PDA

View Full Version : faceplate



matto
11 februari 2005, 11:31
Technisch gezien is m'n "71 Fender Vibrolux reverb nu zover dat ik denk ......hmmm als ie er ook nog eens zo zou uitzien dan zou je zweren dat het een echte blackface is. :-?
Als ik er een zwarte faceplate van TAD op wil zetten ( een oude is natuurlijk nog mooier) gaat dan de silverface plate naar zijn grootje als ik die er afhaal of zou ik evt. later de originele plaat er nog weer op kunnen zetten?
Is een blackface Vibrolux reverb uitgevoerd met een vast luidsprekerpaneel of met een velcro bevestigd frontdoek?
Ik wil evt. ook het luidsprekerdoek gaan vervangen door "blackface"doek
om het plaatje helemaal compleet te krijgen.
Verder nog iemand tips?http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=969467&key=UCDTWJ3X

Al
11 februari 2005, 13:56
Technisch gezien is m'n "71 Fender Vibrolux reverb nu zover dat ik denk

Welke speakers heb je er in?


Als ik er een zwarte faceplate van TAD op wil zetten ( een oude is natuurlijk nog mooier) gaat dan de silverface plate naar zijn grootje als ik die er afhaal of zou ik evt. later de originele plaat er nog weer op kunnen zetten?

Oude plate is goed te verwijderen, no probs.


Is een blackface Vibrolux reverb uitgevoerd met een vast luidsprekerpaneel of met een velcro bevestigd frontdoek?

speakerdoek rechtstreeks op speakerboard geniet. Heeft een aan twee kanten geschoefde boardl, geen verlijmde.


Ik wil evt. ook het luidsprekerdoek gaan vervangen door "blackface"doek om het plaatje helemaal compleet te krijgen.
Verder nog iemand tips?

Moet je het wel even 'agen'. Ik gebruik daarvoor sterk verdunde acrylaatverf. Je kan het doek met de kleine ruitjes krijgen, het normale doek heeft een wat groter ruitje

Al

Mr.Jay
11 februari 2005, 18:43
Technisch gezien is m'n "71 Fender Vibrolux reverb nu zover dat ik denk ......hmmm als ie er ook nog eens zo zou uitzien dan zou je zweren dat het een echte blackface is. :-?

eerst een droom weghelpen :cool: > het wordt nooit 100% een Bf.
Heb nou al zovaak geblackface-te Sf's gehoord en zelf gemaakt, je hoort het altijd. Faktoren als caps/manier v. bedrading, jaar OT, POTS, hout CAB, spelen allemaal een rol.
Maar goed, je kunt as-close-as-it-gets komen.
Ik heb es mijn 72TWIN geblackfaced en dus ook het speakerfront vervangen. Ik had het spaanplatengedeelte eruitgezaagd tot op 2 cm. van de 3 kanten > DAAROP een nw. baffle van ( injouw vibrogeval ) 9 mm. dik multiplex geschroefd > in jouw geval 4 schroeven , 2 Links en 2 rechts.
Daarop het doek nieten en klaaro > 1965.
De spaanplaat richel zit exact op de juiste maat vanaf voorkant om een nw. baffle tegen aan te zetten.
Succes!
JaY

matto
11 februari 2005, 18:44
Bedankt Al.

Ik heb er twee flink ingespeelde jensen P 10 r speakers inzitten.

Als ik het speakerpaneel wil monteren op de oude manier dan moet ik dus het huidige paneel verwijderen, is dat de moeite waard denk je?
Of kan ik beter even een nieuw paneeltje maken en dat op dezelfde wijze monteren als het paneel dat er nu opzit?
Dan kan ik nog steeds terug naar origineel, er zijn waarschijnlijk al genoeg mooie vintage versterkers verprutst met cosmetische ingrepen.
Misschien toch nog maar even een paar dagen twijfelen..... :P
Ik heb wel eens gehoord dat het agen gebeurd door het doek in koffie te weken, heeft daar iemand misschien ervaring mee?

Mr.Jay
11 februari 2005, 19:20
Ik heb er twee flink ingespeelde jensen P 10 r speakers inzitten.

Niet echt blackface-sound


Als ik het speakerpaneel wil monteren op de oude manier dan moet ik dus het huidige paneel verwijderen, is dat de moeite waard denk je?

zéker de moeite waard. Het multiplex paneel klinkt veel strakker in het laag en mooier hoog dan je huidige verlijmde spaanplaatpaneel.
Daarbij kun je dat niet opzelfde manier vervangen , want het is ertussen vastgelijmd met inelkaar zetten van de kast.
Die kast trouwens --> is die van echte massieve planken of ook multiplex ?

JaY

matto
11 februari 2005, 20:06
De kast is gemaakt van massief grenen, tenminste daar lijkt het op het kan ook vuren zijn of zo het is in elk geval gelukkig geen multiplex of spaanplaat.
Ik weet dat de jensen p10 r niet echt blackface is maar ik vind ze erg mooi klinken mooier dan b.v de 12 "versie van deze speaker.
Ik moet er bij zeggen dat ze behoorlijk pittig zijn ingespeeld door een maat die echt wel erg hard er op heeft lopen knallen met zijn tweed bandmaster clone en later met zijn tweed bassman clone.
Na een jaartje een behandeling zoals hij dat heeft gedaan zijn ze behoorlijk wat "losser"gaan klinken.
Moet het frontpaneel niet van spaanplaat zijn?
Wat zou jij er voor (betaalbare) speakers inzetten Jay?

