PDA

View Full Version : snaren eraf bij element vervangen ?



Rock n' sad
12 februari 2005, 18:48
test

Rock n' sad
12 februari 2005, 18:48
Hallo , ik heb zonet een nieuw brugelement besteld ( SD PEARLY GATES ) , mijn bandgenoot gaat het inorde brengen enzo ( lees : solderen ) we gaan die SD in de brugpositie steken , en de orginele van de brug , komt in neck positie terecht ( het gaat btw over die epiphone )

Maar we hadden nog een vraagje ,
moeten de snaren eraf tijdens het vervangen ?
Hij denkt dat de draden wel lang genoeg zullen zijn dat je ernaast kunt solderen

is dit zo , of niet ?

Diedo
12 februari 2005, 18:50
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

Kasper
12 februari 2005, 18:51
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kun je überhaupt zelfs je element eruit halen/erin steken zonder de snaren er af te halen?

Misschien als je veel extra-snaar hebt dat je ze kunt losdraaien totdat je ze uit de weg kunt leggen, maar dan kun je ze er evengoed afhalen. :-?

Kasper
12 februari 2005, 18:52
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

Damn, you quck like ninja :nervous:

Rock n' sad
12 februari 2005, 20:10
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

solderen gebeurt toch in het vakje voor het element zelf ?

Bluesbreaker
12 februari 2005, 20:12
Als je nou eens begint met vertellen wat voor gitaar je het over hebt.....

amon
12 februari 2005, 20:14
Zoiets is al eerder aan het bod gekomen hier... Wat ik mij toen (en nu weer) afvroeg was waarom dit een probleem is? Snaren eraf en erop zetten kost je misschie 5 minuten extra... En ze moeten toch wel losser als jij je element eruit wil halen, dus waarom niet helemaal eraf.

Btw, dit soort situaties is voor mij altijd ook een reden om maar meteen nieuwe snaren op de gitaar te zetten (dit doe ik anders nooit...)

Diedo
12 februari 2005, 20:19
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

solderen gebeurt toch in het vakje voor het element zelf ?

nee. aan je element zit een draadje en dat wordt aan de potmeters vastgesoldeerd in de controlcavity.

misschien is het leerzaam om eerst zelf eens te kijken hoe het er uit ziet, en dan eens te kijken wat je er zelf van vindt...

JvD.
12 februari 2005, 21:01
laten we zeggen dat het mij gemakkelijk lukt om een element te vervangen zonder snaren der af te halen.

Bouke
12 februari 2005, 21:27
Hey.

Gisteren nog gedaan, aantal keer element er uit / er in etc. Snaren losgedraaid, en toen had ik precies voldoende ruimte, zelfs voor de brugpup. Scheelt weer een setje snaren en je hebt ze heel snel weer op spanning om te experimenteren. Ik heb een Iba Artcore btw, waar nu in de neck positie een Duesenberg V-strat element zit (singlecoil in hummer formaat) en in de bridge een Duesenberg Vintage Humbucker. Leuk spul!

Bouke

Rock n' sad
12 februari 2005, 21:37
ik heb een epiphone sg ,
die heeft vanachter alleen maar een opening op de plaats van de volumeknoppen ect ...

Ik weet niet hoe het werkt , maar hopelijk kan mijn bandlid het ( het is ook zijn eerste keer voor een element te vervangen , solderen kan hij derentegen al )


maar echt veel kan er toch niet mislopen ? heeft iemand mischien een site voor zelf elementen vervangen?

Rock n' sad
12 februari 2005, 22:15
nog 2 vraagjes :

1
Op het originele element van de epiphone zit " een zilveren kapje" kan dit eraf gehaald worden ? en zit daaronder een gewoon zwarte humbucker?

of moet mijn gitaar door het leven met een zwart brugelement en een zilver neck element ?

