PDA

View Full Version : 1e pedaal: advies gevraagd



guitarmusicman
12 februari 2005, 20:01
Hallo allemaal,

Ik zal jullie maar eens lastig vallen met vrage van een effecten-noob.
Ik heb al wat rondgezocht in het archief maar heb geen goed antwoord gevonden op mijn vragen.

Ik heb dus besloten om is een pedaaltje te kopen om mijn geluid op bepaalde momenten op te fleuren. Met betrekking tot deze pedaaltjes heb ik enkele vragen:

-Wat is precies het verschil tussen overdrive en distortion
-En dan eigenlijk me belangrijkste vraag: wat raden jullie me aan om als eerste pedaaltje te kopen wetende dat ik: Veel jazz en lichte rock zoals pink floyd speel, maar af en toe ook nummers van bands als radiohead Ik denk zelf dus aan een breed inzetbaar pedaaltje dat eigenlijk niet te missen is als je jazz en lichte rock speelt. Een multi effect is geen optie. Misschien is het ook handig te weten dat mijn dirty kanaal op mijn versterker voor geen meter klinkt, aangezien ik met een hughes and kettner silver edition speel :( (gebruik maken van mijn distortion/overdrive (wat het ook is) kanaal van de versterker is dus ook geen optie. Clean vind ik deze versterker overigens wel redelijk klinken.


cheers!

up-guitarman
12 februari 2005, 21:06
Ik zou zeggen een goed OD of distortion pedaal ...
Maar dan is de eerste vraag natuurlijk; Wat is je budget voor een pedaal ???
Enkele richtprijzen:
- Boss Distortion DS-1 en SuperOverdrive SD-1; allebei nieuw rond de 65€
- Visual Sound J&H; Ik dacht rond de 150€
- Ibanez Tube Screamer TS-7 of Distortion DS-7; vergelijkbaar kwa prijs met de Boss dacht ik
- ... (ik ben niet zo op de hoogte van al die prijzen)

Verschil tss OD en Distortion;
- OD geeft een meer natuurlijk overstuurde klank zoals een overstuurde lampenbak
- Distortion geeft een hardere en mataliger oversturing, vooral voor hard rock, heavy metal, grunge, ...
In jou geval denk ik dat een OD-pedaal beter op zijn plaats is

Greetz,
Erik

ps; De Boss SD-1 heb ik zelf en ben ik zeer tevreden over !!!
ps2; Als je verschillende stijlen wil spelen kan je mss ook eens kijken naar een equalizer pedaal !!!

Izegrim
13 februari 2005, 03:54
[hier stond CRAP]

Rock n' sad
13 februari 2005, 09:22
yerasov tube monster :razz:

guitarmusicman
13 februari 2005, 11:36
hmm twee verschillende meningen, wie bied anders?

Dirk_Hendrik
13 februari 2005, 12:23
Ik ga helemaal met up guitarman mee. Als eerste pedaal een chorus moeten hebben lijkt me wat overdreven.
Daarnaast, watvoor jazz speel je dat je dat met vervorming wilt doen?

matto
13 februari 2005, 13:58
delaypedaaltje is ook veel mee op te fleuren :P

Izegrim
13 februari 2005, 15:51
Het nr. 1 pedaal dat over blijft als de meeste gitaristen moesten kiezen voor een is de chorus. Het is breed inzetbaar en maakt je geluid een stuk interessanter.
Sorry, maar ik heb dit niet gepost! Degene die dit wel heeft gedaan schop ik volgend weeken in z'n noten! Ik gebruik meestal alleen reverb van m'n amp.

Nicci
14 februari 2005, 13:32
het is een beetje een rare vraag: als ik nu geen pedalen zou hebben en nieuwe moet kopen zou ik of een flanger, maar nog waarschijnlijker een wah kopen. iemand anders roept weer heel andere dingen. Kortom: je kan er geen pijl op trekken.

charlie45
14 februari 2005, 16:11
als ik jou was zou een goedkoop multi effect pedaaltje kopen, bijvoorbeeld van korg of digitech, waar veel verschillende effecten op zitten. zo'n pedaaltje heeft als nadeel dat heb je geluid iets platter maakt, maar je kan er veel kanten mee op.

