PDA

View Full Version : Eminence Legend B15



schwalbe
12 februari 2005, 14:46
Het ziet ernaar uit dat ik zelf een cabinet moet gaan bouwen voor basgitaar.
Na erg veel gezoek op internet lijkt me de Eminence Legend B15 de meest geschikte driver: erg efficient en loopt mooi ver door tot 4Khz.
De bedoeling is een 1x15 cabinet zonder tweeter voor een vintage geluid.
Helaas heb ik op internet nog geen ontwerp kunnen vinden voor deze luidspreker, en als ik de T/S parameters invul in online-calculators dan krijg ik wat rare resultaten: BR-poorten met 0,0 als lengte enzo... volgens mij zijn deze online-calculators alleen geschikt voor hifi-speakers enzo. Of kan dat gewoon, gaten als BR-poort?
Mijn vraag is:
Heeft iemand nog een ontwerp liggen voor deze speaker, of zijn er wellicht commerciele cabs die deze speaker gebruiken die ik kan kopieren?
Of wellicht kan iemand met meer ervaring eens een snelle calculatie doen?
Alle gegevens vind je hier: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/legb15.htm

Efficientie is belangrijk in het ontwerp want waarschijnlijk komt er een 100-150 watt buizenbak voor, en dat is niet enorm krachtig.

matto
13 februari 2005, 14:42
je kunt eens even rondneuzen op www.boyzpc.nl of op www.speakerstore.nl daar heb ik de ontwerpen vandaan gehaald voor 18'subbas pa kasten zit volgens mij ook nog wel een goed ontwerp met een 15 " tussen voor basgitaar.
Als je een 15"baskast met reflexpoort maakt kun je naturlijk altijd nog wel wat tunen naar de rest van je installatie door wat met poort diameter en poort lengte te experimenteren.

schwalbe
13 februari 2005, 17:11
Ja, die ontwerpen voor PA-subs ken ik als geluidstechnicus wel maar een basgitaar cab is toch wel wat anders dan een PA-sub: een PA-sub komt echt alleen maar bas uit en voor basgitaar heb je ook mid nodig. Bovendien zijn PA-subs minder efficient als bass-cabs omdat versterkervermogen minder een issue is (1000 watt is niks).
En die Legend B15 in een willekeurig 15 inch bassreflex kast gooien is me te amateuristisch: de resultataten zijn me te onvoorspelbaar, kan zelfs gevaarlijk zijn voor de speaker.

Wormaap
13 februari 2005, 19:14
Tipje: Download WinISD eens (Even googlen, weet zo snel niet waar'ie te vinden is) daar kun je gewoon je T/S parameters ingeven, en dan alle andere facetten van je behuizing veranderen. Je kan dus ook kijken watvoor baspoort watvoor frequentieverloop gaat geven enzo :)

schwalbe
14 februari 2005, 19:44
Dank je voor de tip; winISD is inderdaad een beter programma.

De Legend B15 blijkt na talloze berekeningen inderdaad een bijna perfecte basgitaarspeaker te zijn. De perfecte kast voor deze speaker is echter behoorlijk groot: 308,5 liter inhoud. De buitenmaten worden dan bij 22 mm plywood 114x73x45,5 cm. 2 bassreflexpoorten met een doorsnee van 14 cm en een lengte van 12,7 cm maken het geheel af (kast is getuned op 35 Hz).
Een echt hondehok dus... maar perfectie qua geluid levert nou eenmaal altijd grote en zware kasten op.
Bij een poging de kast kleiner te maken kwam ik uit op een kast van 180 liter. Buitenmaten bij 22 mm plywood: 96x61,6x38,7 cm met 2 poorten diameter 14 cm lengte 31,2 cm (getuned op 40 Hz). Dat lijkt er al meer op, maar is nog steeds behoorlijk aan de maat.
Konclusie: de Legend B15 is erg efficient en dus erg geschikt voor minder krachtige versterkers, maar heeft een grote kast nodig. Echt iets voor vintage buizenbakken dus. (hij kost 127 euro in Duitsland)
Leuk, maar ik ga toch ook eens wat luidsprekers berekenen die kleiner en dus hanteerbaarder zijn. Die post ik ook wel in dit topic...

schwalbe
14 februari 2005, 20:01
Aha, ik ben erachter hoe het komt dat commerciele merken zoveel kleinere boxen kunnen maken dan ik: zij geven 40 Hz op bij -6 Db, terwijl ik bij mijn grote kast zat op 0Db en bij de kleinere op -3 Db. Tsja... zo kan ik het ook.. :-?

