PDA

View Full Version : Hoe goed te schuren?



prs
8 februari 2005, 21:12
Schuren

prs
8 februari 2005, 21:12
Ben ik weer met een vraag waarover toch al veel geschreven is, maar ik wil toch nog even zekerheid en duidelijkheid. Heb geen zin om mijn project alsnog te verkloten.
Ik ga als de body is uitgezaagd en is gefreesd (moet ik eerst alle onderdelen binnen hebben) flink schuren.
Ik begin denk met 180 grit en ga dan langzaam omhoog in grit.
Ik heb dus gevlamd esdoorn met in het midden geen vlam maar een soort hart van de boom ofzo (meer een essen figuur). Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen.
Ik zie nerven van het hout verticaal lopen, maar dus ook veel horizontale vlammen. Nu is mijn vraag hoe moet ik dit schuren zonder diepe krassen te maken. Moet ik met de horizontale vlam meeschuren of met de verticale lijnen? Of misschien afhankelijk van het patroon en de tekening wel een verschillende schuurbeweging?

Ik heb helaas geen digitale camera dus kan geen foto's laten zien....

chennie
8 februari 2005, 22:45
ik heb geleerd altijd met de nerven mee te schuren. Blank hout opschuren tot #320 is voldoende, althans voor mij.

prs
8 februari 2005, 23:46
Maar is bij mijn hout met de nerven meeschuren dan horizontaal of verticaal? Want ik heb ook gehoord dat je naar de nerven aan de zijkant van het hout moet kijken....

fred dons
9 februari 2005, 07:16
je schuurt in de lengte van de body, dus haaks op de vlammen en met de donkere nerf mee

prs
9 februari 2005, 11:52
Ok dank je!

prs
9 februari 2005, 14:01
Ik heb hier overigens een afbeelding gevonden van een stuk esdoorn dat ongeveer precies gelijk is aan dat van mij qua tekening ("hart" in het midden en vlammen aan de zijkanten).

http://www.hearnehardwoods.com/Inventory/VirtualInventory/EnglishSycamore/englishsycamore8334/index.jpg

Raytheman
9 februari 2005, 14:30
Mooi stukkie hout! :-D
Als je het aandurft zou je natuurlijk ook kunnen proberen die tele-control plate en die brug zelf te maken van een plaat messing. Is makkelijk te bewerken en als je dat polijst weet je niet wat je ziet...

prs
9 februari 2005, 15:04
Mooi stukkie hout! :-D
Als je het aandurft zou je natuurlijk ook kunnen proberen die tele-control plate en die brug zelf te maken van een plaat messing. Is makkelijk te bewerken en als je dat polijst weet je niet wat je ziet...

Ik denk toch dat ik die onderdelen maar koop. Ik zie het wel als een uitdaging om dat ook zelf te maken maar voor mijn eerste bouwproject doe ik het toch nog even "safe". :-D :-D

prs
9 februari 2005, 15:06
Misschien een hele domme vraag maar is de kans groter of kleiner dat de gestreepte tekening met schuren minder wordt?
Ik heb wel eens gehoord dat als je schuurt juist een mooiere tekening te voorschijn komt, maar is dit ook waar?

Mattia
9 februari 2005, 16:16
Misschien een hele domme vraag maar is de kans groter of kleiner dat de gestreepte tekening met schuren minder wordt?
Ik heb wel eens gehoord dat als je schuurt juist een mooiere tekening te voorschijn komt, maar is dit ook waar?

Het kan heel goed dat het lijkt alsof het allemaal 'zomaar' verdwijnt bij het schuren, maar maak je geen zorgen; zodra je er iets van schellak/lak/etc. op doet komt de tekening met 200% terug. Je zult misschien dingen zien die je tot dat punt niet eens had opgemerkt.

De tekening zit in 't hout. Als je het goed voorbereid, mooi even geschuurd, met goede kwaliteit schuurpapier tot zo'n 320-400 MAX (ik schuur veel van m'n akoestische gitaar delen 'maar' tot 220, gaat ook prima), komt het zeker goed.

prs
9 februari 2005, 16:27
Bedankt voor de nuttige informatie!

fred dons
9 februari 2005, 18:12
niet om je bang te maken maar het komt soms voor dat de tekening verdwijnt bij het schuren als de vlam maar in een klein stukje van het hout zat, maar dat lijkt me bij jou stuk niet het geval

om te zien of hoe de vlam reageert op lak kun je even met een vochtige doek over het geschuurde hout gaan, de kans is dan inderdaad groot dat de vlam veel intenser wordt (officieel doe je dat overigens met een beetje thinner of alcohol om te voorkomen dat je hout (te) vochtig wordt, persoonlijk vind ik dat bullshit om dat je daarna er toch met waterbeits overheen gaat :razz: )

prs
9 februari 2005, 18:28
Als ik naar de zijkant van mijn hout kijk zie ik dat de strepen (vlammen noem ik het altijd) over de hele zijkant doorlopen. Ik denk dat, zoals jij ook al zei, de kans dan klein is dat de vlam weggaat omdat deze waarschijnlijk in het hele hout zit.

Verder heb ik me wel altijd afgevraagd of het hout niet weer gaat werken als je waterbeitst of met alcohol of water eroverheen gaat. Ik bedoel het hout moet toch droog zijn (of heb ik voor niks gedroogd hout gekocht? :wink: ) en nu ga je het dan toch weer "nat" maken...

Raytheman
10 februari 2005, 09:41
Je hebt nat en nat. Een boom voert via de wortels water (en voedingsstoffen) naar de takken. Deze sapstromen maken het hout 'nat'. Als je hout enkele jaren laat drogen dan drogen deze 'aders' dus eigenlijk uit. Als je gedroogd hout bevochtigd dan doe je dat dus eigenlijk alleen aan de buitenkant. Zolang het er niet ernorm intrekt kan het er ook weer heel makkelijk uit. Als je het hout in een bad zou leggen is het natuurlijk een heel ander verhaal.