PDA

View Full Version : Iron Maiden - The Ides of the March



Jax
8 februari 2005, 16:53
Hee,

Ik ben bezig met het nummer "The Ides Of The March" van Iron Maiden. Ik had alleen de volgende vraag. Hoe speel ik dit?

E---------------------------------------------------------------------------
B---12h15p12------12h15p12------12h15p12------12h15p12--
G----------------14----------------14----------------14----------------14
D---------------------------------------------------------------------------
A---------------------------------------------------------------------------
E---------------------------------------------------------------------------

Ik snap dat ik de 12-15-12 reeks het best gewoon met een hammer-on en een pull-off kan spelen, maar wanneer zet ik die 14 neer? Steeds als ik deze na de laatste 12 probeer neer te zetten ben ik te laat, maar als ik hem al vasthoud tijdens de 12-15-12, dan begint het erg te brommen. Hoe speel ik dit stukje het beste?

Roy K.
8 februari 2005, 17:42
Heb je het over het stukje van 1.01 tot 1.04? Volgens mij klopt die tab dan niet helemaal, volgens mij begint het met die a op de veertiende fret van de g snaar, en komt dan die hammeron pull of op de b-snaar... Je kan het dus als een kleine sweep spelen :P

Jax
8 februari 2005, 18:25
Hee Roy, ik heb het inderdaad over dat stukje. Bedankt voor de tip, volgens mij heb je gelijk in die sweep. Nu alleen nog die sweep oefenen... :lol:

Roy K.
8 februari 2005, 19:02
Nou als je de eerste minuut kan spelen heb ik er alle vertrouwen in dat je dat stukje ook wel onder de knie krijgt! :-D

Jax
9 februari 2005, 17:13
Ik heb weer een beetje zitten proberen, maar het lijkt nog steeds niet echt lekker te gaan. Ik speel dus een klein sweepje over de 14 en de 12. Dan hammer ik on naar de 15 en pull ik off terug naar de twaalf. Maar dan zit mijn plectrum dus aan de foute kant, en ben ik steeds niet snel genoeg om opnieuw het loopje te doen. Doe ik iets fout, of is het slechts een kwestie van oefening?

Roy K.
9 februari 2005, 17:35
Ik speel dus een klein sweepje over de 14 en de 12. Dan hammer ik on naar de 15 en pull ik off terug naar de twaalf. Maar dan zit mijn plectrum dus aan de foute kant, en ben ik steeds niet snel genoeg om opnieuw het loopje te doen....

Eh, ikzelf vond dit het makkelijkst om het op deze manier te spelen, maar je kan het ook doen door "inside" te picken als je je plectrum niet op tijd weer naar de g-snaar krijgt. Dan speel je het niet als een sweepje, maar als volgt:

g-snaar: upstroke (naar boven aanslaan)
b-snaar: downstroke (naar beneden aanslaan)

Op deze manier speel je tussen de snaren (inside), en hoef je dus met je rechterhand niet zo veel ruimte te overbruggen.

Voor mij werkt dit niet, bij mij gaat dit ten koste van de snelheid (ik kan vrij snel sweepen, al zeg ik het zelf :oops: ) maar misschien dat dit voor jou wel werkt! :P

Jax
9 februari 2005, 18:38
Ok, bedankt, ik ga weer aan de gang! :wink:

Jopie
9 februari 2005, 20:57
Ik denk dat je deze lick beter gewoon met alternate picking ken spelen aangezien ik bijna zeker weet dat de heren van maiden weinig tot geen sweep picking gebruiken die 12h15p15 14 lick is trouwens een kwestie van goed oefenen en is een veelvuldig gebruikte lick. In de boeken van Troy Stetina komen dit soort licks weer terug en zijn uitstekend om je snelheid te verhogen en de picking goed te krijgen

Roy K.
9 februari 2005, 21:05
Nee, je hoort duidelijk dat er op de b-snaar niet aangeslagen wordt, dus om het zo te laten klinken moet je het spelen met een hammer on en pull off...het is trouwens ook maar een minimale sweep hoor, ik denk dat de jongens van Maiden dit soort likjes wel op die manier speelden, en anders met inside picking, maar in dit geval niet met alternate picking!

(het is overigens wel een goede oefening idd om je alternate picking te oefenen op de manier waarop jij zei dat het ook gespeeld kan worden)...

lord bean
11 februari 2005, 12:55
Mijn gitaarleraar zweert erbij om de altijd down-up-down-up te spelen. Alternate picking dacht ik.

Dus de eerste 12 met een down de 15 met een up de 12 weer met een down en die 14 met een up. Nu hoef je de 2e en 3e noot niet aan te slaan omdat het een hammer-on en pull of is dus dat scheelt tijd en uiteindelijk ook snelheid omdat je gewoon een op en neergaande slag houdt wat uiteindelijk gewoon snelheid opleverd.

Je moet langzaam beginnen, zorgen dat er geen bijgeluiden zijn en de slag aanhouden (down-up-down-up). en vervolgens komt de snelheid vanzelf wel een keer.

Roy K.
11 februari 2005, 13:43
Mijn gitaarleraar zweert erbij om de altijd down-up-down-up te spelen. Alternate picking dacht ik.

Dus de eerste 12 met een down de 15 met een up de 12 weer met een down en die 14 met een up. Nu hoef je de 2e en 3e noot niet aan te slaan omdat het een hammer-on en pull of is dus dat scheelt tijd en uiteindelijk ook snelheid omdat je gewoon een op en neergaande slag houdt wat uiteindelijk gewoon snelheid opleverd.

Je moet langzaam beginnen, zorgen dat er geen bijgeluiden zijn en de slag aanhouden (down-up-down-up). en vervolgens komt de snelheid vanzelf wel een keer.

Alles wat je alternate picked speelt kan je ook economy picked spelen (bv.do-up-do-do-up-do), je krijgt dan wel een ander geluid. Wat je wilt spelen ligt er dus aan wat voor sound je wilt hebben...

Maar hoe jij zegt dat je het kan spelen zei ik ook al


...maar je kan het ook doen door "inside" te picken als je je plectrum niet op tijd weer naar de g-snaar krijgt. Dan speel je het niet als een sweepje, maar als volgt:

g-snaar: upstroke (naar boven aanslaan)
b-snaar: downstroke (naar beneden aanslaan)

Op deze manier speel je tussen de snaren (inside), en hoef je dus met je rechterhand niet zo veel ruimte te overbruggen.



maar het gaat nog sneller door down-down te spelen, het klinkt dan wel een tikkie anders...

theo!
17 februari 2005, 14:05
het kan aan mij liggen, maar ik hoor gewoon een hendrix likje, dus de 14 op de g snaar opdrukken naar de 16 en dan die 12 en 15 of picken of tappen...

Roy K.
17 februari 2005, 15:10
Ligt aan jou idd, beter luisteren! :razz: :-D

theo!
17 februari 2005, 15:44
ok:) kheb alleen een gecoverde versie van het nummer, door steel prophet...dat stukje is dan een beetje onduidelijk door de wah...dus...probably my bad :roll:

Roy K.
17 februari 2005, 15:57
ok:) kheb alleen een gecoverde versie van het nummer, door steel prophet...dat stukje is dan een beetje onduidelijk door de wah...dus...probably my bad :roll:

Aha, dan zal dat het zijn :cool: