PDA

View Full Version : AX84 P1 zelfbouwkit



ieme
14 februari 2005, 00:58
There we go!

ieme
14 februari 2005, 00:59
Hallo,

dankzij Lennart (negk3) heb ik de laatste tijd steeds meer interesse in de bouw van amps gekregen, zo kwam ik via via op de site van http://www.ax84.com/ en vond een bouwpakket van de P1 amp. Eens wat stukken doorgelezen en wat foto's bekeken... Zo hele moeilijk kan dat nooit zijn! Ik onderschat het niet maar met een goeie handleiding erbij moet dat zelfs bij mij goedkomen! En bij Doberman music products heb je al een Kit met alle onderdelen voor deze amp voor slechts $175. Maar dit zal vast met een 110volt trafo zijn of niet?

Ik denk dat ik dit eens ga proberen...

http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m21.jpg
http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m22.jpg
http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m23.jpg

groovyB3
14 februari 2005, 01:02
Zit ook aan zoiets te denken. Lijkt me leuk om te doen.

Wat betreft die trafo, mail ze eens zou ik zeggen.

robzilla
14 februari 2005, 01:08
zeker leuk!

bert k
14 februari 2005, 02:03
Leuke kit! En misschien kan je de kit zonder trafo bestellen, hier zijn ze wel te koop. Aan de andere kant worden vaak trafo's gebruikt die zowel een 110 als een 230 volt aftakking hebben.

ieme
14 februari 2005, 10:50
ik heb de schema's eens goed doorgenomen (http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m37.pdf)
en ik snap het meeste, alleen ff een noobvraagje, die weerstanden, hoe weet ik hoe ze aangesloten moeten worden en ik ze niet verkeerd om heb? of maakt dat niet uit voor weerstanden?

Shoot the noob!

bluegate
14 februari 2005, 10:54
Voor weerstanden maakt dit niet uit.
Wel zeer belangrijk bij Diodes en Electroliet condensatoren.

Diode verkeerd om en je hebt waarschijnlijk een kortsluiting.
E. condensator verkeerd om en je hebt vuurwerk...!

ieme
14 februari 2005, 10:55
Voor weerstanden maakt dit niet uit.
Wel zeer belangrijk bij Diodes en Electroliet condensatoren.

Diode verkeerd om en je hebt waarschijnlijk een kortsluiting.
E. condensator verkeerd om en je hebt vuurwerk...!

Hoe weet ik hoe de diodes en condensatoren geplaatst moeten worden?

bluegate
14 februari 2005, 10:58
Bij diodes zit aan 1 kant een ring zodat je weet waar de sperzijde zit.
Bij E.condensatoren zit een + en - aanduiding.

ieme
14 februari 2005, 11:05
Bij diodes zit aan 1 kant een ring zodat je weet waar de sperzijde zit. Bij E.condensatoren zit een + en - aanduiding.

van input naar outpt gezien eerst + dan - voor de condensatoren. En eerst de ring voor de diodes?

van Power trafo naar speaker out eerst + dan - voor de condensatoren. En eerst de ring voor diodes?

ieme
14 februari 2005, 11:06
Noobvraag:

Wat is de sperzijde?

bluegate
14 februari 2005, 11:14
Een diode laat aan een kant stroom door, de andere kant niet.
De kant die niet doorlaat is de sperzijde.
Het staat aangegeven in het schema in welke richting je hem moet solderen. --|>|-- of --|<|--
Bij E. condensatoren staat in het schema de + aangegeven.

Indien je echt NOOB ben pas dan op, want ondanks dat het versterkertje
klein is en vrij simpel betekend niet dat de spanning die gebruikt wordt
minder dodelijk is!
Laat je werk controleren voordat je spanning aansluit.

ieme
14 februari 2005, 11:16
Laat je werk controleren voordat je spanning aansluit.

Ja dat was ik zeker van plan!

ieme
14 februari 2005, 11:22
----1---|(-2---- = 0,015 uf
----1-+|(-2---- = 1 uf/25v

Zijn dit condensators?

ieme
14 februari 2005, 11:24
Is er ook iemand die mij een middag zou willen helpen/uitleggen als ik de kit heb?

TNX!
ieme

bluegate
14 februari 2005, 11:36
----1---|(-2---- = 0,015 uf
----1-+|(-2---- = 1 uf/25v
Zijn dit condensators?

