PDA

View Full Version : Klassiek gitaar piëzo



GretschCC
13 februari 2005, 00:44
Goedendag Altegader,

ik wil in mijn eerste klassieke gitaar met cut-away een piezo element zetten met een tweetal potmeters (volume en treble, dus geen uitgebreide eq`s) maar ik vroeg me af hoe dat te doen. Moet ik het element actief maken? En wat voor bedradings schema moet ik gebruiken?

Ik vat de Sem. Duncan schema`s wel op projectguitar.com maar daar staan alleen bedradingsschema`s voor electrische gitaren en niet voor klassieke gitaren.

Wie helpt me, ben redelijk radeloos :???:

P.S. Please maak die schema`s áls iemand ze post niet té moeilijk, ik studeer gitaar geen electronica :D

Mattia
13 februari 2005, 17:20
Wil je echt een 'undersaddle' geluid (sommige denken dat dat eigenlijk het best werkt bij een solidbody), of een redelijk akkurate weergave van wat je hebt? Ik heb zelf erg goede dingen gehoord over K&K's Pure systemen, heb er ook twee die geinstalleerd gaan worden (als de gitaren 'af' zijn, tenminste). Niet al te duur, en ze hebben, in tegenstelling tot zowat iedere piezo op de markt, geen preamp nodig:

http://www.kksound.com/pureclassic.html

Het zijn soundboard transducers, dus geen gehannes met je zadel, etc. etc., en omdat ze passief werken kun je 'gewoon' een hele simpele volume/tone setup gebruiken. Met vragen over wat voor waarden de potmeters en condensators moeten hebben kun je het beste direct met K&K contact opnemen, en naar hun mening vragen. De bedrading is ander precies hetzelfde als bij een electrische gitaar, want een potmeter is en blijft een potmeter.

macronelli
13 februari 2005, 20:14
Ik weet niet of het een optie is maar je kunt ook voor ongeveer 10 euro klaar zijn...

Piezo (speaker) kost iets van 2, 3 euro, beetje draad, jack...

Zie: http://www.harmony-central.com/Guitar/Faqs/pickups/acoustic.piezo.mic.txt

Neem een piezospeaker, snijd die uit de behuizing, plak onder je bovenblad... heb ik ook bij mijn broertjes klasieke gedaan, zonder voorversterker direct op de jack aangesloten, klinkt erg goed.... Niet erg veel volume, zou je eventueel met een voorversterker kunnen gebruiken, heb ik ook nog een link van een schema om zoiets zelf te maken, staat alleen op de computer in den haag, ben ik morgen of dinsdag weer, kan ik doorsturen als je wil...

Wat ook goed werkt is als de piezo onder compressie staat, bv piezo tussen brug en body geschoven (heb een gitaar gekregen van iemand die hij bij het grofvuil gevonden heeft, zonder brug, blokje hout los tussen de snaren en body doet nu dienst als brug, piezo er onder.... Klinkt goed, geeft meer volume dan de lipstick pickup op hetzelfde gitaar.... Onder de kam kan ook natuurlijk, maar das bij deze wat lastig omdat je daarvoor een langwerpig stukje piezo voor nodig hebt... )

Nou ja zie maar of je er wat aan hebt

GretschCC
13 februari 2005, 20:56
Dank zovast voor al jullie tips, als je dat bedradingsschema`tje nog even zou willen mailen heel graag dan kom ik er denk ik wel uit.

macronelli
14 februari 2005, 22:32
Preamp schema: Zonder treble knopje:

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

ik weet ook niet precies hoe trebelknopje te maken, ik weet wel dat het heel simpel is... Een tone-draaiknopje bestaat uit "iets" (condensator?) parallel (?) aan een regebare weerstand )potmeter), 2 onderdelen dus... misschien dat iemand anders me hierbij kan aanvullen/verbeteren...

succes

JCG
11 maart 2005, 14:06
[offtopic] ben hier nieuw en weet niet of dit topic hier al als oud word gezien en niet meer gekickt mag worden, dus alvast sorry[offtopic]

En tone draaiknopje is niet meer dan een potmeter met een condensator. De condensator doe je op het middelste pootje en de andere kant op de min.

Ik denk dat dit schema moet werken, misschien moet je andere waardes van de potmeters en condensator nemen maar het principe is er :wink:

JCG
11 maart 2005, 14:10
[offtopic] ben hier nieuw en weet niet of dit topic hier al als oud word gezien en niet meer gekickt mag worden, dus alvast sorry[offtopic]

En tone draaiknopje is niet meer dan een potmeter met een condensator. De condensator doe je op het middelste pootje en de andere kant op de min.

Ik denk dat dit schema moet werken, misschien moet je andere waardes van de potmeters en condensator nemen maar het principe is er :wink
http://members.lycos.nl/ajgp/cirsc1.jpg