PDA

View Full Version : Wat voor 'gladde' lak op de hals?



Mienmachine
10 februari 2005, 19:13
Wat voor lak moet ik gebruiken op de hals van mijn gitaar?

Hij speelt nu stroef, ik heb hem geprobeerd te polijsten maar hij blijft dof.
Liefst zou ik er met een spuitbus een gladde laag erover zetten.

Graag tips, met dank!

Mien :wink:

Viper
12 februari 2005, 22:25
glijmiddel á la was misschien?Mien :oops:

Mattia
12 februari 2005, 22:30
Als je zegt 'polijsten', wat heb je precies gedaan? Soms speelt 't juist lekkerder als je 'm mooi mat maakt met fijn staalwol. Vind ik tenminste, maar iedereen is anders.

De lekkerst spelende halzen die ik ken zijn of oile gefinished, of met schellac (jeweetwel, alcohol, schellac vlokken, oplossen, gebruiken).

heeres gitaarbouw
18 februari 2005, 08:41
In het algemeen voelt een hoogglans gelakte hals stroever dan een zijdeglans of matte hals.
Als jouw hals hoogglans is gelakt kun je hem met fijn schuurpapier (korrel 1000 of fijner) wat gladder maken. Hij wordt daar wel wat doffer van.
Als je een esdoorn hals hebt kun je ook alle lak verwijderen en hem daarna in de olie zetten. Ongelakte esdoorn halzen worden wel altijd wat viezer dan gelakte. Verwijder de lak niet met te grof schuurpapier omdat je dan het risico loopt de halsvorm te veranderen. Werk met korrel 120, 180, 280, 320, 400 en 600. Als je de hals gladder wilt gebruik dan fijner schuurpapier.
Als je per se de hals hoogglans wilt hebben, spuit hem dan dun met nitro cellulose of gebruik schellak. Deze lakken voelen het minst stroef.

MattijsL
3 mei 2005, 11:52
Schellak zou ik afraden voor een halsafwerking omdat het niet echt water /zweetbestendig is. Bovendien is gekookte lijnolie veel makkelijker om mee te werken.

Samder
17 september 2006, 18:42
GEEN! lak, speelt nog altijd het lekkerst

heinz3110
19 september 2006, 09:53
Ik heb poly-urethaan lak gebruikt, wordt mooi strak en hard...alleen...(en wat de rest ook zegt,en ik ook vind..) je hals word er sowieso wat meer "plakkeriger" van dan dat je m wat opschuurt met fijn schuurpapier.

-Gerard

heavy-metal-thunder
22 september 2006, 11:53
GEEN! lak, speelt nog altijd het lekkerst

inderdaad, ik heb een Ibanez strat kopie (RG 440 uit 1986) en dat is ongelakt, voelt en ziet een beetje mat uit, maar dat kleeft nagenoeg NOOIT. Begint heel uitzonderlijk te kleven als er heel veel waterdamp in de ruimte hangt en als de hals vuil is. Het vuil verwijder ik gewoon met een vod met wat lauw water en witte zeep. en goed droog wrijven. Ziet hij er echt heel mooit uit.

Tegen deze hals (qua aanvoelen en plakken) kan geen enkele van mijn andere gitaren (Gibson class5 en strat usa 62RI) tegenop.

cardinal
30 september 2006, 13:50
lijnolie werkt goed, wel eerst schuren.

Ook mooi voor je body of om je vriendin mee te masseren.

habberdoedas
17 oktober 2006, 14:49
Een vraag over het volgende. Ik wil mijn Fender strat plus wit laten spuiten Een maat van mij werkt in een spuiterij en hij wil hem voor mij helemaal kaal halen en opnieuw spuiten. Echter een vraag met wat voor een soort lak moet dat gebeuren. Hij had het over K2 lak (auto lak?) of zoiets mmmm twijfel bij mij. Ik heb er niet veel verstand van maar zo'n autolak beinvloed dat niet de klankkleur van de gitaar ?? Graag advies welke lak te gebruiken en alvast bedank voor jullie reakties

hassent
17 oktober 2006, 15:36
Kijk hier eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489Fred Dons weet hier heel veel van. Misschien moet 'm eens PM-en.