PDA

View Full Version : 12AX7 en ECC83



Raffel
3 juli 2002, 11:12
Zijn dit eigenlijk dezelfde buizen?!

SteavisSmokin
3 juli 2002, 11:33
inderdaad, ecc83 is de europese benaming voor 12ax7.

Raffel
3 juli 2002, 13:07
en het zijn pre-amp buizen als ik het goed heb. Maar als ik naar de strategy 400 power amps kijk van Mesa. Daar zitten ze ook in. In een power amp zitten toch alleen power amp buizen?!!

Dirk_Hendrik
3 juli 2002, 15:15
En ook een poweramp heeft nog een stukje preamp en een fasedraaier nodig. Vandaar

Raffel
3 juli 2002, 15:43
aha, ik dacht dus dat die PUUR uit poweramp buizen bestond.

Want bij een pre-amp zitten er ook pre en poweramp buizen in. Toch?!

Dirk_Hendrik
3 juli 2002, 16:14
Nee. Fout. In een Preamp zitten Preamp buizen.

Ik denk dat je de je niet helemaal moet blind staren op pre en power. Een laagvermogensbuis (omhet woord peampbuis even niet te gebruiken) kan ook andere funkties hebben dan versterken. Bijvoorbeeld de fasedraaier waar in je andere topic over dir onderwerp al over gesproken werd.

Nocki
5 juli 2002, 22:48
een eindtrap heeft 12ax7 buizen (of dus ecc83. die zijn hetzelfde) voor de voicing. deze kunnen je geluid ook behoorlijk kleuren dus zoek ze goed uit voor het geluid dat je wilt. ze zijn best belangrijk.

Nocki

Dirk_Hendrik
6 juli 2002, 20:40
Heunk???

In principe is een ecc 83 een ecc 83. Basta.
Als je zegt dat je ze uit moet zoeken op klank zul je ook wat tips moeten geven over het verschil tussen de ene ecc83 en de andere....

Mijn mening:
een ecc83 in de eindtrap geeft (bijna) geen versterking en is daar dus zeer weinig klankbepalend.

SteavisSmokin
7 juli 2002, 00:46
D'r klopt idd niet echt veel van wat je daar zegt nocki. Áls een ecc83 in een eindversterker zit zal dit hoogstens als fasedraaier (=phaseinverter) fungeren en that's it.

Raffel
8 juli 2002, 09:04
precies. het zijn toch die El34 buizen die het kleur geven of niet?!

Nu snap ik er dus helemaal nix meer van he! Kan iemand ff kort samenvatten?!

FragDaddy
8 juli 2002, 10:21
ecc83 buizen zijn voorversterker buizen die een heel zwak signaaltje (van bijvoorbeeld een gitaar) naar een hoger niveau trekken. terwijl ze dat doen kleuren ze het geluid.

EL34 en bijvoorbeeld 6L6 buizen zijn eindversterker buizen die een sterk signaar nog veel sterker versterken, zodat het door een speaker kan worden weergegeven (beide buizen geven zo'n 25Watt output per buis.) en ze kleuren het geluid ook, maar vaak in mindere mate als de voorversterkerbuizen. dit komt doordat de voorversterkerbuizen heel hard moeten werken om het signaal op te schroeven. hierdoor gaat het signaal vervormen en krijgen wij een distorted signaal waar we zo dol op zijn.

de eindbuizen hoeven meestal veel minder hard te werken, omdat je versterker vaak redelijk zacht staat. Dan vervormt het signaal minder en kleurt het geluid ook minder. pas als je je versterker echt HEEEL hard zet dan gaat het signaal van de eindbuizen ook vervormen en krijg je daar ook weer een distortion overheen (vaak veel voller als voorversterker distortion)

goed. kortom, elke buis kleurt het geluid, de mate van kleuring is afhankelijk van de versterking van de buis.


voor de meeste distortion wordt de gain op de versterker opgeschoeft, waardoor de voorversterkerbuizen harder moeten werken, waardoor het signaal vervormt. dus om een distortion te krijgen gebruik je de voorversterkerbuizen. deze buizen kleuren het geluid het meest, maar voorversterker- en (in mindere mate) eindversterkerbuis zijn beide bepalend voor de uiteindelijke klank van je versterker.

maar wat een voorversterkerbuis in een eindversterker precies doet, is mij ook nooit duidelijk geworden


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-07-08 10:23 ]</font>

Dirk_Hendrik
8 juli 2002, 20:25
Op het moment dat ik een losse eindversterker gebruik voor het make van mijn sound (al dan niet met powersoak) maak ik gebruik van het vervormingskarakter van de eindbuizen. Een groot gedeelte van het specifieke karakter b.v. een Twin of een JTM45 is juist aan de eindbuizen te danken. Dat geluid haalje niet uit een versterker door aan je (pre-)gain te draaien en je mastervolume dicht te draaien.

Betreffende het "voorversterkerbuis" in een eindversterker zou ik willen voorstellen dat ieder die niet weet wat een fasedraaier in een eindversterker doet even zwijgt. Zoek het uit en babbel mee. Je kunt dan zelf het antwoord al geven en ziet de suf/dom heid van de vraag in. Zucht. Grote Zucht

Raffel
9 juli 2002, 08:58
heej eh Dirk Hendrik... Wat doet een fasedraaier?! :smile:

Dirk_Hendrik
9 juli 2002, 09:17
Op 2002-07-09 08:58, schreef Raffel:
heej eh Dirk Hendrik... Wat doet een fasedraaier?! &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Geinponum

Zoek dat eens uit met http://www.google.com

jpb
9 juli 2002, 21:29
Om te begrijpen wat een fase-omkeerder (phase inverter;PI) doet eerst het volgende:

Het gitaar signaal en dus ook het door de pre-amp versterkte signaal is een sinusoide (golf) van 360 graden. Je kunt dit aanbieden aan de eindbuizen en het wordt volledig versterkt. Versterkers met EEN eindbuis en b.v. Voxen werken volgens dit principe (class A). De eindbuizen werken premanent en worden erg warm (=slijtage) maar leveren de mooiste vervormng bij oversturing. Deze versterkers hebben dus GEEN fase-omkeerder.

Veel Fenders/Marshalls werken met het push-pull principe. Slechts de helft van het signaal (180 graden) wordt door elke eindbuis versterkt. Om te voorkomen dat ze beiden tegelijk versterken en in de rust-fase geen signaal produceren wordt het signaal gespitst en omgepoold, zodat er altijd een eindbuis 'werkt' Dit doet de fase-omkeerder. De buizen worden minder warm, kunnen meer watts produceren, maar de vervorming is feller en minder harmonisch (b.v. door cross-over distortion).
Hierdoor kun je niet zomaal een eindbuis uit je fender trekken; ze werken dus in paren (push-pull).
De phase inverter zit vaak het dichtst bij de eindbuizen in is vaak een 12AT7 i.p.v. de 12AX7 die de voorversterking &amp; tremolo regelen.

Overigens wordt de oversturing van de eindtrap niet alleen door de eindbuizen gevormd. ook de uitgangstrafo (OT) doet mee. De rel. kleine OT in veel oude fenders (tremolux/bandmaster/pro-rev.) speelt een belangrijke rol bij het overstuurde geluid. Een verzadigde OT geeft weliswaar flubberige bassen maar ook meer sustain en harm. boventonen.

Eindtrap oversturing vind ik persoonlijk mooier dan welke pre-amp oversturing dan ook (klinkt mij te "buzzerig" maar kan soms een functie hebben).

BLOK182
9 juli 2002, 22:28
Hier heeft iemand heeeeeeeel veel verstand van buizen, knap hoor.