PDA

View Full Version : Miss Parker



Wilbert
13 februari 2005, 17:22
M'n omnidrive is bijna klaar, (toch nog een hoop soldeerwerk) en ik heb al weer een nieuw plan. Een programmeerbaar effect. Basicly een A/D-converter, D/A-converter met een Programmeerbare-logica-chip ertussen. Hebben mensen hier ervaring mee? Enig idee wat voor componenten ik hiervoor zou moeten gebruiken?

Groeten,

Wilbert

Dirk_Hendrik
13 februari 2005, 17:44
Begin hier eens mee:
http://www.ti-estore.com/Merchant2/graphics/00000001/vc33dsk.jpg

(en ga eens in de DSP hoek op http://www.ti.com kijken

En bezint eer ge begint. Ik wens je alle succes maar weet van tevoren dat je naar de software hel en terug moet om in den beginne met heel matige resultaten te komen.

mayniac
14 februari 2005, 01:55
Zoiets als dit?:
http://www.axoris.be/MissParker.htm

Begin maar vast te oefenen met het solderen van surface mount ic's :D :
http://www.axoris.be/MissParker/pics/PCB_populated.jpg

Wilbert
14 februari 2005, 14:07
Software is niet echt het probleem. Ik ben vrij handig met programmeren. Aangezien ik toch van plan ben een nieuwe PC te gaan kopen denk ik dat ik 't eerst maar eens met de geluidskaart en realtime toolbox van Matlab ga proberen. Maar m'n PC neem ik niet ff mee naar de repetitieruimte. Dus das uiteindelijk niet praktisch.

Maar begrijp ik het nou goed als die plaatjes die jullie laten zien DSP's zijn met ingebouwde converters die ik onafhankelijk van een PC kan gebruiken? Dan hoef ik toch ook niet zelf die zooi te gaan solderen?

mayniac
14 februari 2005, 17:54
Heb je de Miss Parker site bekeken? Daar wordt het duidelijk uitgelegd.

In ieder geval, dit apparaat is onafhankelijk te gebruiken van de pc. Uploaden van software gaat via usb.
Dit geval is echter niet te koop, dus je zult zelf die dual layer printplaat met al die smd onderdelen moeten solderen...

nicoverduin
14 februari 2005, 20:15
en effe een printje maken :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
NIco

Wilbert
15 februari 2005, 03:18
Ik heb net die Miss Parker site bekeken, en da's inderdaad geile shit. Zoiets bedoel ik ja. Enig idee wat 't kost om zo'n Miss Parker te maken?

Dirk_Hendrik
15 februari 2005, 19:31
Software is niet echt het probleem. Ik ben vrij handig met programmeren.

Ik ook. dat nemt niet weg dat het schrijven van goede effectalgotithmes een pittige klus is. Da's geen "hello world" meer maar botte convolutiewiskunde.

nicoverduin
15 februari 2005, 19:49
Ik heb net die Miss Parker site bekeken, en da's inderdaad geile shit. Zoiets bedoel ik ja. Enig idee wat 't kost om zo'n Miss Parker te maken?
Enkel stuk wordt een dure..... Doorgemetaliseerde print of heeeeeeeeeeel veel jumper wires.... prototyping...... ontwerpen....testen....programmeren....ontwerpen.. ..testen......

Of je bent geheel thuis in deze wereld, of bereid je maar voor op heeeeeeeeeel veel studie. Het is niet alleen maar een kwestie van die ADC en DAC aansturen. Dat is het gemakkelijkste deel. De complexiteit komt vooral hoe ga je om met de door de ADC gemeten waarden. Wat betekent een effect op de metingen...hoe doe je dat etc.

Overigens wel een leuke uitdaging. Gaat je wel een paar centen kosten... (ik denk zelfs meer als een kant en klaar effecten kast of zelfs die MissParker.... :-D :-D :-D :-D

In hun prijs zitten ook alle kosten. Echter die kunnen zij uitsmeren op meerdere printen waardoor de prijs daalt. Wat je niet weet is wat zij al wisten voordat zij begonnen. Technologische kennis; chip gebruik; print design; PIC programming of iets vergelijkbaars. Het programmeren sec van zo'n chip is wel te doen als je een beetje met die dingen om kan gaan en de juiste spullen ervoor hebt. De kunst zit hem juist in het hele spectrum van kennis die je nodig hebt.

Als jij die vaardigheid hebt om inderdaad microcontrollers te kunnen programmeren (wat overigens op zich niet ingewikkeld is met de tools van tegenwoordig) dan zou je iemand moeten zoeken die een goed printontwerp kan maken en prototypes en iemand die verstand heeft van de wiskundige benadering van het maken van filters of digitale patronen. Samen kun je dan een dergelijk apparaat ontwikkelen. Alles in je eentje .....tja..... Dan moet je wel een heel gevarieerde werkervaring hebben opgebouwd.

Nico :-D

Wilbert
15 februari 2005, 21:13
Enkel stuk wordt een dure..... Doorgemetaliseerde print of heeeeeeeeeeel veel jumper wires.... prototyping...... ontwerpen....testen....programmeren....ontwerpen.. ..testen......

