PDA

View Full Version : booster pedaal



BS
2 juli 2002, 13:38
vraagje:

ik ben sinds 3 weken de zeer gelukkige bezitter van een mesa boogie nomad 55 212 versterker. hiervoor speelde ik op een marshall vs ( oud type ) dus het geluidsverschil hoef ik niet uit te leggen :wink:
nu lees ik steeds vaker over het gebruik van een overdrive als booster pedaal.
het geluid van de mesa is werkelijk schitterend zeker op kanaal 2 ik wil graag weten wat het nou precies met je geluid doet zo'n booster. verkloot het je orginele buizengeluid niet ?
en welk booster pedaal zouden jullie aanraden

ik speel nu over ibanez custom usa > dunlop 535Q wah > mesa nomad 55
in de effectloop zitten een boss DD-5 en CE-5

alvast bedankt voor de reacties

plusminus
2 juli 2002, 15:57
Een booster pedaal wordt vaak gebruikt om het signaal van je gitaar wat op te peppen ,zodat er een sterker signaal je versterker ingaat en daardoor zal die meer gaan oversturen. word vooral gedaan met oude non master volume amps (b.v. marshall) omdat je ze anders heel erg hard moet zetten voor ze oversturen.
Vaak word er een tubescreamer voor gebruikt of een sd-1 of een guvnor en word de drive teruggezet en het volume open.

BS
2 juli 2002, 16:18
:smile:ok dat begrijp ik als ik dat doe is het wel handig voor lage volumes en om eventueel een vetter geluid te maken bij hogere gain
maar als ik dat met zo'n tubscreamer zou doen houd ik dan wel mijn mesa geluid ?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BS op 2002-07-02 16:22 ]</font>

plusminus
2 juli 2002, 20:38
Denk het wel ,is alleen maar een extra boost ,bij oude marshalls verandert het geluid ook niet of nauwelijks ,maar houdt wel je drive dicht(bijna)en het volume open ,zo behoudt je de dynamiek van een buizenamp en ook z'n drive.
Leen er eens eentje en probeer het dan

Lacrymosa
2 juli 2002, 21:42
je houdt wel je mesa geluid, dat zal je altijd houden zolang je over deze amp speelt, alleen wordt er wat toegevoegd aan het geluid dat je je amp in stuurt.
Of dit negatief of positief is, is geheel aan jou om te bepalen.

CheerS!!

Mitch
2 juli 2002, 21:57
Aangezien je set-up bepaald niet uit rotzooi bestaat kun je de Carl Martin Hot Drive 'n Boost ook nog overwegen. Is te testen bij Feedback; neem aan dat je daar de Mesa vandaan hebt ???

Deze heeft als voordeel dat er een apart Boost-gedeelte en een overdrive opzitten: twee in één dus ! De overdrive is echt van topkwaliteit en laat je sound absoluut heel, de boost kun je gebruiken als hierboven beschreven. Als je anti-batterij bent, zoals ik, heeft -ie ook nog het voordeel dat er direct een stekker aan zit....

Ik gebruik zelf de boost om het verlies in output te compenseren als ik mijn humbuckers split en de drive als lichte drive; de versterker overdrive stel ik met meer gain in, zodat ik makkelijk kan variëren. Maar daar zul je met de Mesa's drie kanalen niet echt een zwaar gebrek aan hebben.

Op Harmony Central kun je de lovende kritieken nog nalezen...

BS
3 juli 2002, 00:01
bedankt voor de reacties alvast
mijn mesa komt idd bij feedback vandaan kon het niet laten :smile:
ga binnenkort weer eens langs om een en ander eens uit te proberen die martin wil ik zeker wel eens horen

Lacrymosa
3 juli 2002, 19:25
Mischien is de nieuwe Malmsteen scheur wat voor je (is geloof ik van maxon of POD)
ik ben zelf heel erg benieuwd.

CheerS!!

vinni
7 juli 2002, 23:32
Hoi,

Die Carl Martin is inderdaad een vreselijk goed ding....

Maar wat je ook kan doen (heb ikke dus ook gedaan) is een preamp in je gitaar bouwen!
EMG maakt preamps die je in je gitaar kunt bouwen en het signaal maximaal 20Db versterkt. Aan/uit zetten via een kleine toggle

Groet,
Vinni

Mitch
8 juli 2002, 18:58
Dat kan natuurlijk ook ! Werkt die pre-amp gewoon op een 9V batterij of anders ?

Nogmaals gefeliciteerd met die 55 212 hoor....ik heb een keer op die 45 112 gespeeld en kan me iets voorstellen bij het geluid wat er uit jouw beest moet komen !

vinni
8 juli 2002, 23:06
Die werkt op een 9V batterij die je in de body van je gitaar verstopt. De preamp zelf stelt niet zoveel voor.....werkt echter goed!