Ja, de bovenste is een normale condensator.
De onderste is een Electroliet condensator (zie +)

ieme
14 februari 2005, 11:39
----1---|(-2---- = 0,015 uf
----1-+|(-2---- = 1 uf/25v
Zijn dit condensators?

Ja, de bovenste is een normale condensator.
De onderste is een Electroliet condensator (zie +)

Wat is t verschil?

bluegate
14 februari 2005, 11:45
Een normale condensator werkt met 2 platen en lucht ertussen.
Een Electroliet is meestal opgebouwd uit 2 stukken folie gescheiden door
een chemische substantie (electroliet) opgerold in een behuizing.

Hoge waardes kun je alleen met Electroliet behalen.

Zoals jouw voorbeeld, 0,015uF (normaal) 1uF (electroliet)

ieme
14 februari 2005, 11:47
Is er ook iemand die mij een middag zou willen helpen/uitleggen als ik de kit heb?

ieme

Negative K3 fan
14 februari 2005, 13:42
Is er ook iemand die mij een middag zou willen helpen/uitleggen als ik de kit heb?

ieme

jewel hgoor, maar ik kan niet helemaal naar friesland komen :)

bij tubetown kun je ook kits bestellen, met europese onderdelen enzo.

bij een electrolytische condensator maakt de polariteit uit en bij andere condensators maakt de polariteit niet uit...

Negative K3 fan
14 februari 2005, 13:43
de amp uit jouw plaatje is volgens mij geen p1 btw, ik meende dat de p1 maar 1 voorbuis had, geen 2 cap cans en geen choke.

H.Manback
14 februari 2005, 18:20
Ik wil niet vervelend doen, maar is het niet misschien handig om je eerst eens te verdiepen in de electronica voor je begint te bouwen? Het is allemaal wel leuk en aardig hoor als je een versterker in elkaar zit en het werkt, maar als je nou ook begrijpt waarom ie werkt kan je ook nog gaan aanpassen (of modden hoe je het wil noemen).

Ik kan het best mis hebben, maar als je met vragen komt als wat is de sper zijde van een diode.... dan vind ik het idee van knutselen aan het lichtnet een beetje dubieus om het aardig uit te drukken.

Als je bijvoorbeeld wat effecten bouwt krijg je al wat meer inzicht in basis dingen (als je ten minste je verdiept in de werking), en ik denk dat je dat wel goed kan gebruiken.

Dat gezegd hebbende, ik ga ook een AX84 P1 bouwen, alleen ga ik de P1 Extreme bouwen, lijkt me wat meer bruikbaar voor mij met de EL34 eindtrap en de wat hogere gain preamp. $175 is wel een goede prijs, is het inclusief chassis en al?

bert k
14 februari 2005, 18:35
Lichtnet? Nog veel meer; je hebt in je versterker spanningen van 300 - 400 volt... Gewoon open en bloot op een draadje. En die spanning kan dodelijk zijn, zelfs met uitgeschakelde versterker! Dus verdiep je er eens in, gewoon voor je eigen veiligheid.

H.Manback
14 februari 2005, 19:07
Ja, ff vergeten Bert :D maar lichtnet schrikt misschien meer af :wink:

^smurf
14 februari 2005, 19:20
hmm, dacht toch altijd dat het niet de spanning was die het gevaar was, maar de stroom

stun guns en zo'n dingen geven 20 000V ofzo, en daar ga je ook niet dood van
ook al is een schok gehad van de onteking van mn brommer, nadien is opgezocht hoeveel dat was en was iets tussen de 15000 - 20000 volt, en ik sta er nu noch :) wel ff schrikken, maar da is het dan ook wel

Negative K3 fan
14 februari 2005, 19:45
ja tuurlijk ligt het aan de stroom die er loopt, die wordt bepaald door je lichaam en door hoeveel stroom hetgeen waarvan je de schok krijgt kan leveren. Bij een brommer of stun gun is er te weinig vermogen om genoeg ampères te laten lopen, maar de filter caps in je amp hebben dat waarschijnlijk wel!

nicoverduin
14 februari 2005, 20:07
De spannigen op de elco's kunnen dodelijk zijn. En als ik hier af en toe kijk hoe men "effe" gaat rommelen, dan zijn we volgens mij toch wel een beetje verkeerd bezig.
Nico :???:

V!N
14 februari 2005, 21:10
De spannigen op de elco's kunnen dodelijk zijn. En als ik hier af en toe kijk hoe men "effe" gaat rommelen, dan zijn we volgens mij toch wel een beetje verkeerd bezig.
Nico :???:


Mijn idee, ik heb trouwens nog een idee waar ik jou en Franc straks mails over zal sturen. Al die berichten als "Ik ga een buizenversterker bouwen, leg mij eens uit wat die kriebeltjes op het schema betekenen ?" .. Dat kan alleen maar slecht aflopen.

