PDA

View Full Version : gitaar is goed gestemt maar bij akkoorden of capo toch vals



Joosy__18
13 februari 2005, 00:11
hey allemaal, ik heb vandaag een richwood (elektrisch) gitaar gekocht :lol: (speel nu bijna een jaar acoustisch)

nu heb ik hem goed en zuiver gestemd, maar als ik akkoorden begin te spelen of me capo op een willekeurige fret plaats klinkt ie toch heel erg onzuiver en vals :???:

ook de laatste hoge E snaar op de 5e fret als ik die indruk, rammelt hij er tegenaan. :???:

heeft dit te maken dat mijn gitaar nog goed afgestelt moet worden?? of is er iets anders aan de hand??

alvast hartelijk dank!! :lol:

Fumi SG
13 februari 2005, 00:24
hoi....

cool man, congrats met je gitaar!!

Dat van die rammelende snaar is fretbuzz (hebben ze mij verteld :razz: ) Dit heb ik zelf ook en je kunt het verhelpen door je brug wat te verhogen.... Ik weet niet wat voor brug je hebt, met of zonder trem?? Ik heb zonder en daar zitten een soort van schroeven, vijzels, en als ik die omhoog draai, verhoog ik de brug en..... tadaa!! Weg fretbuzz

tip: verhoog alleen de kant van de hoge e...... want je hebt verder geen last van de lagere snaren toch?? Scheelt je weer wat werk :wink:

Bins
13 februari 2005, 00:42
heeft dit te maken dat mijn gitaar nog goed afgestelt moet worden?? of is er iets anders aan de hand??

alvast hartelijk dank!! :lol:

Yup, ik denk het wel. De valsheid heeft met de intonatie te maken, en de fretbuzz met de hoogte van de brug(zadels) of de kromming van de hals.
Als je zoekt op "intoneren" oid kom erachter hoe je dit zelf kan doen. Persoonlijk zou ik gewoon teruggaan naar de winkel en een gratis afstelbeurt eisen. Ook al is het "maar" een Richwood, vind ik toch dat de winkel hiervoor verantwoordelijk is. (Het is ook maar 5 mins werk ofzo..)

ReinoutV
13 februari 2005, 13:47
Ik weet niet hoe je stemt, maar als je met een apparaatje stemt is er inderdaad iets mis met je intonatie. Stem je op open akkoorden, dan doe je iets verkeerd. Als je op een E stemt: 022100, dan kan ie dan heel mooi zuiver zijn. Speel je daarna een open G: 3200(0/3)3, dan klinkt het nergens naar. Dat komt omdat je terts nooit echt zuiver is. De 'echte' terts ligt iets hoger of lager (weet ik zo niet meer), dan de terts die we in de popmuziek gebruiken. Probeer dan op open 5-akkoorden te stemmen. E: 022x00 en G: 3x0033.

AntY
13 februari 2005, 15:09
inderdaad: je gitaar moet geintoneerd worden.
het komt omdat bijvoorbeeld de 12e fret PRECIES in het midden van de snaar moet liggen om een goede toon te produceren, anders zit ie er net naast.

nog beter: ga naar de winkel en vraag of ze je willen laten zien hoe het moet ;) want in principe moet je de gitaar vaker intoneren, namelijk elke keer dat je er nieuwe snaren op zet. soms is t niet nodig, maar t is toch wel handig als je het zelf kan!

mijnechtenaamisalvergeven
13 februari 2005, 15:36
Ik zou, als je de gitaar gewoon in een winkel gekocht hebt, ermee terug gaan naar de winkel. De meeste winkels stellen hem grateloos voor je af als je 'm daar net gekocht hebt.


principe moet je de gitaar vaker intoneren, namelijk elke keer dat je er nieuwe snaren op zet.

