PDA

View Full Version : wat is DROP "D" ( tuning )



bert
13 februari 2005, 12:58
Vraagje : bij de cd van Doyle Dykes : Chameleon staat achter iedere nummer de tuning van de snaren. Wat betekent "DROP "D" bij o.a de Coldplay medley. Wie kan me dit vertellen/uitleggen :???:

Too Happy Blues - Standard
Bye Bye Blues - Standard
U2 Medley - D G D G B E
Return to Avalon - Standard
Coldplay Medley - Drop 'D'
Three Chords and a Cloud of Dust - Standard
Tenderly - Standard
While My Guitar Gently Weeps Standard (12 string)
Music of the Night - C G D G B E
Superstition - Standard
Let Me Fall - C G D G B E
Over the Rainbow - Standard
Be Still - Drop 'D'

Alvast bedankt.

Harald
13 februari 2005, 13:02
Drop D: lage E snaar omlaag naar D rest blijft hetzelfde. Dus DADGBE van laag naar hoog.

Sim Simon
13 februari 2005, 16:44
Inderdaad. Het is een soort metal tuning. Dan kan je door gewoon de bovenste 3 snaren te fretten een akkoord krijgen en zo razendsnel een melodie spelen met akkoorden. Of je bent gewoon te lui om akkoorden te leren... :D

In ieder geval... het is even wennen maar als je eraan gewend raakt is het erg handig, en het klinkt erg goed.

Of je dit echter op een akoestische gitaar moet doen, dat is een ander verhaal. Lijkt mij niet zo lekker klinken. Dat moet je elektrisch, met zo'n zware distortion doen vind ik. :D

Picker
13 februari 2005, 17:26
Drop-D wordt veel gebruikt voor fingerstyle in D majeur, omdat je anders als bastoon de relatief hoge (derde) D-snaar steeds terughoort en dat klinkt wat zielig. Een grondtoon van een octaaf lager geeft veel meer body. Voor de rest blijft alles hetzelfde, alleen alle zettingen op de lage "E" (=D) snaar gaan nu twee fretten hoger.

belg
13 februari 2005, 19:45
Wordt bij mijn weten acoustisch heel veel gebruikt, bv Lonnie johnsson. Jazzy blues in heel vaak drop-D. Ook in klassiek trouwens.

bert
13 februari 2005, 22:56
Bedankt voor jullie reactie.

Harald : Gewoon duidelijk.
Sim Simon : Zal wel, geen ervaring met een electrice.
Picker : even 2x moeten lezen, maar wel goed verklaard.
Belg : Wist ik niet.

vettavillenl
14 februari 2005, 22:50
hier nog een evt. visuele hulp

5e van boven

http://www.vettaville.nl/vvvariaxtunings.htm

SaferSephy
15 februari 2005, 11:22
Simon luister maar eens naar "I've always thought of you" van tommy emmanuel en hoor hoe mooi drop D op acoustic kan klinken :)

SaferSephy
15 februari 2005, 11:23
Simon luister maar eens naar "I've always thought of you" van tommy emmanuel en hoor hoe mooi drop D op acoustic kan klinken :)

Baker
15 februari 2005, 20:40
Inderdaad. Het is een soort metal tuning. Dan kan je door gewoon de bovenste 3 snaren te fretten een akkoord krijgen en zo razendsnel een melodie spelen met akkoorden. Of je bent gewoon te lui om akkoorden te leren... :D

In ieder geval... het is even wennen maar als je eraan gewend raakt is het erg handig, en het klinkt erg goed.

Of je dit echter op een akoestische gitaar moet doen, dat is een ander verhaal. Lijkt mij niet zo lekker klinken. Dat moet je elektrisch, met zo'n zware distortion doen vind ik. :D

ben ik het niet mee eens!
Akkoestisch kan het ook geweldig zijn!
En het heeft niks met luiheid te maken.
Door een drop d stemming krijg je een andere wat donkerder klank, wat heel inspirerend kan zijn en dus ook heel veel wordt toegepast, zowel akk als elec. Er zijn zelfs gitaren en basgitaren die een een speciale switch hebben die je gitaar in 1 klap in drop D zet!! (Musicman)
Als je dat ziet denk je eerst: dat kan nooit op stemming blijven... maar mooi wel!