PDA

View Full Version : Hals vervangen, nu een probleem...



SilverFoo
11 februari 2005, 18:31
Hoi,

Ik heb de hals van mijn strat vervangen voor een warmoth exemplaar. Ik hou gewoon van dunne halsjes en er zat een fatrounded op dus ik dacht, vervangen die hap. Maar nu ik hem vervangen heb valt het me op dat actie erg hoog is, ik heb zelfs de zadeltjes van de brug al zover naar beneden geschroefd als mogelijk is! Ik heb even gezocht op internet en kwam een tip tegen om wat "sandpaper" onder de hals te leggen (bij de binding me de body). Ik weet echter niet of dit een bruikbare oplossing is. Wie heeft bijvoorbeeld eenzelfde probleem gehad en kan me helpen? Tips/suggesties alles is welkom omdat ik hier zo niet mee door kan spelen. Alvast bedankt!...

Bins
11 februari 2005, 18:57
Ik had op mijn el-cheapo strat gehad dat de hals te schuin naar voren stond zeg maar. Ik heb er toen zo'n dunne hotel-lucifer tussen gedaan in de neck pocket, zo dicht mogelijk richting brug dus. De hals staat nu weer zoals hij hoort. Je kan het zo proberen, als het niets is, dan merk je dat snel genoeg, en haal je het er gewoon weer uit.
Stukje papier een paar keer dubbelvouwen zou ook wel werken denk ik.

SilverFoo
11 februari 2005, 20:08
Ok bedankt, maar heeft dat geen nadelige gevolgen voor je geluid?

BassAgent
11 februari 2005, 20:09
Een nieuwe hals? Niet als het een goeie hals is :)

Ik speel zelf bas (had je al geraden waarschijnlijk) en ik ga waarschijnlijk over een tijdje ook een nieuwe fretboard op mn Yamaha leggen. Weer een 24-frets. Het is ook wel logisch dat je niet een "meer-fretter" op je hals kan leggen, omdat ie gewoon niet lang genoeg is.

SilverFoo
11 februari 2005, 20:14
Bij mij gaat het om een nieuwe hals, geen nieuw fretboard oid. De fatrounded halzen zijn een fractie dikker bij de binding dan de warmoth hals die ik er nu op gezet heb, vandaar het probleem....

BassAgent
11 februari 2005, 20:21
Is er geen 22-frets warmoth verkrijgbaar dan?

schwalbe
11 februari 2005, 20:37
als je het goed doet is het geen probleem. Ik zou materiaal gebruiken dat zoveel mogelijk contact mogelijk maakt tussen body en hals. Mijn bas heeft ook shims (dt is de engelse term) en ik geloof dat het houtfineer is.

http://www.projectguitar.com/tut/nckshim.htm

http://www.members.shaw.ca/wilkatguitars/git_tips8.htm

SilverFoo
11 februari 2005, 20:43
Houtfineer.. shim... :???: ... Ingewikkelder dan ik dacht! Help! :(

schwalbe
11 februari 2005, 20:49
Volg die 2e link eens, die legt het duidelijk uit.

SilverFoo
11 februari 2005, 21:02
Ok, dus als ik het goed begrijp heeft hij het gewoon over een hard stuk hout, plastic oid wat je er tussen legt?

schwalbe
11 februari 2005, 21:57
Dat is de kern van het verhaal ja, maar begin er maar niet aan als je het verhaal niet 100% begrijpt; dan kun je het beter door een vakman laten doen.

SilverFoo
11 februari 2005, 22:14
hehe, dat had je nou niet moeten zeggen want dan begin ik er juist aan....

Izegrim
12 februari 2005, 02:09
Het is dus de bedoeling om een wig te plaatsen tussen de hals en de pocket, heeeeeelemaal aan het begin van de hals. Als het begin een klein stukkie omhoog komt gaat de headstock een veelvoud van dat stukkie naar achteren. Daardoor gaat je actie omlaag. Schuurpapier kom je ook tegen bij fabrieksafgestelde gitaren. Voordelen zijn is dat je het vaak kan vouwen om het zo dik te maken als je wilt. Het is zand en dus verplaatst het niet en geeft trillingen door.

SilverFoo
12 februari 2005, 12:21
Wat zou je me aanraden? Gewoon een stukje schuurpapier doen. Weetje wat het probleem is? Het eind van de socket is denk ik een fractie dieper, dus als ik daar nou een stukje schuurpapier tussen doe, zou dat dan werken?

Bedankt voor jullie reacties zover! Ik heb er al veel aan gehad!

bert k
12 februari 2005, 20:16
In dat geval moet je twee stukjes schuurpapier erin stoppen. Als de pocket daar echt dieper is, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.
Maar je begint met 1 stukje, dan alles weer in elkaar en kijken of het goed zit, zo niet , alles slopen en een tweede stukje er bovenop.

fred dons
14 februari 2005, 07:14
ik ga er van uit dat het een nieuwe warmoth hals is ? zo ja heb je de hals pen al aangedraaid (die worden standaard "los" geleverd bij warmoth)
hier door is de actie standaard te hoog als je de snaren op spanning zet en kun je shimmen wat je wilt maar blijft de nek moeilijk bespeelbaar

taylor
14 februari 2005, 10:49
ja,dat wou ik net zeggen.

SilverFoo
14 februari 2005, 16:18
Hals is wel tweedehands gekocht maar als nieuw. ik heb inmiddels het trucje met het schuurpapier gedaan en de snaren liggen nu aanzienlijk beter op de hals. Ik heb echter nog steeds wel een beetje last van fretbuzz. Ik heb al even geprobeerd om de halspen aan te draaien en het verdwijnt wel een beetje maar dan wordt de actie weer zo hoog!! Iemand nog meer tips?

SilverFoo
14 februari 2005, 17:02
Hoe kun je eigenlijk weten of je hals recht in de pocket zit? Is er een manier om dit te meten?

Bedankt voor jullie reacties zover!

taylor
15 februari 2005, 10:56
je kunt de halspen 2 kanten opdraaien dat wist je wel toch?

normaal als je stratachtige hals vervangt zou je hier geen last van moeten hebben,tuurlijk je moet misschien wat bijstellen maar dit?

lijkt me eerder iets met de hals zelf dus 1 maandag ochtend model die veelste concaaf is?

SilverFoo
15 februari 2005, 11:29
Ik weet dat je hem twee kanten kunt opdraaien en ik heb er ook wel mee geexpirementeerd om het zo maar eens te noemen. Alleen hou ik nog steeds dat hele, ietsiepietsie kleine fretbuzz wat irritant te noemen is. Hals is niks mis mee (dacht ik). Ik denk dat ik hem maar naar een gitaarbouwer breng om em goed af te laten stellen.