PDA

View Full Version : Easy fuzz face



ieme
14 februari 2005, 13:04
blaat

ieme
14 februari 2005, 13:04
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=36
Dat lijkt me een simpel effect om eens te gaan bouwen, moet te doen zijn voor een beginner toch?

Vraag 1: Wat is het tekentje linksboven de OUTPUT? || die bedoel ik.

Vraag 2: Alle \/ gaan naar de aarde, wat is het verstandigst? deze aan t Chasis bevestigen of alle \/ punten met een draad aan elkaar bevestigen?

Vraag 3: dit pedaal heeft geen switch als ik t goed begrijp, toch?

Vraag 4: Die 10K trim is dat een interne trimpot?

Tnx!
ieme

dejohan
14 februari 2005, 13:13
Ik heb hem ook geprobeerd maar strandde op niet gematchte transistors. Mijn effect werkte niet goed.
Je moet die transistors blijkbaar gematcht zien te krijgen, maar ik ben te lui geweest om uit te zoeken hoe dat moest. Je moet dan een extra circuitje bouwen om te uit te meten ofzo. Zal er binnenkort eens mee beginnen.

dejohan
14 februari 2005, 13:17
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=36
Dat lijkt me een simpel effect om eens te gaan bouwen, moet te doen zijn voor een beginner toch?

Vraag 1: Wat is het tekentje linksboven de OUTPUT? || die bedoel ik.

Vraag 2: Alle \/ gaan naar de aarde, wat is het verstandigst? deze aan t Chasis bevestigen of alle \/ punten met een draad aan elkaar bevestigen?

Vraag 3: dit pedaal heeft geen switch als ik t goed begrijp, toch?

Vraag 4: Die 10K trim is dat een interne trimpot?

Tnx!
ieme

Vraag 1: een 9 volt batterij

Vraag 2: ja op 1 ppunt een het chassis verbinden (trouwens: als je goed kijkt zie je dat eigenlijk alles aan de negative pool van de batterij gelinkt wordt)

Vraag 3: indedaad

Vraag 4: ja

ieme
14 februari 2005, 13:24
Vraag 1: een 9 volt batterij


Weet je dat zeker? er zit helemaal links toch al een batterij aansluiting?

bluegate
14 februari 2005, 13:28
Net even schema bekeken.
Er zit wel een switch in, volg de onderste lijn maar.

Negative K3 fan
14 februari 2005, 13:38
er zit een dpdt schakelaar in (oid, ik snap die aafkortingen niet helemaal)
dat ding bij de output is een 0.1 uF condensator. op de lay out stelt de groene omringende lijn de aarde voor. Ik zou zelf die punten apart laten samen komen bij de batterij en vanaf de batterij een draadje naar het chassis leiden.

Antal
14 februari 2005, 14:42
Ik zou hier niet mee beginnen. Om de onderdelen aan elkaar te bakken dat zal wel lukken. Maar je moet de transistors matchen, en daarna moeten ze gebiassed worden als blijkt dat er geen geluid uit komt. Je kunt misschien beter met bijv een dod 250 beginnen. Iets meer onderdelen, maar er kan veel minder aan fout gaan.

dejohan
14 februari 2005, 16:13
Oei, ik zat helemaal fout, had het schema snelsnel bekeken.

Het klopt dus van die switch en die 0.1 condensator.

matto
14 februari 2005, 17:08
er zit een dpdt schakelaar in (oid, ik snap die aafkortingen niet helemaal)
dat ding bij de output is een 0.1 uF condensator. op de lay out stelt de groene omringende lijn de aarde voor. Ik zou zelf die punten apart laten samen komen bij de batterij en vanaf de batterij een draadje naar het chassis leiden.
dpdt=double pole double throw= twee polige omschakelaar
spdt=single pole double throw=enkelpolige omschakelaar
dus eerst het aantal polen en dan het soort schakelaar, bijna altijd een omschakelaar omdat je deze ook gerust als aan/uit schakelaar kunt gebruiken door een van de omschakelstanden niet aan te sluiten. :roll:

mayniac
14 februari 2005, 18:06
Het matchen van transistors is helemaal niet nodig in dit geval, daarom heet het ook "Easy Face". Het is een afstammeling van de Fuzz Face, bedacht door Joe Gagan.

Het effect maakt gebruik van 1 silicium en 1 germanium transistor, dus gedoe met matchen is niet nodig. Je moet dan echter nog wel aan een germanium transistor zien te komen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Negative K3 fan
14 februari 2005, 18:13
er zit een dpdt schakelaar in (oid, ik snap die aafkortingen niet helemaal)
dat ding bij de output is een 0.1 uF condensator. op de lay out stelt de groene omringende lijn de aarde voor. Ik zou zelf die punten apart laten samen komen bij de batterij en vanaf de batterij een draadje naar het chassis leiden.
dpdt=double pole double throw= twee polige omschakelaar
spdt=single pole double throw=enkelpolige omschakelaar
dus eerst het aantal polen en dan het soort schakelaar, bijna altijd een omschakelaar omdat je deze ook gerust als aan/uit schakelaar kunt gebruiken door een van de omschakelstanden niet aan te sluiten. :roll:

ok dankuwel, even in mn geheugen prenten.

dejohan
14 februari 2005, 18:31
Het matchen van transistors is helemaal niet nodig in dit geval, daarom heet het ook "Easy Face". Het is een afstammeling van de Fuzz Face, bedacht door Joe Gagan.

Het effect maakt gebruik van 1 silicium en 1 germanium transistor, dus gedoe met matchen is niet nodig. Je moet dan echter nog wel aan een germanium transistor zien te komen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik heb de mijne toch niet aan de praat gekregen. Ik dacht dat het daar aan lag.