PDA

View Full Version : Nix meer gebeurd in de rock sinds 1980?



frekie
12 februari 2005, 22:15
Ik ben een oude löll :-D en ik ben de 1e om toe te geven dat ik wat in het verleden ben blijven steken. Af en toe zie ik nog wel een aardig clipje langskomen op TV maar verder volg ik het niet meer zo.
Ik heb de laatste 3 jaar niet meer in een band gespeeld en ik begon het toch wel te missen. Ik heb gereageerd op een WWW ad en afgelopen zondag gejamd met 3 jongens van ±17 jaar. Ik had natuurlijk alleen maar ouwe troep bij me qua repertoire 8-) maar ze vonden het prima! De andere gitarist speelde de hele tijd het riffje van Cream/Sunshine of your love (jaren 60!!) Ze luisterden alleen maar naar classic rock, Hendrix, Led Zep etc.
Is er dan nix gebeurd sinds ±1980? Is rock een "historisch" genre geworden net als jazz en blues?

Richwoodje
12 februari 2005, 22:38
Ik ben een oude löll :-D en ik ben de 1e om toe te geven dat ik wat in het verleden ben blijven steken. Af en toe zie ik nog wel een aardig clipje langskomen op TV maar verder volg ik het niet meer zo.
Ik heb de laatste 3 jaar niet meer in een band gespeeld en ik begon het toch wel te missen. Ik heb gereageerd op een WWW ad en afgelopen zondag gejamd met 3 jongens van ±17 jaar. Ik had natuurlijk alleen maar ouwe troep bij me qua repertoire 8-) maar ze vonden het prima! De andere gitarist speelde de hele tijd het riffje van Cream/Sunshine of your love (jaren 60!!) Ze luisterden alleen maar naar classic rock, Hendrix, Led Zep etc.
Is er dan nix gebeurd sinds ±1980? Is rock een "historisch" genre geworden net als jazz en blues?

ik als 13-jarige kan niets anders zeggen:

JA

zie maar, wie wij nu nog als rockers zien, zijn bijna allemaal dood, gestopt of iets anders

alleen Aerosmith en de Rolling Stones bestaan nog :-D

Bluesbreaker
12 februari 2005, 22:52
Inderdaad, daarom ga ik als 17 jarige ook maar naar BB King, dat is toch de laatste van die generatie die je nu nog een keer kunt bewonderen.

Ik ben overigens als ik hier naar cafe's ga (en dat doe ik alleen als er goede live muziek van voor mijn tijd is) eigelijk ook altijd de jongste.....

Mithrandir
12 februari 2005, 22:53
Dat er na 1980 geen muziek meer is gemaakt waar jouw hartje sneller van gaat kloppen wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen ontwikkeling meer is geweest op rock gebied natuurlijk.

Ondanks dat de jaren 80 een decennia was van electro en klinische synthesizer pop en later house en rap, is het ook het decennia waarin metal tot volle wasdom kwamen. De voorzet werd gegeven in de jaren 70, maar het genre ging zich echt ontwikkelen en onderscheiden in de jaren 80.

Tevens waren er de bands als Marillion, IQ, Pendragon, Asia, Rush, King Crimson etc. die de traditie van de jaren 70 prog-rock voortzette in een nieuw jasje (wel met een typische 80's sound vaak) en een behoorlijk succes hadden allemaal.

De jaren 90 was de de glory tijd voor hip-hop, trance (en andere dance) en boy/girl bands. Maar ok de tijd van de alternatieve rock bands die allemaal hun roots hadden bij bands uit de 60's, 70's en ook wel jaren 80. Bands als pearl jam, nirvana, alice in chains etcetera waren mateloos populair. Ook waren de britpop (rock) bands erg populair. Ook was er toen weer een opleving van de symphonische / progressieve rock met bands als Spocks Beard, Dream Theater, The Flower Kings die ook nu nog zeer goede rock/metal maken. En ook metal / hardcore is in die periode nooit echt geweest, met bands als Sick of it all, Pantera, Sepultura en dan heb ik het alleen maar over de bekende namen.

