PDA

View Full Version : Toets veranderen...



Hufke
11 februari 2005, 19:35
Ik zit met een vraag....

Is 't mogelijk om door een gitaarbouwer de toets op een hals te laten veranderen van een rosewood toets met 21 fret(s)(ten) :wink: naar een 22 frets maple toets?

Dit alles met een Fender hals trouwens...

Alvast bedankt....

Roy

BassAgent
11 februari 2005, 19:37
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, zo'n hals is gemaakt op een 21 frets-hals.
Dan meot je waarschijnlijk een nieuwe hals erop gooien.

jorrit
11 februari 2005, 20:53
ik denk het eigenlijk wel....je kunt ook een 22 hals hebben met een extended fretboard naar 24 frets...k weet alleen niet of je genoeg ruimte hebt tov. je elementen....

jorrit
11 februari 2005, 20:54
ik denk het eigenlijk wel....je kunt ook een 22 hals hebben met een extended fretboard naar 24 frets...k weet alleen niet of je genoeg ruimte hebt tov. je elementen....

BassAgent
11 februari 2005, 20:54
Dat bedoelde ik dus ook.

jorrit
11 februari 2005, 20:58
heh hoe kun je dat nou ook bedoelen als je zegt dat er een nieuwe hals op moet en het niet kan?

BassAgent
11 februari 2005, 21:00
Wacht ff, ik sprak mezelf even tegen, sorry :-D
Wat ik dus wil zeggen is dat je moeite zult krijgen met spelen als je een 21-frets hals "bedekt" met een 22-frets fretboard. Dus is het verstandiger en fijner om een nieuwe hals te kopen dan om moeilijk te gaan spelen.

Hufke
11 februari 2005, 21:49
Volgens mij valt dat wel mee, want een andere gitaar van mij is wel 22-frets en daar steekt de toets ook een stuk je verder uit (ong. de lengte van één fret). En bij deze gitaar loopt 't einde van de toets gelijk aan de hals...

't is trouwens een Sambora strat, de mexicaanse versie, en ik wil graag een hals zoals op de amerikaanse versie (met de sterretjes), en daar kan ik dus met geen mogelijkheid aankomen.

En als ik een hele nieuwe hals laat maken staan de namen "Fender" en "Richie Sambora" er niet op, en dat wil ik toch wel graag...

Hufke
13 februari 2005, 16:05
Is er verder niemand die me hier mee verder kan helpen???

bat
13 februari 2005, 16:13
Fender verkoopt ook losse halzen, maar je blijft het probleem houden dat het mogelijk niet past.

Je hals laten voorzien van een nieuwe toets is wellicht wel mogelijk, maar zal een kostbare kwestie zijn. Mogelijk is het zelfs goedkoper om een nieuwe hals te laten maken.

Ik zou er niet aan beginnen. Maar de grootste kans op informatie over of het kan en hoeveel het kost, heb je natuurlijk als je het aan een gitaarbouwer vraagt...

fred dons
14 februari 2005, 07:07
ja het kan (warmoth bijvoorbeeld verkoopt losse 22 frets toetsen) maar het wordt een kostbare operatie om te laten uitvoeren (ontfretten, toets afschaven, nieuwe toets verlijmen, fretten)

goedkoper wordt het om bij warmoth een nieuwe neck te bestellen (kan bij hun met ster inleg) heb je gelijk een kwalitatief veel betere neck dan dat er op de productie modellen van fender zit. Een Fender merkje is verder relatief makkelijk aan te komen
bijvoorbeeld: http://www.thedecalshop.co.uk/fender.html