Zelfs als je een voorgekauwd bouwpakket koopt om k3 dat in elkaar te laten prutsen. Leuk zelfbouw-project ..

PeeVee
14 februari 2005, 21:53
What Nico said...

Ik vrees echter dat het probleem zichzelf oplost op deze manier :o

bert k
14 februari 2005, 23:19
Al die berichten worden wel vanzelf minder... :o Dat heet natuurlijke selectie.

Franc
14 februari 2005, 23:20
Lees de sticky's mensen!
Die waarschuwing is geen grapje en spanningen van rond de 400Volt zijn dat ook niet!

Franc.

Nielsje
17 februari 2005, 12:09
zeg ieme,

waarom begin je niet of, met een effect, of met een 9v amp. zoals de little gem , te vinden op runoffgroove? (ik ga er in igg wel een bouwen ) geen buizen, geen gevaarlijke elco's en weinig onderdelen..makkelijk in elkaar te steken op een broodplank (zoals V!N het noemt..)

norbertplat
25 februari 2005, 22:43
pas op hoor die 175 dollar kost het in amerika
Gaat dat naar Nederland dan betaal je buiten de extra verzend kosten
ook nog tax en btw. Alternatief tik een oude radio op de kop en laat iemand die er verstand van heeft een ax 84 bouwen. ze klinken in ieder geval veel beter dan die kleine prul versterkertjes uit de winkel.

norbertplat
25 februari 2005, 22:44
pas op hoor die 175 dollar kost het in amerika
Gaat dat naar Nederland dan betaal je buiten de extra verzend kosten
ook nog tax en btw. Alternatief tik een oude radio op de kop en laat iemand die er verstand van heeft een ax 84 bouwen. ze klinken in ieder geval veel beter dan die kleine prul versterkertjes uit de winkel.

norbertplat
25 februari 2005, 22:44
pas op hoor die 175 dollar kost het in amerika
Gaat dat naar Nederland dan betaal je buiten de extra verzend kosten
ook nog tax en btw. Alternatief tik een oude radio op de kop en laat iemand die er verstand van heeft een ax 84 bouwen. ze klinken in ieder geval veel beter dan die kleine prul versterkertjes uit de winkel.

dejohan
28 februari 2005, 17:35
Kan je elke oude radio gebruiken? Of kan je enkel oude versterkers gebruiken? Waar moet ik op letten? Tips?

Ik ben momenteel bezig om zoveel mogelijk te lezen over electronica en amps, heb al wat ervaring met mods aan amps en effectjes, ik wil enorm leren door een hele hoop effectjes in elkaar steken, misschien dan een buizen pre-ampje, en dan, als ik er genoeg over weet, wil ik een champ of een AX-je bouwen.
Alleen, die amp wil ik zo low budget mogelijk houden (behalve mss de condensatoren), en probeer nu al wat onderdelen bijeen te schrapen. Buisjes heb ik al liggen (Een hoop ECC83 en een paar 6L6GC's), alleen de transfo's en eventueel het chassis zou ik willen cannibaliseren van een ouwe radio. Zijn er bepaalde types radio die ik kan gebruiken, of heeft er nog iemand tips, suggesties, ....

ChrisMW
1 maart 2005, 01:54
heb even niet de hele topic gevolgt maar :wink:

onderdelen voor buizenversterkers zijn meestal niet goedkoop... als je uit zuinigheid zelf 'n buizen-amp wil bouwen is 'n 2e hands bijna altijd goedkoper MAAR(!)
als je je eigen sound wilt maken is het gewoon heel tof om je eigen amp te ( laten ) bouwen.

Ps In de states betaal je minder dan 8.5% btw en is de inkomstenbelasting veel lager dan hier...

Jeroenvanhulsteijn
4 maart 2005, 10:50
Verduin Electronics (www.verelec.nl) heeft een champ kit (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?products_id=435&osCsid=7a5a7995718ff868987fdc847b4801df), helemaal compleet voor 485 euro. Mss ook interessant voor je. Zit alleen geen speaker bij.