PDA

View Full Version : "Middenklassers" getest...



Bins
9 februari 2005, 16:56
Mijn band-collega is op zoek naar een nieuwe gitaar (hij heeft nu een Ibanez sa 160), dus waren we vandaag even naar Feedback om het een en ander te testen.
Uitgangspunt is een "dikke" gitaar, met 2 hums en zonder trem. Budget ongeveer 600 eur maximaal.
Dit hebben we getest:

Dean Evo Noir 439,-
Hoge verwachtingen, vanwege positieve kritieken hier op het forum... Maar ik vond het echt 3x niks. De frets waren gewoon niet goed afgewerkt. Hij speelde op zich wel lekker, maar de afwerking was echt een belabberd. Hij was vrij licht, en voelde een beetje aan als speelgoed. Niet versterkt getest, dat was de moeite niet.
Ziet er wel mooi uit trouwens

Dean Hardtail std. 469,-
Zie boven, zelfde verhaal als de evo. We hebben aaleen de hardtail select over het hoofd gezien zie ik nu, misschien is die wel beter.

Ibanez sz 520. 499,-
Ziet er piekkie uit, de neckjoint is echt een kunstwerk. Speelt ook als een tierelier. De hals is niet te dik, maar ook niet te dun (lekker vaag) en de afwerking is prima in orde. Klinkt onverterkt goed, maar ik kan nooit wennen aan die 009's die ze overal op hebben zitten. Versterkt ook in orde, maar ik vond hem anders klinken dan hij eruitziet. Hij klonk vrij aggressief, terwijl ik het iets romiger had verwacht.

PRS Tremonti se 599,-
Mooie gitaar, zit er degelijk in elkaar. Hals is echt super! Hij speelde zichzelf bijna. Onversterkte klank een beetje hetzelfde verhaal als de Ibanez. Klonk versterkt iets minder agressief dan de Ibbie, maar dat "romige" wat ik daar mistte was hier wel. Ik vond deze gitaar echt super, vooral omdat ik bij de se serie een beetje het idee had dat het crap was, maar dat valt 100% mee.

Conclusie: De Ibanez en de Tremonti gaan mee naar de volgende ronde. We hadden nu door een pod op "spinal puppet" model getest (jaja teveel gain om alles echt goed te horen, maar wel in de buurt van de sound van die gozer), dus het is de vraag of de Tremonti ook op een echte verstyerker als winnaar uit de bus komt.

Verder had ik voor mezelf nog wat geklooid met een:

Musicman Sub 899,-
MM is echt een soort droom merk voor mij, heel mooi dus, maar onbetaalbaar. De Sub lijkt dus perfect als "poor man's Musicman".
Als eerste moet ik zeggen dat ik de looks van deze gitaar echt geweldig vind. De matzwarte finish met reliëf is echt de bom. Verder viel het een beetje tegen, de neck voelt 95% hetzelfde als mijn OLP, en hij speelt wel lekker, maar niet 600 euro lekkerder in vergelijking met de OLP. Qua sound vond ik het ook niet alles, OLP met emg's klinkt imo beter. Ik denk dat je beter een OLP kan hebben enb dan alvast 500 eurs in je echte musicman spaarpot kan doen...

Gibson SG Special denk ik... hij was 800 nogwat
Wow, dat viel even tegen. Ik heb nog nooit een Gibson in me klauwen gehad, maar ik kan echt helemaal niks met die neck. Hij was wel heel vies, maar ik vond de verf veel te dik en de hals zelf ook te bol. Not my cup of tea denk ik. Hij zag er ook niet echt top uit, maar als ie nieuw uit de doos komt is dat vast beter. Geen 800 eur waard als je het mij vraagt.

2e hands Shadow geval 300 nogwat
Ja Patrick, hij speelt wel lekker :) verder niets voor mij.

Dit is allemaal mijn mening natuurlijk, het kan best dat jullie er anders over denken. Iemand nog ideeën voor een gitaar in deze prijsklasse?

Negative K3 fan
9 februari 2005, 17:00
hey bedankt, hier hebben we wat aan!

Hankey
9 februari 2005, 17:18
Wel leuk om te zien hoe smaken zoveel kunnen verschillen. Ik vond de hals van die PRS se's nogal stroef eigenlijk. Hetzelfde geldt voor alle Iba SZ's, op de 320 WBR en de prestige na. Deze hebben niet zo'n stroeve poly coating op de hals zitten, wat de andere modellen helaas wel hebben...

Anyways, als je ze lekker vindt spelen zit je qua geluid wel goed met de iba of de prs, zeker voor het geld. Met aftermarket pickups heb je dan zeker een zeer vette gitaar... :)

Kasper
9 februari 2005, 17:22
Ik dacht dat ze die Tremonti SE's uit de handel genomen hadden? Iets met Gibson die moeilijk deed over het LP-ontwerp.

Random_hero
9 februari 2005, 17:57
Ik vond die Evo Noir ook 3x niks maar de Evo en Evo Special (ik heb een special) vond ik wél erg goed. Maar mn budget was iets lager (max 500,-) en ik wilde een LP-style gitaar.

