PDA

View Full Version : Geluidskaart : Kraker de krak



Azrael
13 februari 2005, 23:06
Ik heb een Sweex geluidskaart (cheap I know) en hij werkt nu perfect op 1 ding na. Als ik met de microfoon opneem komt het gekraak van mijn HD er ook op te staan. Uiterst vervelend. Het gekraak neemt ook toe als ik mijn muis beweeg. Ik weet niet precies wat het is maar wel dat het niks met mijn geluidskaart heeft te maken. Eerder in de stroomverdeling van de computer dacht ik ooit gelezen te hebben.

Question is : Wat doe ik hieraan?

Swan
14 februari 2005, 00:28
die soundkaart zit zeker op je moederboard

Azrael
14 februari 2005, 00:42
PCI slot......

Het probleem doet zich enkel voor bij de microphone pre-amp. Las op internet dat dit een vrij vaak voorkomend probleem is bij geluidskaarten.
Aangezien mijn line-out het 100% perfect doet denk ik dat ik maar een goedkope mixer ga kopen binnenkort. Dan ben ik van het probleem af en waarschijnlijk klinkt mijn microfoon ook gelijk beter (hoewel ik daar nu al niks over te klagen heb).

harrie-beton
14 februari 2005, 09:23
met laptops heb ik dit ook vaak gehad. Er is niks aan te doen.

Inderdaad andere geluidskaart of een externe geluidskaart (USB) moet helpen.

Azrael
14 februari 2005, 13:23
Nog een probleem. De line-in van mijn geluidskaart doet het prima. Maar....

Hij doet het perfect als ik hem op mijn Ipod Aansluit / Digi-piano / Synthesiser (en de lijst is vast langer) maar op mijn Cube 30 produceert het een flinke portie ruis erdoorheen. En ik heb geen idee waar het door komt. Ander stopcontact heb ik al geprobeerd en hielp niks. Andere kabel ook niet dus ik weet het echt niet meer. Hij is wel stil als de versterker uit staat.

Mijn gitaar is het niet want hij ruist ook met het gitaarvolume op 0 , kabel van gitaar eruit en versterker op volume 0. Enig idee?

harrie-beton
14 februari 2005, 15:27
welke uitgang gebruik je van de cube 30?

Azrael
14 februari 2005, 18:31
welke uitgang gebruik je van de cube 30?

Je hebt er maar 1 :-D

Azrael
14 februari 2005, 19:08
Tatatata.....

http://home.planet.nl/~nagte142/hiss.mp3

Het eerst gedeelte is audio (hehehehe) van mijn Ipod direct in mijn line-in en het tweede gedeelte is mjn gitaarversterker direct in de line-in. Ik heb hem zo ge-edit dat je de ruis direct na mijn Ipod hoort. Klinkt behoorlijk slecht zoals jullie horen.....

ps. Ik wilde jullie sarren met de audio :-D

Azrael
16 februari 2005, 02:17
Nog een probleem. De line-in van mijn geluidskaart doet het prima. Maar....

Hij doet het perfect als ik hem op mijn Ipod Aansluit / Digi-piano / Synthesiser (en de lijst is vast langer) maar op mijn Cube 30 produceert het een flinke portie ruis erdoorheen. En ik heb geen idee waar het door komt. Ander stopcontact heb ik al geprobeerd en hielp niks. Andere kabel ook niet dus ik weet het echt niet meer. Hij is wel stil als de versterker uit staat.

Mijn gitaar is het niet want hij ruist ook met het gitaarvolume op 0 , kabel van gitaar eruit en versterker op volume 0. Enig idee?

Niemand?

harrie-beton
16 februari 2005, 09:13
is het ruis? "pfffffffffffffffffffffffffffffffffffff" , weet je zeker dat het de line in is en niet de mic in van je geluidskaart?

Is het brom? "mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm" dan heb je een aardlus. De aarde van de versterker komt niet overeen met de aarde van je pc. 1 van de 2 aarde punten onderbreken helpt soms.

