PDA

View Full Version : getordeerde hals?



dejohan
10 februari 2005, 17:38
testtesttest

dejohan
10 februari 2005, 17:38
Ik zet dit topic effe hier omdat ik denk dat gitaarbouwers hier toch het meeste afweten.

Ik heb een gitaar, een Fender USA RI Jazzmaster uit 1999, waarvan de hals een beetje getordeerd lijkt: de bij de hoge E is hij een klein beetje hol gekromd, maar bij de lage E staat hij kaarsrecht. Nu is dit voorlopig geen probleem, geen fretbuzz ofzo, al heb ik de indruk dat de intonatie bij bepaalde akkorden niet geheel klopt, dat hij bij deze akkoorden dus vals klinkt, al is de gitaar goed gestemd. Maar je begrijpt wel dat dit mij zorgen baart, ik wil niet dat het nog erger wordt.

Nu herinner ik mij dat ik de hals een half jaar geleden wat aangespannen heb, zodat de hals wat meer naar achteren ging staan (eigenlijk gewoon kaarsrecht ging staan ipv een beetje hol).
Nu was ik eens bij iemand die iets gelijkaardig had met een gitaar, en hij beweerde dat de trus rod te sterk was aangespannen, het enige wat hij hoefde te doen was deze truss rod los zetten, en na een paar dagen zou de hals zichzelf herstellen.

Nu vrees ik dat ik misschien mijn hals ook te veel heb aangespannen.

Kan dit?
En zou het helpen mocht ik de hals terug een stukje holler zetten? Zou de hals zich dan wat herstellen?

schwalbe
11 februari 2005, 13:54
Ja, dat kan, was bij mijn bas ook zo. Mijn gitaartech heeft het toen opgelost. Een te strak aangespannen trussrod kan inderdaad dit soort gevolgen hebben.

wietse
11 februari 2005, 18:33
Ja, dat kan, was bij mijn bas ook zo. Mijn gitaartech heeft het toen opgelost. Een te strak aangespannen trussrod kan inderdaad dit soort gevolgen hebben.
oei sorry mijn fout :oops: .
blij dat ik niks ernstig heb vernield dus.

schwalbe
12 februari 2005, 18:32
Excuses zijn niet nodig hoor: zoals jij de zaak afgesteld had was zonder paardemiddelen de enige manier...
Uiteindelijk bleken shims (een paardemiddel) noodzakelijk om de actie goed te krijgen.