PDA

View Full Version : Fingerstyle bassist wil met plectrum gaan spelen



Chaney
14 februari 2005, 20:44
Tot nu toe speelde ik alleen fingerstyle, maar ik wil ook graag met plectrum gaan spelen. Nu vraag ik met het volgende af:

-Wat is globaal de techniek voor het spelen met plectrum, en doe je zowel down- als upstrokes?

-Welke plectrums kun je het beste gebruiken en zijn er speciale bas-plectrums?

BassAgent
14 februari 2005, 20:47
Nee, er zijn geen speciale basplectrums. Over techniek van met plectrum spelen kan ik je weinig vertellen, ik doe dat op gevoel, maar plectrums: ik heb een stagg .96 plectrum, ik zou jou een dik plectrum aanraden van 1 tot 1.2 millimeter, dat vind ik het fijnst spelen op bas.

emielow
15 februari 2005, 00:40
techniek voor plectrums?

gewoon zo hard mogelijk raggen!

Equalizer
15 februari 2005, 00:58
Ik heb de dikte van de plectrum langzaam opgebouwd. Eerst met zo'n flinterdun doorzichtig buigzaam dingetje en dan steeds als het lukte om bijvoorbeeld Parallel Universe mee te spelen een iets dikkere genomen, voor een betere sound. Maar het is maar net wat je lekker vindt spelen. Ik gebruik nu zo'n groene met een schildpadje erop (dikte is niet meer leesbaar). En ik doe zowel down- als upstrokes, maar ik kan helaas nog steeds niet super strak plectrummen omdat ik het bijna nooit oefen.
Trouwens op een DVD vertelt Flea dat het vroeger in zijn kringen heel 'punk' was om alleen downstrokes te doen en dan toch heel snel te gaan.. upstrokes erbij doen was voor mietjes, gheh.. Nouja, het voordeel dat ík zie is dat je zo een meer constante aanslag hebt.

Phyrexian
15 februari 2005, 09:57
Ik gebruik nu zo'n groene met een schildpadje erop (dikte is niet meer leesbaar).

Dunlop Tortex .88mm bedoel je. 8-)

Lazy B.
15 februari 2005, 11:21
Ik heb een paar stalen plectrums. Da's best een leuk geluid wat je daarmee krijgt. Verder speel ik overigens alleen maar met vingers.

Anavrin
15 februari 2005, 12:15
hoezo zijn er geen speciale basplectrums???
Ik gebruik altijd van die grote plectrums op bas, en ik heb nog geen gitarist met die dingen gezien. Ik zie er wel een hoop bassisten mee. IK bedoel deze:
http://members.home.nl/100procentmafkees/plectrums.JPG
zoals je kan zien zijn er bij sommige al wat stukken af, maar ja, ik rag ook nogal hard. Die boston dingen heb ik trouwens vorige week gekocht, voor slechts 50 cent per stuk (vond ik best goedkoop).

soapwater
15 februari 2005, 17:30
Ik heb een paar stalen plectrums. Da's best een leuk geluid wat je daarmee krijgt. Verder speel ik overigens alleen maar met vingers.
Wat vinden je snaren en bas daarvan?

Greetz

BassAgent
15 februari 2005, 17:31
hoezo zijn er geen speciale basplectrums???
Ik gebruik altijd van die grote plectrums op bas, en ik heb nog geen gitarist met die dingen gezien. Ik zie er wel een hoop bassisten mee.
Hm, ik vin ze niet fijn :D volgens mij zijn ze ook niet speciaal voor bassisten gemaakt, maar zijn ze gewoon te groot voor gitaristen :D

Equalizer
15 februari 2005, 18:20
Dunlop Tortex .88mm bedoel je. 8-)
Ja die bedoelde ik! :cool:

basswasp
16 februari 2005, 00:12
Die groene schildpadjes zijn idd fijn :)

Fender Heavy ook, maar die glijden uit m'n vingers.

scholier
16 februari 2005, 11:36
Nee, er zijn geen speciale basplectrums. Over techniek van met plectrum spelen kan ik je weinig vertellen, ik doe dat op gevoel, maar plectrums: ik heb een stagg .96 plectrum, ik zou jou een dik plectrum aanraden van 1 tot 1.2 millimeter, dat vind ik het fijnst spelen op bas.

Er zijn wel plectums vn 3mm die volgens mij voor bas bedoeld zijn(maar ik speel er ook gitaar mee wiew sneaky me 8-) :-D )

MazeMouse
16 februari 2005, 12:06
Fender Heavy
Jim Dunlop Big Stubby 3mm
Of dat ene plectrum dat ik toen bij staffhorst achterover heb gedrukt (jezus K-ristus, je mag daar nog niet eens je eigen plectrum gebruiken....)

BassAgent
16 februari 2005, 13:52
Of dat ene plectrum dat ik toen bij staffhorst achterover heb gedrukt (jezus K-ristus, je mag daar nog niet eens je eigen plectrum gebruiken....)
Ik heb een stronthekel aan staffhorst! Ze hebben dan wel vette BC Rich gitaren maar dat is het dan :evil:

Iron Maiden
16 februari 2005, 21:15
Ik zou gewoon er voor zorgen dat je constant down en upstrokes afwisselt, en niet bij het naar een nieuwe snaar gaan weer begint met een downstroke. Teminste dat lijkt me de beste techniek

Phyrexian
17 februari 2005, 09:51
Ik zou gewoon er voor zorgen dat je constant down en upstrokes afwisselt, en niet bij het naar een nieuwe snaar gaan weer begint met een downstroke. Teminste dat lijkt me de beste techniek

+1 !