PDA

View Full Version : van tokkelen naar slaan



karintje
2 juli 2002, 15:39
Hoi allemaal,

Ik speel nou zo'n 3 jaar gitaar, maar heb alleen maar getokkeld. Nou vind ik het slaan/strummen ook wel mooi klinken, maar hoe doe je dat precies ? (dat heb ik dus nooit geleerd). Ik doe het nu met mijn duim, maar zo kan ik geen lekker snel slagje maken. Met mijn vingers wordt het helemaal niks. Ik baal hier best wel van, want ik heb allerlei leuke slagjes in mijn hoofd maar kan ze niet uitvoeren.

Verder vroeg ik me af, soms heb je van die slagjes die "niet" klinken, weergegeven door kruisjes als je het op papier leest. Hoe maak je die precies ? Op dit moment kan ik het alleen maar als het een barré akkoord is, dan til ik mijn vinger iets van het fret af zodat de snaren niet galmen. Maar als het een akkoord is met een aantal open snaren dan klinken die dus wel. Hoe los ik dat op ?

Heel erg bedankt alvast.

razor_harm
2 juli 2002, 15:46
Nou het kan op veel verschillende manieren. Als je een gewone acoustische gitaar hebt kun je proberen net alsof te doen alsof je een plectrum vast hebt om slag te maken. Je slaat de snaren dus aan met je vingers.

Gebruik anders een plectrum.

Het demp geluid maak je met met de muis van je rechterhand. Sla de snaren aan terwijl je (vrijwel) direct de muis van je rechterhand op de snaren legt. Dit geeft het gewenste dempeffect...

nilfisk
3 juli 2002, 10:47
Je kunt ook aanslaan door je pols slap te houden en met al je vingers over de snaren te slaan.

Dat dempen van 1 snaar doe je bijvoorbeeld door met je vinger een toon vasthouden en dan met het topje een snaar te dempen..