H.Manback
9 februari 2005, 18:10
Als je hem ergens kan vinden/bestellen, probeer ook een Ibanez AR-300, heb zelf ook in die categorie gezocht en vond m toch een stuk beter nog dan de SZ-520. De pickups zijn geweldig, ik vond ze een stuk beter klinken dan andere pickups in die prijs klasse.
Daarnaast is het een dik blok mahonie met een maple top, dus dat komt het geluid ook wel ten goede, erg vol geluid.

Hij is denk ik net iets over de 600 (niet veel) ik had m met case en al voor 700 gekocht. Als je m kan vinden, is het zeker de moeite waard om m te testen.

Maar wat je met die Deans te pakken had.... op z'n minst vaag. Ik had de hardtail select geprobeerd, en was gewoon goed, alleen vond ik de hals te dik voor mijn smaak. Ach ja, kan gebeuren denk ik he, zitten wel eens wat mindere tussen bij deze prijs.

Bins
9 februari 2005, 18:56
Ik dacht dat ze die Tremonti SE's uit de handel genomen hadden? Iets met Gibson die moeilijk deed over het LP-ontwerp.

Ja, ze zijn niet meer op de site van prs te vinden ook... Feedback heeft ze nog wel iig.

BassAgent
9 februari 2005, 18:58
Epiphone Les Paul Custom?

Bins
9 februari 2005, 19:00
Als je hem ergens kan vinden/bestellen, probeer ook een Ibanez AR-300, heb zelf ook in die categorie gezocht en vond m toch een stuk beter nog dan de SZ-520. De pickups zijn geweldig, ik vond ze een stuk beter klinken dan andere pickups in die prijs klasse.
Daarnaast is het een dik blok mahonie met een maple top, dus dat komt het geluid ook wel ten goede, erg vol geluid.

Hij is denk ik net iets over de 600 (niet veel) ik had m met case en al voor 700 gekocht. Als je m kan vinden, is het zeker de moeite waard om m te testen.
[/qoute]

Ok, zal ik zeker doen. Is dat die lp achtige met scherpe horns? (Die heb ik wel eens bespeeld, erg mooi!)

[quote]
Maar wat je met die Deans te pakken had.... op z'n minst vaag. Ik had de hardtail select geprobeerd, en was gewoon goed, alleen vond ik de hals te dik voor mijn smaak. Ach ja, kan gebeuren denk ik he, zitten wel eens wat mindere tussen bij deze prijs.

Ja, ik had er ook erg veel van verwacht. Gek dat die jongens van feedback dan geen goeie neerzetten als showmodel...

BassAgent
9 februari 2005, 19:01
http://www.soundcontrol.co.uk/images/img_prod/large/large_1.1.1.1.1-6-19-17.27.32.100.jpg

hadv
9 februari 2005, 20:56
Gibson SG Special denk ik... hij was 800 nogwat
Wow, dat viel even tegen. Ik heb nog nooit een Gibson in me klauwen gehad, maar ik kan echt helemaal niks met die neck. Hij was wel heel vies, maar ik vond de verf veel te dik en de hals zelf ook te bol. Not my cup of tea denk ik. Hij zag er ook niet echt top uit, maar als ie nieuw uit de doos komt is dat vast beter. Geen 800 eur waard als je het mij vraagt.


Een special is dan ook de goedkope uitvoering, de kwaliteit daarvan wisselt nog al. En dattie vies is komt door de winkel

H.Manback
9 februari 2005, 21:38
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pict/AR300HS-1N-01.jpg

Dat is m

Bins
9 februari 2005, 23:53
Ja, die bedoel ik ook. Dat is chille gitaar.

@hadv: Naar mijn mening moet voor 800+ euro de kwaliteit gewoon goed zijn. Ik vind dat als je een Gibson in je handen hebt dat je echt moet denken van "wow, een Gibson". Ook als het een goedkopere uitvoering is.

MazeMouse
10 februari 2005, 00:33
Gaan mensen me heel hard slaan als ik de duurdere segmenten van de Samick Avion, Torino en Ultramatic aanraad? (zo tussen de 400 en de 700 euro dacht ik)

Als je even wegdenkt dat het samicks zijn dan heb je daar voor relatief weinig geld toch flink veel gitaar in handen, met specs die zeker niet onderdoen voor de gitaren die je al getest hebt :)

(en als je bij feedback Utrecht bent wezen kijken dan is het niet zover van Staffhorst. Sure, kutservice maar wel Samick centraal zo ongeveer. Plus een hoop Valley Arts die er nog hangen)

Verder de Dean Evo Special Select. IMHO toch wel vele malen beter dan de Evo Noir en ook beschikbaar bij Feedback

En vergeet ESP/LTD niet :)

sjaakies
10 februari 2005, 13:01
check de jackson dxmg eens dat is ook een echte scheurder alleen wel een floyd rose.
daar zitten emg hz tjes in

hadv
10 februari 2005, 19:15
@hadv: Naar mijn mening moet voor 800+ euro de kwaliteit gewoon goed zijn. Ik vind dat als je een Gibson in je handen hebt dat je echt moet denken van "wow, een Gibson". Ook als het een goedkopere uitvoering is.

helemaal mee eens
het enige wat ik wou zeggen is dat een special nou niet echt een topgitaar is en dat je van andere merken in dezelfde prijsklasse betere spullen hebt
maar het blijft een schande dat gibson in het goedkopere segment onvoldoende kwaliteit levert (gelukkig heb ik die uit de hogere prijsklasse, die zijn wel klasse :-D :-D :-D )