PDA

View Full Version : Noten: stemming?



Nicias
11 februari 2005, 17:21
Hoi!

Ik had een vraagje, ik heb gezocht en ik kon er niks over vinden. De vraag luid: in wat voor stemming moet je je gitaar zetten als er een G-sleutel met twee mollen erachter staan. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt!

Roy K.
11 februari 2005, 19:10
...in wat voor stemming moet je je gitaar zetten als er een G-sleutel met twee mollen erachter staan.

Achter je gitaar? :???: Ik zou klemmen zetten! :razz:


Sorry, flauw, maar ik heb echt geen idee wat je bedoelt...

Das Schaap
11 februari 2005, 19:14
Een G-sleutel met 2 mollen heeft niks te maken met de stemming van je gitaar. Alleen met de noten die je speelt. 8-)
Hoe kom je eigenlijk op deze vraag ?

Bl44t44p
11 februari 2005, 21:14
Die mollen zeggen alleen iets over de betreffende noot (op welke lijn de mol staat), heeft niets te maken met de gitaarstemming.

De noot waar die mol dus voor staat moet je met een halve toon verlagen, dus een B wordt een Bb (Bes), is het zelfde als een A# (Ais).

sneez0r
12 februari 2005, 16:58
Inderdaad, het betekent alleen dat het stuk in Bes staat of in d, en dat je in principe in plaats van een b een bes speelt en van een e een es.

hgrondel
13 februari 2005, 23:22
als ik hieruit kan opmaken dat een mol een halve toon lager is, wat volgens mij ook wel klopt, dan zou 2 mollen een hele toon lager zijn. En dan zou een E een D worden, maar als je je gitaar een hele toon omlaag stemt dan zou een E een E blijven.

dus als je graag stemt zou ik hem een hele toon lager stemmen.

klopt dit? :???:

Bluesbreaker
17 februari 2005, 23:51
Hey Jasper, de mollen staan achter de sleutel op de lijn waarvoor ze gelden, dus ik zou gewoon even alle noten in letters er onder zetten. De hoeveelheid mollen achter een sleutel zegt niks over de stemming van je gitaar.

RS-Rik
18 februari 2005, 00:05
als er 2 mollen staan, kun je dan niet gewoon een noot lager spelen? ipv een B een A..

Of zie ik dat dan weer helemaal verkeert, uit zn context gerukt en ben ik een vuile amateur?

:razz:

Das Schaap
18 februari 2005, 01:29
als er 2 mollen staan, kun je dan niet gewoon een noot lager spelen? ipv een B een A..

Of zie ik dat dan weer helemaal verkeert, uit zn context gerukt en ben ik een vuile amateur?

:razz:
Tja wat moet ik nu zeggen, ja of nee. :-? :P

Die mollen bij de G-sleutel zijn enkel ter aanduiding van dat die noten dus een halve stap lager moeten gespeeld worden dan aangegeven en in welke toonsoort het staat. Heeft niks met de stemming van je gitaar te maken.
Je moet dan dus ipv een B een Bb spelen, das nčt geen A. :wink:

ReinoutV
18 februari 2005, 11:43
De mollen die voor de notenbalk staan mag je niet zo maar optellen. Ik heb het idee dat enkele van jullie nog nooit een stuk bladmuziek hebben gezien...

Noten staan op een bepaalde hoogte op de notenbalk, die weer uit 5 lijntjes bestaat. De mollen, die vooraan zo'n balk staan, hebben ook een hoogte. De eerste mol staat altijd op de hoogte van de b, zodat deze een bes wordt. De tweede op de e, dan wordt het een es. Je zit nu in de toonsoort Bes majeur of G mineur. Als je dit nog niet kan volgen zou ik een theorieboekje voor beginners aanraden. Er zijn al topics over geweest, dus zoek ff rond.

harrie-beton
18 februari 2005, 13:33
de topic starter is een noob, ik denk dat hij TAB als noten balken wil lezen.

Een Ford Mustang lijkt wel op een Opel kadett maar is het niet.

BassAgent
20 februari 2005, 17:23
Alles over muziek op papier: Tipboek Muziek Op Papier. klaar.