PDA

View Full Version : Help! Problemen met Floyd-rose brug.



anoniem
25 september 2001, 20:07
Hoi mensen.. ik heb net nieuwe snaren op mijn gitaar gezet.. (gitaar heeft floyd-rose tremolo systeem)

ik heb hem goed gestemd gekregen.. jah echt..

maar nou staan mijn snaren veel hoger (verder van de frets af).. en de brug staat veel steiler omhoog..

er zit bijna een centimeter tussen de 22e fret en de snaren.. dat is niet tof..

ik ben bang dat de veren van de tremolo er aan gaan als ik me gitaar zo laat staan. en bovendien speelt het natuurlijk klote zulke hoge snaren.. :sad:

iemand een oplossing ?? en kan het kwaad als ik me gitaar een dagje zo laat staan ?

Casey
25 september 2001, 21:55
Draai alle snaren voorzichtig terug beginnend bij de dunne E(slappe waslijnen).
Begin met de E en de A te stemmen,terug dan E A D, terug E A D G enz....
Het duurt effe dus heb geduld , dat is een nadeel van een zwevende trem.
Vervang de volgende keer je snaren een voor een en stem ze gelijk , dat scheelt een hoop ellende.
Nu heb je heel je Floyd omhoog gedraaid en ben je de trem veren aan het oprekken.
Als hij op de bovengenoemde manier gestemd is moet je Floyd horizontaal t.o.v. je body staan.
Zoniet dan kan je de tremveren iets aanspannen nadat je alle snaren weer iets hebt losgedraaid want anders veziek je knife edge van je trem.

Laat effe weten of het is gelukt !


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Casey op 2001-09-25 20:57 ]</font>

Quib
25 september 2001, 21:59
Als het goed is zit er op de achterkant van de body van je gitaar een kunststof afdekplaat... Daaronder zit de onderkant van de Floyd Rose... Daar horen verder nog twee of drie veren aan te zitten, die op hun beurt weer met lange schroeve vastzitten in de body... Die bewuste schroeven moeten dan dus in jouw geval verder in de body gedraaid worden.

Veel succes, want dit is een verschrikkelijk karwei. Als je de schroeven verder de body indraait klinken je snaren weer hoger en vice verca... Dan moet je weer lager gaan stemmen waardoor je brug weer lager komt te zitten. En ga zo maar door..., maar het kan absoluut goed...

Greetings,


Quib

anoniem
26 september 2001, 00:16
JAH ! GELUKT ! :smile:

dank jullie wel voor de tips. ik zal uitleggen wat ik gedaan heb..

ik heb de plaat aan de achterkant van de gitaar losgeschroefd en een rolletje plakband tussen de tremolo en de body van de gitaar gelegd. als je vervolgens je gitaar gaat stemmen, trek je je tremolo omhoog tegen het rolletje gitaar, wat dan klemt tegen de body. zo kan de tremolo niet verder omhoog :razz:

nou moet ik de veren aandraaien totdat het rolletje weer los komt te zitten en is de kracht op de snaren gelijk aan de kracht op de veren, en dus de tremolo recht.

ik heb dit laatste echter NOG NIET GEDAAN. ik laat het rolletje voorlopig gewoon zitten.. waarom ? omdat ik de tremolo nauwelijks gebruik..

bijkomend voordeel. als ik me snaren stem, beweegd de tremolo niet omhoog en dus hoef ik dus niet bij het stemmen van 1 snaar, de andere 5 te controleren.. (HET probleem voor mij van floyd-rose.. het stemmen heb ik dus opgelost.) hij stemt nu precies zo als een gitaar met een vaste brug.

ik kan de tremolo natuurlijk nog wel naar beneden drukken (snaren LANGER maken..)

btw. dit truukje is geloof ik ook in gebruik bij Eric Clapton. ik zag op een website, dat als je een signature Fender Strat koopt, je er een blokkie hout bij krijgt om de tremolo op dezelfde manier te blokkeren.. :razz:

ik ben weer blij en ga weer gitaarspelen :smile:

Noctiis
26 september 2001, 10:55
Ik heb mijn floyd rose ook geblokkeerd met
een stukje hout. Werkt prima, je moet alleen wel iets hebben wat echt precies past, anders kan de tremolo nog iets omhoog komen.
Groeten, Niels