PDA

View Full Version : body en hals uit 1 stuk?



draumpje
8 februari 2005, 19:15
zomaar een vraagje , maar zoals ik het nu gevolgd heb zijn de body en hals over het algemeen twee stukken
maar ik neem aan dat ye het hele apparaat ook uit 1 stuk zou! kunnen maken
waarom de keuze voor delen tegenover 1 stuk?
lijkt me wel een lollig projectje trouwens om te doen

Diedo
8 februari 2005, 19:48
losse delen is gewoon goedkoper in de hoeveelheid hout die erin zit.
je kan verschillende soorten hout gebruiken die elkaar bijvoorbeeld goed aanvullen. als je een stuk verneukt is niet meteen je hele gitaar naar de tiefus.

Jeroenvanhulsteijn
8 februari 2005, 19:52
een doorlopende hals schijnt een betere sustain te geven dan een geschroefde hals. Maar het schijnt wel dat je geluid wat wolliger wordt.

Het is technisch gezien geloof ik ook goedkoper om een model met geschroefde hals te maken. Je hoeft namelijk een stuk minder schuur- en lijmwerk te verrichten.

Verder is het zo dat je als fabrikant beter en eenvoudiger klantgericht kan werken met geschroefde halzen. Het is namelijk eenvoudiger om combinaties van bodies en halzen te maken.

Ik denk dus dat het voornamelijk om economische redenen is dat men geschroefde halzen toepast.

draumpje
8 februari 2005, 20:39
dankjewel voor de antwoorden
mmm...een project ideetje groeit ...lol
houtbewerken dat kan ik wel ...redelijk ...
ik denk dat ik op zoek ga naar een leuk stukje hout :D
tegen de tijd dat ik dat ooit klaar heb ...heb ik misschien eindelijk een keer het technische licht gezien zodat ik de rest er ook op kan bouwen ....of dat besteed ik uit aan een vriendin ...
mmm...yep...ik ga lekker aan de creabea
nu eerst houtonderzoek doen

prs
8 februari 2005, 21:02
Een gitaar wordt ook vaker niet uit één stuk gemaakt omdat de kans op kromtrekken dan een stuk groter is....

Edit: bovenstaande ging enkel over de gitaarbody maar kan ook van toepassing zijn op de hele gitaar. Een gitaar uit 1 stuk (vindt maar eens zo'n groot en goed stuk) is niet te doen denk ik. anders hadden eht er wel meer gedaan. Een gitaar uit 1 stuk is ook wel heel moeilijk af te stellen.

draumpje
8 februari 2005, 21:19
mmmm....heb net idd rond zitten kijken en denk dat ik dan nog eerder beter neck throughbody kan doen ipv uit 1 stuk....
mmm...gaat op zoek naar info over hoe dat dan weer precies in elkaar zit/bevestigd zit....
het komt er op neer dat ik zo min mogelijk schroeven wil hebben eingelijk....
het betreft trouwens een basgitaar die ik eventueel zou willen gana proberen te bouwen ...althans ...de body in ieder geval ....

prs
8 februari 2005, 21:22
Zorg dat je een goede balk vindt die lang genoeg is om een neck uit te maken!
Wat is je ervaring overigens met houtbewerking?

draumpje
8 februari 2005, 21:26
nou...tot nu toe alleen meubels fabrieken voor mezelf en vrienden
van geschaafd ruw hout ...maar ook van complete boomstammen ...varierend van stoel/bank tot tafeltjes , eettafels ...erhmm..kasten....maar ook houtsnijwerk....ik heb geen opleiding in houtnewerking , dat niet ..maar inmiddels aardig wat geleerd al doende ...
maar ja....je moet toch ergens beginnen ...tzal een beste klus worden ...
maar ik hou wel van een flinke uitdaging...

prs
8 februari 2005, 21:28
Hier nog een link waar je wel wat aan zal hebben

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=4599

draumpje
8 februari 2005, 21:28
ga nu ook eerst flink researchen ...houtsoorten, ik wil het liefst 1 houtsoort....
maar ook hoe zit het in elkaar en waarom etc...

draumpje
8 februari 2005, 21:28
oohhh..thanks

draumpje
8 februari 2005, 21:44
Hier nog een link waar je wel wat aan zal hebben

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=4599

thankgod my english is good :lol:
maar dankje voor die link ...goudmijntje die site

draumpje
8 februari 2005, 22:47
okay...haha...uhm.....
ik heb mijn eerste idee maar eens even dik bijgesteld...lol.... :oops:

ik wil nog steeds een nekthru bouwen ...jaja...naar helemaal zoals ik het eerst gepland heb ...dat ga ik ooit zeker nog wel eens doen ...maar niet als eerste gitaarbouw project.....jeeminee...

