PDA

View Full Version : Omnidrive



Wilbert
8 februari 2005, 18:33
Hee mensen, ik wil m'n eerste eigen effectenpedaaltje gaan bouwen.

Op www.student.tue.nl/m/w.c.p.kiemeneij/ staan de layout enzovoort van het project onder het kopje "zelfbouwproject". Niet schrikken van mijn hoofd als je op de link klikt. Ik was benieuwd of mensen hier nog op- of aanmerkingen op hadden. (btw. de CMOS chip die ik ga gebruiken voor de bypass is een 74HC04 en de diodes daarvoor zijn BAT 85 diodes.)

Ik speel trouwens bas, en daar is dit pedaaltje ook voor bedoeld.

Jeroenvanhulsteijn
8 februari 2005, 20:26
ik begrijp er geen poep van :-D , maar het lijkt me een ontzettend cool ding!!

Diedo
8 februari 2005, 20:52
ziet er best wel kinky uit moet ik zeggen. net zoiets al die bass synthesizer van Electro Harmonix?

Wilbert
8 februari 2005, 21:28
Ik weet niet wat die electroharmonics doet... En eerlijk gezegd weet ik ook niet of dit dingheel erg bruikbaar gaat zijn voor bas. k heb t ook maar ergens vandaan geplukt. Maar als t niet goed werkt gaan er gewoon andere condensatoren in, en dan proberen we het vrolijk weer.

Diedo
8 februari 2005, 22:03
die electroharmonix doet fuzz octave en nog filter en nog wat
wel geinig ding, niet heel erg bruikbaar in al zn functies tegelijk, maar als je hier en daar een fuzz of een filter wilt hebben is het een leuk ding.

Wilbert
8 februari 2005, 23:46
das wel wat ik hoop dat dat bakkie van mij ook gaat doen ja...

Dirk_Hendrik
9 februari 2005, 10:44
Wilbert,
Onderaan die pagina's staat heel duidelijk een copyright notice van RG Keen. Nou is het in Internetwereld nogal gemeengoed aan het worden om daar schijt aan te hebben maar het is van RG bekend dat hij er erg veel moeite mee heeft dat zijn ontwerpen, die hij vanaf zijn site gratis beschikbaar stelt, overal maar lukraak worden gehost wordt. Juist vanwege het feit dat hij alles gratis ter beschikking stelt zou het wel zo netjes zijn de link even te veranderen naar de betreffende link op www.generalguitargadgets.com

Lees verder deze:
Interesting schem's (http://www.diystompboxes.com/sboxforum/viewtopic.php?t=29313&highlight=copyright) thread op diystompboxes even waar RG ook uitgebreid aan het woord komt. Misschien snap je dan wat beter wat ik bedoel.

Wilbert
9 februari 2005, 12:36
Ow, sorry. Eigenlijk had ik die dingen in eerste instantie gewoon op m'n webdrive gezet om er makkelijk bij te kunnen. Niet met de bedoeling ze openbaar te maken. Inderdaad was dat niet zo overdreven handig. Ik heb het veranderd.

Dirk_Hendrik
9 februari 2005, 12:41
Echt waar?? :D

Wilbert
9 februari 2005, 12:42
Echt waar?? :D??

Robbert
9 februari 2005, 14:13
Echt waar?? :D??

Dat je het veranderd hebt, je site is zo goed als leeg nu :razz:

Wilbert
9 februari 2005, 15:42
Ja, foutje. per ongeluk over het oude bestand heen gesaved. Ghehe. Maar boeit verder niet. 't Is eigenlijk meer een soort "favourites" pagina voor mezelf. Ik gebruik 'm als startpagina en that's it. Dus 't is eigenlijk wel goed dattie weer eens opgeschoond wordt.

Wilbert
9 februari 2005, 15:51
Maar goed, nu probeer ik het nog eens, maar dan wat netter. Op http://www.geofex.com/PCB_layouts/Layouts/omnidrv.pdf staat dus een omnidrive pedaal beschreven wat (voor zover ik na kan gaan) ontworpen is voor gitaar. Ik wil het voor bas gaan gebruiken. Ik vraag me af of de TL072 daarvoor geschikt is, en of ik eventueel de waarden van de capaciteiten (met name C1 en C2) zou moeten veranderen om dit pedaal goed bruikbaar te krijgen voor bas. Hebben mensen hier ervaring mee/ideeen over?