Azrael
16 februari 2005, 12:17
is het ruis? "pfffffffffffffffffffffffffffffffffffff" , weet je zeker dat het de line in is en niet de mic in van je geluidskaart?

Is het brom? "mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm" dan heb je een aardlus. De aarde van de versterker komt niet overeen met de aarde van je pc. 1 van de 2 aarde punten onderbreken helpt soms.

Ik heb notabene een soundfile geplaatst. Het is de line-in , zo dom ben ik nu net niet. Hij doet het toch ook met mijn digi-piano/synth/ipod etc....

Het zal wel een aardlus zijn. Maar wat doe ik hier in hemelsnaam aan? Als ik er een mengpaneel tussen flikker (waar ik nu nog geen geld voor heb) , ben ik dan van het probleem af?

Ic3gl0vE
16 februari 2005, 13:57
Dat is geen aardlus. Bij een aardlus krijg je zo'n brom die je bijv. hoort als je je versterker op een niet geaard stopcontact aansluit. Het is gewoon ruis. Ik vind het vervelend voor je, maar ik denk dat de line out van je versterker gewoon van een lage kwaliteit is. Of je hier iets aan kunt doen weet ik niet.

Voordeel is wel dat je altijd een regen effect hebt als je treurige stukjes opneemt :wink:

harrie-beton
16 februari 2005, 14:29
ik heb die soundfile gehoord nu.

Het is achtergrond ruis veroorzaakt door de voorversterker , kan de gitaar niet harder binnenkomen?
De signaal - ruisverhouding zou dan verbeteren.

Azrael
16 februari 2005, 14:53
ik heb die soundfile gehoord nu.

Het is achtergrond ruis veroorzaakt door de voorversterker , kan de gitaar niet harder binnenkomen?
De signaal - ruisverhouding zou dan verbeteren.

De gitaar kan knoerthard binnen komen. Maar de eerste soundfile is precies dezelfde geluidskaart met precies dezelfde ingang , volume instellingen op Ipod etc. Dus achtergrondruis is het zeker niet.

Sterker nog. Het wordt 10 keer erger als ik mijn gitaarversterker harder zet en de line-in lager. Het ligt echt aan combinatie versterker / geluidskaart maar ik weet niet wat het is.

Azrael
16 februari 2005, 15:40
Zojuist even geprobeerd met mijn versterker op een geaardstopcontact van beneden. Resultaat......stilte en niets meer dan dat bij de line-out.......
De versterker deed het nog prima maar de combinatie line-out line-in produceerde nu stilte. Ik gok dat mijn computer een manier heeft gevonden om zich te aarden....

Nu haal ik de plug bij de versterker eruit terwijl hij nog wel in mijn line-in zit. De versterker stond inmiddels uit.
Resultaat : Een opdonder aan mijn linkerhand waar ik niet vrolijk van werd. En dat had niks met statisch zijn te maken....deed best zeer. Dus vervolgens gebruik mijn computer mijn versterker als aarde.

Dus ik ga dalijk naar de Gamma om een nieuw stroomblok te halen want het heeft dus overduidelijk met aarde te maken. En wie weet is er met mijn stroomblok iets mis.

Robbert
16 februari 2005, 22:28
Dus ik ga dalijk naar de Gamma om een nieuw stroomblok te halen want het heeft dus overduidelijk met aarde te maken. En wie weet is er met mijn stroomblok iets mis.

Verstandig. Testje: dat stekkerblok zo dicht mogelijk naar de meterkast en dan de weerstand van de randaarde (!) meten vanaf de meterkast door je stekkerblok. Die moet ongeveer 6 of 7 Ohm zijn. Geen getal betekend onderbroken en dus geen aarde :D


Toen ik mijn computer nog niet geaard op de kamer had staan, wilde ik eens een stekkertje achter inprikken, en blijkbaar is mijn arm iets gevoeliger voor electrische prikkels dan mijn vingertoppen.. niet pijnlijk, maar ook niet prettig.