schwalbe
17 februari 2005, 22:48
even een update:
Na ontiegelijk veel rekenwerk in winISD en een beetje spieken bij Avatar cabs is het ontwerp af: 2 Eminence Delta 12 LF speakers in een kast met 147 liter binnenvolume. Eigenlijk een kopie van Avatars B212 ( http://www.avatarspeakers.com/b212.htm ), maar dan zonder de tweeter. Het cab is op 8 en 4 ohm (daisy chain) te gebruiken en kan 1000 watt aan. Sensitivity= 101 db, -3db=45 hz, 40hz=-6db.
De speakers kosten in Duitsland 82 euro per stuk.
Jammer dat Avatar niet in NL levert, want voor de prijzen die zij vragen kun je zelf niet eens bouwen... Ik hoop dat ik de kosten onder 250 euro kan houden.

Wormaap
18 februari 2005, 00:03
Let je wel even op: Als je je kist gaat poorten, dan ga je rond de stemfrequentie een ongelofelijke dip krijgen in de belastbaarheid van je speaker. Als je op de stemfrequentie die 1kW erdoorheen jaagt, rammelen je speakers hardstikke kapot. Dit komt omdat dan de resonantie van de baspoorten je speaker gaat 'helpen' en die daardoor dus een veel grotere uitslag gaat maken.

schwalbe
18 februari 2005, 00:11
hm.. ik heb getuned op 50 hz... net zoals de avatar, en die komen er toch ook mee weg... en bovendien ga ik er geen 1000 watt doorheen jagen. Ik ben nog op zoek naar een versterker maar ik heb in ieder geval geen geld voor iets dat er een kilowatt uitbraakt.

bert k
18 februari 2005, 01:02
Gaat wel goed komen. Een lage E is 78 hertz, een eventuele lage B zit ergens bij 60 hertz. Lager kom je niet.

schwalbe
18 februari 2005, 03:29
Mijn lage E is 41 hz hoor... de meeste cabs geven die weer op -6 db, een 'bult' in de frequentiecurve rond 80 hz geeft echter de eerste harmonische van die lage E versterkt weer zodat je hem toch goed hoort.

bert k
18 februari 2005, 11:08
:oops: oeps, you raait... was de gitaar waar ik vanuit ging...

Wormaap
18 februari 2005, 20:35
In WinISD kun je ook de belastbaarheidscurve nakijken, en die kan echt machtig waardeloos zijn soms :o Toen ik zelf wilde gaan zelfbouwen ging het zo nu en dan om een belastbaarheid die tot op minder dan de helft afnam, en da's soms best lullig :-D

schwalbe
19 februari 2005, 11:20
Waar in winISD vind ik die functie?- ben hem geloof ik nog niet tegengekomen. Ik kwam er achter dat ik zonder nadelen trouwens ook op 38 hz kan tunen dus misschien is dat wel een betere optie.

Wormaap
19 februari 2005, 21:17
Gebruik je de gewone WinISD of WinISD Pro? Bij Pro vind je hem door op het pijltje naast de knop te klikken waar standaard 'transfer function magnitude' staat. Dan even omlaagkijken en 'maximum power' selecteren.
Edit: Zorg ook dat je group delay niet achterlijk hoog gaat worden, zodat je ook daadwerkelijk geluid hoort als je aanslaat, en niet erna pas ;)

schwalbe
21 februari 2005, 11:03
ik gebruik de gewone winISD; volgens mij heeft die die functie niet.
Ik kom er net ook achter dat het erg handig is om bepaalde maten aan te houden ivm de maat van een plaat multiplex: het cab gaat in ieder geval 63,6 cm breed worden want anders past het niet uit 1 plaat.
De zijkanten en de onder- en bovenkant gaan dmv een dovetail-verbinding met elkaar verbonden worden.
Waarschijnlijk ga ik zowel een 1x15 als een 2x12 ontwerpen; ik ga maar 1 van de twee bouwen maar het lijkt me wel leuk om 2 ontwerpen op dit forum te publiceren. Bij de 1x15 kun je dan kiezen of je de Eminence B15 of de Eminence Kappa 15 LF wilt gebruiken; de maten van het cab zijn hetzelfde voor beide drivers alleen de tuningfrequentie en poortlengte verschillen. De 2x12 gaat Eminence Delta 12 LF's gebruiken; dit cab wordt net zo breed als de 1x15 maar wat hoger.

kooro
21 februari 2005, 14:16
He schwalbe,
Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat worden.
Eerlijk gezegd vind ik dat gedoe met berekeningen toch wel wat moeilijk dus ik hoop dat je het en ander laat weten.
Ik zal er graag een kloon van maken. De speakers die je gaat gebruiken lijken me perfect.
Veel succes in ieder geval!