PDA

View Full Version : Klassiek gitaar piëzo



GretschCC
13 februari 2005, 00:44
Goedendag Altegader,

ik wil in mijn eerste klassieke gitaar met cut-away een piezo element zetten met een tweetal potmeters (volume en treble, dus geen uitgebreide eq`s) maar ik vroeg me af hoe dat te doen. Moet ik het element actief maken? En wat voor bedradings schema moet ik gebruiken?

Ik vat de Sem. Duncan schema`s wel op projectguitar.com maar daar staan alleen bedradingsschema`s voor electrische gitaren en niet voor klassieke gitaren.

Wie helpt me, ben redelijk radeloos :???:

P.S. Please maak die schema`s áls iemand ze post niet té moeilijk, ik studeer gitaar geen electronica :D

Mattia
13 februari 2005, 17:20
Wil je echt een 'undersaddle' geluid (sommige denken dat dat eigenlijk het best werkt bij een solidbody), of een redelijk akkurate weergave van wat je hebt? Ik heb zelf erg goede dingen gehoord over K&K's Pure systemen, heb er ook twee die geinstalleerd gaan worden (als de gitaren 'af' zijn, tenminste). Niet al te duur, en ze hebben, in tegenstelling tot zowat iedere piezo op de markt, geen preamp nodig:

http://www.kksound.com/pureclassic.html

Het zijn soundboard transducers, dus geen gehannes met je zadel, etc. etc., en omdat ze passief werken kun je 'gewoon' een hele simpele volume/tone setup gebruiken. Met vragen over wat voor waarden de potmeters en condensators moeten hebben kun je het beste direct met K&K contact opnemen, en naar hun mening vragen. De bedrading is ander precies hetzelfde als bij een electrische gitaar, want een potmeter is en blijft een potmeter.

macronelli
13 februari 2005, 20:14
Ik weet niet of het een optie is maar je kunt ook voor ongeveer 10 euro klaar zijn...

Piezo (speaker) kost iets van 2, 3 euro, beetje draad, jack...

Zie: http://www.harmony-central.com/Guitar/Faqs/pickups/acoustic.piezo.mic.txt