okay...dus wat nu ...
ik wil op zoek naar een prefab body....ongeveer...ik wil dus het liefste een purpleheart body en neck ..nu ben ik al aan het zoeken geweest maar ik kan het niet vinden ....dus moet ik nog wat harder gaan zoeken ...

ik wil een tb achtige vorm ...
met ebbenhouten afwerkingen ...althans dat leek mij persoonlijk een mooie combi
maar ja ...tot zover in ieder geval super bedankt ...ik kan voorlopif een hoop leren zo ...
en als iemand nog ideeén/tips heeft
ik hoor ze graag

Punt
8 februari 2005, 23:57
Nek en body hebben een andere functie.
Ik denk dat je voor een goede nek ander hout wilt hebben dan voor een body. Ook als het dezelfde houtsoort betreft. De nek wil je erg stevig hebben dus een stuk hout met een grote dichtheid, zeg maar een hoog soortelijk gewicht. De body wil je wat lichter hebben vanwege de goede resonantie. Dus ook al maak je de gitaar helemaal van bv mahonie dan nog wil je verschillende stukken (zwaar voor de hals en licht voor de body). Of zoiets :)

draumpje
9 februari 2005, 01:52
dankje...
ik ben de afgelopen uren alleen maar aan het lezen geweest op verschillende sites...en heb een hoop geleerd ...nu moet alles nog settelen ...jeetje wat een info ...

macronelli
9 februari 2005, 11:53
Reden waarom body en nek niet uit een stuk gemaakt worden is vooral een economische:

als je een gitaar uit een stuk zaagt houd je heel veel resthout over!!

Verder stond hierboven al gemeld:
zie maar zo'n groot stuk te vinden, zeker voor een bas...
trekt sneller krom, minder stabiel
minder combinatie mogelijk van de eigenschappen van de houtsoorten.

Als je dan toch zoiets bouwt, misschien moet je dan kijken naar houtsoorten die zowel voor body als nek gebruikt worden: Mahonie is er een van en de enige die ik zo snel kan bedenken, esdoorn zou ook kunnen hoewel het niet heel geschikt is voor de body (wordt wel veel gebruikt als tops) herrinner ik me dat steinberger gitaren een esdoorn hals en body hebben, geen idee of dat uit een stuk is, lijkt me, wegens het afvalhout argument dus niet.

Lijm blijft altijd een beetje flexibel, nerven zijn onderbroken en dit is niet heel bevorderlijk voor de overdracht van trillingen.. Dus eigenlijk wil je zo min mogelijk verbindingen... Echter een hals uit twee of drie stukken is een stuk stabieler.. Komt nog eens bij dat een lijmnaad loodrecht op het vlak waar de snaren doorheen gaan, tussen de snaren door ( http://us.f1f.yahoofs.com/bc/4ca99e38/bc/neck+trough+body/PIC_2478.jpg?bfz2eCCBvEqRhi9v ) minder "erg" is als een lijmnaad als bijvoorbeeld de toets en de nek maken. (het idee van een bladveer) Wat ik zelf misschien nog een keer ga maken is een strook van 2 cm dik, tussen veel grotere stukken, de hals bestaat dan uit drie stukken zoals het plaatje wat ik net gaf uit vijf stukken bestaat... Misschien zelfs zonder toets, fretten direct in de nek, wordt lastig, heb ik hout nodig dat geschikt is voor body nek en toets....

Misschien heb je iets aan mijn neck through body:
http://f1.pg.briefcase.yahoo.com/macronelli
ik zal er nog een plaatje opzetten van de nek voordat ie vast zat...

Groet Marco

Mattia
9 februari 2005, 16:26
een doorlopende hals schijnt een betere sustain te geven dan een geschroefde hals. Maar het schijnt wel dat je geluid wat wolliger wordt.

Misschien, maar het is gewoonweg belangrijker om een goede, stevige connectie te hebben. Ik heb neck-through, bolt on, set neck en 'halve' Neck-through (hele diepe set neck) gitaren gemaakt, en allen hebben flink wat sustain. M'n strat-kopie is zelfs een van de best-sustainende gitaren die ik heb, alleen de holle PRS-achtige set-neck is beter, denk ik. Maar er is eigenlijk maar minimaal verschil. Ik zou wel zeggen dat een bolt-on (Waarschijnlijk omdat er meestal twee hout soorten in het spel zijn) vaak iets meer 'snap' heeft dan een neck-through, maar niet altijd. Harde regels zijn er niet.

Gewoon bouwen waar je zin in hebt; het geluid kun je op andere manieren (hout en pickup en hardware keuzes) ook flink beinvloeden.