het doel is dan om uit te vinden wat je allemaal met effecten kan doen. als je dat over een jaar hebt uitgezocht, koop dan hogere kwaliteit effecten die precies doen wat jij wilt en zult gebruiken.

of ga gewoon een paar pedaaltjes uitproberen in een winkel, bij de meeste winkels hebben ze er een hele rits speelklaar staan, kan je zo naast elkaar proberen.

guvnor
14 februari 2005, 16:11
You may shoot me...maar voor een effecten-noob lijkt me een multieffect wel een leuke optie. Zit alles op en aan en geeft je wel een leuk idee van wat die effecten allemaal doen. Kan je lekker spelen met verschillen OD's, distortions, delays en ga zo maar door. Als je dan weet wat je ermee kunt kan je altijd nog overschakelen op de losse pedalen die je denkt nodig te hebben.

guvnor
14 februari 2005, 16:13
yow Charlie... had je niet 5 tellen later op "OK" kunnen drukken? :wink:

charlie45
14 februari 2005, 16:16
yes!! gewonnen.

Antal
14 februari 2005, 16:17
Als iemand een multiFX geen optie vind, waarom moet hij dan omgepraat worden? Ik begrijp van de topicstarter dat hij alleen maar oversturing wil. Verder niets. Waarom moet hij dan een multiding kopen om effecten te leren kennen :???:

Ik weet niet wat je budget is. Maar als je iets wilt hebben wat niet te veel kost en waar een leuk geluid in zit dan zou ik een kijken naar een 2dehands boss od-3/Ibanez tubescreamer/DOD 250/Proco RAT. Dit zijn allemaal prima pedalen die je voor een leuke prijs 2dehands kunt kopen.

Wil je iets meer uitgeven dan zou je eens een barber LTD of menatone red snapper kunnen proberen.

guvnor
14 februari 2005, 16:37
multiFX zijn breed inzetbaar... Ik ken niet veel OD's die dat ook zijn. Heb er een paar gekocht en weer verkocht. De enige waar ik heel veel schik mee had was de H&K Tubeman, maar die heeft nieuwe potmeters nodig en is nu onbruikbaar. Heb nog wel een TS9, maar daar zoek ik alweer een nieuwe bestemming voor (ruil tegen goeie wah of guitarport). Die TS vind ik niet transparant genoeg...

Dus nieuwe suggestie: H&K Tubeman. Leuke geluiden van Jazz tot Rock. Kost meer dan een gemiddeld Boss pedaaltje, maar klinkt dan ook wel lekkerder.

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:07
Hmm dank allen voor de adviesen. Ik twijfel op dit moment tussen de tubeman en de equalizer. Natuurlijk twee vrij verschillende dingen en ook qua prijs verschillen ze nogal. Ik zal ze dan maar eens gaan testen en kijken wat voor mij de meeste mogelijkheden bied.

Antal
14 februari 2005, 23:11
Een EQ komt altijd wel van pas. Een tubeman is een voorversterker. Deze heeft ook geen bypass ofzo. Is dat wat je zoekt?

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:18
Uhm het liefts allebei natuurlijk maar daar heb ik het geld op dit moment niet voor. Over dat hele bypass gedoe snap ik sowieso niets. Ik heb me er nog niet echt veel in verdiept maar er wordt hier de hele tijd over gesproken, wel of geen bypass. Wat is dus bypass? Als niemand het wil uitzoeken zal ik (weer) de zoekfunctie afstruinen, in de hoop iets te vinden.

Ik zal dus kijken wat voor mij het handigste is enerzijds wil ik graag de tubeman omdat mijn tweede kanaal op mijn versterker bagger klinkt, anderzijds kan een equalizer altijd wel handig zijn. Ik moet het nog maar een beetje uitzoeken.

Een andere optie is heel lang doorsparen en een degelijke versterker kopen, maar dat vind ik wat minder leuk :wink:

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:18
Uhm het liefts allebei natuurlijk maar daar heb ik het geld op dit moment niet voor. Over dat hele bypass gedoe snap ik sowieso niets. Ik heb me er nog niet echt veel in verdiept maar er wordt hier de hele tijd over gesproken, wel of geen bypass. Wat is dus bypass? Als niemand het wil uitzoeken zal ik (weer) de zoekfunctie afstruinen, in de hoop iets te vinden.

