PDA

View Full Version : Roze hardware op mijn gitaar? [Met foto nu]



Kasper
8 februari 2005, 17:59
Ik was net effe aan het spelen op mijn Ibanez SZ320 en merkte dat de kleur roze te zien was op één van de grote vijzen die de brug vasthouden. Niet oranje of bruin, maar echt roze.
Ik was eerst aan het denken wat het zou kunnen zijn, verf of zoiets, maar er is nooit roze in de buurt geweest van mijn gitaar, laat staan mijn huis.

Ik denk ook niet echt dat het roest is, want dan zou ik het er wel kunnen afkrabben, wat dus niet gaat.
Ik vermoed dus dat het chrome afschuurt doordat ik mijn hand altijd rust op mijn brug, en dus ook op die vijs. Kent iemand dit fenomeen?

Zou het idd dat zijn? Is er iets aan te doen? Of ga ik binnenkort met roze hardware zitten? :(

ToTaL FaKe
8 februari 2005, 18:03
misschien zweet dat chrome aantast ofzow... :???:

zou het egt niet weten

trouwens... roze is PIMP 8-)

bassel
8 februari 2005, 18:59
als het echt roze wordt zullen we dan ruilen? staat wel stoer op mn witte strat (die al een roze band heeft :P)

Kasper
8 februari 2005, 19:02
als het echt roze wordt zullen we dan ruilen? staat wel stoer op mn witte strat (die al een roze band heeft :P)

:-D

Kasper
8 februari 2005, 21:04
Ik heb even een foto genomen om te illustreren waar ik het over heb:

http://users.pandora.be/rtaw/rozevijs.jpg




Ik merk ook dat hezelfde fenomeen zich voordoet aan de rand van de pickupring waar ik mijn pink altijd tegen leg als steun :cry:

Is het normaal dat dat chrome er zo makkelijk vanaf slijt? Ik heb die gitaar nu denk ik een tweetal jaar, en zo erg intensief speel ik ook weer niet. Of heb ik zo'n bijtend zweet? :-?

Een pickupring zal waarschijnlijk wel makkelijk te vervangen zijn vermoed ik, maar zijn die vijzen standaard? Of moet je daar speciaal voor bij ibanez gaan navragen?

Wormaap
8 februari 2005, 21:10
Lekker boeiend dat't wat verkleurt? Je gitaar speelt of klinkt er niet minder om toch? :-D

Kasper
8 februari 2005, 21:16
Lekker boeiend dat't wat verkleurt? Je gitaar speelt of klinkt er niet minder om toch? :-D

Dus mag ik met mijn sleutelbos krassen komen maken op je Epiphone LP Gothic? :roll:

Funkblaster
8 februari 2005, 21:20
hmm best wel raar, maar het zal wel uitgeslagen ofzo denk ik, zilver wil toch ook wel eens groen/grijs uitslaan als het in aanraking komt met je huid?

Funkblaster
8 februari 2005, 21:21
hmm best wel raar, maar het zal wel uitgeslagen ofzo denk ik, zilver wil toch ook wel eens groen/grijs uitslaan als het in aanraking komt met je huid?

Azrael
8 februari 2005, 21:26
Ik heb gedeeltes op mijn Ibanez Lo-Pro brug wit gekregen door het rusten met je pols erop. Kan geen kwaad en hij speelt nog prima dus wat dat betreft. Zou me er niet al te druk om maken.

Kasper
8 februari 2005, 21:37
Ik heb gedeeltes op mijn Ibanez Lo-Pro brug wit gekregen door het rusten met je pols erop. Kan geen kwaad en hij speelt nog prima dus wat dat betreft. Zou me er niet al te druk om maken.

Mja daar zul je gelijk in hebben, maar ik blijf het jammer vinden.