En dan zitten we nu in 2005 en er zijn nog genoeg nieuwe rockbands die fatsoenlijke muziek maken, ik noem The Mars Volta, Pineapple Thief en ga maar door. En ook de bands uit de jaren 70, 80 en 90 blijven zo nu en dan prachtige muziek afleveren.

Dus, misschien dat jij je oogkleppen hebt opgedaan op 1-1-1980, maar is nog veel te doen op het gebied van rock als je maar een beetje je best er voor doet om het te ontdekken en openstaat voor vernieuwingen.

groovyB3
12 februari 2005, 23:10
Moet ook in je bloed zitten denk ik. Het overgrote deel van de jeugd heeft nog nooit gehoord van Clapton of Led Zep.

Ben zelf net 18 en heb bijna dezelfde smaak die jij ook opnoemt net. Toen ik 9 was stond ik vooraan bij Clapton en een jaar later bij BB King in de Doelen.

Wat betreft de blues. Na Stevie Ray is er geen grote bluesheld meer geweest. Zeg nou zelf, Gary Moore en Kenny Wayne Shepherd kan je nou niet echt origineel noemen.

Er is in deze tijd toch ook best wel goeie rock gemaakt. Kijk naar Lenny Kravitz. Zit gewoon MEGA veel Hendrix in. Ander voorbeeld is Doyle Bramhall II. Minder bekend, maar heeft geweldige muziek.

Ik heb geen idee waar je woont, maar mocht je zin hebben in een vette rock en blues sessie, moet je een keer naar Spijkenisse komen. In cafe 't Doft word het gehouden, de eerste en derde vrijdag van de maand, as vrijdag dus weer. De drummer uit m'n band organiseerd het geheel en hij zet er goeie spullen neer.
Mocht je zin hebben, stuur me maar een PM of een mailtje, dan geef ik je het adres.

Bluesbreaker
12 februari 2005, 23:50
Inderdaad, die sessies zijn altijd vet, hier in de buurt (omgeving Emmen) zijn ook een stuk of wat cafes die sessies organiseren, een zelfs elke week. (en daar is het ook elke week gezellig)

bert k
13 februari 2005, 00:25
Hey mensen, help me eens? Dit topic hoort volgens mij niet hier, bij elektrische gitaren, maar ik weet niet goed waar ik het dan wel moet zetten. Doe eens een suggestie?

Brianmayrulezzz
13 februari 2005, 00:30
Hey mensen, help me eens? Dit topic hoort volgens mij niet hier, bij elektrische gitaren, maar ik weet niet goed waar ik het dan wel moet zetten. Doe eens een suggestie?

off topic? Best interessante discussie trouwens, is er tenminste eentje met inhoud!

NeeraDJ
13 februari 2005, 01:58
Ik ken eigenlijk meer mensen van mijn leeftijd die '70/'80 muziek spelen dan echt moderne (Progressieve) Rock dat ik speel. Ik vind oude Funk en Reggae echter echt geweldig en speel het ook af en toe, ik denk dat de wannabe bandjes van tegenwoordig niet meer boeien en eigenlijk zoveel op elkaar lijken dat Hendrix bijv wat uitdagender is. Ben laatst nog naar een Jazzconcert geweest van een lokaal bandje (waren wel wat oudere mensen in de 40 dacht ik) en de pianist en bassist waren ongelooflijk goed :o

BassAgent
13 februari 2005, 11:10
Waarom roept niemand om het beste debuutalbum in de rock ooit?! 1987?! GUNS 'N ROSES

En nog iets:
VAN HALEN

Cubensis
13 februari 2005, 11:20
Waarom roept niemand om het beste debuutalbum in de rock ooit?! 1987?! GUNS 'N ROSES

En nog iets:
VAN HALEN

1987..da's appetite for destruction toch?
die heb ik ook nog ergens liggen, en behalve de singles die er op staan zijn de nummers niet erg fantastisch...ik ken wel betere debuutalbums :D

scholier
13 februari 2005, 11:24
en niet te vergeten: velvet revolver

Richwoodje
13 februari 2005, 11:50
ik heb dus blijkbaar te vroeg geroepen dat er geen flikker is gebeurd :-D

misschien een betere vraag: is er wat revolutionairs in de rock gebeurd sinds 1980?

jorrit
13 februari 2005, 11:51
baanbrekende band inderdaad.... hoe is velvet revolver vernieuwend?

