gaan staan, waar de snaar de brug over gaat.

Hoe is dit allemaal op te lossen? En ligt het misschien aan de brug? of moet die lager?

Gierige hollanders (grapje! :wink: )
Als je in november een gitaar koopt, en in januari springt een snaar, zou ik niet klagen hoor. Zet er gewoon elke twee maand een nieuw setje op. Snaren verslijten ook hoor.

Chroxy
15 februari 2005, 17:17
nou ik denk dan niet dat het aan te hard aanslaan ligt, k sla ook altijd tussen de 2 humbuckers, niet te kort bij de brug lijkt me zo..

en het klopt.. :-D ben gierig.. als ik al maar 5 euro op snaren kan besparen doe ik dat.. normaal vervang ik ze om de 3 maanden (omdat ze dan ook echt slecht beginnen te worden).. dus k baalde ervan dat ik nu al een setje kwijt ben aan vervangen van al die kapotte snaren, terwijl ze er pas 1 dikke manad opliggen.. maja.. strax even vijlen en dan hoop ik dat alles is opgelost..

Azrael
15 februari 2005, 17:22
Bij mij nogsteeds om de 2 weken knapt mijn E-snaar. Gelukkig heb ik een Floyd dus ik kan de E snaar nog 2 keer hergebruiken. Werkt prima. Na pakweg 6 weken gaan de snaren toch eraf omdat ik ze niet meer vind klinken.

Bigfoot414
15 februari 2005, 17:23
Miischien kan je eens een ander merk proberen...
Ik merkte best veel verschil toen ik van Dáddario naar Ernie Ball switchte.
En ik ben noun nie echt 'lief' voor mijn snaren. Ze hebben wel flink wat te verduren onder mijn vingers :D :D

groovyB3
15 februari 2005, 17:45
Het lag aan een braampje, dus die dat probleem is nu opgelost en ze zijn sindsdien ook niet meer gesprongen. Maar wel is ondertussen al 1 x de D en 1x de A gesprongen, hier zonder braampje. Hoe kan dit? ik heb dus nu al een heel pakje snaren in een maand verbruikt, terwilj ik eerst nooit snaren liet springen.



Kan gebeuren zonder braampje. Snaren aanslaan laat je snaren ook slijten.
Overstappen naar dikkere snaren kan helpen. Ik speelde eerst 0.10 en op een gegeven moment brak ik er zoveel dat ik erbijna failliet aan ging. Speel nu 0.11 en nu is het een heel stuk minder.

Wat je ook kan proberen zijn GraphTech zadels. Grafieten zadels en die geven bijna geen wrijving op je snaren. Het enige nadeel is dat je gitaar wat helderheid verliest.

Jeroenvanhulsteijn
15 februari 2005, 17:56
ik denk dat als je de hoek kleiner maakt de sustain ook minder wordt. Ik zou dus, zoals al aanbevolen werd, de zadeltjes wat bijvijlen. Of misschien een nieuw brug deel kopen met van die rollertjes ipv die wedge vormige zadeltjes.

Jim Marshall
15 februari 2005, 19:23
ik zou gewoon ff alles beetje bijvijlen en dan is het als het goed is over. Probeer het is..


Bijvijlen is iets wat nog niemand is gelukt naar mijn weten.
Afvijlen gaat beter.


On topic; het lijkt mij dat je zadels 'rond' zijn. Kijk maar eens door je zadels in de richting van je snaren. Als de snaar in een rond holletje ligt kan hij daarin gaan rollen bij het aanslaan waardoor je snaar op die plek z'n sterkte verliest en breekt.
Als je in de langsrichting naar je zadels kijkt moeten ze een V vorm hebben dusdanig dat je snaar stevig in dit V-tje ligt.