PDA

View Full Version : Nieuwe Fender 75 mer aparte buizen...



Firebird
14 februari 2005, 12:31
Rock & Roll

Firebird
14 februari 2005, 12:31
Zaterdagmiddag mn 'nieuwe' Fender 75 binnen gekregen. In tegen stelling tot mn 'zwarte' Fender 75 heeft deze een grijs/zilver speaker doek. Verder zit er een 15" Celestion KT-200 speaker in.

Toen ik de achterkant bekeek viel me iets op: er zaten 2 verschillende eindbuizen in. Wel 2 6L6'jes, maar een RCA en eentje merk onbekend. Verder zitten er Philips Miniwatt buisjes in en een Sylvana (ofzoiets).

Toen ik mn 2 Fenders naast elkaar zette, viel me nog iets op; De 'zwarte' 75 klinkt harder op 3 dan de nieuwe. Ik heb beide precies hetzelfde ingesteld, maar de nieuwe is een stuk zachter.

Gistermiddag even nieuwe TAD-buizen gehaald, maar het is nog steeds hetzelfde. Weet iemand wat het volume verschil zou kunnen veroorzaken?

Ook is de 'nieuwe' 75 een stuk lichter dan de 'zwarte'. Ik denk dat dit ligt aan de speaker, de 'zwarte' heeft een eminence (met n vierkante magneet) en de nieuwe een Celestion met een kleinere magneet.

Verder klinktie goed, alleen dat volume verschil is erg vervelend. Iemand??

Mr.Jay
14 februari 2005, 14:35
Zaterdagmiddag mn 'nieuwe' Fender 75 binnen gekregen. In tegen stelling tot mn 'zwarte' Fender 75 heeft deze een grijs/zilver speaker doek. Verder zit er een 15" Celestion KT-200 speaker in.

Toen ik de achterkant bekeek viel me iets op: er zaten 2 verschillende eindbuizen in. Wel 2 6L6'jes, maar een RCA en eentje merk onbekend. Verder zitten er Philips Miniwatt buisjes in en een Sylvana (ofzoiets).

Toen ik mn 2 Fenders naast elkaar zette, viel me nog iets op; De 'zwarte' 75 klinkt harder op 3 dan de nieuwe. Ik heb beide precies hetzelfde ingesteld, maar de nieuwe is een stuk zachter.

Gistermiddag even nieuwe TAD-buizen gehaald, maar het is nog steeds hetzelfde. Weet iemand wat het volume verschil zou kunnen veroorzaken?

Ook is de 'nieuwe' 75 een stuk lichter dan de 'zwarte'. Ik denk dat dit ligt aan de speaker, de 'zwarte' heeft een eminence (met n vierkante magneet) en de nieuwe een Celestion met een kleinere magneet.

Verder klinktie goed, alleen dat volume verschil is erg vervelend. Iemand??

Even goed(!) na laten kijken. "nw. TAD buizen gehaald" > eindbuizen ?
Heb je ze alleen gehaald, of er ook ingezet ? :oops:
Er zó, zonder meer ingepropt ?
JaY

Rutger
14 februari 2005, 15:57
t Zou ook nog aan het verschil in efficientie van de speakers kunnen liggen.

t Kan aan zoveel liggen... even laten nakijken dus.

matto
14 februari 2005, 15:59
hoe is het volume verschil als je bij de nieuwe het volume op b.v. 4 zet?
en de toonregelaaars desnoods ook iets hoger?
Niet alle potmeters zijn helemaal gelijk en de knoppen kunnen ook wel eens iets verdraaid op het potmeterasje zitten.

Agent_Smith
14 februari 2005, 22:48
hoe is het volume verschil als je bij de nieuwe het volume op b.v. 4 zet?
en de toonregelaaars desnoods ook iets hoger?
Niet alle potmeters zijn helemaal gelijk en de knoppen kunnen ook wel eens iets verdraaid op het potmeterasje zitten.

Precies! De mastervolume van mijn F-75 reageert waanzinnig fel. Het is bijna niet te regelen. Dus de ene potmeter is de andere niet. Ik denk dat het daar in zit. Technisch zijn ze zover ik weet gelijk. Alleen het laatste jaar ('82) zijn de grijs geworden (de mijne dus ook).

Firebird
14 februari 2005, 23:31
Top! Bedankt voor jullie reacties!

@ Mr. Jay: TAD-buizen (Tube Amp Doctor) zijn de eindbuizen, die heb ik er om ff snel te checken zo ingezet. Ik laat m binnenkort ff biassen.

@ Rutger: idd, daar zat ik ook al aan te denken. Ik zal binnenkort de Eminence van de 'ouwe' eens aan de 'nieuwe' hangen.

@ Matto: Ik heb vanmiddag even op beide 75's gespeeld. De oude stond op 2.5 en moest de nieuwe verder dan 4.0 opendraaien. Toonregeling is gelijk, met de mid en treble knoppen geboost.

Verder staat op de oude het 'volume' (helemaal aan de linkerkant) op 10, 'lead' tussen 5 en 7, 'lead master' op 3.5 en de 'master' op 2.5

Op de nieuwe is 'volume' en 'lead' gelijk, maar moest de 'lead master' hoger dan 4.0 draaien. Hetzelfde geldt voor de 'master'.

Wat betreft evt. verdraaien van de knoppen op de potmeterasjes; als de knopjes op 0 staan kunnen ze ook niet verder terug.

@ Agent_Smith: Ik heb ook ooit nog eens een 'zwarte' Fender 75 gehad met een 12" speaker, en ondanks dattie 12" was klonkie vrijwel indentiek aan/als mijn 'zwarte' 15" Fender.
De nieuwe Fender 75 klinkt zelfs iets pinniger als ik m opendraai als die zwarte 12" Fender 75 (ik weet t, erg verwarrend, maar snappen we het n beetje?), wat op zich wel een beetje apart is (toch, of niet??).

Weet je zeker dat de 'zwarten' en de 'grijzen' gelijk zijn aan elkaar?

dejohan
15 februari 2005, 13:38
Kan het niet zijn dat je pre-ampbuisjes minder gain hebben (vb geen 12AX7 maar 12AT7 of 12AY7 ofzo?). Dat heeft toch ook invloed op je volume.

En anders gok ik op de speaker.

Firebird
15 februari 2005, 14:07
dejohan: de 12at7 en de 12ax7 buisjes zitten iig op de plek waar ze horen. het kan zijn dat de buisjes waar verder niks op staat verkeerd zijn. Ik zal binnenkort ff de buisjes uit de 'zwarte' in de 'grijze' zetten.

PS: in de 75 horen eigenlijk 7025 buisjes. Nu heeft een of andere gast me van n muziekwinkel me verteld dat er tussen 7025 en 12ax7 weinig verschil zit.
De 7025 is 'high grade' en volgens hem betekende dat je dan minder last hebt van brom en microfonie.
Ik dacht zelf altijd dat de 7025 iets meer gain hadden.
In mn oude 75 zitten nog de orginele 'Fender' 7025's.

dejohan
15 februari 2005, 14:27
dejohan: de 12at7 en de 12ax7 buisjes zitten iig op de plek waar ze horen. het kan zijn dat de buisjes waar verder niks op staat verkeerd zijn. Ik zal binnenkort ff de buisjes uit de 'zwarte' in de 'grijze' zetten.

PS: in de 75 horen eigenlijk 7025 buisjes. Nu heeft een of andere gast me van n muziekwinkel me verteld dat er tussen 7025 en 12ax7 weinig verschil zit.
De 7025 is 'high grade' en volgens hem betekende dat je dan minder last hebt van brom en microfonie.
Ik dacht zelf altijd dat de 7025 iets meer gain hadden.
In mn oude 75 zitten nog de orginele 'Fender' 7025's.

In deze link
http://www.thetubestore.com/gainfactor.html
staat dat de 7025 en de 12ax7 dezelfde gain factor hebben. Hogere gain dan de 12ax7 kan trouwens volgens mij niet, aangezien 12ax7 een factor van 100% heeft.

Firebird
15 februari 2005, 14:55
Ik dacht toch echt dat er buisjes waren met een gainfactor van 110%!!