ED BOB
13 februari 2005, 11:57
ik heb dus blijkbaar te vroeg geroepen dat er geen flikker is gebeurd :-D

misschien een betere vraag: is er wat revolutionairs in de rock gebeurd sinds 1980?

Wat dacht je van Vai...?

Brianmayrulezzz
13 februari 2005, 11:58
en wat dachten jullie van JOE SATRIANI!!!!!

Mithrandir
13 februari 2005, 12:00
Goeie discussie zo, als er enkel losstaande voorbeelden genoemd gaan worden :-?

JeStO
13 februari 2005, 12:04
jaja leuk en aardig maar waarom worden de toonzetters van de mtal ook niet even genoemd ?? BLACK SABBATH
ik vind dat het op z'n minst even gezegd mag worden

BassAgent
13 februari 2005, 12:07
True.
En:
SLAY00RRRR

Mithrandir
13 februari 2005, 12:08
jaja leuk en aardig maar waarom worden de toonzetters van de mtal ook niet even genoemd ?? BLACK SABBATH
ik vind dat het op z'n minst even gezegd mag worden

Jongen, dat is toch jaren 70.

Cubensis
13 februari 2005, 12:11
1969 zelfs ;)

Mithrandir
13 februari 2005, 12:12
Debuut-album is van 70.

birt
13 februari 2005, 12:22
je mag wel de punk vermelden vind ik. daar was een hele levensstijl aan gekoppeld.

dead kennedy's
dead milkmen
misfits
the clash
black flag
toy dolls

tegenwoordig klinkt alles wat ze 'punk' noemen hetzelfde.


wat ik ook vind dat hier zeker vermeld mag worden is het gebruik van electronica in rock. (oa in new wave)

nine inch nails
the cure
david bowie (die was idd al veel langer bezig maar hij is altijd vernieuwend geweest)

en dan metal

iron maiden
judas priest

hard rock

van halen
guns 'n roses
scorpions
michael schenker


modernere bands die ik persoonlijk geen 'eenheidsworst' vind:

danko jones
andrew wk
kaizers orchestra
they might be giants
presidents of the usa
the darkness



volgens mij was er vroeger ook heel veel minder goede muziek maar die wordt gewoon vergeten. laat ons hopen dat dat ook gebeurd met de rommel die nu in grote oplages gemaakt wordt :D

Richwoodje
13 februari 2005, 12:32
ik heb dus blijkbaar te vroeg geroepen dat er geen flikker is gebeurd :-D

misschien een betere vraag: is er wat revolutionairs in de rock gebeurd sinds 1980?

Wat dacht je van Vai...?

das meer muziek voor gitaristen dan echt rock

ik ken geen enkele gitarist die Vai luistert :-D

bert k
13 februari 2005, 12:57
Leuke discussie, zeker. Ik zet hem in Muzikanten. (Off-topic lijkt me toch niet; daar is het meteen ontspoord en verziekt.)

Brianmayrulezzz
13 februari 2005, 13:28
(Off-topic lijkt me toch niet; daar is het meteen ontspoord en verziekt.)

+1 :(

Das Schaap
13 februari 2005, 14:02
das meer muziek voor gitaristen dan echt rock

ik ken geen enkele gitarist die Vai luistert :-D
Paul Gilbert dan ? "Down To Mexico" 8-)

john.3001
13 februari 2005, 14:38
Persoonlijk vind ik de Datsuns erg goed, die hebben ook een beetje die oude rock-vibe over zich heen... Ben zelf ook 21 en de meest recente aankopen (cd's) waren:
Kiss * Best of
the Who * Tommy
Motorhead * Best of
Bob Dylan * Live at Budokan
Queen * Live at the Bowl

