PDA

View Full Version : vraagje aan KORG ToneWorks kenners



Izegrim
14 februari 2005, 20:09
Ik heb een AX100G die een versterkermodel genaamd 'US HI-GAIN' heeft. Heeft iemand een concreet idee waarnaar deze gemodelleerd is? Hij klinkt vet voor deathmetal, maar ik wil dat plastic geval eigenlijk niet op m'n pedalboard monteren. Ik zoek dus een referentie voor een distortionpedaal. Anyone?

Ize

BLOK182
14 februari 2005, 20:27
US highgain.....peavey 5150 komt in me op, evt Soldano SLO100, of iets van Mesaboogie.

Izegrim
14 februari 2005, 21:02
Bedankt voor je reactie, maar ik weet zelf wel wat amerikaanse amps te noemen het probleem is echter waar klinkt dit specifieke model van KORG naar? Als het SMURV had geheten kun je zeggen van: ik denk aan blauw en paddestoel, maar dan weet ik nog niet waar die gasten dat model op gebaseerd hebben. :razz:

BLOK182
14 februari 2005, 21:16
Nee maar waarschijnlijk is die 5150 het model waar ze het op hebben gebaseerd. Zo is de preset recto/rectified (gebruikt in heeeeel veel digitale dingen) een Mesa rectifier bla bla.

groovyB3
14 februari 2005, 21:55
Denk eerder gewoon een Mesa

Izegrim
14 februari 2005, 22:15
Jaaa, bedankt.
Maar... jullie kunnen dus dat model van een AX100G of een AX1000G of een AX1500G, PX3, PX4 etc. voor de geest halen en zeggen dat je het vindt klinken als 5150 (BLOK182) en een rectofier (groovyB3)? Je speculeert niet naar de betekenis van de opgegeven naam, maar je weet hoe dat model klinkt? In dat geval bedankt voor de hulp. Zoniet bedankt voor de moeite al heb ik er niet om gevraagd. Topictitel is duidelijk toch?

guvnor
15 februari 2005, 09:44
Die US-HI-GAIN klinkt in ieder geval NIET naar een recto. Wat het precies is weet ik niet. Mijn PX4 handleiding zegt het volgende:

1991 model 100 W amp head covered in snake skin.
(recommended CAB: 4x12VIN, 4x12MDN)

Misschien herkent iemand hier iets in... Mij zegt het niets.
Heb zelf de AX100G gehad en speel nu veel over m'n PX4, maar heb de US-HI-GAIN niet vaak gebruikt.

Izegrim
15 februari 2005, 13:43
Kijk, dat is een goede hint! Dank je guvnor! Nou mogen jullie speculeren! Wat kan een 1991 model 100 W amp head covered in snake skin zijn? En wat is het meest aannemelijk dan?

BLOK182
15 februari 2005, 13:51
Soldano SLO100, duidelijk!
http://www.mikefortin.com/images/sold_vht.jpg

Lord Abortion
15 februari 2005, 13:57
Ik heb ook een tijdje een AX100G gehad, is idd zeker geen rectifier. Zou goed kunnen dat het een SLO is.

Izegrim
15 februari 2005, 14:12
Bedankt BLOK182! Ik heb wat soundclips gehoord en ik ben ervan overtuigd dat dit hem moet zijn. Hij zit in nogal wat andere processors ook, maar ik weet nog niet wat een handige oplossing is. De VOX Tonelab heeft waarschijnlijk een goed model (werken die gasten niet samen met KORG?), maar ik zoek niet een heel systeem... Iemand een distortionpedaal gehoord dat een beetje hiernaar gevoiced is? Ik hoef niet helemaal als deze amp te klinken, maar deze distortion klinkt erg lekker bij snelle riffs in B met veel palmmutes.

BLOK182
15 februari 2005, 14:19
H&K Warp pedaaltje schijnt voor het geld erg goed te zijn! Erg leipe metalhscheur. Kost ergens rond de 100 nieuw.

harrie-beton
15 februari 2005, 14:23
de soldano en zowel de 5150 zijn amps die door mijn podxt worden gesimuleerd.
De 5150 is zeker geen hi gain amp maar meer richting Eddie van Halen "donker bruin" geluid.
De soldano meer een jarig 80 metal.

