PDA

View Full Version : Wat is een Chorus effect?



M2daZ
12 februari 2005, 18:04
Kan iemand me een beetje beschrijven hoe een Chorus-pedaal ong. klinkt?

Kasper
12 februari 2005, 18:17
Kan iemand me een beetje beschrijven hoe een Chorus-pedaal ong. klinkt?

Beschrijven? Is het niet beter dat je gewoon zelf luistert?
Surf eens naar www.bossus.com ofzo

http://www.rolandus.com/products/details.asp?CatID=3&SubCatID=14&ProdID=CH-1&PageMode=15

up-guitarman
12 februari 2005, 21:15
Uhu, gewoon luisteren, het enige wat ik erover kan zeggen is dat het een dikkere laag geeft aan je geluid, wordt vooral clean gebruikt.
Een duidelijk voorbeeld is
- Intro van Come As You Are
- Clean stukken van Nothing else matters en een hele reeks andere metallica-nrs.
- Purple rain
- ...

BartL
13 februari 2005, 00:33
Intro van 'Knockin' on Heaven's door" vind ik ook een goed voorbeeld.

ieme
16 februari 2005, 23:58
Veel nummers van Live

Daniël_san
18 februari 2005, 17:20
Uhmmm... Ik heb met NAtuurkunde de uitleg gehad over een chorus effect :-D :D (me'n leraar speelt ook gitaar namelijk) Het effect geeft zeg maar door dat de elementen verschillende trinllingen in een seconde opvangen door elkaar heen...... Dus de 1 geeft 440 trillingen per sec, en de ander geeft dan bijv weer 390 trillingen per sec. Een beetje vreemd majaa...... :oops: :wink:

Rewind
19 februari 2005, 00:17
huh?? heb je het nu niet over een pitcher/octaver?

up-guitarman
19 februari 2005, 17:26
???? :-?
Is een chorus theoretisch gezien niet gewoon de sinusvormige curve van je geluid waar als extra laag de omgekeerde curve wordt opgeplakt ???
Dat dacht ik toch ...

charlie_45
19 februari 2005, 17:30
haha.. chorus is een elektrisch effect wat je geluid iets laat zweven en wat dikker laat klinken.

volgens mij werkt het zo:

je signaal wordt in tweeen gesplitst. het ene signaal wordt afwisselend steeds iets hoger en dan iets lager gemaakt, en in zijn geheel iets vertraagd. dit wordt weer gemixt met het tweede signaal.

als veel mensen in een koor zingen doen ze dat niet allemaal precies gelijk en ook niet op precies dezelfde toonhoogte. daardoor klinkt het zo vet. dat wordt een beetje nagebootst met een chorus effect.