Firebird
18 februari 2005, 12:52
Oke...nog meer problemen. Sinds zaterdag heeft de nieuwe 75 al 2 zekeringen opgeblazen. Ik vertrouw t niet en breng m binnenkort naar een Fender-amptech.

Kortom: balen, ik had ze vanavond alle 2 willen gebruiken met optreden :cry:

Al
19 februari 2005, 18:53
Gistermiddag even nieuwe TAD-buizen gehaald, maar het is nog steeds hetzelfde. Weet iemand wat het volume verschil zou kunnen veroorzaken?



verschil in instelling, als je eindbuizen hebt gewisseld hoop ik dat je gebiassed hebt want het kan kapot gaan anders. Verschil in preampbuisjes en niet gelijk verlopende pots zullen er ook wel mee te maken hebben. ik denk niet dat er een serieus probleem is maar zorg wel dat je buizen goed ingesteld staan

Al

Firebird
8 maart 2005, 00:28
Er staat trouwens bij BassConnection een Fender 75 te koop...en ze vragen er 695 euro voor ... :o :o :o

Is dit nou een belachelijke prijs of zijn die dingen zo in waarde gestegen??
Kweet nog wat ik precies dezelfde 75 kocht voor 700 gulden (!!!)..

Agent_Smith
9 maart 2005, 21:50
Is wel een beetje aan de dure kant inderdaad, maar ja, wat is er niet duur tegenwoordig... :???:

BTW: Hoe is het met je 75, Firebird?

Firebird
10 maart 2005, 00:16
Ik heb m nog niet weggebracht, maar ik heb net zn nummer gekregen dus ga m morgen even bellen.

Tis ene Albert uit Utrecht, in de buurt van de Berenkuil....toevallig iemand die deze meneer kent?
Zal jullie op de hoogte houden!

iam
10 maart 2005, 08:58
is dat niet Al van het forum?

nicoverduin
10 maart 2005, 09:19
Maar die woont niet bij de berekuil maar in Utrecht oost.
Nico :-D

Firebird
10 maart 2005, 13:56
Oh...dat zou wel grappig zijn als dat Al is.

@ Nico: berenkuil is volgens mij ook Utrecht Oost...toch?

Al
10 maart 2005, 14:09
@ Nico: berenkuil is volgens mij ook Utrecht Oost...toch?


Dacht ut wel....

Al

Firebird
10 maart 2005, 14:39
oke Al, jij bent dus Albert uit de Berenkuil (voor Nico Utrecht Oost :P )??

nicoverduin
10 maart 2005, 14:40
@ Nico: berenkuil is volgens mij ook Utrecht Oost...toch?


Dacht ut wel....

Al
Sorry mijn kennis van Nederland is: A2, A9, A10, A15, A22, A7, A6.......Amsterdam, Utrecht .......En daarna Bertha (=navigatie :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D )
Nico

Firebird
1 mei 2005, 17:04
Zo..... heb de 29ste eindelijk weer opgetreden met mn 2 75's. Klonk gewoon helemaal te gek. Allebei. Zelfs de grijze die een beetje 'vlak' klonk kon zich alleen erg goed redden.

Heb ze een tijdje terug naar Al gebracht en die heeft ze weer even helemaal fris gemaakt en een paar aanpassinkjes gedaan.

Oke...nu komt de vraag weer: het enige wat me nog een beetje irriteert is de speaker in de grijze. Daar zit nu een 15" Celestion KT-200 oid. Die speaker heeft een erg onaangename oversturing dus ik ben op zoek naar een andere 15" speaker.
De 15" Eminence (met een vierkante magneet) in de zwarte is op zich wel goed, maargoed....beetje experimenteren kan nooit kwaad. Maar ik neem aan dat je niet de winkel in kunt lopen om vervolgens te zeggen: "Goeiedag heren, ik wilde graag wat speakertjes testen :razz: ".

Iemand een idee welke speaker ik erin kan zetten? Ik gebruik de amp zowel clean als overstuurd. Zoek n beetje een strakke speaker, maar niet te schel. Alvast bedankt!!

Firebird
9 mei 2005, 20:49
Nobody?

Antoon
10 mei 2005, 13:32
Als het mijn versterker zou zijn zou ik eens bij Webervst.com kijken en dan met name de high power alnico series. Anders een tweedehands JBL D120/D130 als het wat goedkoper moet.

