PDA

View Full Version : Wat maakt een 68'er les paul nou zo gewild?



Jirí
9 februari 2005, 18:44
Onlangs zag ik op de site van hoboken vintage een les paul goldtop voor 13.000,- dollar weg gaan. Nog geen jaar geleden kon je die dingen nog voor drie duizend krijgen!

Wat the f**k is going on here?

Ik hoorde van iemand dat het te maken had met small of large headstock.

Negative K3 fan
9 februari 2005, 18:46
vintage hype, het is maar net wat de gek ervoor geeft!!1

verzamelaarswaarde etc.

als je twintig jaar terug een 59 flame top les paul had gekocht had je daar nu een paar riante huizen voor terug kunnen krijgen... en zou er nooit iemand meer op die gitaar spelen.

Jirí
9 februari 2005, 18:55
Dat van die 59'er klopt wel maar hoe kan die 68'er zo belachelijk in waarde stijgen? trouwens de es 335 is ook geexplodeerd ( in waarde dan )
Wie koopt er nou nog zo'n duur ding?

BassAgent
9 februari 2005, 19:04
De ES waarschijnlijk vanwege het feit dat grote luitjes erop spelen (Alvin Lee, BB King) en dan willen mensen ook zoeen, en ze zijn bereid elke prijs te betalen.

robzilla
9 februari 2005, 19:06
vintage hype, het is maar net wat de gek ervoor geeft!!1

verzamelaarswaarde etc.

als je twintig jaar terug een 59 flame top les paul had gekocht had je daar nu een paar riante huizen voor terug kunnen krijgen... en zou er nooit iemand meer op die gitaar spelen.

een paar nog wel.. ;)

overdrijven is ook een vak..

Negative K3 fan
9 februari 2005, 19:26
een mint 59 met flame in heritage burst is toch minstens een miljoen tegenwoordig? of is het ook weer niet zo erg?

robzilla
9 februari 2005, 19:35
een mint 59 met flame in heritage burst is toch minstens een miljoen tegenwoordig? of is het ook weer niet zo erg?

nee man, rond de 200 - 220k als die compleet MINT is.

BassAgent
9 februari 2005, 19:36
Teringdetering, dat zou ik echt nooit voor een gitaar betalen.
Trouwens, je bent ook niet goed als je dat uberhaupt gaat verkopen, tenzij je heel nodig geld nodig hebt

gerrekat
9 februari 2005, 20:12
Puur zeldzaamheid! meer is het niet! rest is pure mythe

amon
9 februari 2005, 20:53
Trouwens, je bent ook niet goed als je dat uberhaupt gaat verkopen, tenzij je heel nodig geld nodig hebt

Nou, ik heb toch liever 200.000 euro dan een gitaartje wat toevallig erg zeldzaam is.... Voor die gitaar vele anderen die minstens zo goed zullen klinken.

V!N
9 februari 2005, 22:52
:-D

PeArLjAm
9 februari 2005, 23:02
in 1968 werd de LP weer voor het eerst gemaakt sinds 1960, in de jaren erna (dus vanaf 69) ging gibson minder matrialen gebruiken dus de gitaren zijn over het algemeen superieur aan latere gebouwde LP's (over het algemeen dan he) en meer vergelijkbaar met de zo gewilde jaren 50 modellen.

taylor
10 februari 2005, 11:20
in zeker zin ben ik het wel eens met jullie dat het zeldzaamheid of mythe is,aan de andere kant heeft dat oude hout iets wat je niet kunt uitleggen in woorden zeker de hals voelt vaak super aan(door jaren spel).

daarnaast moet je het ook zien als 1 soort antiek/kunst stuk net als gewoon antiek/kunst.

het is denk vergelijkbaar met oldtimmers,het rijd misschien net zo goed als 1 nieuwe of juist niet, maar toch heeft het wat.vooral hoe het is gemaakt enz

Raytheman
10 februari 2005, 12:33
In Japan zijn enkele verzamelaars. De gitaren verdwijnen daar in geacclimatiseerde kluizen. Niemand die er ooit nog op zal spelen :-(

taylor
11 februari 2005, 12:01
ja,maar ook in nederland heb je wel verzamelaars ook muzikanten die bv een oude pre cbs strat kopen/hebben en er bijna niet op durven te spelen daar worden ze gewoon zenuwachtig van als ze zo'n ding opakken.

nickbongers
11 februari 2005, 14:37
zou jij dan op je mooie mint gibson van 250k spelen? juist ja...

Wormaap
11 februari 2005, 14:38
zou jij dan op je mooie mint gibson van 250k spelen? juist ja...
Als ik'm zou kunnen betalen wel ja :) Fuck beleggingen, een gitaar is er om op te spelen.

Raytheman
11 februari 2005, 17:43
Persoonlijk vind ik dat museumstukken in een museum thuis horen. Zodat iedereen ze kan zien en niet in donkere kluizen-puur als belegging -

frekie
12 februari 2005, 22:41
Ik heb ooit met een bassist gespeeld die electrisch bas speelde op bruiloften&partijen om de VERZEKERINGSPREMIE van zijn contrabas te kunnen betalen. Die contra had hij in bruikleen voor zijn conservatorium studie. In de klassieke wereld worden die Stradivarius violen gewoon bespeeld en over de hele wereld mee gesleept. En die heb je echt niet voor 200 K euri...