Dirk_Hendrik
9 februari 2005, 16:15
E1ven vlugdor het schema racend kan ik me voorstellen dat je de koppelcondensatoren voor bas een factor 4 tot 10 groter zou kiezen.

TL072 moet werken. Experimenteer anders was met verschillende dubbelopamps. Zo duur zijn ze niet.

Wilbert
9 februari 2005, 18:02
E1ven vlugdor het schema racend kan ik me voorstellen dat je de koppelcondensatoren voor bas een factor 4 tot 10 groter zou kiezen.

Gaaf, maar eh... wat zijn precies de koppelcondensatoren? Zijn dat C1 en C2? Of ook nog condensatoren aan de uitgang? En is het dan ook nodig om de waarde van de weerstanden daarop aan te passen? (Ik neem aan dat de weerstanden R3 en R4 afgestemd zijn op de waarden van C1 en C2.)

Dirk_Hendrik
9 februari 2005, 18:34
Eens ven kijken:
Koppelcondensatoren:
c1
C2
C5

ook C 7 heeft invloed (groter is meer) op je bassresponse.

Inderdaad zijn de combinaties van R met c van invoed op je frequenttiekarakteristiek. Juist door de R vast te houden en je c te vergroten gaat de bas in sterkte toenemen.

Wilbert
9 februari 2005, 22:03
Er is me aangeraden die condensatoren gewoon allemaal keer tien te doen. Is dat nuttig, of slaat dat nergens op? Enne, als die c7 (elco) invloed heeft op de bassresponse, heeft c12 dat dan niet?

Mijn idee nu was: c1, c2 en c5 allemaal tien keer hoger dan op t plaatje staat. De rest zo laten (volgens mij heeft c7 invloed op de daadwerkelijke drive-stap, en tis denk ik niet erg als de distortion vooral in de hoge tonen zit, maar misschien zie ik dat fout). Zinnig plan?

Dirk_Hendrik
9 februari 2005, 22:24
10 keer... probeer het. Het eventueel tweaken is niet echt duur. C7 gaat je bassresponse beinvloeden maar niet per se het frequentiespectrum van je vervomde signaal. Vregroot of verklein daarvoor eerder c9 en c10 daar die een integraal onderdeel van de toonregeling vomen.

Een condensator vormt een kortsluiting voor wisselspanningen. Hoe groter de waarde, des te gemkkelijker er lage frequenties doorheen komen. C12 is qua waarde zo "enorm" dat die frequenties in de sub-hertzen uit zouden komen. Je kunt em dus wel kleiner maken en daarmee de klank van de vervorming wijzigen maar voor de aaanpassing "naar bas" is hij niet echt van invloed.

enne,
tuurlijk gaat dat bakkie van jou het doen :wink:

Wilbert
19 februari 2005, 17:18
Nou, de zooi zit in elkaar. Maar hij doet t niet fatsoenlijk. De CMOS-chip (74HC04) op de bypass-schakeling wordt superheet, en je hoort een ontzettend harde tik als je van effect naar bypass schakelt of andersom. Het indicator-ledje brandt altijd (effect aan of uit), en er zit een ontzettende zoem in het signaal, of je nou bypassed of niet. De effecten werken, maar in de bypass-mode komt er geen signaal door naar de uitgang, anders dan de ontzettende zoem die je ook in effectmode hebt (plus volgens mij nog wat ander gezoem, maar geen herkenbaar geluid).

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Of anders: heeft iemand enig idee hoe die Millenium C bypass zou moeten werken? Ik snap niet wat de bedoeling is van de inverters in die chip. En ik snap ook niet wat de invloed van de bypass-schakeling zou moeten zijn. Kan iemand me helpen?

Dirk_Hendrik
20 februari 2005, 17:11
74's mogen niet op 9 volt. Vervan em even door een 40106. Zijn volgens mij pin-compatible. Ben je van je probleem af.

Wilbert
21 februari 2005, 04:17
Die zijn inderdaad compatible, en ik zie nu dat t inderdaad niet kan. Ik zal eens een 40106 proberen.

Wilbert
21 februari 2005, 12:24
Maakt het trouwens nog uit wat voor type 40106?

Dirk_Hendrik
21 februari 2005, 12:30
:???: 40106 is het type.

Wilbert
21 februari 2005, 13:38
Op de site van philips hebben ze het over de HEF40106B, maar da's volgens mij inderdaad de enige 40106 die er is...