Ik zal dus kijken wat voor mij het handigste is enerzijds wil ik graag de tubeman omdat mijn tweede kanaal op mijn versterker bagger klinkt, anderzijds kan een equalizer altijd wel handig zijn. Ik moet het nog maar een beetje uitzoeken.

Een andere optie is heel lang doorsparen en een degelijke versterker kopen, maar dat vind ik wat minder leuk :wink:

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:19
Uhm het liefts allebei natuurlijk maar daar heb ik het geld op dit moment niet voor. Over dat hele bypass gedoe snap ik sowieso niets. Ik heb me er nog niet echt veel in verdiept maar er wordt hier de hele tijd over gesproken, wel of geen bypass. Wat is dus bypass? Als niemand het wil uitzoeken zal ik (weer) de zoekfunctie afstruinen, in de hoop iets te vinden.

Ik zal dus kijken wat voor mij het handigste is enerzijds wil ik graag de tubeman omdat mijn tweede kanaal op mijn versterker bagger klinkt, anderzijds kan een equalizer altijd wel handig zijn. Ik moet het nog maar een beetje uitzoeken.

Een andere optie is heel lang doorsparen en een degelijke versterker kopen, maar dat vind ik wat minder leuk :wink:

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:19
Uhm het liefts allebei natuurlijk maar daar heb ik het geld op dit moment niet voor. Over dat hele bypass gedoe snap ik sowieso niets. Ik heb me er nog niet echt veel in verdiept maar er wordt hier de hele tijd over gesproken, wel of geen bypass. Wat is dus bypass? Als niemand het wil uitzoeken zal ik (weer) de zoekfunctie afstruinen, in de hoop iets te vinden.

Ik zal dus kijken wat voor mij het handigste is enerzijds wil ik graag de tubeman omdat mijn tweede kanaal op mijn versterker bagger klinkt, anderzijds kan een equalizer altijd wel handig zijn. Ik moet het nog maar een beetje uitzoeken.

Een andere optie is heel lang doorsparen en een degelijke versterker kopen, maar dat vind ik wat minder leuk :wink:

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:20
Uhm het liefts allebei natuurlijk maar daar heb ik het geld op dit moment niet voor. Over dat hele bypass gedoe snap ik sowieso niets. Ik heb me er nog niet echt veel in verdiept maar er wordt hier de hele tijd over gesproken, wel of geen bypass. Wat is dus bypass? Als niemand het wil uitzoeken zal ik (weer) de zoekfunctie afstruinen, in de hoop iets te vinden.

Ik zal dus kijken wat voor mij het handigste is enerzijds wil ik graag de tubeman omdat mijn tweede kanaal op mijn versterker bagger klinkt, anderzijds kan een equalizer altijd wel handig zijn. Ik moet het nog maar een beetje uitzoeken.

Een andere optie is heel lang doorsparen en een degelijke versterker kopen, maar dat vind ik wat minder leuk :wink:

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:23
jezus..wat is dit, hehe sory, ging iets fout.

Bij voorbaat dank voor het inhouden :oops:

Izegrim
14 februari 2005, 23:33
Als je nog zo weinig weet en een beperkt budget hebt, waarom is een multieffect dan geen optie? Ik denk dat de aanschaf van een goedkoop alleskunnertje je een zooi miskopen kan besparen. Het duurt wel een tijdje voor je de gebreken gaat merken, maar dan weet je precies wat je zoekt.

guitarmusicman
14 februari 2005, 23:41
@ izegrim:
De rede hiervoor is dat ik heel goed weet wat ik niet wil: geen keiharde distorion (alleen maar lichte overdrive weet ik nu dus) geen flanger, geen rare effecten die het karakter van je gitaar totaal wegzuigen (en dan valt er dus al heel veel weg).

Het is nu voor mij gewoon een keus die ik moet maken tussen een goed overdrive/distorion pedaaltje en een equalizer, ik ga binnenkort even testen waar ik het meeste aan heb

Speeddemon
14 februari 2005, 23:43
Tubeman is een direct-recording device, heeft dus een andere frequentie-respons dan een normaal distortion pedaal.

Koop dan de H&K TubeFACTOR. Dit is een 2kanaals overdrive/distortion, echt buizen, mega-sound.

EQ erachter voor solo-boost en je bent klaar.