PDA

View Full Version : afstand brug - kam ?



zenabi
14 februari 2005, 09:18
ik dacht dat ik nu alles wist kom ik er achter dat
sommige de brug scheef opp de gitaar zetten
hoe bepaal je in zo'n geval dan de afstand brug - kam ?

zenabi
14 februari 2005, 13:55
is er iemand die hier meer gegevens van heeft :???:
Ik wou namelijk vandaag nog een brug ophalen en dan kan ik vanavond
weer verder met m'n gitaar

fred dons
14 februari 2005, 14:37
op de hoge e - 2 x de afstand kam 12e fret (bij fender +/- 63,4 cm)

michielv
14 februari 2005, 14:37
Sommige bouwers monteren de brug scheef omdat de bassnaren vaak langer zijn dan de hoge snaren (iets wat je meestal via intoneren doet). Op deze manier is je gitaar met de brug in de "neutraal stand" al een stuk meer geintoneerd.

Vergelijk het met de brug van een akoustische gitaar: daar staat de kam meestal ook van scheef.

Tenzij het echt moet (omdat je geen verstelbare brug hebt) zou ik de brug gewoon recht monteren. Is veel gemakkelijker. Mocht je per se de brug scheef willen monteren denk ik dat je voor de D en G snaren de snaarlengte moet nemen (de E en A zijn dan ietsjes langer en de B en E ietsjes korter). Maar dit is op eigen risico want ik weet het niet zeker :D

Mattia
14 februari 2005, 18:34
op de hoge e - 2 x de afstand kam 12e fret (bij fender +/- 63,4 cm)

Euh...huh? Da's eerder 64.7cm, in mijn ervaring. Compensatie met minder dan de scale length (25.5") ben ik nog nooit tegengekomen..

arno
14 februari 2005, 19:01
op de hoge e - 2 x de afstand kam 12e fret (bij fender +/- 63,4 cm)

Euh...huh? Da's eerder 64.7cm, in mijn ervaring. Compensatie met minder dan de scale length (25.5") ben ik nog nooit tegengekomen..

daarom heet het zelfbouw :wink: :razz:

fred dons
15 februari 2005, 07:17
je hebt gelijk 64,7 cm :oops:

marter544
15 februari 2005, 17:30
Op http://members.lycos.nl/ajgp vind je daar veel info over, er is ook een programma waarmee je de plaatsen van de fretten kan bereken. Is ook in het nederlands als je op die nederlandse vlag onderaan drukt.

Svenson
17 februari 2005, 04:05
Als je de afstand van de topkam tot de 12e fret meet, meet je dan tot aan de 12e fret, of halverwege de 12e fret? En geld hetzelfde voor de afstand brug - 12e fret?

Mattia
17 februari 2005, 11:09
Van de rand (in de zin van, rand van de toets, eigenlijk) van de topkam naar het midden van de 12de fret, en dan van het midden van de 12de fret (waar de sleuf zit, zeg maar, onder de fret) naar het punt waar de snaar de brug raakt. En daarbij nog een tikkie optellen voor compensatie (vaak minder dan 1mm voor de hoge E, 3-4 keer zoveel voor de lage E, ook afhankelijk van de snaren die erop zitten..)

zenabi
17 februari 2005, 11:26
Op http://members.lycos.nl/ajgp vind je daar veel info over, er is ook een programma waarmee je de plaatsen van de fretten kan bereken. Is ook in het nederlands als je op die nederlandse vlag onderaan drukt.

kan ik dus gewoon een scale aanhouden van 65 cm ?
ps. ik ga morgenmiddag naar Duitsland om van alles te kopen
Hier in de buurt was eigenlijk niets .
aanscaffen : brug - frets - topkam - elektronica -
moet de toets ook gebogen zijn op die site staat dat hij hem gewoon recht laat. (is makkelijker te maken :lol: )

Mattia
17 februari 2005, 11:43
Meet nou maar gewoon de afstand van topkam naar 12de fret, keer twee. Da's je afstand.

zenabi
17 februari 2005, 11:55
Meet nou maar gewoon de afstand van topkam naar 12de fret, keer twee. Da's je afstand.

als die er nog niet op zit dan ? :wink:

Mattia
18 februari 2005, 11:26
Vanaf de rand van de topkam (0de fret) tot fret 12 dan :-p