Mr.Jay
12 februari 2005, 15:08
De kast is gemaakt van massief grenen, tenminste daar lijkt het op het kan ook vuren zijn of zo het is in elk geval gelukkig geen multiplex of spaanplaat.

vuren. Anders was het multiplex geweest > spaanplaat werd pas eind jaren 70 gebruikt en ook nog alleen maar bij de kleinere amps.


Ik weet dat de jensen p10 r niet echt blackface is maar ik vind ze erg mooi klinken mooier dan b.v de 12 "versie van deze speaker.

zal er ook aan liggen hoe hard je erop speelt met slechts 2 stuks. Ze breken te vroeg op vind ik, en dan gaat er toon verloren, bas gaat erg modderen ook.[/quote]


Moet het frontpaneel niet van spaanplaat zijn?
Wat zou jij er voor (betaalbare) speakers inzetten Jay?

multiplex is mooier/strakker en opener. In de Tweeds zat b.v. alleen maar multiplexbaffle, floating én dun.
betaalbaar vind ik de beste alnico-optie> jensen P10QR.I. > is veel mooier dan de R, moet wél ook ingebroken worden voor ie goed klinkt. Kan ook wat meer vermogen aan, zit meer muzikale toon in, heb ze naast elkaar gehoord de R en Q.
Heeft zelfs mijn voorkeur boven de duurdere Weber-versie, die vind ik te papierig.
Maar ik prefereer zelden 1 type speaker in 1 amp, hou meer van combi's

JaY

matto
12 februari 2005, 16:38
soms sluit ik nog een extra speakerkast aan (open) met een weber 15"
ceramische speker van 30 watt erin, geeft wel een mooi dik geluid.
Een combi van 2 verschillende 10 "speakers ga ik maar eens even een keer proberen.

Mr.Jay
12 februari 2005, 16:47
soms sluit ik nog een extra speakerkast aan (open) met een weber 15"
ceramische speker van 30 watt erin, geeft wel een mooi dik geluid.
Een combi van 2 verschillende 10 "speakers ga ik maar eens even een keer proberen.

lijkt me heel mooi en vol die 1x15 + 2x10.
Mix van 2x10 verschillende wordt wel es vreemd ervaren omdat je misschien de 2 speakers "apart" hoort > bij 4x10 werkt die mix-truc beter.
Nu heb je 2 aln.'s > 1 ceram. ernaast zou ik zelf voor kiezen, maar jouw optie met de losse kast erbij is veel beter denk ik.
Ik heb een 2x10Vibro waar ik meestal een ceram. (1977)Oxford in heb en een P10Q of CTS alnico ernaast.

JaY

matto
13 februari 2005, 13:32
Ik twijfel nog of ik de zaag wel of niet in een vroege (71 )sf vibrolux moet zetten.

nicoverduin
13 februari 2005, 13:51
2e kast bouwen?

NIco :-D

Mr.Jay
13 februari 2005, 14:11
Ik twijfel nog of ik de zaag wel of niet in een vroege (71 )sf vibrolux moet zetten.

wordt er alleen maar veel beter door. Afweging of je voor de sound gaat of voor de vintagewaarde. T 'is maar een silverface zou ik zeggen.

JaY

matto
13 februari 2005, 18:45
mja.....nu is het nog maar een gewoon een silverface nog niet eens zo heel lang geleden was mijn 74 telecaster ook nog gewoon tweedehands en maar 750 gulden waard, want hij was toch wel wat beschadigd :-?
het idee van Nico begint me ook wel aan te staan en dan gewoon de originele kast op zolder zetten voor het geval ik ooit tot verkoop over ga.
Ik zou dan ook de maatvoering misschien nog iets aan kunnen passen en de 15"in de combo kunnen zetten en de 2x10 in de extra kast en omdat het speakerpaneel dan losneembaar is ......zucht :(

nicoverduin
13 februari 2005, 18:55
......zucht :(

Tja, het leven is hard........ :-D :-D :-D

Nico

matto
13 februari 2005, 19:00
yeah live is hard and i love it! :razz:

Mr.Jay
13 februari 2005, 19:07
het idee van Nico begint me ook wel aan te staan en dan gewoon de originele kast op zolder zetten voor het geval ik ooit tot verkoop over ga. Ik zou dan ook de maatvoering misschien nog iets aan kunnen passen en de 15"in de combo kunnen zetten en de 2x10 in de extra kast en omdat het speakerpaneel dan losneembaar is ......zucht :(

Da's natuurlijk de beste oplossing. Ik heb dat tijdje met een Sf-DLXREV gedaan , CAB bewaard en een nw. gemaakt.
Je zou bij de 2x10 de DIEPTE groter kunnen maken, maakt enorm verschil uit qua "volwassen" geluid.

JaY