PDA

View Full Version : uitzoeken van solo's



Fumi SG
9 februari 2005, 21:44
hoi, heeft iemand hier trucjes of een vaste manier van handelen om gitaarsolo's uit te zoeken?? Het wil nog steeds niet lukken, ondanks vele pogingen!!

Hopelijk kan iemand mij helpen, want de hele tijd tabs zoeken is ook saai, zwak en 3x niks!!

sneez0r
9 februari 2005, 21:51
Wat is het grootste probleem? De snelheid? Met programma's kan je die vertragen.

Fumi SG
9 februari 2005, 21:56
nee.... de juiste toon vinden. Da's het probleem :(

WICKED
9 februari 2005, 22:08
Dat valt niet echt uit te leggen.. je moet gewoon heel veel gitaar spelen en pingelen, dan weet je ongeveer hoe de noten klinken.

En eerst veel solo's leren, dan herken je als je iets op gehoor gaat uit zoeken bijna alle licks van de solo's die je geleerd heb.

Volgens mij moet je er ook een beetje aanleg voor hebben.

suc6 8-)

Fumi SG
9 februari 2005, 22:12
keej thnx..... gewoon doorspelen met de tabs dus :roll: !! Tis wel leuk werk hoor :wink:

Epic
10 februari 2005, 10:09
Als je eenmaal doorhebt in welke toonladder er gespeeld wordt, dan weet je in iedergeval welke noten je niet hoeft te spelen..

yanto
10 februari 2005, 16:04
eerst de solo leren zingen. En dan ook echt precies, niet zomaar wat mee neurieën.
Alles wat je kan spelen kan je zingen en andersom.

Probeer het per frase. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het word.

GuitarMaster
10 februari 2005, 17:23
Als je eenmaal doorhebt in welke toonladder er gespeeld wordt, dan weet je in iedergeval welke noten je niet hoeft te spelen..
+1, gewoon toonladders leren, dat maakt het veel makkelijker.

WICKED
10 februari 2005, 17:38
Als je eenmaal doorhebt in welke toonladder er gespeeld wordt, dan weet je in iedergeval welke noten je niet hoeft te spelen..
+1, gewoon toonladders leren, dat maakt het veel makkelijker.

+1, vooral de pentatonische :D

BassAgent
10 februari 2005, 20:09
eerst de solo leren zingen. En dan ook echt precies, niet zomaar wat mee neurieën.
Alles wat je kan spelen kan je zingen en andersom.

Probeer het per frase. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het word.
Jep, noot voor noot proberen helpt ook. Ik heb veel dingen mezelf geleerd door gewoon te luisteren hoe andere mensen het doen tijdens bv. een concert, en dan thuis na proberen te spelen op mn eigen gitaar. Werkt heel goed.

Mr Freeze
13 februari 2005, 23:57
Probeer intervallen te oefenen.

Jopie
14 februari 2005, 12:38
Waarom zou je de solo's zelf uitzoeken? Er zijn genoeg tabs op internet of in de bibliotheek , vooral op www.powertabs.net vind je veel goeie tabs dat scheelt je een hoop uitzoek-werk.

Daevren
14 februari 2005, 16:22
Omdat dat beter is.

yanto
14 februari 2005, 16:40
de tabs die ik heb gezien op internet kloppen meestal niet dus dan is het handig als je het zelf kunt.
Is uiteindelijk ook beter voor zowel je gehoor als je spel.

waarom zou je nog een solo gaan spelen, zet een cd-tje op dan hoef je niets meer te doen lekker makkelijk toch. :razz:

pikkepiemel
14 februari 2005, 18:40
eej sneez0r,

zo'n programma waar je de snelheid mee kunt verlagen zoek ik precies! kun je me vertellen hoe ik hieraan kan komen?

VHsologitarist
15 februari 2005, 12:31
Hey pikkeleuter,

haha ;) je kunt het bijvoorbeeld verlagen met cool edit!
Daar kun je alleen het tempo aanpassen (zorg ervoor dat je het niet te erg verlaagd want dat verminderd de kwaliteit van de toon en dan hoor je dus een vaag iets (soort van blur in photoshop)).

Je hebt natuurlijk meerdere programma's die dit kunnen.

Veel suc6!!
8-)



met vriendelijke groet,
ferry

Daevren
15 februari 2005, 20:12
http://www.seventhstring.com/xscribe/overview.html

sneez0r
17 februari 2005, 10:38
Hé, tof spul.

amon
17 februari 2005, 15:56
Windows Media Player...

butters
21 februari 2005, 22:21
audacity = freeware

http://audacity.sourceforge.net/

is een bescheiden multitrack en soundeditor.
je kan ermee korte stukjes (als het moet een enkele noot) selecteren, vertragen zonder dat de toonhoogte veranderd en in loop zetten.
ideaal om solo's uit te vissen.

fenderfreak
22 februari 2005, 11:41
Goed luisteren!

Ik merk dat naarmate ik beter wordt ik bepaalde stukken gewoon herken, zodat ik b.w.v.s. niet eens een gitaar nodig heb (werkt natuurlijk niet bij Malmsteen).
Een kameraad van mij die persé Yngwie wilde naspelen, speelde de muziek vetraagd af en stemde z'n gitaar daarop. Ach ja, ieder z'n ding!
Ik zou het eerst simpel houden (niet beginnen met shred-orgies, maar eenvoudige thema's) en gaandeweg comlexere solo uitzoeken.
Tab's zijn voor mij alleen een hulpmiddel als ik weinig tijd heb en veel dingen moet uitzoeken voor m'n coverband, dan heb ik in ieder geval een startpunt. Maar zeker in het begin is het belangrijk dat je je gehoor goed traint anders blijft het lastig.

Succes!