Groet,
Vinni

Thomasvv
8 juli 2002, 23:12
De afterburner :grin:

gab
25 juli 2002, 12:53
ben hier lang niet geweest en ben dus wel wat laat met deze reactie maar goed. heb je de carl martin gekocht?
ik heb zelf vier boost pedalen. dat zijn er drie te veel (die staan te koop dus). de firma reussenzehn in duitsland maakt mooie boosters. http://www.ruessenzehn.de. ik heb zelf de paulie van hun en het is een mooi pedaaltje.
daarnaast heb ik een menatone foxy brown een menatone top boost in a can en een klon. die laatste is echt mijn favoriet. mooie transparante boost eventueel met wat lichte overdrive.
als je wat meer wilt weten van de andere pedalen mail me of vraag het hier.

Ic3gl0vE
27 juli 2002, 20:57
Op 2002-07-08 23:12, schreef Thomasvv:
De afterburner :grin:

juh :smile:wat kost die eigenlijk?

en kan je die ook inbouwen als je elementen passief zijn? (duncan designed...) of ben ik nou dom aan het blaaten


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ic3gl0ve op 2002-07-27 20:58 ]</font>

BluesJR
29 juli 2002, 17:19
Een Boss DS-1 blijkt fantastisch te zijn als boost pedaal. Dan de drive knop helemaal dicht en het volume open. Ditzelfde effect heb je met een GE-7 equalizer... hiermee kan je ook nog bepaalde frequenties boosten. Bijvoorbeeld de mids voor jankende soloos.
Het probleem bij de GE-7 vind ik alleen dat er een beetje een kraak in zit als je hem echt open gooit. Bij de ds-1 is dat volgens mij niet zo...
Het leuke van een booster allen gebruiken is dat je optimaal gebruik maakt van de kwaliteit van je versterker.. het geluid ervan dus. Er is geen beter distortion geluid dan een overstuurd clean kanaal van je versterker!!

qwerty
30 juli 2002, 21:39
Tubescreamer, zwaar aan te raden...
zowel de 9, 808, maarook de 7
Drive terug, volume open, dikke sound!!!
evt beetje drive indraaien om je geluid wat aan te dikken.

SchaapOpJeHoofd
31 juli 2002, 16:30
Kan iemand mij vertellen wat ongeveer het verschil is tussen de verschillende TubeScreamers, of is dat alleen te horen?

Thomasvv
31 juli 2002, 16:35
de 7 is de nieuwe versie, in de ToneLok Serie, de 808 is dacht ik het origneel en de 9 heeft wat extra dingetjes, als een paar geluidsmodes (die 9 en 808 kunnen ook andersom zijn, da weejiknie)

Frusciante
1 augustus 2002, 19:35
kort samengevat stel ik u voor de tubesscreamfamilie:
er was eens een ts 808. vervolgens kwam de ts9 wat eigenlijk een nieuw in productie genomen ts 808 is, en vervolgens krijg je de ts7 en de ts 9 turbo. alleen de eerste twee zijn de originele en geven het bekende tubescream geluidje, de andere zijn allemaal aangedikte ts'-en en zijn standaard niet al te best. maar wel wat flexibeler dan de ts808/ts9

sash
1 augustus 2002, 19:40
waartussen moet de ts10 dan? oh en er is ook nog een ts5. Oh, de meesten uit de chat weten het al, maar anderen niet: IK BEN NOG STEEDS WANHOPIG OP ZOEK NAAR EEN GEBRUIKTE TS9!!! :grin:

Dirk_Hendrik
2 augustus 2002, 09:01
Da's vreemd Sash,

Een week geleden stond je gezoecht advertentie voor een TS9 nog op marktplaats. Max 100 Pleuro. Een pagina verder stond een TS9 aangeboden voor: 100 Pleuro

guvnor
2 augustus 2002, 10:53
Ik zag laatst op ebay de Maxon OD9. Maxon is de fabriek die destijds de TS9 voor Ibanez produceerde en die brengt nu deze TS9 onder hun eigen naam uit. Uiterlijk verschillen ze niet (zelfde kleur, vorm enz)en ze gebruiken ook de originele onderdelen, waaronder dezelfde opamp. Theoretisch is het dus een TS9, ik heb echter nog geen recensies kunnen vinden en weet dus niet of ze in de praktijk ook gelijk klinken.

Op ebay werd deze aangeboden voor dezelfde prijs waarvoor je bij feedback een Ibanez reissue kunt kopen. Ik kan me voorstellen dat ze ergens anders goedkoper aangeboden zullen worden. Het gaat tenslotte nog steeds om een kopie, ook al komen ze van dezelfde productieband af...(zeggen ze).

BS
7 augustus 2002, 15:50
Hey guys :smile:
Was een tijdje niet hier wezen kijken maar thanx voor alle bijdragen en zoals het hoort ben ik natuurlijk gewoon een aantal van de geopperde boosters gaan uitproberen.

Het is de Carl Martin geworden had voor mij de beste sound en ook m'n messa is er helemaal verliefd op geworden :wink: