PDA

View Full Version : Boosten/overdrive



BLOK182
13 februari 2005, 12:16
bla!

BLOK182
13 februari 2005, 12:18
Ben binnenkort jarig, en net nog wat salarissen binnengekregen, zoek nu het volgende: een goed pedaaltje om op mijn Rivera scheursolo's te boosten (voornamelijk volumeboost, heeeeeel klein beetje gainboost evt voor het vloeiende karakter, maar voornamelijk volume) dat op zichzelf ook te gebruiken is als een goeie overdrive met leuk wat gain, voor als ik mijn eigen amps eens niet bij de hand heb. Zat zelf al te denken aan een Fulldrive II, iemand nog suggesties? Zag op gitaarmarkt ook al een X-Otic AC booster (die gele) staan...

Dirk_Hendrik
13 februari 2005, 12:24
Wat dacht je van een equalizer? Geeft een dito boost.

BLOK182
13 februari 2005, 12:30
Ja goed, maar ik heb het graag beetje veelzijdig, zodat ik meteen een standalone goeie overdrive erbij heb. Ohja, true bypass is vereiste!

Marco5150
13 februari 2005, 12:46
Ik heb zelf de RC booster. Die is prima als soloboost, maar je kunt m ook gebruiken als lichte overdrive. Verwacht geen bakken gain, maar hij is erg bruikbaar om een randje toe te voegen.

BLOK182
13 februari 2005, 12:48
Gebruik jij em in de loop Marco? Of gewoon rechtstreeks voor je amp?

jero
13 februari 2005, 12:55
de Fulldrive heeft vrij veel mid, daar moet je van houden. 2 pedalen die mij te binnen schieten zijn de (nieuwe) Menatone Red Snapper en de MI Audio Blue Boy. Met name de laatste is zeer veelzijdig en kan mbv drie interne trimpots helemaal naar je smaak worden afgesteld.

Marco5150
13 februari 2005, 12:56
Gebruik jij em in de loop Marco? Of gewoon rechtstreeks voor je amp?

Ik gebruik m vooral als volumeboost in de loop. Dat werkt op zicht prima. Het pedaal is behoorlijk transparant. Ik heb het idee dat hij wel een beetje compressie toevoegt. Maar dat kan ook aan de amp liggen. Probeer het eens zou ik zeggen.

Maar zoals gezegt, als je m voor de versterker zet klinkt ie ook prima. Je kunt m gebruiken als boost (of lichte overdrive), of als een soort toonregeling om bijvoorbeeld een beetje van de scherpte van single coils weg te draaien.

Marco5150
13 februari 2005, 12:58
http://www.prosoundcommunications.com/english/video/index.html

Hier kan je trouwens videotjes bekijken van de RC en de AC booster.

BLOK182
13 februari 2005, 13:06
Ik wil het pedaal iig gewoon voor de amp zetten, zodat ik nog een beetje handig uitkom met kabels :D Heb ook nog een Engl die aangesloten zit, wordt het anders helemaal spaghetti op het podium :) Heb nu op zich wel interesse in die AC Booster, heb em ooit eens met mijn Mesa Blue Angel gecheckt, maar het ding was best schel. Dit kan ook grotendeels aan de amp hebben gelegen, want heel veel overdrives klinken er schel op. Er staat nu een AC Booster voor 160 te koop, vind het zelf beetje prijzig, wat is een nette prijs voor dergelijk pedaal?

Mithrandir
13 februari 2005, 13:44
Een booster voor de voorversterker wordt op een drive kanaal nooit echt een volume boost, maar zorgt meer voor extra gain. Ik gebruik al tijden mijn banzai in de fx-loop om voor een volume boost te zorgen op het crunch kanaal van mijn engl en de tweede output van de banzai gaat wel voor de pre-amp voor meer een overdrive/boost effect. Nadeel is dat je meer spaghetti krijgt op de vloer ja, maar dat weegt niet op tegen de voordelen wat mij betreft.

Ibanez
13 februari 2005, 18:00
H&K Tube Factor

strattie
13 februari 2005, 19:21
mig boost?

Speeddemon
13 februari 2005, 21:06
mig boost?
+1.

Smart motherfucker. 8-)

Mitch
13 februari 2005, 23:32
AC Booster was ik zelf absoluut niet kapot van, erg vlak; ik vond 'm een suffe compressie geven.
Pure boost: Carl Martin hydra boost of Catalinbread Super Chili Picoso. De laatste geeft ook net een tikkie meer spraknel/tophoog.
Boost + gain: MiG Boost is zeker een goede optie, geeft ook een lekkere boost in het laag als ik me wel herinner. Denk dat dat lekkert matcht met je Chubster.

Je kan ook de confectie-route volgen met bijvoorbeeld een Boss OD3. Goedkoopste pedaal dat ik ken die voor dit doel geschikt is is de Onerr Carbon X, is verbluffend transparant voor een simpel pedaal.

Ché
14 februari 2005, 00:56
heb dit weekend de blue boy (mi audio) getest en is idd zeer goed, en VEELZIJDIG...je kan van dat pedaal perfect clean boosten tot fuzz

heb hem vergeleken met de maxon od808, de blue boy klinkt bij juiste setting bijna identiek, iets 'crispy-er', minder smooth...maar dat vond ik net mooi, voor de rest is de blue boy veelzijdiger

vergelijken met ts9 is moeilijk want die heeft zijn eigen karater en klinkt 'anders' (mids)

prijs +-120€ en true bypass

getest met strat op bassman

zeer goed pedaaltje!

BLOK182
14 februari 2005, 10:38
Hmm, klinkt ook wel interessant, en niezo duur :D Denk dat ik volgende maand ofzo toch maar eens met de hele handel richting Jukebox rij. Iig bedankt iedereen!

pol
9 maart 2005, 20:16
idd, ik heb zojuist de blue boy van bij rik's rockshop uit tongeren meegenomen om te testen, en ik die blijft hier.
tis een heel zuiver klinkende gainboost , heel goed naar eigen smaak in te stellen door de trimpots vanbinnen, en geen verlies van laag, tenzij je dit instelt, kan van heel crispy gaan, maar ook heel vettig klinken.

klinkt heel natuurlijk ook, tis een aanrader. ook ideaal om een wat modderige amp strakker te laten klinken.



De rc booster heb ik ook meegenomen, maar die vond ik alleen goed om mijn clean en lichte crunch geluiden wat te boosten, daar was die wel fijn voor, maar op distortion vond ik em niet zo strak klinken.
Vrijdag es laten testen door onze bassist, misschien is die daar wel fijn voor.

BLOK182
9 maart 2005, 20:31
Heb ondertussen mijn Hotwire switch binnen (thanks Remco!) en heb nu even genoeg mogelijkheden binnen voetbereik. Over 3 weken ofzo gaat een vriend van me richting Jukebox, ik ga mee, ff kijken of er geen vette overdrive is die ik in de repetitieruimte en op mijn Rivera als compactsetup kan gebruiken. Boosten is nu minder belangrijk, moet vooral scheuren :)

Speeddemon
9 maart 2005, 21:32
Heb ondertussen mijn Hotwire switch binnen (thanks Remco!) en heb nu even genoeg mogelijkheden binnen voetbereik. Over 3 weken ofzo gaat een vriend van me richting Jukebox, ik ga mee, ff kijken of er geen vette overdrive is die ik in de repetitieruimte en op mijn Rivera als compactsetup kan gebruiken. Boosten is nu minder belangrijk, moet vooral scheuren :)
SPAM: laatste MiG*Boost is nog steeds beschikbaar!
Vriendenprijsje voor jou. (99 ipv 109!)

En ja, voor 'meer' van je sound, in alle opzichten met voornamelijk volume boost en een beetje (of een beetje veel) gain boost, is ie ideaal.
True Bypass uiteraard, deze laatste is met een 5mm blauwe LED trouwens. (zou er nog zelfs een 'pure green' LED in kunnen zetten, het echte stoplicht-groen groen! )

EN verder:
Boss OD-3 (alleen minder vol van toon als MiG*Boost)
Zoom PD-01 (errug goed en betaalbaar)
H&K Tubefactor (veelzijdiger en met een ZEEEEEEEER goede distortion sound. Zeg maar de beste, anders had ik de mijne wel weggedaan.

BLOK182
9 maart 2005, 21:47
Denk dat ik het voorlopig maar op een goeie overdrive/distortion ga gooien. Zal eens kijken waar ik allemaal tegenop loop. Migboost lijkt me tof, maar wat ik zoek moet ook een goeie standalone overdrive zijn, voor noodgevallen / repetitiesruimtes en niet al te zuunig qua gain. Tubefactor lijkt me wel wat 8-)

Chiel
9 maart 2005, 22:00
Zat met hetzelfde euvel. Gebruikte de schakelbare EQ van mijn Custom Audio preamp voor het solo gebeuren, maar wilde ook net dat beetje meer kunnen.

