PDA

View Full Version : Jazzy Moods [by Jeroen v Hulsteijn]



Jeroenvanhulsteijn
10 februari 2005, 15:05
Mijn poging tot een stukje jazz achtig dingie.

Mochten jullie nog opbouwende kritieken hebben, afbrekende commentaren. Alles is welkom!

Jazzy Moods (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Jazzy.mp3)

Gert-Jan
10 februari 2005, 17:09
Accoordenprogressie is lekker. Je solosound vind ik persoonlijk niet mooi, veel te fuzzerig, en ook niet passen bij de backing. Eeen mooi cleane sound zou mij beter passen. De toonkeuze vind ik wel goed, je zoekt de grenzen op binnen de schema's. Je timing daarentegen niet altijd even goed.

Al met al een lastig stukje dus, maar wel gaaf dat je hier mee komt. Niet het gebruikelijke. 8-) 8-)

Jeroenvanhulsteijn
10 februari 2005, 23:00
Hey Gert Jan, bedankt voor de kritiek! Zeer bruikbaar. Ik had zelf bij het terugluisteren ook al gemerkt dat de timing er af en toe flink naast zit. Komt ook omdat ik mijn distortion wat te hard had staan, zodat ik niet goed kon horen wat ik met het akkoordenwerk speelde.

Wat het solo geluid betreft. Van het eerste deel kan ik het me wel indenken. Het 2e deel vind ik zelf eigenlijk wel leuk qua geluid. Maar het is ook bij gebrek aan beter. Ik heb eigenlijk een hele dikke vette cleane tone nodig. Maar dat moet ik dan met EQ doen (ik heb alleen maar een Digitech pedaalke en een chorus hier liggen). En ik heb nog geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Hoe het met die grenzen zit weet ik zelf eigenlijk niet precies. Ik probeer wat kleine stukjes en hoor patroontjes en probeer die dan te spelen. Toch maar eens uitzoeken wat voor akkoorden ik precies speel.

Ik heb hem nu in i.i.g. met een clean geluid opgenomen. Beetje chorus en een hoop reverb.

Roy K.
10 februari 2005, 23:37
Hey Jeroen,

ik had vanmiddag de distortion versie geluisterd en was daar niet erg wild van, met weinig emotie gespeeld en zeer klinisch, weinig (goede) vibrato IMHO.

De nieuwe versie daarentegen vind ik een stuk beter, dit geluid past veel beter bij je speelstijl! :P Blijf op deze weg doorgaan, dit is een stuk lekkerder! :)

Das Schaap
11 februari 2005, 00:53
Hij klinkt lekker, erg smooth. Maar je mag wel wat meer klooien.
Ietsje te braaf om het maar zo te zeggen. :P

Bouke
11 februari 2005, 11:29
Hey Jeroen,

Leuk stukkie, weer eens wat anders. Ik krijg het er nog niet heel warm van, maar je moet ergens beginnen met jazz zeg maar :D. Je tone ben ik ook niet zo weg van, erg dun en synthetisch.

Leuk gespeeld, basic, maar jazz spelen is erg moeilijk!

Doorgaan!

Bouke

Jeroenvanhulsteijn
14 februari 2005, 15:13
Hey tnx voor de reacties. De klank is idd erg dun. Ik moet het volume erg ver terugdraaien anders want het clipt erg snel. En daar wordt het geluid niet echt steviger van. Ik nu wel een beetje EQ toegepast, maar het blijft nogal kunstmatig.
Maar mocht iemand nog ergens een Gibson L5 hebben die ligt te verstoffen op zolder. Voor een paar tientjes wil ik hem best komen ophalen. :lol:

Hij klinkt idd erg braaf. Maar ik wil me nog niet wagen en vrije improvisatie. Daar ken ik de toonladders niet goed genoeg voor. But, working on it.

Tupelo
14 maart 2005, 00:12
K vind het best o.k. Er is een verschil tussen jazz & jazzy en wat jazzy betreft doet 'ie 't wel vind ik

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 11:22
Hehe, dank je Tupelo :)

Ik ben me nu trouwens aan het verdiepen in Jazz.

Vorige week boekje gekocht van Joe Bennet: "Maak indruk met...Jazz Gitaar" (voor de geïnteresseerden: RMS Muziekuitgeverij, RMS100111). Leuk boekje! Korte geschiedbeschrijving van de Jazz met de bekendste jazz gitaristen en hun meest voorname invloed en werk. En een beetje theorie over akkoordenschema's, akkoorden en toonladders die veel in jazz gebruikt worden. En natuurlijk wat treffende voorbeeldjes hoe die theorie te gebruiken. Erg leuk boekje om eens met jazz te beginnne. Misschien beetje te popiejopie geschreven, maar dat maakt het weer erg makkelijk leesbaar.

Negative K3 fan
14 maart 2005, 12:38
ik vind het wel mooi, toon een beetje dun en veel chorus (net als die ene gozer waarvan ik de naam nu kwijt ben), maar als dat is wat je zoekt is het wel netjes opgenomen, heel helder.

ResNovae
18 maart 2005, 12:57
Interessante progressie, lekker wollige sound. Je laatste solostukje is inderdaad te fuzzerig/blikkerig. Ik wil eigenlijk de rest wel horen, want dit is best aangenaam eigenlijk. Er mag wel wat meer lijn in zitten als je besluit om er een heel nummer van te maken.

Jeroenvanhulsteijn
18 maart 2005, 16:12
Hey Resnovae en Negativek3fan, bedankt voor jullie reacties. De klank is inderdaad wat dun. De gitaar is direct in de computer geplugt en ik had er niet zo heel veel meer aan ge eq'd.

De solootjes mogen inderdaad mss wat meer lijn hebben. Ik had ook eerlijk gezegd nog geen melodie voor ogen. Ik zal eens kijken of ik het wat verder uit kan werken.

Mitch
19 maart 2005, 12:47
Doet me heel erg denken aan voreger, toen je nog pauze-muziekjes had op TV. Tegenwoordig is alles volgepropt met reclame, vroeger hadden ze nogal eens tijd over....
Dat waren ook altijd van die nummers die zowel makkelijk op de achtergrond konden doorkabbelen, maar waar je ook heel goed naar kon luisteren, als je begrijpt wat ik bedoel. Leuk !
Het schema staat mij ook erg aan trouwens. Mis wel je Tonelab :cry:

Jeroenvanhulsteijn
20 maart 2005, 14:23
@seymour, tnx man. De Tonelab neem ik nooit mee naar Enschede. Maar ik zal de harddiskrecorder van een vriend me eens een keertje lenen.

Voor de liefhebbers heb ik de akkoorden progressie in powertab gezet:

Jazzy Moods - Powertab (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Jazzy%20Moods.ptb)

Of in midi:

Jazzy Moods - Midi (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Jazzy%20Moods.mid)