Het voordeel van muziek uit dat tijdperk is wel dat ik nu gewoon de greatest hits cd's kan kopen :wink:
Btw: wat is up met Led Zeppelin? Wat is er nu zo geweldig aan die band? :amp:

frekie
13 februari 2005, 15:32
Haha, steen in de vijver zogezegd :-D
Ik bedoelde niet te zeggen dat er na 1980 nix meer gebeurd is in de rock, genoeg goede voorbeelden genoemd in dit topic. Was een beetje provocatief bedoeld 8-)
Het verbaast me alleen dat JONGE gitaristen zo bezig zijn met die oude muziek. Een tijdje geleden heb ik mijn Tokai strat verkocht (snif :( ) aan een ± 18 jarige jongen die vroeg of ik Little Wing van Hendrix kon spelen. Ik demonstreerde het intro even, hij kijken met zulke grote ogen :roll:
En meneer de beheerder, waarom dit topic verplaatst? Mag het dan alleen over het gereedschap gaan en niet waar dat eigenlijk toe zou moeten dienen nl het maken van MUZIEK? :???:

frekie
13 februari 2005, 15:35
Oh ja,

"Btw: wat is up met Led Zeppelin? Wat is er nu zo geweldig aan die band?"

Dat was de beste rock ritmesectie aller tijden jongeman, en met name de beste rock DRUMMER aller tijden: BONZO!!!

En jaren 60/70 muziek draai je op VINYL, ANALOOG dus 8-)

wietse
13 februari 2005, 16:04
En meneer de beheerder, waarom dit topic verplaatst?

lijkt me toch logisch voor zulke dingen is er een speciaal subforum om het overzichtelijk te houden.

bert k
13 februari 2005, 16:44
En meneer de beheerder, waarom dit topic verplaatst? Mag het dan alleen over het gereedschap gaan en niet waar dat eigenlijk toe zou moeten dienen nl het maken van MUZIEK? :???:
Nou, gewoon omdat het forum in categorieen is verdeeld. Dat houdt het overzichtelijk. Dus het elektrische gitaren subforum gaat idd alleen over het gereedschap, en dit forum over het maken van muziek.

scholier
13 februari 2005, 17:31
maar ik denk dat er in het elektrische gitaar subforum echt veel meer mensen komen dan in dit subforum, als er meer mensen zijn is de discussie veel leuker, nu duurt het 3 dagen voordat er weer enregns een antwoord op is :roll:

Embryoyo
13 februari 2005, 20:30
True.
En:
SLAY00RRRRTelt metal ook?

Richwoodje
13 februari 2005, 21:28
Haha, steen in de vijver zogezegd :-D
Ik bedoelde niet te zeggen dat er na 1980 nix meer gebeurd is in de rock, genoeg goede voorbeelden genoemd in dit topic. Was een beetje provocatief bedoeld 8-)
Het verbaast me alleen dat JONGE gitaristen zo bezig zijn met die oude muziek. Een tijdje geleden heb ik mijn Tokai strat verkocht (snif :( ) aan een ± 18 jarige jongen die vroeg of ik Little Wing van Hendrix kon spelen. Ik demonstreerde het intro even, hij kijken met zulke grote ogen :roll:
En meneer de beheerder, waarom dit topic verplaatst? Mag het dan alleen over het gereedschap gaan en niet waar dat eigenlijk toe zou moeten dienen nl het maken van MUZIEK? :???:

die oude muziek is gewoon veel beter :-D

john.3001
14 februari 2005, 12:17
Oh ja,

"Btw: wat is up met Led Zeppelin? Wat is er nu zo geweldig aan die band?"

Dat was de beste rock ritmesectie aller tijden jongeman, en met name de beste rock DRUMMER aller tijden: BONZO!!!