A) Een lichte SRV sound op het Cleane kanaal.
B) Zo'n lekker fuzzy en smerig randje op het Chrunch kanaal (dat zo lekker klinkt in een Drop-D stemming).
C) Funzige metal uit het leadkanaal.
D) Een transparante boost (en niet meer dan dat!) toepasbaar op alle kanalen.
E) Dit alles onder handbereik op één apparaatje en met een druk op de knop.

En het is geworden: Fulltone Fat-Boost 8-)

Tone pot op 100% en het volume op 12uur. Ik gebruik enkel de Drive knop om alle voorgenoemde situaties naar voren te toveren. Boost zit tussen mijn Wah en preamp en is echt mijn mooiste investering sinds tijden. Check it out! :wink:

Phyrexian
10 maart 2005, 09:49
Ik heb ook die Fat-Boost... goed pedaal, maar erg duur :)

Thijssie
10 maart 2005, 10:28
Een booster voor de voorversterker wordt op een drive kanaal nooit echt een volume boost, maar zorgt meer voor extra gain.

Beetje kort door de bocht, als je echt altijd met veel vervorming speelt heb je gelijk. Maar als je een dynamische versterker hebt die je zo afregelt dat je zonder boost een "lekker randje" hebt, krijg je WEL een volume boost.

Ik stel mijn JMP altijd zo in dat ik met de volume pot van mijn gitaar open, ergens tussen een randje en een crunch zit. Een booster geeft dan EN meer gain EN een volumeverschil. Voor mij komt dat precies goed uit, maar het ligt ook wel een beetje aan het soort muziek wat je speelt. Maar als je een "klassiek rockgeluid" wilt, werkt dat perfect....

Chiel
10 maart 2005, 12:36
Ik heb ook die Fat-Boost... goed pedaal, maar erg duur :)

Tja, de wondere wereld van marktplaats . . . incl. verzendkosten 100 euro 8-) .

Mike McCready
10 maart 2005, 18:25
Heb gisteren een 2ehands Carl Martin Hydra Boost voor 45 euro gekocht. Moet nog binnen komen.
Nu zie ik hier in het topic dat voor een volumeboost het pedaal het beste tot zijn recht komt in de fx-loop.
Op de site van Carl Martin staat echter:

Place the HYDRA BOOST last in you're pedal set-up, to boost up you're solo without overdrive the pedals in front of it.

Beef up you're amp with the HYDRA BOOST, set the amp gain as high as possible just before it begin to overdrive, then boost you're input on your amp with the HYDRA to get more sustain and bite, and control the overall level on the master volume.

Drive you're overdrive pedals with extreme input for extraordinary overdrive, place the HYDRA BOOST first before the overdrive pedal, use and set the overdrive to you're normal rhythm tone, then boost the input on the overdrive. It will not necessarily give higher volume, but it will give much more sustain and drive, all depending on the setting on the HYDRA.

Dus als ik het eerste en laatste verhaaltje begrijp, krijg ik een volumeboost als ik het pedaal als laatste plaats voor mijn pre-amp...

BartL
10 maart 2005, 18:29
Nee, je krijgt een pure volumeboost als je hem in de loop zet. Als je hem (waar dan ook) voor je versterker zet, zal je pre-amp altijd een beetje (of veel) meer gaan vervormen.

Antal
10 maart 2005, 18:31
Wow leuk prijsje! Eigenlijk zoek ik ook nog steeds zo'n ding :-?

Maar als je echt een volumeboost wil zet je hem in je loop. Zet je hem er voor en je speelt met veel pre-amp gain dan krijg je alleen meer oversturing.

Mike McCready
10 maart 2005, 23:10
Stond gewoon op gitaarmarkt hoor :)
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=35661

Maarre, kortom: dat verhaaltje van de site van Carl Martin is onzin?
Ik heb nu nl. een Boss GE-7 equalizer als laatste voor mijn pre-amp en daarmee krijg ik wel gewoon een volume boost...

Mitch
10 maart 2005, 23:25
Het is geen onzin, het hangt er alleen vanaf hoeveel vervorming er al plaats vindt in de pre amp.

Antal
11 maart 2005, 00:30
Maar als de EQ volumeboost geeft doet de CM dat ook!