PDA

View Full Version : Vraagje over equalizers



Evil ijsklontje
12 februari 2005, 16:04
Hallo allemaal,

Ik speel pas net een paar weken gitaar. Daarbij ben ik nog compleet onwetend over alle effecten en de leuke geluidjes die ze maken. Ik probeer er door er over te lezen zoveel mogelijk over te leren. soms kan ik naar een winkel om ze te zien of te proberen maar helaas kan dat niet vaak. Ik zit nu te kijken naar de GE 7 equalizer van boss. helaas begrijp ik veel van wat hij doet (of niet doet) het lezen van reviews en de standaard info over het pedaaltje zelf maakt me helaas niet veel wijzer. Kunnen dit soort pedaaltjes nu bijvoorbeeld het geluid van bepaalde snaren wegfilteren zodat hoge solo´s of juist powerchords een stuk makkelijker worden of doet ie juist iets heel ander en begrijp ik het helemaal verkeerd (schaam :oops: schaam). Als iemand me dit uit kan leggen ben ik erg blij.

Een onwetend Evil ijsklontje

p.s. Mocht ik het helemaal fout begrepen hebben en doet dit pedaaltje dus niet wat ik dacht. is er dan een andere mogelijkheid om bijvoorbeeld je G, B en e snaren weg te filteren?

BlackSun
12 februari 2005, 16:27
Snaren wegfilteren kan niet zomaar, en waarom zou je dat willen?

Een Equalizer is om je algehele 'geluidskleur' te veranderen. Op je stereo heb je ook knoppen als 'Bass, Mid, Treble'. Die eq van Boss is precies hetzelfde, alleen wat uitgebreider.
Dit pedaaltje kan je dus gebruiken om je toonregeling die al op je versterker zit uit te breiden.

Izegrim
12 februari 2005, 16:31
Een equalizer of EQ kan bepaald frequentiegebieden versterken of verzwakken (boost en cut). Je kunt hiermee je gitaargeluid beinvloeden. Om het simpel te houden: als je de hoge frequenties boost en de lage cut krijg je een schel geluid en als je de lage frequenties boost en de hoge cut krijg je een dof geluid. Je kan er heel veel mee, maar niet je snaren filteren. Je moet jezelf een goede demptechniek aanleren en voor alle gitaristen is dat een tijdje stoeien, vooral als je graag met distortion speelt. Ik begrijp dat het irritant is dat je niet een paar simpele akkoorden kunt spelen zonder die bijgeluiden, maar je kunt beter zo snel mogelijk leren dempen. Je kunt wel je snaren stil krijgen. Dan kun je een postelastiek in die drie snaren weven zodat ze niet vrij trillen. Succes!

Evil ijsklontje
12 februari 2005, 16:51
bedankt voor de tips. natuurlijk begrijp ik dat het belangrijk is goed te leren dempen. en geloof ik doe mn best :nervous: Maar behalve dat voordeel leek het me ook gewoon een grappig effect. ik ben in ieder geval blijer nu ik snap wat ie doet

dank u dank u

up-guitarman
12 februari 2005, 17:44
Grappig effect... ??? Mja veel doet het natuurlijk niet als effect op zich, wel voor je geluid !!! Ik reken het ook niet echt als effect ... Maar het is zeer handig om er eentje te hebben !!!
Ik heb zelf ook een EQ en het is zeer bruikbaar voor een aantal dingen:
- Solo-boost (gebruik ik hem zelf vooral voor)
- Gewoon verschillende stijlen spelen op dezelfde gitaar, je kan zelfs dikke ronde jazzklanken krijgen uit je singlecoils en heldere hogetonen uit je humbuckers !!!
- Je kan heel precies je geluid afstellen (hoe meer bands je hebt hoe preciezer, ik heb er 21 in een halve rack, de meeste pedaaltjes hebben er 7, sommige racks hebben er nog meer, hangt ervan af wat je ermee wil doen)
Greetz,
UP-G

up-guitarman
12 februari 2005, 17:46
PS: voor de rest veel succes met het gitaar leren spelen !!! :)

Thom TK
12 februari 2005, 21:20
Ja, ik gebruik hem ook, en ik ben er ERG tevreden over.
Als je er eentje aanschaft, kun je het beste een Japanse versie nemen (staat onderop het pedaaltje) :)