Random_hero
8 februari 2005, 22:04
Je zou knalrose hardware moeten hebben zoals deze gitaar groene knoppen/elementen heeft:
http://jemsite.com/axes/uv/7bk_01.jpg

Toffe gozer
8 februari 2005, 22:36
Dit heb ik nog nooit gezien een gitaar die uit de kast komt :-D

sjaakies
8 februari 2005, 22:41
wacht maar het word vanzelf wel groen

Kasper
8 februari 2005, 22:55
Dit heb ik nog nooit gezien een gitaar die uit de kast komt :-D

:-D Ik vraag me af of ik er binnenkort glitter en pluchen tuners zal voor moeten gaan kopen :wink:

groovyB3
8 februari 2005, 23:01
Nee hooguit een handtasje met Davidoff Gold sigaretten erin :D

Wormaap
8 februari 2005, 23:08
Lekker boeiend dat't wat verkleurt? Je gitaar speelt of klinkt er niet minder om toch? :-D

Dus mag ik met mijn sleutelbos krassen komen maken op je Epiphone LP Gothic? :roll:
Mijn Epi heeft al heel wat meegemaakt hoor ;) Er zit een buts(je) in de body van een Ibanez kop die er onzacht in belandde, er zit een krasje op van een muur die'ie geraakt heeft, en alle hardware rond de plaats waar ik m'n hand plaats is op z'n minst niet meer zwart, en sommige delen zelfs roestbruin.
M'n Charvel is wat dat betreft wat hogere kwaliteit, daar zijn na 18 jaar alleen de schroefjes van de pickup iets minder zwart dan ze ooit waren, oja en de kop heeft in 2en gelegen, maar da's prima gefixt en zie je bijna niks meer van, en dat was al zo voordat ik'm kocht :)

Wat ik dus wilde zeggen is dat een gitaar door spelen slijt, net zoals alles in de wereld dat je gebruikt. Dan kun je wel je brug gaan vervangen omdat'ie niet meer zo mooi glanst als 2 jaar geleden maar als je heel eerlijk bent is dat ergens toch een beetje belachelijk? ;)

Kasper
8 februari 2005, 23:15
Ik snap wel wat je bedoeld ...



Maar dat het, van alle kleuren in de wereld, roze moest worden :angry:

Wormaap
8 februari 2005, 23:25
Ja OK, da's natuurlijk wel weer k*t, maar wel PIMP natuurlijk 8-)

Azrael
9 februari 2005, 00:07
Neem dan gelijk roze hardware erbij! Dan ben je pas een echte vent! :-D

bloodboiler
9 februari 2005, 01:04
Een vriend van mij heeft een roze Peavey Vandenburg, hij speelt en klinkt geweldig maar ik wil er toch niet mee gezien worden :-D

Sloef
28 januari 2006, 19:24
Dit is ondertussen alweer een oud topic, maar toen ik gisteren naar mijn SZ520 keek moest ik meteen weer aan dit topic denken

Ook de stelschroef van mijn brug is roze verkleurd.

http://www.timothy.demon.nl/Pics/SZ520.JPG

Vreemd!

@Kasper: Ben je er nog achter gekomen wat de oorzaak van deze verkleuring is en heb je nog geprobeerd om het weg te krijgen?

Kasper
28 januari 2006, 19:59
Hé toevallig, ik kijk normaal niet zo erg veel meer naar Elektrische gitaren en nu zie ik mijn topic terug vanboven.


Sorry Sloef, ik ben gewoon tot de conclusie gekomen dat ik bijtend zweet heb of zoiets. Het chroom is waarschijnlijk niet van al te hoge kwaliteit nu ik zie dat nog iemand hier ook last van heeft bij een gitaar uit dezelfde reeks. Ik vond het ook de moeite niet echt om er een oplossing voor te vinden, dus het blijft roze bij mij op dit moment ;)
Ondertussen merk ik dat het roze wat plaats maakt voor een donkergrijs/zwart dat eronder zit. Best jammer, die slijtage, maar ik maak er mij niet te druk om.


edit: ik heb vlug eens een googlesearch gedaan en heb alvast nog een review gevonden van iemand die merkt dat de chrome van zijn brug aan het afgaan is. http://www.music123.com/Ibanez-SZ320-i90276.music
(laatste review op eerste pagina)

Ik vraag me af of Ibanez zich bewust is van dit probleem. Ik heb gezien dat ze nu Seymour Duncans in die SZ's steekt, wie weet zijn er nog verbeteringen aan gemaakt.