En jaren 60/70 muziek draai je op VINYL, ANALOOG dus 8-)

Okee, mee eens, maar iedereen lijkt altijd te geilen op die jimmy page en dat snap ik niet... Ik heb meerdere malen overwogen een led zep cd aan te schaffen, gewoon omdat dat hoort eigenlijk, maar ik vind die muziek erg - ja - ritmisch idd, maar voor de rest niet echt geweldig...
Maarja, meningen verschillen, alleen val ik met deze opmerking wel heel erg buiten de boot denk ik

BassAgent
14 februari 2005, 14:22
Jimmy Page was de grootste inspiratiebron voor onze gitaarhelden van vandaag. Die kerel heeft magistrale melodieën bedacht en zijn soleren is gewoon geweldig!

Sicky61
15 februari 2005, 15:05
slaap zacht ouwe :roll:
red hot chilli peppers
faith no more
gary moore
zakk wylde
danko jones
sepultura
PANTERA
metallica
megadeth
rage against the machine
machine head
korn
soulfly
nirvana
life of agony
pearl jam
aerosmith
the cult



man,zo kan ik nog wel een uur door gaan.
Allemaal vernieuwende bands,iets wat ik van de 60's rock nou niet echt kan zeggen.

Neals
16 februari 2005, 19:04
Een van de weinige ECHT vernieuwende bands die ik over de laatste 10 jaar kan noemen is toch Tool!

^smurf
16 februari 2005, 20:21
motorpsycho: ongeloofelijk veel cds uitegbracht in de afgelopen 15 ofzo jaar, elke keer weer iets anders qua genre; metal, country, postrock, jaren '70 rock, gladde popnummers, ... imo beste rockgroep van het moment

dan nog iets waar er nog niks over gezegd is: postrock, groepen als slint, godspeed you! black emperor, mogwai, explosions in the sky
vnl instumentale gitaar muziek vol emotie

de moeite waard om is te checken!

Set Wenker
17 februari 2005, 10:03
slaap zacht ouwe :roll:
red hot chilli peppers
faith no more
gary moore
zakk wylde
danko jones
sepultura
PANTERA
metallica
megadeth
rage against the machine
machine head
korn
soulfly
nirvana
life of agony
pearl jam
aerosmith
the cult



man,zo kan ik nog wel een uur door gaan.
Allemaal vernieuwende bands,iets wat ik van de 60's rock nou niet echt kan zeggen.

Dan moet je jezelf er misschien beter in verdiepen. Veel muziek uit de jaren zestig lijkt in onze tijd niet vernieuwend, maar was dat in hun tijd wel degelijk. In die jaren werd de rock juist gevormd tot hetgeen wij nu kennen. Veel van de bands die jij noemt herhalen, of borduren verder op, dingetjes die allang eerder gedaan zijn.

Verder niets mis met de bands die jij noemt. Er zitten er zeker een aantal tussen met een vrij unieke stijl en sommige zijn ook best vernieuwend, maar om nou te stellen dat je dat van veel jaren zestig bands niet kunt zeggen. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Ik noem:

The Jimi Hendrix Experience
The Doors
Pretty Things
Small Faces
The Kinks
Cream
The Beatles
Led Zeppelin
The Who

Dat de muziek van deze bands nu bij veel mensen bekend is, maakt misschien dat het nu niet echt vernieuwend klinkt. Ze waren het echter zeker wel.

The wall of dolls
19 februari 2005, 10:12
boeiend dat het vernieuwend is. dat het nu nog steeds goed is zegt dus dat de vernieuwing in muziek gewoon niet telt als argument voor kwaliteit vande muziek.

Tool? Vernieuwend.. allicht, maar Keenan denkt dat ie Bono of Peter Gabriel is. Zodra ie echt gaat brullen is er niks aan de hand dat kan ie wel, maar dat ingetogen gedoe is toch niet om aan te horen. Maarja hun muziek is gewoon veel te gemaakt, te klinisch, als je vernieuwt moet je natuurlijk wel goede muziek blijven maken.




slaap zacht ouwe
red hot chilli peppers
faith no more
gary moore
zakk wylde
danko jones
sepultura
PANTERA
metallica
megadeth
rage against the machine
machine head
korn
soulfly
nirvana
life of agony
pearl jam
aerosmith
the cult



man,zo kan ik nog wel een uur door gaan.
Allemaal vernieuwende bands,iets wat ik van de 60's rock nou niet echt kan zeggen.



