PDA

View Full Version : zoek het verschil....



Ibanez RuleZ
1 juli 2002, 11:40
ik heb al gezocht in vorige threads. maar kon het niet echt vinden.

wat is nu precies (of ongeveer :grin:) het verschil in geluid tussen

EL34
EL84
6L6

eindbuizen. Ik weet dat marshall veel el 34 gebruikt en mesa 6l6 (en fender ook dacht ik). maar wat is nu precies het verschil? Ik ben nl nog steeds bezig met een andere eindtrap en weet al dat marshall geen optie is.

harrald

Bluppie
1 juli 2002, 12:01
mesa en fender hebben een helderder geluid dan marshall dus die 6L6 zullen wel een heldere klank hebben? :smile:

hikerke
1 juli 2002, 12:36
hebbe de getallekes nie iets te make met de voet waar ze inzitte?
de grote van de voet ofzo

2muchcoffeeman
1 juli 2002, 12:47
pfff.. het verschil kan je eigenlijk alleen maar naar technische specs maken (platevoltage, class enz) omdat de klank van versterkers door heel veel andere elementen bepaald wordt maar grof gezegd
el 34 komen veel voor in Marshall's
6l6's in Fenders
6v6 in kleine (fender) amp's
el 84 in voxen (en vaak class A geschakeld)

dus spreken we bij el34 van een Britisch sound, 6l6 van California en bij el84 van Vox sound. Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een Superreverb en een cascading Boogie (beide 6l6) en een Fender Pro junior en een Vox ac30 (beide el84)
Als je een versterker hebt waar je el34 en 6l6 kunt uitwisselen (die zijn er) dan blijkt er nauwelijks verschil te zijn, een 34 gaat harder en heeft wat meer compressie..

Ibanez RuleZ
1 juli 2002, 17:57
het is dus niet alleen een verhaal van verschillende buizen (logisch natuurijk, want in bijna alle buizen voorversterkers zitten 12ax7's en.... k hoef natuurlijk dan niet meer te zeggen...)

in ieder geval bedankt.

harrald

Dionyios
1 juli 2002, 17:59
Hé ik heb ook nog even een vraagje:
wat is dat 'Class A'????

2muchcoffeeman
2 juli 2002, 00:40
euh.. heel simpel gezegd: als je twee eindbuizen hebt dan werkt bij class AB elke
buis 50% continue en bij class A wisselen de buizen elkaar af met 100%.

Raffel
2 juli 2002, 09:27
in jouw quad pre-amp zitten toch el34 buizen of zie ik dat fout?

Ibanez RuleZ
2 juli 2002, 10:04
heb je idd fout. de quad is een preamp, en el 34 zijn eindbuizen.

harrald

Raffel
2 juli 2002, 11:00
huh?! Ik heb altijd gedacht dat 12ax7 eindversterker buizen waren en el buizen allemaal voorversterkerbuizen... ?????

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raffel op 2002-07-02 11:02 ]</font>

pimmetje
2 juli 2002, 11:39
Op 2002-07-02 00:40, schreef 2muchcoffeeman:
euh.. heel simpel gezegd: als je twee eindbuizen hebt dan werkt bij class AB elke
buis 50% continue en bij class A wisselen de buizen elkaar af met 100%.

Juist... nog ff richting geluid denken:

class AB kan dus de amplitude beter versterken (kwantitatief, niet kwalitatief), doordat één buis de onderkant van de sinus pakt en de andere buis de bovenkant. Bij het opnieuw samenvoegen van deze twee versterkte curven tot één sinusoïde golf kan een kleine afwijking ontstaan. Dit is dan in de vorm van een kleine (maar wel hoorbare!) mismatch op de nul-lijn van de samengevoegde golf.

Doordat bij class A de golf niet wordt opgedeelt, kan deze mismatch ook niet ontstaan.

aadplagiaat
2 juli 2002, 11:56
Hierbij toch een kleine opmerking:

Denk niet dat de golf wordt gesplitst, dit is niet waar. De fasedraaier inverteert alleen het signaal voor de eindbuizen en splitst dus NIET in een positief en negatief signaal. Beide signalen zijn exact gelijk, alleen 180graden verschoven van elkaar. De eindtrafo heeft een centraal aansluitpunt -de middenaftakking- en de twee buitenste aftakkingen gaan naar de twee eindbuis-anodes (of vier als je vier buizen in je eindtrap hebt). De truuk is nu dat als je signaal zet op je fasedraaier beurtelings de ene sectie wordt uitgestuurd en daarna de andere sectie. De stroom gaat dus eerst door de ene helft van de eindtrafo en vervolgens door de andere. Dit is het push-pull gebeuren.

Het verschil klasse AB klasse A is dat bij klasse AB de buis of transistor of whatever net uit zijn vervormingskromme is gestuurd in rust (vandaar het biassen van de ruststroom) en een klasse A versterker ALTIJD de helft van zijn maximale uitgangsstroom levert in rust, zodat deze ver buiten zijn vervormingspunt blijft.
Het mag duidelijk zijn dat dit laatste de oorzaak is dat klasse A versterkers altijd pisheet worden bij relatief weinig afgegeven vermogen (geluidsvermogen dan).

2muchcoffeeman
2 juli 2002, 21:10
phew, u haalt mij de woorden uit de mond..

enniewee, je kan el84's dus ook gewoon in een AB schakeling hebben, om nog een duit in het zakje te doen..

Ibanez RuleZ
2 juli 2002, 22:58
kijk, zo leer je nog eens wat :grin:. ik weet nu minstens oneindig keer zoveels als voor deze posts (toen wist ik niets...) bedankt allemaal.

harrald

Raffel
3 juli 2002, 09:33
Op 2002-07-02 11:39, schreef pimmetje:

Op 2002-07-02 00:40, schreef 2muchcoffeeman:
euh.. heel simpel gezegd: als je twee eindbuizen hebt dan werkt bij class AB elke
buis 50% continue en bij class A wisselen de buizen elkaar af met 100%.

Juist... nog ff richting geluid denken:

class AB kan dus de amplitude beter versterken (kwantitatief, niet kwalitatief), doordat één buis de onderkant van de sinus pakt en de andere buis de bovenkant. Bij het opnieuw samenvoegen van deze twee versterkte curven tot één sinusoïde golf kan een kleine afwijking ontstaan. Dit is dan in de vorm van een kleine (maar wel hoorbare!) mismatch op de nul-lijn van de samengevoegde golf.

Doordat bij class A de golf niet wordt opgedeelt, kan deze mismatch ook niet ontstaan.


En door die mismatch moet dus de ruststroom worden aangepast. Of wel, ge-re-bias-ed worden. Als ik het goed heb... Toch?!!

SchaapOpJeHoofd
3 juli 2002, 16:31
En door die mismatch moet dus de ruststroom worden aangepast. Of wel, ge-re-bias-ed worden. Als ik het goed heb... Toch?!!


Zover ik weet is de hoogte van de ruststroom de bias, een mismatch wordt voorkomen door buizen met dezelfde karakteristieken te matchen in paren