Azrael
17 februari 2005, 15:26
Dus ik ga dalijk naar de Gamma om een nieuw stroomblok te halen want het heeft dus overduidelijk met aarde te maken. En wie weet is er met mijn stroomblok iets mis.

Stroomblok was niks mis mee en het probleem blijft dus.....
Het helaas geen multimeters hier of ander spul dus ik kan niks meten. Ga vandaag het nog eens proberen met de computer op randaarde.

Kasper
18 februari 2005, 21:53
Heb je bij de instellingen van je geluidskaart je microfoon-in gemute?
Met welk programma neem je op?

Azrael
18 februari 2005, 22:12
Heb je bij de instellingen van je geluidskaart je microfoon-in gemute?
Met welk programma neem je op?

Programma maakt niks uit. Instellingen doen er ook niet toe zie mijn vorige posts.

Kasper
18 februari 2005, 22:19
mja ik vroeg het om eventueel voor te stellen om je device settings goed te zetten of zoiets. Je hebt line-in-volume van je geluidskaart, en dan nog meestal eens in je programma zelf (zoals bij Cool Edit).

Nuja, de vorige posts vind ik niet erg duidelijk :-?
Is het dus zo dat je line-out geen ruis heeft wanneer hij ergens anders is aangesloten???

Azrael
19 februari 2005, 16:29
Nuja, de vorige posts vind ik niet erg duidelijk :-?
Is het dus zo dat je line-out geen ruis heeft wanneer hij ergens anders is aangesloten???

correct.....

Het probleem doet zich alleen bij combinatie met de computer voor.

Kasper
19 februari 2005, 20:33
Kun je dan niet je amp in een andere kamer aansluiten met een stroomverlengkabel, zodat je amp en pc uit verschillende kamer stroom krijgen?

Azrael
19 februari 2005, 20:35
Kun je dan niet je amp in een andere kamer aansluiten met een stroomverlengkabel, zodat je amp en pc uit verschillende kamer stroom krijgen?

Ook al geprobeerd en gepost.....


Zojuist even geprobeerd met mijn versterker op een geaardstopcontact van beneden. Resultaat......stilte en niets meer dan dat bij de line-out.......
De versterker deed het nog prima maar de combinatie line-out line-in produceerde nu stilte. Ik gok dat mijn computer een manier heeft gevonden om zich te aarden....

Nu haal ik de plug bij de versterker eruit terwijl hij nog wel in mijn line-in zit. De versterker stond inmiddels uit.
Resultaat : Een opdonder aan mijn linkerhand waar ik niet vrolijk van werd. En dat had niks met statisch zijn te maken....deed best zeer. Dus vervolgens gebruik mijn computer mijn versterker als aarde.

Kasper
19 februari 2005, 20:40
Zojuist even geprobeerd met mijn versterker op een geaardstopcontact van beneden. Resultaat......stilte en niets meer dan dat bij de line-out.......
De versterker deed het nog prima maar de combinatie line-out line-in produceerde nu stilte. Ik gok dat mijn computer een manier heeft gevonden om zich te aarden....


:???: Wat bedoelde je dan met die 'stilte'? Geen output naar je pc? Of geen geruis?

Azrael
19 februari 2005, 20:46
Zojuist even geprobeerd met mijn versterker op een geaardstopcontact van beneden. Resultaat......stilte en niets meer dan dat bij de line-out.......
De versterker deed het nog prima maar de combinatie line-out line-in produceerde nu stilte. Ik gok dat mijn computer een manier heeft gevonden om zich te aarden....


:???: Wat bedoelde je dan met die 'stilte'? Geen output naar je pc? Of geen geruis?

Geen output......prakties niks.....zelfde instellingen....

Kasper
19 februari 2005, 23:26
ow, da's wel heel raar :-?
Sorry maar ik kan je niet helpen :(