zelfde verhaal als bij Tool. T slat allemaal om in lamlendigheid en ik kan zeker de helft van de bands al niet uitstaan. dan mogen ze wel vernieuwend zijn maar waar is hun muzikale waarde

The wall of dolls
19 februari 2005, 10:18
voorbeeldje: rage against the machine vernieuwend? ze deden precies hetzlefde als urban dance squad qua muziek, maar dan veel ongeinspireerder. dat er dan iemand met een midipedaaltje aan z'n gitaar doorheen zit te jodelen maakt niet dat ze meteen supervernieuwend bezig zijn, ze hebben namelijk 99% al gejat

hgrondel
19 februari 2005, 23:15
maar het word natuurlijk ook steeds moeilijker om écht vernieuwend te zijn.volgens mij zijn alle trucjes op de gitaar zo'n beetje wel uitgevonden.
maar vernieuwend hoeft niet altijd goed te zijn, en andersom ook niet.

over een nieuwe band die ik vernieuwend vind: Muse

vooral de manier hoe hij met zijn effecten omgaat is vernieuwend en de solo's zijn niet allemaal van hoogstaand niveau maar ze zijn wel pakkend en origineel.

WICKED
19 februari 2005, 23:19
DREAM THEATER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

+1000 :D

bloodboiler
20 februari 2005, 00:49
Persoonlijk vind ik Primus een van de vernieuwers. Hoewel ik er ten tijde van Frizzle Fry er een ongeloofenlijke tering hekel aan had(omdat de voormalige Possessed gitarist ineens vrolijke deuntjes speelde) heb ik mijn mening enige jaren later drastisch moeten aanpassen.

Het geniale/gestoorde baswerk van meneer Claypool is zover ik weet nog nooit geëvenaard, en zijn zang tja de een vind het geweldig en de ander vind het volkomen kut.
Maar goed dat smaken verschillen...

Neals
20 februari 2005, 22:26
boeiend dat het vernieuwend is. dat het nu nog steeds goed is zegt dus dat de vernieuwing in muziek gewoon niet telt als argument voor kwaliteit vande muziek.

Tool? Vernieuwend.. allicht, maar Keenan denkt dat ie Bono of Peter Gabriel is. Zodra ie echt gaat brullen is er niks aan de hand dat kan ie wel, maar dat ingetogen gedoe is toch niet om aan te horen. Maarja hun muziek is gewoon veel te gemaakt, te klinisch, als je vernieuwt moet je natuurlijk wel goede muziek blijven maken.




slaap zacht ouwe
red hot chilli peppers
faith no more
gary moore
zakk wylde
danko jones
sepultura
PANTERA
metallica
megadeth
rage against the machine
machine head
korn
soulfly
nirvana
life of agony
pearl jam
aerosmith
the cult



man,zo kan ik nog wel een uur door gaan.
Allemaal vernieuwende bands,iets wat ik van de 60's rock nou niet echt kan zeggen.



zelfde verhaal als bij Tool. T slat allemaal om in lamlendigheid en ik kan zeker de helft van de bands al niet uitstaan. dan mogen ze wel vernieuwend zijn maar waar is hun muzikale waarde

Dat klinische is juist wat ik vet vind aan Tool, maar goed muziek is toch kwestie van smaak, en als iets naar jou smaak lamlendig is, jammer dan.

Jollert
22 februari 2005, 12:23
voorbeeldje: rage against the machine vernieuwend? ze deden precies hetzlefde als urban dance squad qua muziek, maar dan veel ongeinspireerder. dat er dan iemand met een midipedaaltje aan z'n gitaar doorheen zit te jodelen maakt niet dat ze meteen supervernieuwend bezig zijn, ze hebben namelijk 99% al gejat

Tikkeltje overdreven lijkt me, als er 1 band veel invloed heeft gehad op de huidige rap/nu-metal is het wel RATM. En Tom morello dissen lijkt me zinloos omdat die gast erg vernieuwend is en zeer goed kan spelen, ook zonder zijn fx