Eh, dat ontwerpen... het volledige ontwerp van die Miss Parker staat op axoris.be (http://www.axoris.be), dus dat is niet nodig denk ik. Verder is er een complete software-omgeving voor beschikbaar, dus dat programmeren valt ook wel mee (al vind ik het wel gaaf zelf in de assembly te duiken). Of zie ik nou iets over het hoofd?


De complexiteit komt vooral hoe ga je om met de door de ADC gemeten waarden. Wat betekent een effect op de metingen...hoe doe je dat etc.

Wiskunde is m'n sterkste vak, dus dat komt wel goed.


In hun prijs zitten ook alle kosten.

Hun prijs? Voor zo ver ik weet kun je dat ding nergens bestellen, toch? Anders klinkt dat wel heel interessant. Waar heb je het idee vandaan dat ze een eigen prijs hebben?

mayniac
15 februari 2005, 21:40
Die dual layer printplaat zul je ergens moeten laten maken, dat is zelf niet te doen. Wat betreft al die smt onderdelen, daar heb ik geen ervaring mee.
Misschien dat ze die printplaat met of zonder onderdelen erop in de toekomst nog wel gaan verkopen. Daar ben ik zelf namelijk ook nog wel in geïnteresseerd. :-D

Wilbert
15 februari 2005, 22:17
Die dual layer printplaat zul je ergens moeten laten maken, dat is zelf niet te doen.
Er is wel een kansje dat ik die kan laten maken in het electrolab van de TU/e. Ik moet dan wel even aan de juiste touwtjes trekken, maar dat lijkt me niet onmogelijk.

nicoverduin
15 februari 2005, 22:42
Ik betwijfel dat iemand een enkelstuks print maakt, die laat door metaliseren, Bedrukken. Enkelstuk kost dan al gauw euro tje of 80-100. Dus ik denk dat ze nog aan het voorbereiden zijn.
Niemand gaat een vermogen investeren als daar niet iets op terug te verdienen is. Eerst iedereen "lekker maken"en dan beschikbaar stellen.
Laat er nog een paar proberen het na te bouwen...markt creeren... de meesten lopen vast maar willen er toch een hebben ....en .... kassa.

Dat is o.a. de reden dat Fender de verkoop van al die onderdelen niet tegenhoud (ook de faceplates niet). Velen denken er een na te bouwen, lopen vast en kopen daarna alsnog een echte.

Pure marketing....


NIco :-D :-D :-D :-D

mayniac
16 februari 2005, 00:23
Bij thepcbshop.com kun je die print dus wel laten maken. Ik heb net ff geprobeerd met de online prijscalculator, ff wat getallen ingevuld, en dan kom je ongeveer uit op 50 euro inclusief btw en verzenden. Als je 5 stuks wilt hebben is het nog maar 25 euro.

Wilbert
16 februari 2005, 01:18
De printplaat voor mijn omnidrive heb ik ook gewoon gratis laten etsen. Okee, dat was een veel eenvoudigere printplaat, maar met de juiste contacten kom je een eind denk ik. Op de TU doen ze sowieso niet aan massaproductie. Dus als ik daar iets geregeld krijg (en ik heb van mensen gehoord dat dat wel kan), dan kan dat ook wel voor een enkele printplaat.

Die gasten van axoris.be hebben de Miss Parker al wel daadwerkelijk uitgevoerd. 5 stuks hebben ze gemaakt (misschien vanwege de prijs?), en voorbeelden van t geluid staan al op t net.

mayniac
16 februari 2005, 02:32
Hmmm... ik heb helaas geen contacten binnen Electro, maar als je daar iets geregeld kunt krijgen ben ik ook geïnteresseerd. :-D

Ik zat al een beetje rond te kijken hoe je het beste die smt onderdelen kunt solderen.
Dat schijnt met een klein oventje(!) niet eens zo heel lastig te zijn: :o
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm
http://www.ustr.net/smt/oven.htm

Wilbert
16 februari 2005, 09:07
hmm, zo'n ovensysteem is leuk, maar ik zal eens kijken hoe ze dat op de TU doen. Als ik toch bezig ben...

Ik ga dit projectje onder handen nemen met een vriend van me. Voorlopig zijn we allebei nog even druk met andere dingen bezig, dus er zullen niet al te veel resultaten op korte termijn zijn, maar als mensen interesse hebben in een eigen Miss Parker: laat het vooral weten. Het is toch een stuk goedkoper om de onderdelen in grotere hoeveelheden aan te schaffen, en ik heb voorlopig nog geen idee of het gaat lukken om wat te ritselen. En mocht dat lukken, dan kan dat misschien ook voor wat extra borden: who knows...

Dirk_Hendrik
16 februari 2005, 11:06
SMD is prima op de keukentafel te solderen en een mini soldeerpunt is ook niet echt een vereiste. Het enige wat je nodig hebt is een goede loupe en desoldeerlitze. Heb je een soldeerklodder tussen twee pinnen zitten, dan zuigt de litze die weg. Ik doe het al een jaar of 5 op die manier.

nicoverduin
16 februari 2005, 18:54
hete lucht soldeermachine gebruiken.

Nico