Die echte vette high gain is de rectifier.

Dit zijn allemaal complexe sounds die je niet met 1 distortion pedaal na kunt maken vind ik.

BLOK182
15 februari 2005, 14:29
5150 geen highgain? :o Misschien in de gebruikte patch in je XT niet, maar heb je wel in het echt over zo'n amp gespeeld?

Izegrim
15 februari 2005, 14:33
Ik heb wel een vette metalscheur in mijn versterker zitten, maar ik zoek de voicing van (blijkbaar) een SLO-100. Ik ken de MT2 en de TM-01, maar die klinken totaal niet naar wat ik zoek. Het gaat dus niet om de beste metaldistortion, maar om een soortgelijk model in een degelijke stompbox ipv die plastic pannekoek. Jammer dat KORG of VOX niet net als Line6 een pedaaltje hebben waar dat US HI-GAIN model in zit...

BLOK182
15 februari 2005, 14:39
Ehm, je hebt wel de Soldano Supercharger GTO, scheurpedaaltje gebaseerd op een SLO100! Kost wel rond de 450 euro ofzo, MAAR DAN HEB JE WAT :)

Lord Abortion
15 februari 2005, 14:40
Ehm, je hebt wel de Soldano Supercharger GTO, scheurpedaaltje gebaseerd op een SLO100! Kost wel rond de 450 euro ofzo, MAAR DAN HEB JE WAT :)

Ging ik ook net posten. Duur, maar dan heb je wel een 'echte' SLO op je pedalboard.

BLOK182
15 februari 2005, 14:42
Blijft natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je amp, maar op zich een te gek pedaal, lijkt me. "Goedkope" ampoplossingen zijn bijv. de Hotrodserie van Soldano, +/-1500 euro voor de tops, dacht ik. www.proguitar.de voor mee info.

Izegrim
15 februari 2005, 14:52
:-D Geweldig, maar dan kom ik in de buurt van: waarom koop je dan geen SLO-100? Eh... geld? Had ik wat te besteden, dan kocht ik wel een XT Live of een Tonelab SE of een GT-8 waar hoogstwaarschijnlijk uitstekende models inzitten maar... Af en toe kan ik met een paar centen wat aan m'n pedalen toevoegen. Ik kan hooguit een kleinere en degelijker multieffect toevoegen, daarom keek ik eerst naar de ZOOM GFX-1 maar ik zie daar geen hints naar een SLO-100 bij de modelllen.

Lord Abortion
15 februari 2005, 14:58
Je Korg verkopen, en een GT6 in de plaats dan? Ik heb dat ook zo gedaan. De GT6 kan je tegenwoordig redelijk goedkoop vinden (250 euro tweedehands) en voor je Korg moet je minimum nog 100 euro kunnen krijgen. Dus voor 150 euro opleg heb je eigenlijk een echt goede multi-fx.

Jeroenvanhulsteijn
15 februari 2005, 17:17
Ja hoeveel geld wil je eigenlijk uitgeven? Anders wordt het toch gewoon pedaaltjes uitproberen.

Mss zou je de Digitech Death Metal kunnen proberen of de DF-7 distortion factory. Of idd die HK Warp. De MXR Double Shot. Mss een 2ehands Brunitte Overtone (buizen). Of neem eens een kijkje op www.v-stack.com.

Izegrim
15 februari 2005, 22:47
Ai! Ik heb net een soundclipje van de Digitech Death Metal gehoord van hun site en dat komt toch aardig in de buurt. :???:
Dat is een direct opgenomen sample en dat zal door een buizenbak toch wel heel goed kunnen klinken. Of ben ik in de war? Het is wel vaag om dan een pedaaltje tegen te komen dat death metal heet en dan mijn deathmetal sound produceert... Moet het maar eens gaan beluisteren. Ander / beter advies altijd welkom!

O ja, een beter multieffect zit er voor mij nog niet in ben ik bang. Die ZOOM GFX-1 lijkt qua specs toch iets te veel op een 505II. Ik zal voor 90% de distortion van m'n amp gebruiken dus daarom wil ik niet veel meer dan 100 euro uitgeven.

