PDA

View Full Version : %@!$ ze klinken teveel hetzelfde...



stimmt
12 februari 2005, 17:11
ik heb gister een lite ash telecaster gekocht (koreaanse fender met seymour duncans en maple hals) en ik had al een usa strat met rosewood toets.

eenmaal thuis aangekomen met de telecaster blijkt hij vrijwel hetzelfde te klinken als mijn strat. Misschien heeft de middenstand van de tele IETS meer bite, maar eigenlijk kan mijn strat dat ook wel (met middenelement)

Omdat ik het allebei supergitaren vindt (logisch natuurlijk) wil ik misschien de strat wat aanpassen. Hoe geef ik hem een iets ander karakter dan de tele? (niet te duur...)

Hendrix
12 februari 2005, 17:15
Je kan zo'n vier-standen-schakelaar op je telecaster zetten of een out-of-phase schakelaar.
Het zijn maar ideetjes, misschien kan je er iets mee...

stimmt
12 februari 2005, 17:18
ik lulde onzin

groovyB3
12 februari 2005, 17:22
Lijkt me sterk dat ze bijna hetzelfde klinken. Zelfs mijn 2 Strats hebben een totaal ander karakter en als ik m'n Tele daarnaast zet hoor ik daar totaal geen Strat sound in terug.

Wat voor amp en effecten gebruik je?

Negative K3 fan
12 februari 2005, 19:19
dat komt misschien door de seymour duncan elementen die erin zitten, die zijn misschien niet tele achtig gevoiced ofzo?

marter544
12 februari 2005, 19:48
Een HSS set up maken.

Rutger
12 februari 2005, 20:13
ik kan het idd ook niet geloven dat ze hetzelfde klinken. ga er eerst maar een tijdje op spelen en aan de sound wennen, dan ga je de verschillen vanzelf opmerken.

k speel zelf ook tele en strat, no way dat die op elkaar lijken. :roll:

stimmt
12 februari 2005, 21:15
ja ik heb hem nu ook pas 2 dagen.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat de tele IETS meer bite heeft en wat analoger klinkt.
De strat klinkt wat ronder en overstuurd wat punchier.
Slechte termen, ik weet het maar over het algemeen hoor ik weinig verschil.
Deze verschillen heb ik opgemerkt na grondige analyse en de 2 gitaren snel afgewisseld.

Het verbaast me echt dat ze zo veel overeen komen.
Het is nota bene een maple hals en... wacht ik post een picture:



http://www.geocities.com/stabdogg/pic1.jpg

turboblues
12 februari 2005, 21:22
Zal aan je amp of effecten liggen. Sommige effecten zijn niet echt nuancegevoelig!

stimmt
12 februari 2005, 21:25
ik gebruik geen effecten en speel door een marshall tsl 122 buizenamp.

turboblues
12 februari 2005, 21:34
ik gebruik geen effecten en speel door een marshall tsl 122 buizenamp.Goeie versterker! Maar aan een stil volume klinkt elke gitaar zowat hetzelfde, komt omdat een buizenversterker vooral luid moet staan om echt tot zijn recht te komen. Je moet de outputtubes meer laten werken, niet de pre-amptubes!

stimmt
12 februari 2005, 22:27
die tsl klinkt idd meesterlijk, maar er zit een powerswitch op dat ik em op 25 watt mode kan zetten.

In die stand haal ik er ook op 'laag' volume schitterend geluid uit, en echt zacht heb ik em nooit staan.
Dus daar kan het ook zeker niet aan liggen.

evilpompie
12 februari 2005, 23:10
Heb donderdag bij stand-by in utrecht op zo'n lite ash gespeeld, hij klinkt niet als een tele. De brug pup heeft geen enkele twang.

Bluesbreaker
12 februari 2005, 23:13
Kortom, je hebt de verkeerde tele gekozen als je een tele geluid wilt....

