PDA

View Full Version : notenloos........



rockit
14 februari 2005, 11:04
Na bijna 15 jaar zwoegen :???: op een acoustisch gitaar mag ik stellen een redelijk gevorderd gitarist te zijn. Ik word echter niet gehinderd door enige theoretische kennis van noten :oops: :oops: . m.a.w. weet ik wel waar ik m'n vingers moet zetten, maar niet hoe het aangeslagen accoord heet. Welke software kan ik nu het beste gebruiken om a)- acoorden te benoemen
en b)- bestaande schema's uit te breiden

guitartub
14 februari 2005, 12:50
Hallo Rockit,

Voor het benoemen van akkoorden zijn in de handel hele goede akkoordenboekjes te verkrijgen die je vast wel verder helpen wat je 'a' vraag betreft. Voor het uitbreiden van akkoordenschema's is het toch wel handig als je over enige theoretische kennis beschikt. Zoek daarvoor eens naar boekjes over eenvoudige harmonieleer.

Suc6.

Dick Wolkendeck
14 februari 2005, 13:40
+1 !!

Boekjes zijn veel handiger dan software. Vooral zo'n smal boekje dat in je gitaarkoffer past is veel handiger dan computer opstarten, thee zetten, foutmeldingen wegklicken, computer opnieuw opstarten... :razz:

Nee serieus, ik hou wel van papier. Kan je lekker zelf op bijschrijven. Waarom neem je geen muziekles op een muziekschool? na 5 lessen weet je al zoveel over muziek dat je jaren vooruit kunt. Ik heb zelf veel geleerd van een pianist die mij over jazz leerde. Hij wees mij op de 4 noekjes van Nedly Elstak "praktische muziektheorie". Nedly was (of is??) een gerenomeerd jazztrompetist, zijn boekjes zijn zeer begrijpelijk. Als je dit verwerkt hebt, weet je alles over toonladders en akkoorden. En dan weet je meteen dat als je alles van akkoorden weet, je meteen alles van toonladders weet.

Blijepanda
14 februari 2005, 15:27
deze gaat naar speeltechnieken / theorie.

rockit
14 februari 2005, 15:57
Daar was ik al bang voor (akkoordenboekjes en muziekles). Toch allen bedankt voor de reacties.

rockit
14 februari 2005, 15:57
Daar was ik al bang voor (akkoordenboekjes en muziekles). Toch allen bedankt voor de reacties.

rockit
14 februari 2005, 15:58
Daar was ik al bang voor (akkoordenboekjes en muziekles). Toch allen bedankt voor de reacties.

rockit
14 februari 2005, 16:00
zo lijk ik wel heel bang..............kreeg constant foutmelding na versturen reactie en dacht dus (onterecht) dat reactie niet was aangekomen :oops:

Ghost_44
14 februari 2005, 16:10
Misschienis dit wat je zoekt op http://www.chordfind.com
kan je bij "reverse chord find" je vinger zetting in voeren en dan zegt hij wat voor accoord het is (als het een bestaand accoord is) andersom kan het ook maar daar zij 1000de sites voor.

rockit
14 februari 2005, 16:16
nou ghost, da's precies wat ik zocht (voor wat betreft mijn a)-vraag

thx

Ghost_44
14 februari 2005, 16:21
geen dank :)

rockit
14 februari 2005, 16:49
schijnbaar heb ik nogal wat exotische akkoorden in mijn repertoire, want de helft wordt niet herkend................(x-0-7-6-5-0, 0-7-6-7-0-0) Zo heb ik er nog wel een paar, die los van elkaar gespeeld misschien vraagtekens oproepen, maar achter elkaar gespeeld klopt het wel. Wel verwerk ik graag 2de stemmen en baslijnen in mijn schema's (partijen klinken voor de niet-kenner vaak alsof ze door 2 man gespeeld worden)........................ik krijg de neiging de theorie alweer aan de kant te gooien voordat ik er goed en wel aan begonnen ben, want ik laat me niet door theorie beperken als ik zeker weet dat dat wat ik speel goed klinkt (qua gespeelde noten, mooi vinden is een kwestie van smaak). Zo doe ik het al 15 jaar, spelen op gevoel en gehoor. 'k heb altijd een hekel aan theorie gehad, want dat nodigt uit tot het volgen van geijkte paden..........

Izegrim
15 februari 2005, 01:10
Kun je tablatuur lezen? Powertab (http://www.power-tab.net/products.php) is een handig programmaatjevoor tabs en je kunt het ook akkoorden laten benoemen.

Das Schaap
15 februari 2005, 01:26
schijnbaar heb ik nogal wat exotische akkoorden in mijn repertoire, want de helft wordt niet herkend................(x-0-7-6-5-0, 0-7-6-7-0-0) Zo heb ik er nog wel een paar, die los van elkaar gespeeld misschien vraagtekens oproepen, maar achter elkaar gespeeld klopt het wel. Wel verwerk ik graag 2de stemmen en baslijnen in mijn schema's (partijen klinken voor de niet-kenner vaak alsof ze door 2 man gespeeld worden)........................ik krijg de neiging de theorie alweer aan de kant te gooien voordat ik er goed en wel aan begonnen ben, want ik laat me niet door theorie beperken als ik zeker weet dat dat wat ik speel goed klinkt (qua gespeelde noten, mooi vinden is een kwestie van smaak). Zo doe ik het al 15 jaar, spelen op gevoel en gehoor. 'k heb altijd een hekel aan theorie gehad, want dat nodigt uit tot het volgen van geijkte paden..........
Hij herkent erg weinig ja, zelfs powertab kent er meer, maar die geeft je gelijk meerdere mogelijkheden. Dus je moet dan wel al een beetje je basis akkoorden kennen, maar die kan je daarin opzoeken dus.
Alleen is wel een kutwerk ik werk veel met een andere basnoot en open snaren in mn akkoorden en ik ben nog steeds bezig met al mn akkoorden te analyseren.

rockit
15 februari 2005, 15:01
'k ga powertab 'ns bekijken. thx for the tip

sneez0r
15 februari 2005, 16:51
schijnbaar heb ik nogal wat exotische akkoorden in mijn repertoire, want de helft wordt niet herkend................(x-0-7-6-5-0, 0-7-6-7-0-0)
Vreemd dat die niet herkend worden. Die eerste is gewoon een A, die tweede een E7. Allebei standaardakkoorden, dus dat zo'n applet of wat het ook is daar geen kaas van kan maken is niet zo netjes.

rockit
15 februari 2005, 22:04
'k dacht al dat het aan mij lag.............