Izegrim
16 februari 2005, 00:18
Ingewikkeld... Ze hebben een Death Metal distortion, een Metal Master die met de 'morph' o.a. een Death Metal kan emuleren en een Distortion Factory die een Metal Master kan emuleren die zoals genoemd weer een Death Metal kan emuleren... Iemand ervaring met deze pedalen?

Jeroenvanhulsteijn
16 februari 2005, 09:51
hmm die Death Metal en DF-7 zijn net uit, dus ik denk niet dat er veel mensen al ervaring mee hebben. Maar ik denk ook eigenlijk dat je ze gewoon eens moet gaan uitproberen.

En is het niet zo dat de Death Metal de Metal Master kan simuleren? Want volgens mij is de Death Metal pas later uitgekomen.

Owja, er is nogal prijsverschil tussen die pedalen. Die Death Metal kost geloof ik 65 euro terwijl die Metal Master 99 euro is en die DF7 is 180 euro. Er staat van die DF7 overigens wel ergens een advertentie dattie voor 120 wordt aangeboden.

Antal
16 februari 2005, 12:45
Ingewikkeld... Ze hebben een Death Metal distortion, een Metal Master die met de 'morph' o.a. een Death Metal kan emuleren en een Distortion Factory die een Metal Master kan emuleren die zoals genoemd weer een Death Metal kan emuleren... Iemand ervaring met deze pedalen?

Ja, met de metal master. Wat wil je er van weten?

BlackSun
16 februari 2005, 18:17
@ Izegrim, Ik heb een KorgAx1500G en ik heb tevergeefs gezocht naar een pedaaltje die ook maar in de buurt komt van het US Hi-Gain Model. Ik heb er heel wat geprobeerd, maar ze klinken allemaal gewoon prut vergeleken bij die amp model.

Ik gebruik nu dus dat hele geval voor alleen die preset(en af en toe wat delay, de rest gebruik ik niet) gewoonweg omdat er naar mijn mening geen beter distortion pedaal is voor DIE sound.

Enne, het is toch vet om uit zo'n plastic geval op je pedalboard een monstersound te kunnen halen :wink:

Izegrim
17 februari 2005, 03:05
Ja het is echt weird maar dat model knarst en maalt en klinkt levensgevaarlijk! Kom ik aan met m'n 16 bit processortje... Door de koptelefoon klinkt het nergens naar en door een oefenversterker klinkt het leuk, maar gooi het eens door een echte versterker en de zon besluit spontaan te verduisteren. Nou ja... Misschien moet ik maar eens een EQ achter de tri metal proberen. Het is een bepaald frequentiegebied dat ik wel gedeeltelijk kan pakken met de parametrische midrangeknop. Misschien moet ik eens naar de tonelab gaan luisteren en dan heel hard gaan drugdealen en sparen. Kunnen die gasten bij vox niet gewoon een valvetronix trapkassie maken met een paar modellen waaronder de US HI-GAIN? En dan voor 99,- concurreren met Line6? Waarschijnlijk niet. I'm doomed.

BlackSun
17 februari 2005, 13:05
We hebben hetzelfde probleem geloof ik :P

Ja ik weet ook niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, maar die amp model klinkt idd zo verschrikkelijk bruut. : 8-)

De tri metal heb ik ook vanalles meegedaan, ik heb er nog niet een EQ achter gehad, als dat werkt ben ik er benieuwd naar. Maar ik heb er weinig vertrouwen in, de tri-metal vond ik veel te 'krasserig'. Niks warme monsterscheur, meer een soort black metal distortion :P

Als je een of andere oplossing of leuk pedaal heb gevonden, dan hoor ik het ook graag van je. Zo'n Korg is toch wel groot voor dat ene amp model
:D

Izegrim
21 februari 2005, 03:51
Ik ga volgende week een EQ uitproberen. Ik kan me niet voorstellen dat een Digitech of ander goedkoop pedaal een betere scheur dan de Tri Metal voortbrengt. Wat meer controle over de mids en die snerpende hoge tonen eruit is wat ik wil. Kan ik dan het best alle controls op 12 uur zetten en dan op bijv. een 6, 7 of 10 band EQ alle frequenties afregelen?