Ik controleer de intonatie wel altijd na een nieuw setje snaren... Ik hoef 'm eigenlijk nooit bij te stellen. Zolang je hetzelfde merk/type snaren gebruikt kun je er vanuit gaan dat ie wel redelijk geintoneerd blijft.

frekie
13 februari 2005, 15:45
Ik heb laatst een RW RE400 gekocht, heb ik helemaal moeten afstellen incl. topkammetje nabewerken, zou ik in dat opzicht geen beginners gitaar willen noemen :-D Zou de winkel idd moeten doen maar we leven helaas niet in een perfecte wereld.
Intonatie. Speel de gefrette noot in de 12e positie en vergelijk die met de flageolet ("boventoon") boven de 12e fret. Controleer met een stemapparaat. Als de gefrette noot te hoog is dan moet het brugzadeltje naar achteren. En andersom.
Rammeltjes. Ik kom er niet helemaal vanaf met mijn RE400. 2 dingen:
-afstelling van de hals pen: kromming van de nek. Te weinig kromming (te vlak) gaat rammelen. Te holle nek speelt zwaar.
-hoogte vd brug. Omhoog geeft minder gerammel, maar speelt wel zwaarder.

wietse
13 februari 2005, 15:59
De meeste winkels stellen hem grateloos voor je af als je 'm daar net gekocht hebt.



grateloos? :???:
fileren ze hem dan soms?
wordt ie niet steviger van , :-D maar gewoon terug naar de winkel , daar horen ze er iets aan te doen , valt volgens mij onder de garantie.

Shaggy
21 februari 2005, 16:36
Ik heb laatst een RW RE400 gekocht, heb ik helemaal moeten afstellen incl. topkammetje nabewerken, zou ik in dat opzicht geen beginners gitaar willen noemen :-D Zou de winkel idd moeten doen maar we leven helaas niet in een perfecte wereld.
Intonatie. Speel de gefrette noot in de 12e positie en vergelijk die met de flageolet ("boventoon") boven de 12e fret. Controleer met een stemapparaat. Als de gefrette noot te hoog is dan moet het brugzadeltje naar achteren. En andersom.
Rammeltjes. Ik kom er niet helemaal vanaf met mijn RE400. 2 dingen:
-afstelling van de hals pen: kromming van de nek. Te weinig kromming (te vlak) gaat rammelen. Te holle nek speelt zwaar.
-hoogte vd brug. Omhoog geeft minder gerammel, maar speelt wel zwaarder.


doe je het afstellen met of zonder snaren erop??

Shaggy
21 februari 2005, 16:36
Ik heb laatst een RW RE400 gekocht, heb ik helemaal moeten afstellen incl. topkammetje nabewerken, zou ik in dat opzicht geen beginners gitaar willen noemen :-D Zou de winkel idd moeten doen maar we leven helaas niet in een perfecte wereld.
Intonatie. Speel de gefrette noot in de 12e positie en vergelijk die met de flageolet ("boventoon") boven de 12e fret. Controleer met een stemapparaat. Als de gefrette noot te hoog is dan moet het brugzadeltje naar achteren. En andersom.
Rammeltjes. Ik kom er niet helemaal vanaf met mijn RE400. 2 dingen:
-afstelling van de hals pen: kromming van de nek. Te weinig kromming (te vlak) gaat rammelen. Te holle nek speelt zwaar.
-hoogte vd brug. Omhoog geeft minder gerammel, maar speelt wel zwaarder.


doe je het afstellen met of zonder snaren erop??

Shaggy
21 februari 2005, 16:37
Ik heb laatst een RW RE400 gekocht, heb ik helemaal moeten afstellen incl. topkammetje nabewerken, zou ik in dat opzicht geen beginners gitaar willen noemen :-D Zou de winkel idd moeten doen maar we leven helaas niet in een perfecte wereld.
Intonatie. Speel de gefrette noot in de 12e positie en vergelijk die met de flageolet ("boventoon") boven de 12e fret. Controleer met een stemapparaat. Als de gefrette noot te hoog is dan moet het brugzadeltje naar achteren. En andersom.
Rammeltjes. Ik kom er niet helemaal vanaf met mijn RE400. 2 dingen:
-afstelling van de hals pen: kromming van de nek. Te weinig kromming (te vlak) gaat rammelen. Te holle nek speelt zwaar.
-hoogte vd brug. Omhoog geeft minder gerammel, maar speelt wel zwaarder.


doe je het afstellen met of zonder snaren erop??