PeeVee
11 mei 2005, 17:31
Je komt nog wel eens een Weber VST C15N tegen op internet (tegenwoordig is dat de 15F150 als ik me niet vergis). Dat is een 50W speaker dus wat krap bemeten qua vermogen voor een 75 maar als je niet met alle knoppen op 10 zou spelen dan zou dat misschien een optie voor je zijn. Is een vrij donker gevoicete speaker dus zou wel eens mooi kunne matchen met het heldere karakter van de amp

Al
15 mei 2005, 16:04
Nobody?

Ik denk ook dat je eens bij Weber moet shoppen en anders moet uitkijken naar het type emi wat je al in die andere hebt. De Weber C15N lijkt me geen optie want die is maar 25W tenzij je een high power hebt maar dan houdt het al bij 50W op. Dat lijkt me te krap voor jouw gebruik.

Soms kom je nog wel eens 15" Celestions tegen. Misschien is de Sidewinder wat. Ik had er laatst een maar die is al weg. 2de hands val je er geen buil aan en je kan hem altijd doorverkopen. Let er op dat je een gitaarspeaker koopt en PA oid. Die Celestion die er nu inzit is naar mijn weten geen gitaarspeaker. Post anders hier even als je wat spot.

Succes
Al

Firebird
16 mei 2005, 01:34
Oke, bedankt voor jullie reacties.
Ik zit al een hele tijd erover te denken om een EV speaker erin te doen. Ik heb n tijdje een Concert II gehad met 12" EV erin, maar wat me opviel is dat ik toch wel weinig gain had. En omdat EV's niet zoveel 'kleur' aan je geluid geven ben ik bang dat ik wat van mn gain kwijt raak.

Is dit gewoon iets idioots of zit er toch wel n kern van waarheid in?

Ik zal posten als wat ik tegenkom!!

Firebird
18 mei 2005, 04:02
@Al: Ik heb eens zitten zoeken naar die Sidewinder, niet al te veel info over en als er al info is, verschillende dingen. De een zegt dattie 100 watt is, de ander 150, weer n ander 200 and so on and so on.

Wat ik wel weet dat hij erg oud is en dattie niet meer gemaakt wordt. Iemand enig idee wat er voor zo'n speaker gevraagd wordt qua prijs? Hopelijk niet zoveel als de EV 12L...

Meer info is welkom!!

PS: heb ook al zitten kijken naar de Eminence Delta Pro 15

Firebird
26 mei 2005, 13:01
Hello, ff n heel snel vraagje:

ik nu opeens dat de Celestion uit de grijze 75 een klein stukje frame mist. Dit omdat een van de trafo's in de weg zit. De vorige eigenaar heeft dus n stuk weggeknipt ofzo zodat de speaker er toch in kan.

Dan dit erg veel kwaad??? Ik ben nu bang dat ik een volgende speaker ook moet beschadigen om m erin te kunnen zetten.

Ik zit me nu ook te bedenken dat ik die Celestion niet meer kan verkopen, er is natuurlijk niemand die n beschadigde speaker wil hebben. Damn!!

Agent_Smith
26 mei 2005, 19:03
Als er inwendig niets geraakt wordt maakt het wat mij betreft niet uit. Maar ja, mooi is anders natuurlijk.
Je hebt nog steeds geen speaker begrijp ik? Een beter type Celestion misschien? Stond laatst nog op MP voor 60 euro. Geen idee of dat wat is hoor.

Al
28 mei 2005, 01:25
De vorige eigenaar heeft dus n stuk weggeknipt ofzo zodat de speaker er toch in kan.

Geeft niks, wat A.S. dus ook al zei. Een speakerbouwer in de USA (Weber) doet dat soort dingen op verzoek. Je krijgt dan een speaker met een hap uit het frame.

Al

Firebird
28 mei 2005, 08:17
Oke, daar ben ik blij om.
Ik heb n optie voor een 15" EV 15E voor een mooi prijsje... onder de 100 euro... Mocht het niks zijn dan kan ik m altijd nog verkopen. Dan doe ik die Celestion voorlopig nog niet weg...