2
als ik mijn brugelement in de neck positie steek , moet ik hem dan omdraaien zodanig dat de "magneten" naar boven richten



btw het gaat over deze gitaar : alleen met een gescheurde hals ( is profesioneel gelijmd geweest , alleen hoop ik dat het mijn geluid niet beschadigd . Zou zonde zijn van het geld dat ik aan de SD gegeven heb , maar het element dat er nu inzit klinkt toch ok , dus denk ik niet dat de neck veel invloed uitoefend ? ... )
http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Epiphone/PR/Vintage-Series-G-400-br-lg.jpg

http://i23.ebayimg.com/03/i/03/09/63/cc_1.JPG
http://i20.ebayimg.com/03/i/03/09/3b/64_1.JPG

Het is zowiezo wel mijn " back up gitaar " of ook de gitaar die ik sneller ga nemen voor in D te stemmen . Aan mijn prs santana se ga ik niet veranderen ( ookal moeten er nieuwe snaren op :P , ze zijn redelijk oud maar toch klinkt het nog goed) , en een afstelbeurt zou ook wel kunnen denk ik , niet dat de hoge tonen onduidelijk worden maar ze is al langer als een jaar niet afgesteld geweest en ik voel me daar nogal raar bij :razz:
maar dat was ff van het onderwerp weg :P [/url]

Kasper
12 februari 2005, 22:24
kapjes afhalen van elementen kan naar mijn weten niet, tenzij je die kapjes er achteraf zelf hebt opgezet. Ik zou niet weten of een 'overdekte' pickup er hetzelfde uitziet als een 'naakte' pickup.

magneten van je element in nekpositie wijzen doorgaans altijd naar boven. Je moet ook weten of je brug-element geschikt is voor je nekpositie. Niet alle elementen zijn gemaakt voor in allebei de posities te zetten.



Btw, ik zou trouwens ook wel eens zo'n site willen zien waar alles mooi uitgelegd staat voor het vervangen van een element. Niet alleen met wirediagrams dus, maar met eventueel foto's en uitleg over welke stappen je moet doen.

Das Schaap
12 februari 2005, 23:34
Het is niet zo moeilijk, de wiring diagrams is het enige wat je nodig hebt, de rest komt vanzelf gewoon.

Je vragen zijn ongeveer al beantwoord, alleen nekpup in je brug lijkt me wel erg onhandig, weet niet of het kan en hoe loopt je verbinding dan ? Die zit dan nl. ineens ook aan de andere kant.

Rock n' sad
13 februari 2005, 00:04
m'n huidige neck pup is toch defect dus is het zowiezo proberen waard nietwaar?

Rock n' sad
14 februari 2005, 19:05
iemand ?

vester86
14 februari 2005, 19:30
gewoon de kleurtjes die aan de ex-brugpickup zitten op de zelfde plaats solderen als de kleurtjes van de ex-neckpickup

Mitch
14 februari 2005, 20:07
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

Nooit een gitaar met elektronica op de slagplaat gehad zeker ?

:D

Diedo
14 februari 2005, 21:05
hoe wil jij je element eruit krijgen zonder alle snaren eraf of heel erg los te doen???

ja dus. solderen doe je toch aan de achterkant vande gitaar.

Nooit een gitaar met elektronica op de slagplaat gehad zeker ?

:D

jawel, maar dan snap ik helemaal niet hoe je het wilt fixen zonder em eraf te halen... :)

Mitch
14 februari 2005, 21:08
Tja, da's voor de kenners hè :wink:

BLOK182
14 februari 2005, 21:38
Ik zou proberen 1 snaar (lage e bijv) erop te laten zitten en heel los te draaien. Kan je na het aansluiten van het element ff testen of ie het doet, zonder meteen een hele nieuwe set snaren erop te zetten.

bert k
14 februari 2005, 22:47
Kapjes kan je loshalen. Ze zitten vaak aan de bodem van het element gesoldeerd, maar met een scherp mesje kan je dat lossnijden.

Rock n' sad
15 februari 2005, 16:58
Kapjes kan je loshalen. Ze zitten vaak aan de bodem van het element gesoldeerd, maar met een scherp mesje kan je dat lossnijden.

en daaronder zit dan zo'n gewoon zwart humbuckertje?