AART
28 januari 2006, 20:14
spuit alle hardware zwart :blast:

Swan
28 januari 2006, 20:25
ik had er ook last van bij mn BC Rich NJ Warlock

Outrage
29 januari 2006, 00:06
steve vai syndroom ;-)

Sloef
29 januari 2006, 13:59
Hmm, jammer dat er verder niks aan te doen is. Voor de rest blijft het een prima gitaartje.

Ik zal er maar mee moeten leren leven.

Izegrim
29 januari 2006, 14:14
Zo ziet m'n Zippo er ook uit.

belvedere86
29 januari 2006, 18:30
Ik heb ook een ibanez sz 520 en toen ik je topic zag, ben ik ff naar de brug van mijn ibanez gaan zien en inderdaad de grote schroef kleurt ook roze. Ik had het nog nooit echt opgemerkt tot vandaag. maar ik hoop dat ze helemaal verkleurt. Dat staat mooier op mijn rode SZ!

robert-gitarist
29 januari 2006, 18:34
Ik zat laatst nog te twijfelen of ik z'n SZ zou nemen.Mooie gitaren enzo..maar ik vind hardware erg belangrijk en moet bij mij ook mooi blijven..maar als ik dit zo zie :| Best zonde :(
Ligt het ook niet aan het soort metaal dan?

Ic3gl0vE
29 januari 2006, 18:38
goedkope die-cast speelgoed autotjes met van dat nepchroom worden ook wel eens roze... Ik weet nog wel dat ik, toen ik nog maar een kleine Ic3gn0mE was, een van mijn auto'tjes was verkleurd en ik zeer verontwaardigd was.

teeb
31 januari 2006, 23:41
ik had al brug slijtage op mn rg prestige na iets meer als één maand. vond het int begin ook nogal jammer en wat zonde, had er hier ook ergens een topic van staan, maarja zo ziet je gitaar er net wat meer Rock n' Roll uit !

Debaser
1 februari 2006, 09:39
volgens mij is het rose een soort primer voor chrome.
ik ken iemand die het op zijn ibanez chrome boy heeft ..
waar zijn pink op rust.

bazzieman
1 februari 2006, 11:03
Ik heb hetzelfde op mijn epi les paul custom. de brug (paf) humbucker heeft er last van. het is het bovenste randje waar ik dus altijd mijn hand heb. lekker roze is die. maar het scheelt me niks joh, alsie maar klinkt!

Anders Destium
1 februari 2006, 11:28
Ik zat laatst nog te twijfelen of ik z'n SZ zou nemen.Mooie gitaren enzo..maar ik vind hardware erg belangrijk en moet bij mij ook mooi blijven..maar als ik dit zo zie :| Best zonde :(
Ligt het ook niet aan het soort metaal dan?

Dan moet je niet op een gitaar gaan spelen!

Als je het wilt voorkomen tot op zekere hoogte kun je het beste WD 40 gebruiken, een paar euro voor een bus. Ik gebruik het zelf niet maar ik heb wel ergens zo'n bus. Hardware rub is niet iets om je echt zorgen over te maken, het betekent dat je flink op een gitaar hebt gespeeld en dat is altijd een goed teken ;)

Om je even bang te maken hier een fototje van mijn PRS Singlecut:

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/PRS%20Singlecut%2010top%20in%20Teal%20Black/Singlecut20Carpet202.jpg

Dirk_Hendrik
1 februari 2006, 12:36
Dat is nou koper.

Het metaal waarvan de brug is gemaakt is gegarandeerd een ijzerlegering. Om dat een beetje kwalitatief goed te kunne verchromen wordt er eerst een koperlaag opgebracht en dan pas een chroomlaag.

pw83lo4
1 februari 2006, 13:06
t lijkt wel koper ja