Aan de andere kant, als je deze om het geluid gekozen hebt en hij klinkt als een strat weet je dat je een strat-man bent. :)

Azrael
13 februari 2005, 00:33
ik lulde onzin

Ik quote hem maar even....

@iro
13 februari 2005, 02:10
[quote="stimmt"]ja ik heb hem nu ook pas 2 dagen.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat de tele IETS meer bite heeft en wat analoger klinkt.
quote]

:o

stimmt
13 februari 2005, 13:56
ja ik bedoelde, een wat 'ouder' geluid heeft...

Maar goed, die tele die ik heb heeft dus niet de tele twang... komt dat dan alleen door de elementen? Want anders laat ik er andere in zetten.

Zo ja, welke aan te raden?

DudeIsEenEikel
13 februari 2005, 14:31
speel ze eerst akoestisch en luister naar de details.
als ze kompleet anders klinken akoestisch (wat zo zal zijn ) weet je bijna 100% zeker dat t de elementen zijn die t zo vereffenen.

t zijn andere elementen maar in andere gitaren kunnen ze allebei hetzelfde klinken als je pech hebt :)

stimmt
13 februari 2005, 14:47
ik hoor akkoestisch wel wat verschil ja. Versterkt weinig, ik hoor het wel, maar het verschil is zo klein dat het gitaar wisselen eigenlijk geen zin heeft :lol:

Dus ik zal andere elementen in mijn tele moeten stoppen... welke zijn aan te raden? (ook ivm met prijs)

john.3001
13 februari 2005, 16:54
seymour duncan maakt wel goede elementen :lol:

stimmt
13 februari 2005, 21:54
haha ja dat is wel heel leuk, maar wat raden jullie me aan om de sound meer de tele twang te geven

Baker
15 februari 2005, 21:34
haha ja dat is wel heel leuk, maar wat raden jullie me aan om de sound meer de tele twang te geven

misschien een beetje achteraf gelul,
maar waarom heb je dat ding niet uitvoerig getest?
Evt hup je strat mee naar de winkel!!

En heb je hem nieuw gekocht?
Dan moet je hem nog kunnen ruilen!

stimmt
15 februari 2005, 21:55
nouja, ik heb em op een andere versterker getest dan dat ik zelf heb (hadden ze neit) dus vandaar..

En inruilen wil ik eigenlijk niet want hij is (voor het geld, 540 euro) een fucking goede gitaar. Ook ZWAAR mooi, en ik denk dat voor een relatief lage prijs het geluid wel wat telederder te maken is

bazzieman
15 februari 2005, 22:34
misschien een beetje dom maar je weet maar nooit. Zouden het niet dezelfde elementen kunnen zijn? kbedoel erg onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit he :wink:

groovyB3
15 februari 2005, 23:02
Dan nog, zou het anders moeten klinken. Een Tele klinkt gewoon compleet anders dan een Strat, ook akoestisch.

Ic3gl0vE
16 februari 2005, 00:04
ja ik heb hem nu ook pas 2 dagen.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat de tele IETS meer bite heeft en wat analoger klinkt.


:o


Ik keek er ook al van op :)

taylor
16 februari 2005, 12:05
de tele opzich zou natuurlijk meer twang moeten hebben dan 1 strat,maar dan nog het blijven alle 2 single coil gitaren.

en alle singlecoil gitaren ongeacht merk zitten natuurlijk in de zelfde "soort" toonbereik,voor de rest zit je geluid natuurlijk ook in je fingers en niet zo zeer in 1 gitaar.

als je 1 les paul had gekocht en je hoort geen verschil dat was raar geweest bv

groovyB3
16 februari 2005, 16:47
de tele opzich zou natuurlijk meer twang moeten hebben dan 1 strat,

En 2 strats?

Bobbel
16 februari 2005, 19:13
In je strat Fender lace sensor gold pickups zetten met een fishman piezo brug en powerchip... (Pete Townshend Style)...