PDA

View Full Version : Weer ff over parallel, serieël en ohmages....



Mark S
9 februari 2005, 12:41
qq

Mark S
9 februari 2005, 12:42
mannen,

ik heb een 2X12 cab met 2 8-ohm speakers.

De aansluiting is als volgt:

Vanuit de input lopen er 2 aparte draden naar de speakers en de speakers zijn onderling weer met een draad verbonden...

is dit nou parallel, serieël en wat is nou de impedantie: 4 of 8 ohm :???:

alvast bedankt!

De Ohmibeet :cry:

Negative K3 fan
9 februari 2005, 15:18
als er 1 draad van de plus van de ene speaker naar de min van de andere loopt dan zijn ze serieel aangesloten en is de vervangingsweerstand voor die twee speakers dus 16 ohm.

Nocki
9 februari 2005, 17:03
tjonge. vroeger zo'n ettertje maar hij is een suk slimmer geworden die negk3.. leuk hoor om jou zo te zien groeien op gitaargebied....
ik zie je steeds meer advies geven wat ergens op slaat...
NOcki

Negative K3 fan
9 februari 2005, 17:04
you're too kind :)

Fumi SG
9 februari 2005, 21:27
Vanuit de input lopen er 2 aparte draden naar de speakers en de speakers zijn onderling weer met een draad verbonden...


Waar loopt de min?? Volgens mij kan het zo niet, kortsluiting. Verbeter me als het niet zo is!! :oops:


als er 1 draad van de plus van de ene speaker naar de min van de andere loopt dan zijn ze serieel aangesloten en is de vervangingsweerstand voor die twee speakers dus 16 ohm.


klopt helemaal!! :wink: Alleen zegt men het vaak anders... van de min van de ene speaker naar de plus van de andere. Dan gaat natuurlijk de min van de laatste speaker weer terug naar de input.

Negative K3 fan
9 februari 2005, 23:03
ja maar wat noem je dan de eerste en laatste speaker??

Nocki
9 februari 2005, 23:19
input + -> linker speaker + -> linker speaker - -> rechterspeaker + -> reschterspeaker - -> input -

dit??? :-)

Agent_Smith
9 februari 2005, 23:23
Uh, we hebben het hier natuurlijk over de OUTPUT :razz:

Fumi SG
9 februari 2005, 23:39
Uh, we hebben het hier natuurlijk over de OUTPUT

We hebben het hier niet over de OUTPUT. We hebben het over de INPUT van de cabinet, wordt dus aangesloten op de OUTPUT van de amp.

@Negative K3 fan, ik bedoel met de 'laatste speaker' gewoon de laatste speaker :razz: . Jah, het is een beetje lastig uit te leggen.... misschien lukt het zo: amp --> input cab --> speaker 1 --> speaker 2 --> input cab.

in dit geval (serieschakeling) is speaker 2 dan de laatste speaker. De 'laatste speaker' is dus de laatste in serie en is weer rechtstreeks verbonden met de min van de input.

Negative K3 fan
10 februari 2005, 09:45
maar je kunt die laatste ook verbinden met de plus en de eerste met de min :D

Fumi SG
10 februari 2005, 11:06
:razz: Moet je het hele circuit omdraaien, jah de plus en de min dan hèh :wink: Maar als je het dan weer van de andere kant bekijkt, zit het weer allemaal andersom!! :roll: :-D